جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

شروع همه پرسی در اسکاتلند

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 380931
حوزه های اخذ رأی در اسکاتلند ، از ساعت هفت صبح روز پنجشنبه به منظور برگزاری همه پرسی تاریخی در مورد جدا شدن از بریتانیا کار خود را آغاز کردند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، 'الکس سالموند'، وزیر اول حکومت محلی اسکاتلند و رهبر کارزار تبلیغاتی استقلال طلبان و 'گوردون براون' نخست وزیر سابق انگلیس و از مخالفان سرسخت استقلال، دقایقی پیش رای خود را به صندوق انداختند .

گزارش های منتشر شده از استقبال گسترده اسکاتلندی ها از این همه پرسی و تشکیل صفوف رای دهندگان در مراکز اخذ رای حکایت دارد.

شرکت کنندگان در این همه پرسی از گلاسکو تا ادینبرو ( مرکز اسکاتلند) قرار است به این سوال که « آیا اسکاتلند باید کشوری مستقل شود» پاسخ دهند و در مورد پایان دادن یا پایان ندادن به اتحادی تصمیم نهایی بگیرند که قدمت آن به سال ۱۷۰۷ میلادی برمی گردد.

جواب اسکاتلندی ها در پرسش صورت گرفته در این همه پرسی ، تنها ' بله ' یا 'خیر' خواهد بود.

براساس آخرین گزارش های منتشر شده، بیش از چهار میلیون و ۲۹۰ هزار نفر برای شرکت در این همه پرسی شرکت کرده اند که ۹۷ درصد از کل جمعیت واجد شرایط برای رای گیری به شمار می آیند.

به گفته مسئولان انتخاباتی در اسکاتلند ممکن است مشارکت اسکاتلندی ها در این همه پرسی به ۹۰ درصد هم برسد.

نتیجه اولیه همه پرسی که در دو هزار و ۶۰۸ شعب اخذ رای صورت می گیرد، شامگاه پنجشنبه و نتیجه نهایی صبح روز جمعه اعلام خواهد شد.

گفته می شود بیش از ۸۰ درصد از ۷۹۰ هزار نفری که قرار بوده است، رای شان را با پست ارسال کنند، رای داده اند.

انتظار می رود رکورد شرکت در رای گیری در اسکاتلند، در این همه پرسی شکسته شود.

همه پرسی درباره استقلال اسکاتلند در حالی آغاز شد که در آخرین نظر سنجی ها مخالفان استقلال، رای بیشتری داشتند.

مقام های ارشد انگلیس از جمله دیوید کامرون نخست وزیر درباره پیامدهای استقلال اسکاتلند هشدار داده اند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس چهارشنبه شب به شبکه خبری اسکای نیوز گفت: نگران است، اما یقین دارد مردم اسکاتلند پاسخ « نه» خواهند داد.

کامرون گفت: « محافظه کاران در سراسر انگلیس مثل اعضای حزب کارگر و لیبرال دموکرات ها همه می گویند حق انتخاب با شما است اما بدون تردید همه می خواهیم که آنها از ما جدا نشوند. مطمئنا هر کسی که انگلیس برایش مهم باشد مثل من ، الان کمی عصبی و نگران است.'

حزب ملی اسکاتلند به رهبری الکس سالموند که هدف اصلی اش استقلال است، به دنبال پیروزی در انتخابات پارلمانی اسکاتلند در سال ۲۰۱۱ میلادی، مشروعیت لازم برای برگزاری این همه پرسی را به دست آورد.

براساس طرح ارایه شده از سوی حکومت محلی اسکاتلند، در صورت رای مثبت مردم به جدایی، اسکاتلند در ۲۴مارس سال ۲۰۱۶ میلادی استقلال خود را جشن خواهد گرفت و اولین انتخابات پارلمانی خود را در'می' سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار می کند.

درحال حاضر انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی، ضمن برخورداری از حکومت های محلی، کشور بریتانیا را تشکیل می دهند.

منطقه اسکاتلند در شمال انگلیس واقع شده است و وسعت آن به حدود ۷۸ هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن به پنج و نیم میلیون نفر می رسد.

استقلال اسکاتلند باعث ازبین رفتن اتحادی می شود که ۳۰۷ سال پیش میان این منطقه و انگلیس شکل گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *