پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مفهوم خدا در فلسفه صدرا چیست؟

يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 424239
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(ص) گفت: مفهوم خدا در فلسفه صدرا نظام‌بخش زندگی انسان‌ها است، حتی اگر این خدا، فرضی یا تنها ایده خدا باشد، باز هم تأثیرگذار است.
به گزارش جهان، زهره توازیانی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا (ص) درباره دیدگاه خدا محور براساس دیدگاه ملاصدرا در گفت‌وگو با فارس گفت: به هر صورت هر تفکر فلسفی، بدون تأثیرات علمی در زندگی فرد اندیشمند نیست بنابراین تفکر صدرایی نیز همچون سایر مکاتب فکری بر شئونات فردی و اجتماعی زندگی انسان تأثیراتی دارد.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای معتقد هستند مفاهیم فلسفی صرفا انتزاعی است، توضیح داد: با این حال همین مفاهیم را هم اگر در نظر بگیریم در زندگی افراد تعیین کننده است، حتی اگر صرفاً نظر یا توهمی و خیالی باشند.

توازیانی در ادامه افزود: خود مفهوم خدا برای افرادی که دلایل محکمی بر وجود خداوند ندارند در حد و حدود اخلاق و نظم بخشی به رفتارهای انسانی قابل انکار کردن نیست، به طور مثال کانت را در نظر بگیرید که در همین محدوده اخلاق چگونه تفکری داشت.

این استاد فلسفه و حکمت دانشگاه الزهرا (ص) با بیان اینکه برخی تفکرات فلسفی در فضای نیهیلیستی به کاهش تفکرات الهی و ایجاد بحران‌های اجتماعی و آشفتگی فردی می‌انجامد، اظهار داشت: بنا به اعتقادات صدرایی‌ها بایدها و نبایدهای فردی و اجتماعی که تعیین بخش رفتارهای فردی و اجتماعی جامعه است، مرتبط با ادراکات حقیقی شکل می‌گیرد. با این حال حتی توهمات انسان‌ها هم آثار خارجی خود را بر جای می‌گذارد.

وی در پایان یادآور شد: با این حال مفهوم خداوند در فلسفه صدرایی نظام بخش زندگی آدمیان است حتی اگر این خدا، خدای فرضی یا ایده خدا باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *