پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

خواسته جامعه پرستاری از وزیر بهداشت

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 421232
دبیر کل خانه پرستار در نامه ای سرگشاده به وزیر بهداشت، عنوان داشت که پرستاران کشور، خواستار اجرای بی قید و شرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در نامه محمد شریفی مقدم خطاب به دکتر سید حسن هاشمی، آمده است:

پیرو فرمایشات جنابعالی در مراسم روز ماما مبنی بر سیاسی کردن قضیه پرستاری، لازم می دانم جهت تنویر افکار عمومی مردم و در دفاع از پرستاران مظلوم مطالبی را عنوان کنم.

پرستاری بعنوان گروهی که بیشترین خدمات بهداشتی درمانی و مراقبتی را به مردم ارایه می دهند و به رغم تلاش های بی شائبه و شبانه روزی، همواره مورد بی مهری و کم توجهی وزارت بهداشت قرار گرفته و با عنایت به نفش و تاثیر گذاری عمیق و گسترده در سیر درمانی بیمار و فرآیند سلامتی مردم متعجبانه کمترین نقش را در تصمیم گیری ها، سیاست گزاری ها و برنامه ریزی های نظام سلامت را داشته اند، در نتیجه این بی توجهی باعث کاهش انگیزه های شغلی و به دنیال آن ترک شغل های فراوان و تغییر شغل های زیاد، مهاجرت به خارج از کشور و حتی خانه نشین شدن پرستاران، فشار بی امان به پرستاران شاغل و مستهلک شدن زودرس پرستاران ناشی از شغل و نهایتا آسیب و خسارات جبران ناپذیر به بیماران و مردم شده است بطوریکه شاخص های پرستاری قبلا در حد کشورهای پیشرفته بوده ولی بعد از ۴۰ سال تعداد تخت به پرستار تغییری ایجاد نشده و هم اکنون در حد کشورهای عقب افتاده و منطقه هستیم!

آقای وزیر

جامعه پرستاری جزء مظلوم ترین گروهی هستند که علی رغم فشارهای فراوان ، ظلم ها زیاد، تبعیض های بی امان و بی عدالتی های گسترده به شیوه ای بسیار نجیبانه مشکلاتشان را پی گیری نموده،بطوریکه پس از انتصاب جنابعالی به وزارت ۶ ماه صبر کردند تا در جریان مشکلات پرستاری قرار گیرید. بعد از آنکه خبری نشد از طریق مذاکرات و مکاتبات با روسای بیمارستان ها دانشگاه ها و بعد با ارسال طومار سعی کردند مشکلاتشان رابه مسئولان منعکس نمایند.

پرستاری انتظار داشت حداقل در تهیه و تدوین و چگونگی اجرای طرح نظام سلامت نظر اتشان را می گرفتید چون پرستاران به عنوان صاحب نظرترین گروه در مورد بیماران می توانستند بسیار کمک کننده باشند و با توجه به تخصیص بی سابقه بودجه و افزایش تا ۴۰۰ درصدی تعرفه های پزشکی فکر می کردند حداقل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم به موازات ان اجرایی می شد، که نکردید!

وعده دادید تعرفه گذاری را پایلوت کنید که در حد وعده باقی ماند، قول دادید که ۳۵۰ خدمت و سپس ۲۵۰ خدمت را در کنار حدود ۷۰۰۰ خدمت بقیه گروه ها در کتاب ارزش نسبی اضافه کنید که به این وعده هم عمل نشد و...

آقای وزیر

جامعه پرستاری کشور ناامید از جنابعالی و مسئولین وزارت بهداشت مجبور به نگارش نامه سرگشاده به رئیس جمهور با بیش از ۴۵ هزار امضای الکترونیکی در خصوص اجرای قانون شد، با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در بسیاری از مناطق کشور مشکلات پرستاری را مطرح نمودند.

آیا این روند پیگیری زورگیری، تند روی یا سیاسی است؟!

حال نمونه هایی از عملکرد وزارت بهداشت در خصوص پرستاری و هم چنین رفتارهای پرستاری را جهت مقایسه بازگو می کنم.

مواضع و اقدامات سیستم حاکم بر وزارت بهداشت

- تهیه و تدوین طرح های ملی تحول نظام سلامت توسط تعدادی از انجمن های پزشکی بدون مشارکت بقیه گروههای پزشکی وپرستاری.

- تصاحب تمامی پست های ریاستی ومدیریتی وحساس از بیمارستانهاو دانشگاه های علوم پزشکی تا وزارت بهداشت .

- دریافتی های دهها میلیون تومانی در بخش دولتی و صدها میلیون تومانی در بخش خصوصی برای گروهی خاص و اختلاف بی سابقه در پرداخت ها در مقایسه با سایر کشورها ومنطقه.

- دریافت حداقل ۵۰ درصد حق العمل حتی بدون حضور بر بالین بیمار توسط گروهی خاص

- بازداشت غیرقانونی دو پرستار در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران توسط عوامل حراستی و معرفی به دادگاه که حکم برائت دال بر بی گناهی آنان می باشد.

- برخورد زشت و نامناسب عوامل حراستی با همکاران خانم پرستار و تفحص در موبایل و ورود به حریم خصوصی پرستاران

- کسر کردن اضافه کار و کارانه پرستاران که در تجمع صنفی مجتمع بیمارستان امام خمینی شرکت کردند.

- صدور حکم دستوری و ناعادلانه هیات تجدید نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران در تغییر محل جغرافیایی نماینده صنفی پرستاران به اتهام شرکت در تجمعی که توسط مقام قضایی صنفی تلقی شده است.

- عدم تمکین وزرات بهداشت به فرصت دو ماهه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

- اعمال نفوذ در برنامه های در حوزه نظام سلامت در رسانه ملی و حذف منتقدین و القاء اینکه برنامه های در این حوزه باید مثبت باشد

- لغو یک طرفه جلسه جنابعالی با هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان پرستاری در اسفند سال گذشته.

- عدم توجه به تذکرات مکرر نمایندگان محترم مجلس در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

اما رفتار جامعه پرستاری در مقابل با سیستم حاکم بر وزرات بهداشت:

- مکاتبه و مذاکره با مسئولین بیمارستانی و دانشگاهی

- ارسال طومارهای فراوانی به مسئولین ذی ربط و انعکاس مشکلات پرستاری

- ارسال دو نامه سرگشاده به رئیس محترم جمهور با امضاء الکترونیکی حدود ۴۵ هزار پرستار

- شکایت به دیوان عدالت اداری

- انجام چند هزار شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم تهیه آئین نامه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری توسط وزرات بهداشت

- مکاتبه با دفتر مقام معظم رهبری و انعکاس مشکلات پرستاری

- مذاکره و مکاتبه با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای قانون

- برگزاری تجمعات آرام در مقابل ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی

- تسلیم مستندانات در خصوص دریافتی های چند ده میلیون تومانی به مسئولین ذی ربط

جناب وزیر

خواسته پرستاری کشور رفع تبعیض بی حد و حصر، برقراری عدالت همه جانبه در نظام سلامت و کاهش اختلاف در پرداخت ها مثل سایر کشورهای دنیا و منطقه از طریق اجرای بدون قید و شرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است و موارد فوق الذکر جزیی از سیاست ابلاغی نظام ازسوی مقام معظم رهبری، وبر گرفته قوانین جاری و عرف بین الملل منطقه و خواسته کاملاً قانونی می باشد.

اما حضرت عالی هرگز پرستاری را در حد و اندازه واقعی اش ندیدید، شاید این ناشی از عدم شناخت نقش تاثیر گذار پرستار باشد و یا احتمالاً منابع اطلاعاتی، اطلاعات را گزینشی به استحضارتان می رساند ویا تحت تاثیر تفکرات همان گروه اقلیت ۷ درصدی قرار گرفته باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی وزیر بهداشت نیستند.ایشان وزیر پزشکان هستند.