جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بررسی موسیقی زیر زمینی در طهران تهران مهرجویی

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب: 91363
معرفی فیلمهای جشنواره فجر
 فیلم طهران تهران با نام قبلی تهران در جستجوی زیبایی قرار بود در 3 اپیزود و توسط 3 کارگردان از 3 نسل مختلف برای معرفی تهران ساخته شود .

اپیزود اول توسط داریوش مهرجویی با نام «طهران..روزهای آشنایی» کلید خورد و اپیزود دوم که قرار بود توسط سیف الله داد سینماگر با سابقه ای که فیلم "بازمانده" از شاخص ترین آثار اوست ساخته شود , اجل به وی مهلت نداد تا در گذشت وی باعث شود با حذف یک اپیزود و  در 2 اپیزود ساخته شود که اپیزود دوم با نام "تهران سیم آخر"  توسط مهدی کرم پور ساخته شد .

مهدی کرم پور کارگردان اپیزود دوم :

آخرین ساخته مهدی کرم پور با نام "چه کسی امیر را کشت" فیلمی نامتعارف همراه با کلکسیونی از چهره های مطرح سینمایی بود که نتوانست در گیشه به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند.کرم پور پس از این فیلم به فعالیتهی اجرایی سینمایی ,ساخت فیلم مستند و تله فیلم روی آورد تا در فرصتی دیگر و شاید با ساخت این اپیزود بتواند توانایی های خود را به منصه ظهور برساند.اما این اپیزود هم مضمونش که به موسیقی زیرزمینی می‌پردازد جالب‌توجه است و هم اینکه سابقه‌ی کارگردانش می‌گوید باید انتظار اثری متفاوت را داشته باشیم. مهم‌ترین نکته درباره‌ی این دو فیلم از 2 کارگردان پیشکسوت و جوان آن است که فیلم را به سفارش سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران ساخته‌اند.


داريوش مهرجويي  کارگردان اپیزود اول:

, فارغ التحصيل فلسفه از دانشگاه U.C.L.A آمريكا است. وي پس از بازگشت به ايران فعاليت سينمايي اش را با كارگرداني و نويسندگي فيلم «الماس 33» را سال 1346 آغاز كرد و سپس با فيلم «گاو» كه يكي از مطرح ترين و متفاوت ترين فيلم در تاريخ سينماي ايران را ساخت. او پس از انقلاب با «هامون» كه مورد استقبال وسيع منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، دوره تازه اي را در كارش آغاز كرد.سارا ,پری , درخت گلابي ,بانو ,سنتوری ,مهمان مامان و ... از دیگر آثار شاخص این سینماگر به شمار می روند.

داریوش مهرجویی  از کارگردان نامدار و برجسته‌ی حاضر در جشنواره‌ی امسال است که با فیلم «طهران، تهران» می‌تواند به انتظار 3 ساله‌ی دوستدارانش پس از فیلم جنجالی «سنتوری» پایان بخشد؛ حتی اگر این فیلم 50 دقیقه‌ای، اپیزودی از فیلمی ناتمام باشد که قرار بود قسمت سومش را مرحوم سیف‌الله داد بسازد. 

معرفی عوامل فیلم :

کارگردان: داریوش مهرجویی، مهدی کرم پور

بازيگران: اپیزود اول: پانته‌آ بهرام، قربان نجفي، مهتاج نجومي، اكبر مشكاتي، غلامرضا نيكخواه، كتايون امير ابراهيمي، علي عابديني، پرويز و ثريا نوري، فريده سپاه منصور، مينو صابري، اردشير كاظمي، رحمان حسيني، هنرمندان خردسال نيكي نصريان و مهدي طالب‌زاده و فاطمه فردين - اپیزود دوم: رضا يزداني،‌ رعنا آزادي‌ور، برزو ارجمند، طناز طباطبايي، سروش صحت، فرهاد قائميان، مجيد جوزاني، محمد باغباني 

نظر تهیه کننده این فیلم در مورد طهران تهران :

محمدعلی حسین​نژاد تهیه​کننده فیلم سینمایی «طهران، تهران» درباره مراحل آماده​‌سازی این فیلم سینمایی اظهار داشت: ««طهران، تهران» شامل دو اپیزود است که اپیزود ساخته شده توسط داریوش مهرجویی نام دارد و اپیزود تولید شده توسط مهدی کرم​پور همانطور که از ابتدا هم اعلام شده بود، «تهران.. سیم آخر» نام دارد.»

او در مورد مدت زمان هر یک از این اپیزود​ها گفت: «اپیزود «طهران..روزهای آشنایی» 60 دقیقه است و اپیزود «تهران.. سیم آخر» 40 دقیقه و در مجموع کل فیلم 100 دقیقه است. زمانی که با درگذشت زنده‌یاد سیف‌الله داد، ساخت اپیزود مربوط به این فیلمساز منتفی شد برای تکمیل مدت زمان فیلم برخی صحنه​های حذف‌شده،​ اضافه و بعضی صحنه​ها فیلمبرداری شد.»

حسین​نژاد درباره مراحل آماده سازی «طهران، تهران» گفت: ««طهران..روزهای آشنایی» مرحله میکس نهایی را سپری می​کند و بهروز صفاریان از آهنگسازان پاپ موسیقی آن را ساخته است. اپیزود «تهران.. سیم آخر» هم با آهنگسازی کارن همایونفر برای انجام کارهای نهایی راهی لابراتوار شده است.»

این فیلم سینمایی با موضوع شهر تهران و از نگاه فیلمسازان دو نسل مختلف سینمای ایران برای نمایش در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده خواهد شد.

اخبار ضدو نقیض ودلخوری تهیه کننده :
چندی پیش انتشار اخبار یمبنی بر آماده نشدن فیلم تا زمان جشنواره و عدم انتخاب آهنگساز این فیلم در جراید باعث دلخوری تهیه کننده از جراید شد و نسبت به جعل اخبار منتشر شده  واکنش نشان داد.



نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *