جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
واردات بی رویه و قاچاق آفت تولید ملی

کالاهای غیرضرور قاچاق وارد می‌شود

سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب: 423447
رئیس مجمع واردات از ورود سالانه ۳۷ هزار تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو لوکس بر خلاف اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: اکثر کالای غیر ضروری به صورت قاچاقی وارد می‌شود.
به گزارش جهان، محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: متأسفانه زمانی که درآمد نفتی بالا رفت، بیشتر به طرف واردات کالاهای سرمایه‌ای مصرفی از جمله خودروهای لوکس حرکت کردیم، تا جایی که در سالهای گذشته به روایتی ۳۷ هزار تا ۵۰ هزار دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شد.

وی با بیان اینکه معمولاً طبق آمار گمرک وارداتی که از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد، بیشتر کالاهای مورد نیاز کشور است، افزود: طبق آمار گمرک ۸۰ تا ۸۵ درصد واردات رسمی مربوط به مواد اولیه کارخانجات یا مواد واسطه‌ای و ماشین‌آلات برای بهینه‌سازی خطوط تولید است.

کالاهای غیرضرور بیشتر از طریق قاچاق وارد می‌شود نه مبادی رسمی


عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به اینکه برخی معتقدند ورود کالاهای ساخته شده که تنها سبب خروج ارز از کشور می‌شود، ضرورتی ندارد، گفت: زمانی دغدغه برخی افراد واردات نعل اسب، چوب بستنی یا پوسته فرمان بود، اما تمام اینها روی هم رقم چشم‌گیری نمی‌شود و با ارزی که یک خودروی لوکس از کشور خارج می‌کند، نمی‌توان مقایسه کرد. مضاف بر آنکه در ورود تکنولوژی به کشور آن طور که باید و شاید سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، تا برخی کالاهایی که به راحتی قابل تولید بوده و اشتغال‌زایی هم می‌کنند در داخل تولید کنیم.

آفت قاچاق؛ تضییع حقوق دولت و پایین آوردن بهروه وری


برخوردار دغدغه اصلی مقام معظم رهبری را واردات بی‌رویه از مبادی قاچاق عنوان کرد و گفت: واردات از این طریق از زوایای مختلف به جامعه صدمه وارد می‌کند که یک بخش آن تضییع درآمد و حقوق دولت است و از طرف دیگر پایین آوردن بهره‌وری جامعه چرا که وقتی برخی مشاهده می‌کنند که باید ۸ ساعت در روز کار کرد و ماهانه کمتر از یک میلیون تومان حقوق گرفت، اما وقتی عده‌ای در عرض یک ساعت می‌توانند درآمد چند میلیون تومانی داشته باشند، قاعدتاً به این سمت متمایل می‌شوند.

رئیس مجمع واردات به این نکته اذعان داشت که باید مراقبت خطر نهادینه شدن فرهنگ قاچاق در جامعه بود، چرا که وقتی افراد به کارهای کم زحمت و پردرآمد عادت کنند، نمی‌توان آنها را مجبور به کارهای سخت‌تر کرد.

ضرورت ساماندهی مشاغل مناطق مرزی

وی نبود شغل و امکانات در مناطق مرزی کشور را از جمله مشکلاتی دانست که طی سالهای اخیر آن طور که باید و شاید به آن توجه نشده و افزود: یکبار برای همیشه باید معضل بیکاری را در مناطق مرزی کشور حل کنیم. می‌توان با اجرای طرح آمایش سرزمینی با توجه به ظرفیت هر منطقه شغل ایجاد کرد، به عنوان مثال در مناطقی که مستعد کشاورزی هستند، این امر را تقویت کرد و یا در مناطق مستعد گردشگری با ساخت هتل و امکانات تفریحی برای مردم منطقه شغل ایجاد کرده و گردشگری را رونق داد.

برخوردار گفت: بسیاری از افراد را می‌شناسیم که کول‌بر ساده هستند و برای تأمین حداقل رزق روزانه خود دست به قاچاق بر سر مرزها می‌زنند و در کنار آن عده‌ای خاص برای منافع کلان قاچاق را ساماندهی می‌کنند.

هنوز سیستم کد رهگیری هماهنگ کالا نداریم


وی ایجاد سیستم کدینگ هماهنگ در کشور را از دیگر راهکارهای رهگیری کالاهایی دانست که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود و گفت: سالهاست که نتوانسته‌ایم به طور هماهنگ یک کد رهگیری برای کالاهای وارداتی یا تولیدی ایجاد کنیم که اگر کالایی این کد را نداشت، کنار گذاشته و خریداری نکنیم کار به جایی رسیده که وقتی کالا از مبادی مرزی رد شد، به راحتی در بازار توزیع و فروخته می‌شود، در حالی که تعریف کدینگ جلوی این مسئله را می‌گیرد و از زمانی که کالا وارد یا تولید شده تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، ردیابی می‌شود.

وی استاندارد نبودن کالاهای قاچاق را از دیگر مشکلاتی عنوان کرد که می‌تواند بر سلامت جامعه هم تأثیر سوء بگذارد، تا حدی که به مرور زمان هزینه‌هایی برای درمان سر بار جامعه می‌شود، چرا که طبق آمار بخش عمده‌ای از کالاهای قاچاق مربوط به پوشاک، تلفن همراه، مواد آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی کنسرو شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *