جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تاريخچه بازیهای بارسلونا و منچستر يونايتد

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 52663
به گزارش سرویس ورزشی جهان ، چهار شنبه اين هفته بارسلونا و منچستر يونايتد فينال ليگ قهرمانان را در المپيك شهر رم برگزار مي كنند.  نگاهي داریم به تاريخچه بازیهای اين دو تيم پر افتخار از سال1984تا کنون:

يك چهارم نهايي جام برندگان جام اروپا-1984

احتمالا يكي از معروف ترين بازگشت هاي منچستر يونايتد، بازي برگشت اين تيم در يك چهارم نهايي جام برندگان جام در سال 84 بود كه با يكي از درخشان ترين بازي هاي برايان رابسون همراه بود. در تركيب تيم بارسلونا مارادوناي افسانه اي و برند شوستر حضور داشتند و هدايت اين تيم را مربي تيم ملي آر‍‍ژانتين در جام جهاني 1978، لوئيس سزارمنوتي، يكي از معروف ترين سيگاري هاي دنياي مربيان به عهده داشت. بارسلونا بازي رفت در نوكمپ را با گل به خودي گرام هاگ و ضربه والي بي نظير خوان كارلوس روخو، 2-0 به سود خود پايان داده بود و خود را در آستانه رسيدن به نيمه نهايي مي ديد.

اما در شب باشكوه الدترافورد مردان بارسا توان مقابله با شياطين سرخ رانداشتند. ابتدا برايان رابسون روي يك ضربه كرنر دروازه بارسا را گشود و سپس از اشتباهات مضحك مدافعان بارسا استفاده كرد و گل ديگري به ثمررساند. در نهايت فرانك استپلتون ضربه نهايي را وارد كرد تا منچستر در مجموع 3-2 به پيروزي برسد.

شياطين سرخ در مرحله بعد در مقابل يوونتوس قرار گرفت و با درخشش پائولو روسي شكست خورد. مارادونا نيز در همان تابستان بارسلونا را به مقصد ناپولي ترك كرد تا به الهه هواداران تيم جنوبي شبه جزيره تبديل شود.

فينال جام برندگان جام اروپا- 1991

هفت سال طول كشيد تا دو تيم يك بار ديگر در مقابل هم قرار بگيرند و اين بار در فينال همان مسابقات بود. محروميت تيم هاي انگليسي از بازي هاي اروپايي به دليل فاجعه هيسل تمام شده بود و يك بار ديگر منچستر يونايتد حريف اسپانيايي اش را غافلگير كرد و در فينال روتردام 2-1 به پيروزي رسيد. بارسلونا كاملا غيبت ستاره هايش، گي يرمو آمور و هريستو استويچكف را احساس كرد و شياطين سرخ در نيمه دوم از اين مسئله كاملا بهره گرفتند و با درخشش مارك هيوز كه پيش از آن پيراهن بارسلونا را نيز پوشيده بود، به پيروزي رسيدند. رونالد كومن با يك ضربه آزاد استثنايي اميد مردان يوهان كرويف را زنده كرد اما در نهايت الكس فرگوسن اولين جام اروپايي اش با منچستر را به دست آورد كه اولين جام اروپايي باشگاه از سال 1968 بود. بارسلونا سال بعد در اين جام با يك ضربه آزاد ديگر از رونالد كومن در مقابل سمپدوريا به پيروزي رسيد و قهرمان شد.

مرحله گروهي ليگ قهرمانان- 1995

علي رغم قهرماني منچستر در سال 1991 در جام برندگان جام، محروميت تيم هاي انگليسي از بازي هاي اروپايي آنها را به شدت تضعيف كرده بود و زمان زيادي لازم بود تا آنها بار ديگر به جمع مدعيان بپيوندند. اين مسئله بار ديگر در سال 1995 به چشم آمد، زماني كه منچستر يونايتد كه قدرت بلا منازع جزيره بود، در ليگ قهرمانان در همان مرحله گروهي حذف شدند تا بارسلونا و IFK گوتنبرگ به مرحله بعد صعود كنند. در دو بازي رودر رو با بارسلونا، تفاوت كلاس دو تيم كاملا مشهود بود. در الدترافورد، منچستر يونايتد به لطف گل لي شارپ بازي را به تساوي كشاند؛ پيش از آن روماريو و خوزه ماريو باكرو تك گل مارك هيوز را بي اثر كرده بودند. در بازي برگشت در نوكمپ، تيم رويايي يوهان كرويف با پيروزي 4-0 به تيم حريف درس فوتبال داد. گل هاي بارسلونا را هريستو استويچكف(2)، روماريو و آلبرت فرر به ثمر رسانده بودند. در اين بازي سر الكس يكي از بدترين تصميمات دوران كاري اش در منچستر را گرفت و به دليل قانون استفاده ازتنها سه بازيكن خارجي، پيتر اشمايكل كبير را نيمكت نشين كرده و گري والش بداقبال را درون دروازه قرار داده بود.

مرحله گروهي ليگ قهرمانان- 1999

فصل 99/1998 ليگ قهرمانان اروپا به دليل بازي هاي درخشان تيم ها، يكي از بهترين دوره هاي تاريخ اين رقابت هاست. دو بازي منچستر و بارسلونا در مرحله گروهي كه هر دو با تساوي 3-3 به پايان رسيد، در زمره اين بازي هاست. در بازي رفت در الدترافورد، منچستر ابتدا با گل هاي رايان گيگز و پل اسكولز پيش افتاد. برزيلي هاي بارسا، سوني اندرسون و جيوواني تيم اسپانيايي را به بازي برگرداندند اما ضربه آزاد ديويد بكام يك بار ديگر تيم ميزبان را پيش انداخت. در نهايت لوئيس انريكه با يك ضربه پنالتي امتيازات بازي را تقسيم كرد.

بازي برگشت در نوكمپ، يك بازي مهيج و شش گله ديگر بود. بارسلونا براي زنده نگهداشتن اميدهاي صعود به پيروزي نياز داشت اما علي رغم نمايش خيره كننده ريوالدو، كه دو گل زيبا زد- اولي روي ضربه آزاد و بعدي با يك ضربه سر- آنها تنها به يك تساوي دست يافتند. در اين بازي دوايت يورك و اندي كول ستاره هاي منچستر بودند و هر سه گل شياطين سرخ را به ثمر رساندند. بارسلونا در همان مرحله گروهي حذف شد اما منچستري ها يك بار ديگر به نوكمپ بازگشتند تا در فينال جام قهرماني را از بايرني ها بربايند.

نيمه نهايي ليگ قهرمانان- 2008

اين ديدار قهرمان اسپانيا و انگلستان، تقابل كريس رونالدو و لئو مسي بود. در حالي كه در جدال فردي، بازيكن آرژانتيني بدون شك پيروز بود اما اين منچستر يونايتد بود كه با پيروزي مقابل حريف به فينال معتبرترين جام اروپايي راه يافت. در بازي رفت در نوكمپ كه 0-0 به پايان رسيد، رونالدو يك پنالتي خراب كرد كه مي توانست براي منچستر بسيار گران تمام شود.

در بازي برگشت پل اسكولز از اشتباه زامبروتا استفاده كرد و يونايتد را پيش انداخت. منچستر يك بازي پرفشار را در دستور كار قرار داد و فضايي كه مردان بارسا براي بازي نياز داشتند را در اختيارشان قرار نداد. در فينال مسكو بعد از آن ضربات پنالتي دراماتيك، سرالكس فرگوسن يك افتخار ديگر براي منچستر يونايتد كسب كرد. بارسلونا نيز با رايكارد قطع همكاري كرد و پپ گوارديولا جانشين مرد هلندي شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *