پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رضایت هندی‌ها در امتیاز‌گیری گازی از ایران

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 436335
مقامات هندی دور اول مذاکرات برای دریافت امتیاز توسعه میدان گازی «فرزاد ب» با ایران در سفر هفته پیش خود به تهران را مثبت ارزیابی کردند و گفتند، ما باید طی ۱۰ روز آینده بتوانیم به چشم‌انداز روشنی برسیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شرکت‌های هندی که تاکنون از ترس تنبیه از سوی آمریکا و اروپا از سرمایه‌گذاری در ایران دوری می‌کردند، اکنون با اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به تقلا افتاده تا جایی برای سرمایه‌گذاری در ایران بیابند.

چنین ترسی دهلی‌نو را از طرح ادعا برای دریافت امتیاز توسعه و سرمایه‌گذاری حدود ۷ میلیارد دلاری در بزرگ ترین میدان گازی کشف شده توسط یک شرکت هندی در خارج یعنی میدان گازی «فرزاد ب» بازداشت. این در حالی است که شرکت ودیش به همراه شرکت‌های ایندین اویل و اویل ایندیا، اکتشاف بلوک فارسی (بینالود) در سال ۲۰۰۸ را انجام داده بود؛ با این حال به بهانه تحریم‌های آمریکا از انجام تعهدات خود برای توسعه این میدان گازی طفره رفت.

ایران در فوریه ۲۰۱۲ یک اولتیماتوم یک ماهه برای توسعه این میدان گازی به هند داد اما بیش از ۲ سال، تهدید خود برای لغو مجوز بلوک فارسی شرکت او وی ال را عملی نکرد. به گفته منابع هندی، ایران با هدف فشار بر هند، سال گذشته نام این میدان گازی را در فهرست میدان‌های برای مزایده قرار داد اما هنوز مجوز اکتشاف این شرکت هندی را باطل نکرده است.

زمزمه لغو تحریم‌ها دولت هند را بر آن داشته است برای کسب امتیاز توسعه این میدان گازی تلاش کند؛ از اینرو هفته گذشته هیئتی متشکل از مقامات وزارت امور اقتصادی و وزارت نفت و مقامات شرکت ودیش به تهران اعزام کرد.

پایگاه خبری فایننشال اکسپرس در این‌باره به نقل از منابع هندی نوشت، از مواردی که در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفت، راه‌های تسریع در تسویه ۶.۵ میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران و دستیابی شرکت ودیش به امتیاز توسعه میدان گازی «فرزاد ب» بوده است.

به گفته منابع هندی، مذاکرات با ایران «دوستانه» بود و پس از مذاکرات در تهران، معاون وزیر اقتصاد هند با مقامات بانک مرکزی کشورش دیدار کرده تا راهی عملی برای پرداخت پول نفت ایران بیابد. پول نفت ایران ممکن است در چند قسط پرداخت شود. پیش از این، بانک دولتی یو‌سی‌اُ به منظور پرداخت بدهی‌ خود با بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، سامان و اقتصاد نوین ارتباط برقرار کرده بود.

یک مقام هندی که در این سفر حضور داشته است، در این‌باره گفت: « هیچ چیز قطعی هنوز اتفاق نیفتاده است. ما باید طی ۱۰ روز آینده بتوانیم به چشم‌انداز روشنی برسیم.»

با این حال هندی‌ها به شدت تلاش می‌کنند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد ب را به دست آورند؛ یک مقام دیگر هندی، دور اول مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «انتشار هرگونه بیانیه رسمی زمان بر خواهد بود چراکه موضوع مورد مذاکره در حال پیشرفت است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *