سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

ایجاد بیمارستان‌های زنجیره‌ای با در کشور

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب: 387844
وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت از نیروهای مسلح برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق محروم خرید خدمت می‌کند و سود سرمایه‌گذاری آنها را در این مناطق تا ۵۰ سال تضمین می‌کنیم البته از بنیاد مستضعفان هم انتظار بیشتری داریم که همین امروز به کمک بیماران مستضعف بیاید.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم که روزی از موسسان سازمان جهاد سازندگی بود و بعد از آن به عنوان یک چشم پزشک کاروان چشم پزشکی نور را به مناطق محروم روانه کرد. امروز در مقام وزیر بهداشت برنامه هایی برای استفاده از ظرفیت های خارج از وزارت بهداشت در حوزه سلامت دارد.

او معتقد است، امکانات زیادی در حوزه های خارج از وزارت بهداشت اعم از وزارتخانه های دولتی، سازمانهای غیر دولتی، نیروهای مسلح و خیرین وجود دارد که می تواند وارد حوزه سلامت شود تا بتواند بخشی از کمبودها و محرومیت را جبران کند.

با او درباره دیدگاهها و برنامه هایش برای همکاری با نیروهای مسلح و بخشهای دیگر خارج از وزارت بهداشت به گفت و گو نشستیم:

* شما در جایی اعلام کردید که آماده ورود نظامیان به حوزه سلامت هستید، آیا این بیان شما فقط یک تعارف و اعلام آمادگی بود یا واقعاً برنامه‌های عملی برای ورود این نیروها به حوزه سلامت وجود دارد و قرار است محقق شود؟

هاشمی: این ماجرا از جلسه‌ای شروع شد که ما به یزد رفته بودیم و من از نزدیک دیدم که بسیج جامعه پزشکی کارهای خیلی خوبی برای ارائه خدمات پزشکی به مردم انجام داده است که البته با همکاری همه گروههای پزشکی انجام شده و و دانشگاه علوم پزشکی یزد هم همکاری کرده بود. این خدمات بدون نگاههای اجتماعی، سیاسی،‌اقتصادی و غیره انجام شده بود.در آنجا من از خدمات بسیج به خصوص آن بخشی که کمتر اطلاع رسانی شده بود، قدرشناسی کردم.

ما امیدواریم که بتوانیم از ظرفیت نیروهای مسلح در حوزه سلامت هم استفاده کنیم. فکر می‌کنم منابع خیلی خوبی هم هست، البته صحبتهایی هم شده، خود من با وزیر دفاع و برخی عزیزان در نیروهای مسلح صحبت کرده‌ام تا بخشی از منابع را به حوزه سلامت بیاورند.

* برای چه کاری؟

هاشمی: این منابع را بیاورند به خصوص در استانهای شرقی و غربی به خصوص در جاهایی که ممکن است بخش خصوصی خیلی علاقه مند به سرمایه گذاری نباشد یا برایش راحت نباشد که سرمایه اش را به این مناطق بیاورد. به ویژه در خوزستان که واقعاً محرومیت خیلی زیاد است.

کمی هم در حوزه تجهیزات پزشکی برای استفاده از امکانات نیروهای مسلح و وزارت دفاع که امکانات خیلی خیلی خوبی دارد، صحبت کرده‌ایم که اگر تجمیع شود و امکانات وزارت بهداشت به ‌آنها در کنار هم قرار گیرد،‌اتفاقات مهمی خواهد بود. حتی در بخش فناوری تجهیزات هم می توانیم هم افزایی مضاعفی داشته باشیم و می توانیم با همکاری نیروهای مسلح بخشی از تجهیزاتی که الان وارد می‌کنیم و حداقل بخشی از تجهیزات مصرفی را در داخل کشور تولید کنیم.

* در مورد ارائه خدمات درمانی چه برنامه های مشترکی دارید؟

هاشمی: اگر باب این همکاری باز شود، در همه زمینه ها می‌توانیم همکاری کنیم، نیروهای مسلح ۵۰ بیمارستان در سطح کشور دارند که ما می‌توانیم از ظرفیت آنها بهره مند شویم. این بیمارستانها در سپاه و ارتش است اما هماهنگی و مدیرتشان در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح است و ما می‌توانیم از خدمات آنها استفاده کنیم. بالاخره تعاون سپاه، ارتش و قرارگاههای مختلف هستند و تجارب طولانی هم در این حوزه دارند و ما می‌توانیم از تجارت آنها در ارائه خدمات، بازسازی بیمارستانها و حتی ایجاد بیمارستانهای زنجیره‌ای استفاده کنیم.

این همکاری البته فرع بر موضوع خیرین، خیریه، نذر و هبه است که می تواند در حوزه سلامت استفاده شود. بسیج هم می‌تواند به ما کمک کند، به خصوص برای ارائه خدمات بهداشتی-درمانی در مناطق محروم، می توانند اردوها و گروههای جهادی تشکیل دهند و برای ارائه خدمات سلامت به مناطق محروم بروند.

* البته بسیج در گذشته مستقل از وزارت بهداشت چنین گروههای را داشته است.

هاشمی: بله ولی می‌توانند با همکاری قائم مقام بنده در امور مشارکتهای مردمی، آقای ایازی، از این به بعد کارها را به صورت مشترک با وزارت بهداشت انجام دهند. چنین همکاریهای مشترکی شروع شده است و می تواند به هم افزایی امکانات کمک کند و در کنار سایر سازمانهای مردمی خدماتشان را گسترش دهند. این اساس همکاری ما با نیروهای مسلح است و بحث ورود نظامیان به حوزه سلامت آن طور که عنوان شده مطرح نیست.

* وزارت بهداشت از نیروهای مسلح خرید خدمت می‌کند یا مدل دیگری برای همکاری وجود دارد؟

هاشمی: بله ما از آنها خرید خدمت می‌کنیم، مثلاً قرارگاه خاتم که کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده است و در جاهای مختلف از جمله با وزارت نیرو همکاری داشته است، همین کار را می‌توانند در حوزه سلامت هم انجام دهند. ما هم می توانیم به آنها تضمین دهیم که سود سرمایه شان بر می گردد.

البته ارزش این کار فقط بعد اقتصادی آن نیست، بلکه این کار باعث می شود به خصوص در مناطق محروم یک سرمایه اجتماعی برای گروههای که این خدمات را ارائه می کنند، ایجاد شود، چنین رویکردی در خیلی از کشورها وجود دارد،خیلی‌ها علاقه‌مندند وارد این حوزه شوند و چنین خدماتی را به مردم محروم ارائه کنند. گر چه در مثل مناقشه نیست.

قرینه هایی وجود دارد که در برخی کشورهای همسایه در حوزه سلامت در این زمینه برنامه ریزی و هدف‌گذاری می کنند و حتی هزینه می‌کنند نه اینکه به دنبال سود اقتصادی باشند.

* و حالا شما از نیروهای مسلح می‌خواهید که وارد این عرصه شوند؟

هاشمی: بله حالا که چنین ظرفیتی وجود دارد، چه بهتر که نیروهای مسلح نیز از مجموع اعتباراتی که در اختیارشان هست وارد میدان شوند، مقام معظم رهبری هم در فرمایش هایی که داشته اند یکی از مهمترین اولویتها را توجه به مناطق جنوبی کشور قرار داده‌اند، بنابراین همه باید بیایند تا به مردم این مناطق ادای دین کنیم، مناطق جنوبی کشور خیلی مشکل دارند، واقعاً کمبود بیمارستان، تخت بیمارستانی در این مناطق مشهود است.

نیروهای مسلح بیایند ما هم سودشان را تضمین می‌کنیم و خرید خدمت ۵۰ ساله را از آنها ضمانت می کنیم تا همان طور که در جاده سازی، سد سازی، ساختمان سازی، ساخت پالایشگاه، نیروگاه و غیره وارد شده اند، بتوانیم از آنها درحوزه سلامت نیز خرید خدمت کنیم.

* از کی قرار است این همکاری ها شروع شود، به زودی یا در آینده؟

هاشمی: حرف زیاد زده شده است. ولی تصمیمی هنوز گرفته نشده است. البته در مورد بنیاد مستضعفان چرا، تصمیماتی گرفته شده است. گر چه انتظار ما از بنیاد مستضعفان خیلی خیلی بیشتر این اینهاست و معتقدیم منابع بنیاد مستضعفان همین امروز باید برای مستضعفان هزینه شود. برای افرادی که واقعاً مستضعف هستند. ما جاهایی را به آنها نشان می دهیم که اصلاً زیبنده جمهوری اسلامی نیست. جاهایی که از نظر خدمات بهداشتی و درمانی شرایطی دارند که بنیاد مستضعفان باید همین امروز به آنها رسیدگی کند و باید با سرعت بیشتری و حجم گسترده تری در این حوزه حضور پیدا کنند.

* تاکنون با بنیاد مستضعفان در این حوزه همکاری مشترکی بوده است؟

هاشمی: بله، هم در آبادان و هم اهواز اکنون ۳ تا پروژه مشترک داریم که آنها قبول کرده‌اند، انجام دهند.

* ۳ تا بیمارستان؟

هاشمی: بله، ۳ تا بیمارستان است که امیدواریم تعدادشان به ۳۰ بیمارستان برسد و افزایش پیدا کند و همکاریها در حد حرف و صحبت باقی نماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *