جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حضور دولتی‌ها در اتاق بازرگانی ایرادی ندارد

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب: 383235
محمود دودانگه، گفت: یک وزیر جلسات مهم تری دارد که باید در آن شرکت کند و شاید نتواند در جلسات شورای گفتگو شخصا حضور یابد.
 به گزارش جهان، نسیم نوشت:

چرا جلسات شورای گفتگو اینقدر نامنظم برگزار میشود؟چرا دیگر وزرای اقتصادی برای حضور در این شورا وقت نمی گذارند؟ آیا حضور پررنگ نمایندگان دولت در اتاق های بازرگانی باعث نمیشود تا دولتی ها قدرتمندتر شده و بخش خصوصی ناتوان شود؟ این سوالات موجب شد تا خبرنگار نسیم به سراغ محمود دودانگه مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت برود و از او بپرسد استدلال های او برای سه سوال مذکور چیست؟ دودانگه در گفتگو با نسیم و در پاسخ به این سوال که چرا وزرای دولت به بخش خصوصی نمی آیند گفت: به نظر من باید قانون اصلاح شود؛ وزیر جلسات مهم تری دارد و شاید بهتر باشد معاونان وزرا در این جلسات شرکت کنند. گفتگوی نسیم را با مشاور وزیر صنعت بخوانید.
 
آقای دودانگه با توجه به اینکه دولت یازدهم در گذشته اهتمام بسیار زیادی برای ارتباطات گسترده با بخش خصوصی داشت ؛ اما در حال حاضر و با وجود حضور یکساله دولت، این احساس میشود که واقعیت چیز دیگری است. حدود یکسال است که دولت حضور کمرنگی در شورای گفتگو دارد، شورایی که قرار بود تا پلی باشد برای تعامل و گفتگوی بیشتر دولت و بخش  خصوصی.
 
این مشکل هم در دولت قبل بود و هم در دولت فعلی. به نظر باید یک مقداری به فلسفه شورای گفتگو توجه کنیم. شاید قانونی که مصوب شده است نیاز به اصلاح داشته باشد. من معتقدم با توجه به تجربه ای که در این چند سال اخیر کسب کردیم باید یک بار بازنگری اساسی در قانون انجام دهیم. معتقدم باید یک پیشنهاداصلاحی دراین باره داده شود، تا بر این اساس شورای گفتگو، با یک هدف و یک چارچوب مشخصی بتواند اوضاع را مدیریت کند.
 
به نظر شما اشکال کار کجاست؟
 
به نظر میتوانست تکمیل تر از حال حاضر شود.
 
مثلا چه اصلاحاتی ؟
 
ببینید به عنوان مثال، انتظار نمی‌رود وزرای اقتصادی در همه جلسات شورای گفتگو، حضور داشته باشد. چرا که اگر انتظار داشته باشیم وزیر در تمام جلسات حضور داشته باشد، انتظار نامعقولی است. هر وزیری بدون شک جلسات متمادی دارد و اصولا وزرا به دلیل مشغله های فراوان، برخی از کارها را به معاونان خود می سپارند.
 
اما در جلسات اخیر شورای گفتگو، وزیری هست که دریکسال اخیر تنها یکی دو بار در این جلسات شرکت کرده است. الان قانون می گوید باید وزیر شرکت کند.
 
ببینید همان طور که گفتم، باید اصلاحاتی در قانون صورت گیرد. وزرا باید به همه قوانین عمل کنند و در واقع در همه جلساتی که قانون مشخص کرده شرکت کنند. طبیعتاً ممکن است در یک زمان مشخص جلسات شورای پول و اعتبار و جلسات شورای اقتصاد باشد و وزیر مروبطه به دلیل اهمیت کار به جای شرکت رد جلسه شورای گفتگو به جلسه شورای اقتصاد یا شورای پول و اعتبار برود.. طبیعتاً با توجه به موضوع و اولویت‌بندی که وجود دارد معمولاً وزرا سعی می‌کنند در جلسه مهم‌تر شرکت کنند و به کارهای مهم‌ترشان برسند. من چون خودم جلسات مختلف شورای گفتگو را شرکت کردم و تجربه این موضوع را به عنوان نماینده اتاق و هم نماینده دولت داشتم، فکر می‌کنم نه ایراد به وزرا هست و نه ایراد به جلسات.
 
چرا تصمیمات شورای گفت‌‌وگو فاز اجرایی ندارد؟
 
 باید مشخص کنیم که هدفمان از برگزاری شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی چیست؟ اگر هدف از جلسات شورای گفتگو این باشد که وزرا را دعوت کنیم و بعد شروع کنیم به ایراد گرفتن از دولت و مجموعه اقدامات انجام شده، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. شورای گفتگو یک شورای گفتگو است، برای اینکه سیاستگذاری‌ها با استفاده از دیدگاه‌های بخش خصوصی کامل‌تر شود، نه اینکه شروع کنیم به نقدهای غیر منصفانه و زیر سؤال بردن اقدام دولت.
 
همان طور که میدانید برخی از مقامات دولتی در یکسال اخیر وارد اتاق های بازرگانی شده اند. آخرین مورد هم حضور آقای کرباسیان در اتاق بازرگانی است. بالاخره ایشان معاون وزیر هستند و یک مقام دولتی رسمی. حضرتعالی حضور دولتی ها را در بخش خصوصی چگونه معنا میکنید؟ برخی از منتقدان معتقدند ورود دولتی ها در  اتاق بازرگانی ، بخش خصوصی را تضعیف میکند؟
 
دراین باره باید به دو نکته اشاره کنم. اول اینکه دوستانی که این ایراد را می‌گیرند باید به سابقه و گذشته اتاق بازرگانی نگاه کنند. در دوره های گذشته که حتی بنده حضور داشتم، همواره نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی یکی از معاونین وزرای بازرگانی بود. اصولا هم همینطور بوده و در گذشته نیز همین روال ادامه داشت. حالا اینکه چرا در این دوره این حساسیت ایجاد شده، دلیلش را نمی‌دانم. یعنی در دوره‌های قبل هم همواره دولت به عنوان نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی حضور داشته و این حساسیت‌ها معمولاً وجود نداشته است. به نظر من، حضور نماینده دولت در یخش خصوصی نه تنها ایرادی ندارد بلکه باعث هم‌افزایی بیشتر نیز می‌شود.
 
بنابراین شما حضور دولتی ها در اتاق بازرگانی را به نفع اقتصاد میدانید؟
 
بله ؛ من معتقدم حضور یک نماینده از دولت می‌تواند به هم افزایی کارها کمک کند. چطور انتظار داریم در جلسات شورای گفتگو دولتی‌ها حضور داشته باشند، تمام وزرا هم باشند، اما وقتی وزرا نمی آیند، ایراد می‌گیریم . اما قضیه در اتاق بازرگانی کاملا معکوس میشود. به نظر من برخی نقدها، نگاه کارشناسی در آن لحاظ نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *