شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۸
۱۵
در حاشیه عقب‌نشینی مقامات واشنگتن از مواضع خود؛

چرا آمریکا ناچار شد با اطلاع مقامات سوری حمله به مواضع داعش را آغاز کند؟

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 381840
پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا نخستین حمله هوایی علیه مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی در سوریه را رسما تایید کرد.
چرا آمریکا ناچار شد با اطلاع مقامات سوری حمله به مواضع داعش را آغاز کند؟
گروه بین الملل جهان نيوز: ژنرال جان کربی، سخنگوی پنتاگون، با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید این حملات هوایی، اعلام کرد: در این حمله از جت‌های بمب‌افکن و موشک‌های تاماهاوک (کروز) استفاده شده است.

طبق گزارش وزارت دفاع آمریکا حمله هوایی از ساعت چهار بامداد روز سه‌شنبه به وقت سوریه آغاز شد. شهر رقه، که تروریست های داعشی آن را پایتخت خود اعلام کرده‌اند، اولین هدف نیروهای ائتلافی است و به سمت مرزهای عراق ادامه خواهد یافت.

بر اساس برخی اخبار منتشر شده عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی و حتی قطر در این حملات هوایی آمریکا را همراهی کرده اند. به گفته منابع غربی این حملات هوایی گسترده بود و ساعت ها ادامه داشته است.

نیویورک تایمز از قول مقامات نظامی آمریکا نوشت: هدف‌ جنگنده‌ها شامل انبارهای اسلحه و مهمات، سربازخانه‌ها، و ساختمان‌هایی است که گروه «دولت اسلامی» برای کنترل و فرماندهی از آنها استفاده می‌کند. ناوهای جنگی آمریکا در منطقه هم مواضع شورشیان را هدف موشک‌های تاما‌هاک کروز قرار داده‌اند.

در حالیکه آمریکایی ها پیش از این اعلام کرده بودند که به خاک سوریه بدون هماهنگی با دولت این کشور حمله خواهند کرد، وزارت خارجه سوریه، در بیانیه‌ای اعلام کرد، «طرف آمریکایی، دیروز به نماینده سوریه در سازمان ملل متحد اطلاع داد که حملاتی را علیه گروه داعش در الرقه صورت خواهد داد».

در همین حال پایگاه خبری المانیتور در گزارشی ضمن مذموم شمردن طرح حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در سوریه نزد افکار عمومی این کشور، ائتلاف با دولت بشار اسد را تنها راه شکست گروه تروریستی داعش خواند.

بر اساس این گزارش مردم سوریه راه‌حل سیاسی را بر استفاده از حملات هوایی علیه مواضع داعش ترجیح می‌دهند.

بر اساس گزارش المانیتور، نگاه مردم سوریه به حملات هوایی آمریکا بیش از آنکه توام با اشتیاق و استقبال باشد، همراه با اضطراب و نگرانی است و بیم آن وجود دارد که این حملات به نفع گروه داعش تمام شود.

المانیتور در نهایت تصریح کرده است که شورشیان سوری نزد افکار عمومی این کشور از هیچ مقبولیتی برخوردار نیستند. بدین ترتیب تنها آلترناتیو باقی مانده ائتلاف با دولت سوریه است که در حال حاضر تنها نیرویی است که قادر به مبارزه با داعش و شکست آن است.

از سوی دیگر طبق اعتراف برخی تحلیلگران آمریکایی موشک های سوریه قادر به هدف قرار دادن بخشی از هواپیماهای آمریکایی در صورت متجاوز دانستن آن ها می باشد.

همچنین برخی منابع احتمال همکاری ها و ارتباطات بین سرویس اطلاعاتی سوریه و آمریکا را جهت تبادل اطلاعات درباره داعش را رد نمی کنند.

در همین حال با توجه به اینکه ایران به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نپیوسته است، نزدیک شدن به برخی خطوط قرمز ایران در سوریه توسط نظامیان آمریکایی می تواند منجر به ناکامی عملیات علیه داعش شود.

موضع قاطع رهبر انقلاب در برابر ائتلاف آمریکا و متحدانش علیه داعش و اینکه سوریه خط قرمز ایران محسوب می شود سبب ایجاد محافظه کاری مقامات آمریکایی نیز شده است.

گرچه هدف نهایی مقامات آمریکایی از حمله به داعش و در کنار آن تقویت نظامی مخالفان بشار اسد ساقط کردن نظام سوریه است، ولی قدرت موشکی سوریه و پایگاه قوی بشار اسد در میان افکار عمومی این کشور و همچنین قابل پیش بینی نبودن تصمیم ایران در مواجه با اقدام احتمالی آمریکا علیه برخی مواضع ارتش و دولت سوریه سبب شده که در آغاز راه آمریکا با احتیاط و اطلاع مقامات سوری حملات خود را آغاز کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمود .ا
Kazakstan
فقط برای سلامتی و طول عمر رهبرمان دعا کنیم .
هدف سرنگونی نظام سوریه است
بابا... را ول کنید امروز نان تافتون در شهرستان خوی شده 750 تومان.؟؟!! ...
حران
Iran, Islamic Republic of
ببینم اون موقع که خدایی نکرده داعش بریزه تو این کشور بازم فکر نون تافتون هستی یا حفظ گلو و گردنت!؟
Iran, Islamic Republic of
اگه فقط فکر نون دو روزمون باشیم و از مسائل منطقه و جهان غفلت کنیم، بعدا ممکنه بلایی سرمون بیاد که نون بیات 100000 تومنی پیش پاش هیچ باشه!
تجربه نشان داده ؛ خیلی از اونایی که باید به فکر نون مردم باشند نه به فکر نون هستن و نه کاری با داعش و صد البته خیلی کارها با کدخدا دارند!
Iran, Islamic Republic of
پس ديديد هر كشوري بر اساس منافعش با دشمن هم (بدون اطلاع شما!) همكاري ميكنه!
سعيد110
آمريكا اگر قصد نابودي داعش را دارد. اطلاعات مربوط به داعش از قبيل حاميان و هر آنچه كه پشت پرده داعش و صهيونيست و شيوخ مرتجع عرب و تركيه مي گذرد را فاش كند تا خود مردم منطقه خباثت و پلشتي را از كل منطقه بزدايد.
Nazanin
Germany
مطمئنا بدون هماهنگی با ایران و سوریه همچین غلطی نمیکنه, رسما ناخواسته ورود نیروهای طرفدار ایرانو داره هموار میکنه, شک نکنید؛ کما اینکه رازی نباشه و نیست, یعنی این گاوچرونا بلاهتشون سبب خنده و شادیه! اینا از سر استیصال دارن اینارو میزنن؛ بودنشون بیشتر زحمت داره تا نبودنشون!
هم بودنشون (تحلیلش در این چند سطر انباشته شده نمیگنجه)هم نبودنشون به نفع ایران تموم شد و میشه, دقیقا معکوس برنامه های این بنده های ناسپاس خدا که این معیوب ذهنی هارو پرورش داده و اینکه بعد ها هم از این قبیل ساده لوح هارو پرورش بدهند محتمل ست!
آنان مکر کردند ، و خدا هم مکر کرد ، و خدا بهترين مکر کنندگان است . . .
حبیب
Germany
تنها کاری ک آمریکا واسه نابودی داعش میتونه بکنه اینه ک بهشون اسلحه نده چ خودش چ دستنشانده هاش،باقیشم بسپاره دست سوریه و عراق
خودشون قیچیشون میکنن
Iran, Islamic Republic of
چی شد که موافقت کردند؟
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
موافقتي در كار نبوده. فقط قبلش اطلاع دادند
داعشي ها كه صهيونيست نبودند كه مثل برج هاي دو قلو از قبل خبرشون كنند و انها هم ساختمان را ترك كنند.
اينها سگ هايي هستند كه مي فرستند روي ميدان مين تا معبري براي آمريكا باز كنند.
چون فقط اطلاع داده اند وکسب اجازه نکرده اند پس تجاوز است وسوریه باید هواپیماهای امریکا را بزند البته اگر راست گفته باشد.
علی
این پایگاه قوی که فرمودید بشار اسد در بین مردم دارد کجاست. قبل از اینکه داعشش بیاد شش میلون نفر از دست چاقوکشان الشبحه حکومت به خارج گریخته بودند الان هم فقط دمشق لاذقیه در دست است آن پایگاه کجاست؟
مرمرجون
ان پایگاه در قلبهای مردم سوریه است پسرم .اگه نتایج انتخابات اخیر سوریه رو بدون تعصب نگاه میکردی الان چنین سوال کودکانه ای به مغزت خطور نمیکرد پسرم