جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

فیلم/ حماسه شن‌ها

يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 419433
نیروهای آمریکایی با ۱۳۲ نیروی نظامی و با هدف آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در صحرای طبس پیاده شدند، اما طوفان شن در این صحرا باعث کشته شدن ۸ نظامی آمریکایی شد و این نیروها با شکست و سرافکندگی ایران را ترک کردند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پنجم اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه نیروهای آمریکا در صحرای طبس است.

نیروهای آمریکایی با ۱۳۲ نیروی نظامی، ۸ چرخ بال و سه هواپیمای باربری هرکولس سی-۱۳۰ با هدف آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در صحرای طبس پیاده شدند.

این عملیات "دلتا" نام داشت و تعدادی از افسران حکومت پهلوی و افراد وابسته به ساواک در آن حضور داشتند و تحت نظارت مستقیم کارتر رئیس‌جمهور و وزیر دفاع و دو نفر از مشاوران کاخ سفید آمریکا قرار داشت.

اما طوفان شن در این صحرا باعث کشته شدن ۸ نظامی آمریکا شد و نیروهای آمریکایی با شکست و سرافکندگی ایران را ترک کردند.

حضرت امام‌خمینی(ره) بعد از این واقعه پیامی صادر کردند که در قسمتی از این پیام آمده است: «این جانب که کراراً گفته‌ام کارتر براى وصول به ریاست‌جمهورى حاضر است به هر جنایتى دست بزند و دنیا را به آتش بکشد، شواهد آن یکى پس از دیگرى ظاهر شده و مى‌شود؛ و اشتباه کارتر در آن است که گمان مى‌کند با دست زدن به این مانورهاى احمقانه مى‌تواند ملت ایران را که براى آزادى و استقلال خویش و براى اسلام عزیز از هیچ فداکارى رویگردان نیست، از راه خودش که راه خدا و انسانیت است منصرف کند.»(۱)


این گزارش ویدئویی اشاره‌ای دارد به این واقعه:
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *