جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

اشک تمساح عربستان برای نوار‌غزه

پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 372949
یک نشریه آمریکایی با اشاره به مواضع ضد و نقیض مقام‌های عربستان سعودی در قبال تحولات غزه و حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه تاکید کرده است که مقام‌های سعودی برای مردم غزه اشک تمساح می‌ریزند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از هافینگتون پست؛ مقام‌های سعودی بیش از هر زمان دیگری سعی می کنند تا این واقعیت انکارناپذیر را انکار کنند : "حمله اسرائیل به نوار غزه با حمایت عربستان سعودی انجام شده است."

بر اساس این گزارش محمد بن نواف آل سعود شاهزاده سعودی و سفیر عربستان در لندن در مقاله ای نوشته است: "اینکه فکر کنیم عربستان سعودی که متعهد به حمایت و دفاع از حقوق فلسطینی ها برای تعیین سرنوشت و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سرزمین های اشغالی است، از اقدام اسرائیل در حمله به غزه حمایت کرده یک توهین آشکار و واقعی است. وی البته وجود تعامل بین تل آویو و ریاض را تایید کرده ولی مدعی است که این تعامل و همکاری در راستای دستیابی به طرح صلح و سازش در خاور میانه بوده است.

وی در ادامه می نویسد: مردم فلسطین برادران و خواهران ما هستند- چه عربهای مسلمان و چه عربهای مسیحی باشند. مطمئن باشید ما به عنوان دولت عربستان سعودی از حمایت و دفاع از حقوق مردم فلسطین کوتاه نخواهیم آمد و اجازه نخواهیم داد تا کسی به آنها آسیب برساند و همه تلاش خود را برای دستیابی فلسطینی ها به حقوق مشروع خود و بازگشت به سرزمینهایی که به صورت نامشروع از آنها گرفته شده انجام خواهیم داد.

ولی این گونه اظهارات با سایر مواضع مقامهای سعودی هماهنگی و همخوانی ندارد. ترکی الفیصل سفیر سابق عربستان در انگلیس و برادر وزیر خارجه کنونی عربستان در روزنامه الشرق الاوسط نوشته است: حماس به خاطر شلیک راکت و موشک به سرزمین های اشغالی و عدم پذیرش پیشنهاد آتش بس از سوی مصر مستحق سرزنش است. البته این موضع اسرائیل و مصر نیز هست و بر اساس طرح پیشنهادی مصر حماس باید خلع سلاح شود.

ولی آیا واقعا عربستان از مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری حمایت می کند؟ یا عربستان از ادامه تجاوز و اشغالگری طراحی شده توسط اسرائیل و مصر تا خلع سلاح کامل حماس حمایت می کند؟ این دو سیاست کاملا روشن و واضح است. حمایت از مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری تا پایان یافتن اشغال و محاصره غزه یا ادامه اشغال و مجاصره غزه تا خلع سلاح حماس.

عربستان بر سر این دو راهی قرار دارد که آیا اسرائیل در حال کشتار و قتل عام مردم در نوار غزه است یا مبازران فلسطینی تروریست هستند و باید خلع سلاح شوند. مقامهای سعودی نمی توانند قائل به هر دو مساله باشند و در عین حال هم ارتش اسرائیل را متجاوز و عامل اصلی کشتار مردم غزه بدانند و هم مبارزان فلسطینی را تروریست قلمداد کرده و خواستار خلع سلاح انها شوند.

و آیا واقعا تعامل و همکاری عربستان سعودی با اسرائیل تنها برای دستیابی به طرح صلح و سازش در منطقه است؟ سفیر عربستان در لندن اعلام کند در جریان نشست و دیدار شاهزاده بندر و تامیر پاردو رئیس موصاد در هتل عقبه که نوامبر سال گذشته برگزار شد چه گذشته است؟

"دن گیلرمن" نماینده سابق اسرائیل در سازمان ملل تاکید کرده است که نمایندگان کشورهای عربی خلیج فارس به ما گفته اند که ماموریت و کار خود را در غزه به پایان برسانید. "کار خود را به پایان برسانید؟" کشتار بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی که اکثر آنها غیر نظامی هستند آیا به پایان رساندن کار اسرائیل در غزه است؟

کشتار و قتل عام غزه حقایق زیادی را برای جامعه جهانی روشن کرده است. در یک طرف اسرائیل؛ عربستان سعودی؛ مصر امارات متحده عربی و اردن قرار دارند. آنها خود را صدای منطق و میانه روی می دانند ولی شیوه های آنها به شدت خشونت امیز است. کودتای نظامی مصر و حمله به غزه همگی در بازه زمانی ۱۲ ماه اتفاق افتاده است. در طرف دیگر ترکیه؛ قطر و اخوان المسلمین و حماس قرار دارند. ما در خصوص دولتها صحبت می کنیم نه مردم. دولت عربستان در شرایطی چنین موضع سرسختی در قبال حماس و اخوان المسلمین دارد که افکار عمومی مردم عربستان چنین نظری ندارند.

موسسه نظرسنجی راکعین در عربستان سعودی با انجام نظرسنجی اعلام کرده است که بیش از ۹۵ درصد مردم این کشور از ادامه مقاومت گروه های فلسطینی حمایت می کنند. ۸۲ درصد مردم عربستان از ادامه شلیک موشک های مقاومت به اسرائیل حمایت کرده و تنها ۱۴ درصد مخالف آن بوده اند.

نماد بارز و عینی نشستهای مخفیانه و سری عربستان سعودی و اسرائیل به خوبی در رفتار مصر مشخص است. این مساله بعید است که بر این باور باشیم عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور جدید مصر بدون در نظر گرفتن موضع عربستان سعودی اقدامات خود در قبال حماس را انجام می دهد. ثروتمندان سعودی پس از کودتای نظامی در مصر ۵ میلیارد دلار و تاکنون ۲۰ میلیارد دلار در اختیار السیسی قرار داده اند.

حماس در مطبوعات دولتی مصر دشمن قاهره ارزیابی و معرفی شده است. کمکهای ناچیز تنها از طریق گذرگاه مرزی رفح به نوار غزه منتقل می شود و مصر این گذرگاه را تنها برای انتقال زخمی های فلسطینی بازگشایی می کند. ارتش اسرائیل در تخریب تونلهای حماس تنها نیست و در این راستا ارتش مصر نیز به کمک نظامیان صهیونیست آمده است. ارتش مصر به تازگی ۱۳ تونل دیگر حماس را تخریب و منهدم نموده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی
سردسته اعراب خیانت کار از این غلط ها زیاد می کنه .
سروش
در داخل عربستان اکثر مردم ضد آل سعودند و. در سفرهای متعددی که توفیق تشرف به حج و... را داشتم و با مردم آن کشور برخورد و گفتگو میکردم این حقیقت و اذعان به فساد و مزدور بودن حکام سعودی مشهود بود . کمتر کسی از مردم خود عربستان است که دل خوشی از خاندان سعودی داشته باشند . انشاالله در آینده نه چندان دور شاهد نابودی و قطع ید این خاندان کثیف و جنایتکار از سر زمین وحی خواهیم بود . شک نکنید .