جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
جمعه‌های دلواپسی در «جهان نیوز» (۲۵)

مدیریت و نحوه اجرای عدالت در حکومت مهدوی/ مفاد برنامه عادلانه‌ای که امام (عج) اجرا خواهند نمود

پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب: 442437
عظمت و ابهت دولت مهدوی در دل‌های مردم موجب می‌گردد نافرمانی از قوانین آن دولت و تعالیم آن- حتی در نهان هم- غیر ممکن باشد.
مدیریت و نحوه اجرای عدالت در حکومت مهدوی/ مفاد برنامه عادلانه‌ای که امام (عج) اجرا خواهند نمود
گروه فرهنگ جهان نيوز: مولای خوبم! یادت، جاری امید است و نامت زیباترین واژه هستی. و ما احلی اسمائک.... بر لب و دلم که می نشینی، پر از تو می شوم و دلتنگی خیمه می زند به روح عاجز از دیدارت.
ناله می کنم: وازل عنه به الاسی و الجوی... (و از بنده ی منتظرت غم و اندوه دوری از امامش را دور کن)

چگونه سر کنم فراق بهاری را که زمستان‌های انتظار آمدنش را برایم دور ساخته اند؟! فقد طال الصدی...(تشنگی ما در دوری از اماممان از حد گذشته) و سر بر زانوی غم بگذارم که: الی متی احار فیک ... (تا کی در انتظارشما سرگردان باشیم)(۱)
سایه سنگین زمان مرا لحظه به لحظه از تو دور می کند و به مرگ نزدیک. الذی جعلته علی عباد...حتما مقضیا"(مرگی که برای بندگان خدا مقرر شده)(۲)

عزیزترینم! امیدم به این است که شهد شیرین حضورت در غیبتت نیز چشیدنی است.

بنفسی انت من مغیب لم یخل منّا (جانم فدای غایبی که از میان ما بیرون نیست) و مجنونم می کند این همه لطف و مهربانی نادیده: الغوث و الرحمة الواسعه (۳)

مهربان! دستان خداییت را بر سر ایمانم بکش . شاید که لایق دیدارت شوم. ... الیک یابن احمد سَبیِل و تُلقی(۴)


عدالت در حکومت امام مهدی (عج) ۲

مدیریت و نحوه اجرای عدالت در حکومت امام مهدی (عج)/ برنامه عادلانه ایشان

ائمّه عليهم السّلام،آيه ۱۷ سوره حدید {أَنَّ اللّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهٰا (خداوند زمين را پس از مرگش زنده مى‌كند.)} را با ظهور امام قائم عليه السّلام تطبيق نمودند و فرمودند. خداوند زمين را به عدالت قائم عليه السّلام پس از مرگ رهبران ستمگر زنده مى‌گرداند.(۵)

امام مهدی علیه السّلام هر منطقه‌ای را که فتح نماید، اجرای عدالت را در آنجا آغاز می‌کند و وقتی همه جهان فتح گردد، اجرای عدالت نیز جهانگیر خواهد شد.(۶)

[اجرای عدالت نیازمند] وجود برنامه‌ای عادلانه و کامل است که آماده عملیاتی شدن در سطح جهان باشد. این برنامه در ذیل برنامه کلی الهی برای دوران قبل از ظهور قرار دارد.

روشن است هرگاه آن قانون آماده نباشد یا به طور کامل عادلانه نباشد، اجرای عدالت کامل و بهره‌وری از ثمرات مطلوب اجتماعی آن با مشکل مواجه خواهد شد. از این رو وجود این قانون عادلانه و کامل، ضمانت مؤثری برای موفقیت است. و البته این قانون در اختیار دولت مهدوی قرار دارد. این برنامه عادلانه و کامل، همان اسلام است.(۷)

حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف روش من را دنبال مى‌كند و هرگز از روش من بيرون نمى‌رود.(۸)

حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: او تابع سنت من است و هرگز بدعت‌گزار نيست.او در داورى‌هاى خود از لغزش و اشتباه مصون است.(۹)

روايتی از امام صادق عليه السّلام است که می فرماید: مهدى [عج]از سيره جدش رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلّم پيروى مى‌كند و شيوه زندگى‌اش هم‌چون امير مؤمنان عليه السّلام است.(۱۰)

امام صادق عليه السّلام: سيره آن حضرت، سيره رسول خداست؛امور خرافى و سنت‌هاى جاهلى را منهدم و اسلام را به شكل نو عرضه مى‌كند.(۱۱)

مفاد برنامه عادلانه ای که امام (عج) اجرا خواهند نمود:

۱-احکام حقیقی که پیش از ظهور، آشکار بودند.

۲-اندیشه‌ها و مفاهیمی که بر آمده از تحول و پیشرفت تفکر اسلامی است

۳-احکام و مفاهیمی که روزی از میان رفته بوده و اینک پس از ظهور آشکار گردیده است

۴-احکام و مفاهیمی که پیش از این اعلان نشده بوده و آشکار شدن آن بستگی به تشکیل دولت جهانی دارد.

۵-تشکیلات و قوانین مشروحی که خود ولی عصر علیه السّلام در چارچوب احکام ثابت دینی به آن رسمیت می‌بخشد. لزوم به کار بستن این قوانین، دست‌کمی از احکام ثابت دینی ندارند.

۶-قوانین کلی که امام علیه السّلام به عنوان دستور العمل به فرماندارانش در سطح جهان ابلاغ می‌فرماید.
این قوانین، آنها را در حکمرانی و قضاوت عادلانه در هر نقطه از جهان توانایی می‌بخشد.

۷-قوانین کلی که امام علیه السّلام به منظور استمرار فرآیند تربیت و تکامل انسان‌ها در درازمدت برای یاران خاصش مقرر می‌فرماید.

به مدد این مواد هفت‌گانه، برنامه عدالت محور حضرت ولی عصر علیه السّلام در راه اجرا و تربیت تدریجی انسان‌ها به پیش خواهد رفت.(۱۲)

خداوند به وسيله مهدى (عج) امت را از گرفتارى مى‌رهاند؛دل‌هاى بندگان را با عبادت و اطاعت پر مى‌كند و عدالتش همه را فرا مى‌گيرد.خداوند به وسيله او دروغ و دروغ‌گويى را نابود مى‌سازد؛روح درندگى و ستيزه‌جويى را از بين مى‌برد و ذلّت بردگى را از گردن آنها برمى‌دارد.(۱۳)

او همان خورشيدى است كه از مغرب طلوع خواهد كرد؛در ميان ركن و مقام ظاهر مى‌شود و ميزان عدالت را مى‌گسترد؛ديگر كسى به كسى ستم نمى‌كند.(۱۴)

هنگامى كه ديگران هواى نفس را بر هدايت مقدّم بدارند،او اميال نفسانى را به هدايت برمى‌گرداند و هنگامى كه ديگران قرآن را با رأى خود تفسير كنند،او آراء و افكار را به قرآن بازگرداند و به مردم نشان مى‌دهد كه چه نيكو مى‌توان به عدالت رفتار نمود.او تعاليم فراموش شده قرآن و سنت را زنده مى‌سازد.(۱۵)

تبعیت پذیری مردم از برنامه عادلانه

عظمت و ابهت دولت مهدوی در دل‌های مردم موجب می‌گردد نافرمانی از قوانین آن دولت و تعالیم آن- حتی در نهان هم- غیر ممکن باشد.

این امر چند دلیل مهم دارد که برخی از آنها را می‌آوریم:

الف- تثبیت پایه‌های معرفتی و اخلاقی دولت مهدوی در دل‌های مردم...(۱۶)

حضرت بقیّة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه برای استقرار بخشیدن حکومت عدلِ جهانی یک تحوّل اساسی در وجود همه انسان‌ها به وجود می‌آورند که با ایجاد آن ، جامعه بشریّت به تکامل راه یافته و با تمامی وجود از زور و زورگویی متنفّر شده و به سوی عدل و عدالت روی می‌آورد.

این تحوّل اساسی در صورتی تحقّق می‌پذیرد که در ساختمان وجود انسان‌ها تکامل ایجاد شود تا آن‌ها بر اثر پدیدار شدن تکامل و به راه افتادن اندیشه‌ها و دیگر قدرت‌های روحی و عقلی ، نفسِ امّاره آن‌ها دگرگون شده و با رها شدن از هوای نفس و خواسته‌های نفسانی ، بر تکامل خود بیافزایند.(۱۷)

وآن «تکامل عقول بشر در آن عصر است. کسانی با عدل و داد در گیرند که عقلشان کامل نیست و وقتی مردم از لحاظ عقل ضعیف باشند زیر بار حکومت عدل نمی‌روند؛ زیرا طبق احادیث، عدل از جنود عقل به شمار می‌آید و جور از جنود و لشکریان جهل. (۱۸)

لذا در روایتی از امام باقرعلیه السلام می‌خوانیم: هنگامی که قائم ما قیام کند خداوند دستش را بر سر بندگانش می‌گذارد و بدین وسیله عقول آنها کامل و افکارشان را پرورش می‌دهد.(۱۹)

ب- نظارت سازمان یافته و کامل بر رفتار و اخلاق مردم و نیز تصحیح لغزشها یا اشتباهات افراد

امام خمینی(ره) درباره‏ی این ویژگی حضرت(عج) می‏فرماید: عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن عدالتی که مردم عادی می‏فهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد. بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش. این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجی‏هایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدۀ صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان.(۲۰)

«... جامعه‌اى كه حضرت مهدى(عج)خواهد ساخت، ،جامعه‌اى واقعى با آدمهاى واقعى است و اين استعدادها و غرايزى كه در ما و شماست در آنان و در آن دوران نيز خواهد بود.هنر مهدى(عج)اين است كه آنان را سازمان‌دهى مى‌كند و در مسير كمال انسان، سعادت بشر و عدالت به‌كار خواهد گرفت و غرايز بشر،ريشه‌كن نمى‌شود و در دنياى بعد از ظهور هم،آدمها شهوت دارند؛خشم دارند؛احتياج به خور و خواب دارند؛احتياج به كار،تفريح،ازدواج،استراحت،مطالعه و همه‌چيز دارند.منتها همۀ اين روابط در سايۀ عدالت،برادرى،آزادى و عقلانيّت،صورت مى‌گيرد.»(۲۱)

ج- اقدامات شخص امام مهدی علیه السّلام و برخی یاران خاص او در رهبری حکومت و تدبیر امور جامعه که دیگران از انجام آن ناتوان می‌باشند.

د- کشتار وسیعی که امام و یارانش از منحرفین در مدت هشت ماه به راه می‌اندازند؛ کشتاری هولناک که در آن هیچ توبه‌ای پذیرفته نمی‌شود.

این امر تأثیر روانی زیادی بر جای خواهد گذاشت و تا زمان درازی این ترس و بیم و حقارت در برابر حکومت جهانی، برای تربیت آنها کافی است. این امر موجب می‌گردد نافرمانی از قانون ناممکن گردد و دولت نیز امکان وسیعی برای اجرای قانون و برنامه‌هایش در همه زمینه‌ها پیدا نماید.

ادامه دارد...

*در شماره بعد به این دو مورد بیشتر خواهیم پرداخت.

منابع:

۱- فرازی از زیارت جامعه کبیره و فرازهایی از دعای ندبه
۲- فرازی از دعای عهد
۳-فرازی از زیارت آل یس
۴- ای پسر احمد؛یابن رسول الله ! آیا برای ملاقات با تو راهی هست؟ فرازی از دعای ندبه
۵-حضرت مهدی (عج) فروغ تابان ولایت ج ۱ ص۲۱۹ به نقل از اثبات الهداة،ج ٧،ص ۶٣-١٣٠
۶-تاریخ پس از ظهور ،سید محمد صدر ، ترجمه حسن سجادی پور ص۴۰۲
۷-همان ص ۴۰۳
۸- باجاری انتظار ج۱ ص ۱۶۴ به نقل از منتخب الأثر،ص ۴۹۱
۹-همان ، ص۱۶۵به نقل از اسعاف الراغبين،ص ۱۴۵
۱۰-شيخ طوسى،الغيبة،ص ۲۷۷
۱۱- باجاری انتظار به نقل از بحار الانوار،ج ۵۲،ص ۳۵۲
۱۲-تاریخ پس از ظهور ، سید محمد صدر ، ترجمه حسن سجادی پور ص ۴۰۳
۱۳- با جاری انتظار ج ۱ ، مسعود پورسید آقایی ص۱۵۸ به نقل از شيخ طوسى،الغيبة،ص ۱۱۴؛بحار الأنوار،ج ۵۱،ص ۷۵
۱۴- همان ، ص۱۵۸ به نقل از الذام الناصب ص۱۸۰
۱۵- همان به نقل از صبحى صالح،نهج البلاغه،ص ۱۹۵
۱۶- تاریخ بعد از ظهور ص ۴۰۳
۱۷-دولت کریمه امام زمان (عج)ص۳۵
۱۸-حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام در عصر ظهور،علی اصغر رضوانی به نقل از پرچمدار نینوا محمد محمدی اشتهاردی
۱۹- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ج ۲ ص ۱۹۷به نقل از منتخب الأثر: ص ۶۰۷ ف ۷ ب ۱۲ ح ۱ به نقل از اصول كافى؛ معجم الملاحم و الفتن:۴/۹ معجم أحاديث الإمام المهدى:۳/۳۲۵؛ بشارة الإسلام: ص ۲۵۴ و ۲۳۹
۲۰- میلاد مبارک حضرت ولی عصر (عج) ، شنبه ۰۷ تير ۱۳۵۹ ، صحیفه ی امام ، ج ۱۲،ص۴۸۱
۲۱- مهدی (عج)، ده انقلاب در یک انقلاب ص۲۶
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *