پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
جهان بررسی می کند:

بازار طلای ایران در دست قاچاقچیان

شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 47353
بازار طلای ایران در دست قاچاقچیان
با وجود قاچاق 90 درصدی معاملات طلا در بازار و علی رغم اظهارات صریح مقامات نظارتی و دولتی در خصوص سفره گسترده طلای قاچاق در کشور ، مسوولین صنفی این بازار وجود قاچاق را تکذیب می کنند. 

به گزارش خبرنگار جهان نيوز مدتی پیش رئيس سازمان امور مالياتي از اصفهان به عنوان مركز قاچاق طلاي ايران نام برد و بازار طلای کشور را متصل به فساد و قاچاق گسترده دانست. 

از سویی رئيس مركز اصناف نيز از وجود "كيف سامسونت"هایي خبر داد كه طلاي قاچاق را از طريق كيفهاي خود در سراسر كشور توزيع مي كنند. 

همچنین قانون ماليات بر ارزش افزوده كه در خردادماه سال جاري به تصويب نهايي مجلس و تاييد شوراي نگهبان رسيد، درحالي اجرا شد كه به دليل اعتراض صنف طلا درنهايت با عقب نشيني دولت متوقف شد. 

اما بنابر گزارش هاي رسمي سالانه تنها 3 تا 5 هزار كيلو از واردات طلا به كشور از مبادي قانوني و رسمي است. علت اين قاچاق نيز به دليل عوارض 4درصدي واردات طلا به
کوروش گوهر بین ،رییس اتحادیه طلا :ما چیزی به نام قاچاقچیان طلا نداریم.
كشور است. وارد كننده براي هر كيلو شمش طلا بايد 4.2 ميليون ريال عوارض بپردازد. 

بنابر اعلام وزارت صنايع 90 درصد معاملات جواهر و طلا در كشور قاچاق است. بر حجم بالاي قاچاق طلا در كشور، موسسه استاندارد و دفتر پژوهشهاي مجلس هم تصريح داشته اند. اما اتحاديه طلا معتقد است كه حجم قاچاق طلا 20 درصد مصرف سالانه است كه احتمالاً آنهم توسط مسافرين وارد مي شود. 

اگر فرض كنيم آمار 90 درصدي دولت نادرست باشد و همين 20 درصد را ملاك قرار دهيم، با توجه به مصرف 300 تني طلا در كشور اگر هر مسافر تنها 150 گرم طلا وارد كشور كند، بايد 4.500.00 نفر به صورت رسمي به امر وارد كردن طلا بپردازند كه به اين معنا همه اقشار جامعه به نوعي خود يا خانواده شان درگير واردات طلا مي شوند .

اما در جريان دومين نشست رئيس جمهوري با صادركنندگان كشور، كه در محل رياست جمهوري برگزار شد، نماينده صادركنندگان بخش صنايع دستي و طلا و جواهر در حالي كه يك شمش طلا در دست داشت، گفت: ماهانه 10 تن مصنوعات طلا و جواهر وارد كشور مي شود. 
وي همچنين اضافه كرد: تمام سود واردات و قاچاق طلا و جواهر در كشور در دست يك گروه 6 نفره
تمام سود واردات و قاچاق طلا و جواهر در كشور در دست يك گروه 6 نفره است.
است.

با این حال عرضه کنندگان طلای قاچاق و وجود مافیا نیز در بازار طلا که موجب کسب ثروت های هنگفت توسط عده ای خاص شده است ازحرف وحدیث هایی است که هنوز نیز مسکوت مانده است . 

درحالی که همه اصناف از وجود قاچاق در بازارشان اظهار گلایه می کنند و دولت را در بی توجهی به کنترل قاچاق در بازار مقصر می دانند ، اما صنف طلا برخلاف همه گزارشهای رسمی و غیر رسمی وجود قاچاق گسترده در بازار را تکذیب می کند که این موضوع قابل تامل است.

کوروش گوهر بین ،رییس اتحادیه طلا در خصوص وضعیت قاچاق طلاو سکه به کشوردر حالی که پیش از اضهارات مسئولین دولتی وجود قاچاق در بازار را کاملا تکذیب می کرد اینبار در گفت وگو با خبرنگار جهان می گوید :به دلیل عدم قانونمند بودن و نبود برخورد قانونی در بخش واردات طلا به کشور مقداری طلای خارجی به طور مخفیانه طی چند ماهه گذشته وارد کشور شده است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران سومین مصرف کننده طلا در جهان شناخته شده است می افزاید : :بالا بودن مصرف طلا وجواهر در کشور و وجود عوارض در این بخش موجب ورود مخفیانه طلا به شکل های مختلف به ایران
بنابر اعلام وزارت صنايع 90 درصد معاملات جواهر و طلا در كشور قاچاق است. بر حجم بالاي قاچاق طلا در كشور، موسسه استاندارد و دفتر پژوهشهاي مجلس هم تصريح داشته اند. اما اتحاديه طلا معتقد است كه حجم قاچاق طلا 20 درصد مصرف سالانه است كه احتمالاً آنهم توسط مسافرين وارد مي شود.
می شود. 

گوهربین در پاسخ به این سوال که گفته می شود اشخاصی به نام کیفی ها اقدام به قاچاق طلا در برخی از استان های کشور می کنند خاطرنشان می سازد :این افراد به هیچ وجه قاچاقچی یا مافیا نیستند بلکه ویزیتورهایی هستند که با مجوز اقدام به خرید طلا از تولییدکنندگان وفروش آن به واحدهای صنفی می کنندو ما چیزی به نام قاچاقچیان طلا نداریم. 

از سویی محمد کشتی آرای ،نایب رییس اتحادیه طلا وسکه نیز با اشاره به علت قاچاق طلا به کشور در گفت وگو با جهان می گوید : سال 85 اوج صادرات طلاي ايران بود که اين موجب ورود 160ميليون دلار ارز به کشور شد‌. 

کشتي آراي می افزاید :‌ از آن سال به بعد صادرات طلا توسط فعالان اين بخش روند نزولي داشته که فرسودگي ماشين‌آلات داخلي و عدم استفاده از فناوري‌هاي جديد براي توليد محصولات جديد و به روز از عوامل مهم کاهش صادرات طلا بوده است
.وی تصریح می کند :کهنگی ماشین آلات با توجه به بالابودن مصرف طلا در ایران موجب تمایل قاچاقچیان به ورود طلا به کشور می شود.
 
اما در نهایت نايب رييس اتحاديه طلا و جواهر در خصوص ميزان دقيق قاچاق طلا به کشور می افزاید :ممکن است طلاي قاچاق در ويترين‌ها ديده نشود‌،اما در معاملات به کار گرفته مي‌شود. 

وي افزود: ‌‌به دليل نحوه ورود اجناس قاچاق در قالب های مختلف هنوز نمي‌توان آماري در خصوص ميزان طلاي قاچاق در کشور ارائه داد. 

گفته های مسولان فروش طلا در کشور در حالی مطرح است که عده ای از کارفرمایان تولید طلا در کشور معتقدند بازار قاچاق طلا هدایت شده بوده وعده ای به نام مافیا در این بخش مشغول به فعالیتند.






نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *