جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آسیب شناسی کرسی آزاد اندیشی دانشگاه

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 458098
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: کرسی‌های آزاداندیشی به علت سیاست‌زدگی در دانشگاه‌ها آسیب دیده است.
آسیب شناسی کرسی آزاد اندیشی دانشگاه
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر "سیدمرتضی هزاوه‌ای" با اشاره به موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه، اظهار کرد: برخی موانع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ساختاری بوده و به ساختارهای تصمیم‌ساز حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها مربوط است.

وی افزود: میدان دادن به نظرات مختلف توسط مدیران فرهنگی می‌تواند در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها موثر باشد.

وی با بیان اینکه بخش دیگری که در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اهمیت دارد معقوله فرهنگی و روانشناختی است، تصریح کرد: ما ایرانی‌ها تاریخ طولانی استبدادزدگی و استعمارزدگی داریم که این مسأله به این زودی‌ها از وجود ما پاک نمی‌شود که نیازمند تمرین تساهل، مدارا ، تضارب‌آرا و افکار و عقاید همدیگر هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید منطق در قلمرو گفت‌وگو حاکم شود، تاکید کرد: باید حاکمیت منطق را در مناسبات گفتاری یکدیگر بپذیریم و باید بر روی این موضوع از سوی دانشجویان و تصمیم‌سازان دانشگاه‌ها کار شود.

* باید مونولوگ‌ها تبدیل به دیالوگ شود

معاون سابق دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا با تاکید بر اینکه روش‌های گذشته برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دیگر جواب نمی‌دهد، اظهار کرد: باید مونولوگ‌ها تبدیل به دیالوگ شود چرا که دیگر زمان اینکه اگر برای کسی که حرف می‌زند دست بزنند و این امر نشان‌دهنده صحت حرف او باشد و اگر هورا بکشند معلوم شود اشتباه گفته؛ گذشته است و باید طرفین براساس منطق صحبت کرده و قضاوت را به عهده شنونده بگذارند.

هزاوه‌ای بیان کرد: متاسفانه به علت سیاست‌زدگی در دانشگاه‌ها کرسی‌های آزاداندیشی آسیب دیده‌اند که دستگاه‌های متولی امنیت در دانشگاه‌ها باید فضای برگزاری کرسی آزاداندیشی را برای دانشجویان بازتر ببینند به‌طوریکه دانشجویان احساس نکنند حرف‌ها و دیدگاه‌هایشان رصد می‌شود.

وی یادآور شد: البته فکر نمی‌کنم اینگونه بوده باشد و اگر هم شائبه‌ای در این زمینه وجود دارد دستگاه‌های امنیتی دانشگاه باید با فرهنگ‌سازی شائبه را از بین ببرند.

* نصب دوربین در فضاهای برگزاری کرسی آزاداندیشی ضرورتی ندارد

وی با بیان اینکه نصب دوربین در فضاهای برگزاری کرسی آزاداندیشی ضرورتی ندارد، گفت: باید آرامش بیشتری بر فکر و روان دانشجویان حاکم شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با تاکید بر اینکه بحث کرسی‌های آزاداندیشی از سوی اساتید نیز برای دانشجویان تبیین شود، اظهار کرد: اساتیدی که در این زمینه می‌توانند کرسی‌های‌ نظریه‌پردازی راه بیندازند این کار را تکرار کنند تا دانشجویان تشویق شوند و در سطوح دانشجویی هم این کار را انجام دهند.

* روال اداری برگزاری کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باید تسهیل شود

هزاوه‌ای گفت: روال اداری برگزاری کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باید تسهیل شود به‌طوریکه این روال گاهی اینقدر طولانی می‌شود که دانشجویان از ادامه مسیر منصرف شده و کار را رها می‌کنند.

وی وجود موافق و مخالف را یکی از ضرورت‌های برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانست و خاطرنشان کرد: باید افراد برای برگزاری کرسی آزاداندیشی آموزش ببینند و بدانند که در برگزاری کرسی آزاداندیشی وجود موافق و مخالف لازم است و وجود موافقان به تنهایی کفایت نمی‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *