پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

واکسیناسیون روانی چیست؟

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 381147
یک روانشناس گفت: سلامت روان در گرو رعایت اصولی است که از جمله آنها می‌توان به شناخت هیجان‌ها، تفکرات نادرست، تفسیرهای اشتباه، محیط‌های ناسالم، تجربه‌های فرد، دوران کودکی، ژنتیک و سبک فرزندپروری اشاره کرد.
به گزارش جهان؛ سیما فردوسی در گفت‌وگو با فارس، درباره اهمیت رعایت اصول بهداشتی در سلامت روان، اظهار داشت: منظور از سلامت روان این نیست که لزوماً فرد دچار بیماری روانی شده و بخواهد آن را درمان کند، منظور این است که فرد از اصول بهداشت روانی پیروی کند.

وی افزود: هیجان‌ها، تفکرات نادرست، تفسیرهای اشتباه، محیط‌های ناسالم، تجربه‌های فرد، دوران کودکی، ژنتیک، سبک فرزندپروری و غیره بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اضطراب سلامت روان را به خطر می‌اندازد. علم بهداشت روان در جهت پیشگیری از خطرات روانی مطرح می‌شود تا فرد با رعایت اصول آن، بهداشت روان سالمی برای خود فراهم آورد.

واکسیناسیون روانی چیست؟

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: در مورد بیماری‌های جسمی و رعایت اصول بهداشتی، دستورالعمل مشخصی وجود دارد، مثلاً درباره جلوگیری از ابتلا به کزاز باید فرد خود را واکسینه کند، اما درباره سلامت روان دستورات مستقیمی وجود ندارد زیرا عوامل زیادی در ابتلا به آنها دست‌اندرکارند، به نظر می‌رسد نحوه ارتباط والدین با کودکان،‌ تجربیات حاصل از آن و البته نوع تفسیر این تجربیات واکسیناسیون روانی محسوب می‌شود.

این روانشناس رعایت چند اصل را در پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی مؤثر دانست و افزود: باید معتقد باشیم که برای هر چیزی علتی وجود دارد، توجه به علت‌ها می‌تواند روابط مخدوش را درمان کند، مثلاً چنانچه فردی خوشحال نیست باید علت را پیگیری کنیم و کسی را متهم نکنیم بسیاری از افرای که در روابط خود دچار مشکل می‌شوند و بهداشت روان آنها به خطر می‌افتد علت رفتار را نمی‌دانند.

نقش تغذیه و ورزش در سلامت روان

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: جسم و روان بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند بنابراین سلامت جسمی اعم از تغذیه، تحرک و رعایت اصول بهداشتی می‌تواند جسم سالمی را همراه داشته باشد که در سلامت روان نیز مؤثر است چنانچه جسم سالم نباشد روان نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. از سویی دیگر هیجان‌ها و علایمی مانند اضطراب، خشم و غیره بر غدد و آنزیم‌های بدن تأثیر می‌گذارد.

نقش خودشناسی در پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی

وی گفت: خودشناسی یکی دیگر از ملزومات پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی است بر این اساس باید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم زیرا در غیر این صورت فرد اعتماد به نفس پایینی خواهد داشت و دچار گوشه‌گیری و انزوا می‌شود.

وی افزود: چنانچه فرد نقطه ضعفی دارد باید آن را شناسایی کرده و درصدد رفع آن بر آید از سویی دیگر باید نقاط قوت را پررنگ‌تر کنیم چرا که کسانی که مقاومت بالایی دارند. این ویژگی نقاط ضعف را کمرنگ و نقاط قوت را پررنگ می‌کند همچنین شناخت انگیزه یکی دیگر از اصول بهداشت روان است داشتن امید و اهداف آنی و درازمدت انسان را سرحال و بانشاط می‌کند مخصوصاً اگر احساس کند راههایی را که طی می‌کند به اهداف او ختم می‌شود.

فردوسی اظهار داشت: برای داشتن شخصیت سالم باید فرد خود را از هیجانات مخرب دور نگه دارد احساس گوشه‌گیری، ناتوانی، ناکارآمدی نتیجه هیجانات مخرب است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه فردی اضطراب دارد، شب نمی‌خوابد از زندگی خود لذت نمی‌برد یا خشم خود را نمی‌تواند کنترل کند باید برای درمان به متخصص بهداشت روان مراجعه کند.
https://jahannews.com/vdcba8bfzrhbw8p.uiur.html
jahannews.com/vdcba8bfzrhbw8p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *