جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۳
وعده‌های جدید دولت به بیکاران؛

بیکاری فارغ‌التحصیلان ۴۲ درصد شد/ ۴.۵ میلیون نفر دیگر هم در راهند

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 409443
براساس اعلام رئیس مجلس، از هر دو فارغ التحصیل دانشگاهی یکی بیکار می‌ماند و نرخ بیکاری این گروه ۴۲درصد است. مقامات دولتی درباره ورود ۴.۵میلیون نفر دیگر به صف ۱.۲میلیونی بیکاران درس خوانده هشدارمی‌دهند.
بیکاری فارغ‌التحصیلان ۴۲ درصد شد/ ۴.۵ میلیون نفر دیگر هم در راهند
به گزارش جهان، مسئولان دولت تدبیر و امید بارها درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و وجود بحران در این بخش سخن گفته اند و نسبت به ورود میلیونی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد در حال تحصیل به صف جویندگان شغل نیز هشدارهایی را داده اند.

رئیس جمهور نیز در یکی از نشست های شورای عالی اشتغال بر لزوم بازنگری در رشته های دانشگاهی تاکید کرده و خواستار این شده که برنامه ریزی شود تا بتوان جویندگان شغل فارغ التحصیل دانشگاهی را برای پذیرش تصدی های بازار کار کشور آماده کرد.

یکی از بزرگترین مسائل و مشکلات مطرح درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی این است که کارشناسان می گویند در دانشگاه ها بر روی مهارت آموزی افراد و نیازهای روز بازار کار کشور کار نمی شود و از اینرو افراد پس از فراغت از تحصیل، داشته های قابل اعتنایی را برای عرضه به کارفرمایان ندارند.

۴۲ درصد درس خوانده ها بیکار مانده اند


انتقادهای فراوانی نیز درباره باز کردن درهای دانشگاه ها به سوی متقاضیان تحصیل در زمان فعالیت دولت های سابق شده و در این زمینه علی ربیعی وزیر کار معتقد است باید ورود افراد به دانشگاه ها برای تحصیل در رشته های مختلف را مدیریت کرد ولی در سال های گذشته این ورود از سر گشاد قیف صورت گرفته و حالا اینها به زمان ورود به بازار کار رسیده اند؛ اما شغلی برایشان نیست.

در تازه ترین اظهارنظر صورت گرفته درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: وقتی در کشور رقابت نباشد بیکاری ایجاد می شود. رقم بیکاری قبل از تحریم ها هم کم نبود. امروز ۴۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند ولی اینها کارآفرین هستند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی از هر دو نفری که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند یکی قطعا دوره ای از بیکاری را تجربه خواهد کرد. طبق آمارهایی که ارائه شده، تعداد بیکاران درس خوانده کشور که هم اکنون در نوبت ورود به بازار کار هستند تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارنفر اعلام می شود.

وعده های جدید دولت به بیکاران

در شرایطی که بازار کار برای جذب و اشتغال این تعداد از بیکاران درس خوانده مشکل دارد، باید هشدارها درباره ورود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر دیگر به این صف را بسیار جدی گرفت. در سال جاری از سوی سازمان فنی و حرفه ای برنامه ای برای رفع معضل عدم مهارت نیروی متقاضی کار فارغ التحصیل دانشگاهی ارائه شده که به دنبال رفع خلاء بین تحصیلات دانشگاهی و نیازهای بازار کار از طریق آموزش های مهارتی است.

دولت در دوره ای که مشغول به فعالیت شده، یکی از مهم ترین برنامه های کاری خود را مقابله با بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی عنوان کرده؛ موضوعی که تاکنون به سرانجام خاصی نرسیده و عملا دولت نتوانسته در این زمینه گام های موثری را بردارد.

آنطور که محمدباقر نوبخت؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفته دولت در سال آینده خطوط اعتباری ویژه ای را به منظور اشتغال زایی و ایجاد تحرک در این بخش در نظر گرفته که در صورت تحقق این امر شاید روزنه های امیدی برای بیکاران به منظور ورود به بازار کار ایجاد شود.
منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
مشکلات برای اشتغال وجود دارد . اما باید این را هم در نظر گرفت که فارغ التحصلان هم دنبال کار پشت میز نشینی هستند .
سارینا
خداوندا خودت کرمی کن خودت لطفی کن خودت یاریمون کن که بر این مشکلات فائق آییم ما از فرهنگ انبیا دور شده ایم وآبشخور این ناهنجاری ها هم همین است
نگار
به خدا توکل میکنیم او ما را بس است کمکمون میکنه
باش تا صبح دولتت بدمد .... این هنوز از نتایج سحر است
دولت می تواندبه جای پرداخت ماهانۀ یارانه یک ماه در میان عمل نماید یعنی این ثروت بیش از سه هزار میلیارد تومان را به جای ریز ریز کردن و تحویل مردم دادن، یک ماه صرف اشتغال زایی نماید تا اثر آن چندین برابر به مردم بازگردد. ایجاد اشتغال برای خیل عظیم بیکاران، که روز به روز بر تعدادشان افزوده می گردد فقط از طریق سرمایه گذاری کلان امکان پذیر است. هر روز تأخیر در اصلاح این روش ناپختۀ پرداخت ریالی به مردم، خیانتی بزرگ و علنی به خود همین مردم است.
تا الان همینقدر که پول دست دولت و دستگاه های دولتیه داره اینهمه اختلاس میشه. بازم اگه پول یارانه بره دست دولت مردم فقیر بیشتری دچار مرگ میشن از گرسنگی.
زهی خیال باطل
اگه این پول رو به ما نده به جیب مبارک خودشون میره
اولا از چها درصد خیلی بیشتره ثانیا بیشتر اونایی هم که سر کار رفتن یا سرکار شریف مسافرکشی و دستفروشی رفتن و وردست پدر و فک و فامیل مشغولن یا با کلی خواهش با زور پارتی حق التدریس کار میکنن. تازه یکی از اقوام ما با لیسانسش تازکار ساختمون شده و یکی از دوستام نقاش ساختمون
تیمور
درجواب دوستمون که فرمودند فارغ التحصیلان مهارت ندارن باید بگم ایشون حق دارن. فارغ التحصیلان مهارت لازمه رو ندارن. اما برای اشتغال مهارت فنی لازم نیست اصولا صنعتی وجود ندارد که با این مهارتها بشه در اون فرصتی شغلی به دست آورد. تازه حالا مگه برا فارغ التحصیلان فنی کار گیر میاد؟؟ بلکه مهارتهای مورد نیاز عبارتند از: مهارت روغن گرفتن از آب، چرب زبانی، شارلاتانی، زبان بازی و ..
aaa
ما را به خیر این.. امید نیست
شر مرساند کافی است
سیدرضا
اگرچه من این دولت را در اکثر زمینه ها ناکار آمد می دانم ولی این را هم بگویم که اولاً اکثر این فارغ التحصیلان فاقد کارایی بوده ...
راضیه
وقتی دانشگاه های آزاد بدون در نظر گرفتن نیاز کشور فقط به خاطر گرفتن پول در دارقوزآباد هم شعبه می زند وفارغ التحصیل بیسواد بیرون می دهد نتیجه بهتر ازاین نخواهد بود یکی شهامت داشته باشه وجلوی این پذیرش های بی رویه وبدون کنکور را که نتیجه ای جز یک مشت مدرک به دست بی سواد بی کار وسرحورده ندارد رابگیرد
منصور صادقی
دو سوم بیکاران تحصیل کرده پسر هستند. اینها باید توانمند شوند تا بروند خواستگای دخترها ولی با سیاست های فمینیستی دولت و مجلس روز بروز به مردان بی توجهی می شود.
جالب تر آنکه دولت در حال برنامه ریزی برای اختصاص اکثریت فرصت های اشتغال به دختران است.سخنان وزیر تعاون و رئیس موسسه تامین اجتماعی در همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تأکید بر برنامه ششم توسعه» می شود فهمید.