پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گزارش المانیتور از لابی اسراییل ضد توافق

سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 436830
سازمان‌های حامی رژیم صهیونیستی با صرف میلیون‌ها دلار به دنبال آن هستند که قانونگذاران کنگره را به رد نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ ترغیب کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پس از آنکه در روزهای گذشته گزارش شد لابی صهیونیستی «آیپک» حدود ۲۰ میلیون دلار برای انجام تبلیغاتی ضد نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای هزینه کرده، پایگاه خبری المانیتور بامداد سه‌شنبه آمار و ارقام دیگری درباره لابی‌گری‌های سازمان‌های حامی رژیم صهیونیستی در کنگره فراهم کرده است.

المانیتور در این گزارش می‌نویسد لابی «آیپک» یا «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل» هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار عضو دارد و سالانه بیش از ۶۰ میلیون دلار برای ارتقاء روابط اسرائیل و آمریکا هزینه می‌کند.

«آیپک» سال گذشته بیش از ۳ میلیون دلار در همین راستا در قوه مقننه و مجریه آمریکا برای لابی‌گری صرف کرده است.

اما این لابی‌ صهیونیستی یک بازوی خیریه‌ای به نام «بنیاد آموزش آمریکا و اسرائیل» هم دارد که هزینه‌های زیادی برای نفوذ در نمایندگان کنگره صرف کرده است.

نمایندگان کنگره قرار است بر اساس قانونی موسوم به «بازینی کنگره در توافق هسته‌ای» سند «برجام» که تیرماه سال جاری بین ایران و ۱+۵ امضا شد را رد یا تصویب کنند.

مطابق آمارهای ارئه شده توسط موسسه «لگی‌استورم»، بنیاد آموزش آمریکا و اسرائیل که در سال ۱۹۹۰ تأسیس شده هزینه‌های مالی لازم برای ۱۰۳۴ سفر قانونگذاران آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی را فراهم کرده که رقمی معادل ۱۰.۷ میلیون دلار است.

«آیپک»، از لحاظ سازمانی با نهادهای موسوم به «کمیته اقدام سیاسی» که مستقیماً هزینه‌های تبلیغات کاندیداهای آمریکایی در انتخابات را فراهم می‌کنند، تفاوت دارد و به همین جهت به طور مستقیم در کمپین‌های انتخاباتی دخالت ندارد. با این حال، مطابق تحلیل‌های انجام شده توسط موسسه غیرانتقاعی «مپ‌لایت»، مجموعه‌ای از گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، رقمی بالغ بر ۱۰.۸ میلیون دلار روی نامزدهای انتخاباتی کنگره هزینه کرده‌اند.

هزینه‌های آیپک را کابینه اسرائیل فراهم نمی‌کند، اما ارتباطات آن با این رژیم در سالهای گذشته بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است. این سازمان حامی اسرائیل در سال ۱۹۵۱ تأسیس شد و ابتدا نام «کمیته صهیونیستی آمریکا» را برای خود برگزید اما در سال ۱۹۵۹ به «آیپک» که مخفف «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» است تغییر نام داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *