جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۴

کمیسیونی برای نشان دادن توانمندی‎‎ های اصولگرایان

فریدالدین حداد عادل
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب: 448198
اقدامات کمیسیون، ظرفیت اصولگرایی و اصولگرایان برای ورود به مباحث عمیق و چندوجهی را نشان می‎دهد. نقد و بررسی برجام اکنون به عرصه‎ای برای نشان دادن توانمندی‎‎های کارشناسانه و سیاسی نمایندگان غالبا اصولگرای مجلس در این حوزه بدل شده است.
جهان نيوز - دکتر فریدالدین حداد عادل: با اصرار مجلس شورای اسلامی و پس از نظر موافق رهبر معظم انقلاب، مجلس وارد عرصه بررسی برجام شد. دولت‎ نه‎تنها موافق ورود مجلس به این مسئله نبود بلکه پس از اظهار نظر رهبری نیز متولیان اطلاع‎رسانی آن دیدگاه، مخالفت خود را مجددا ابراز داشتند. کارشناسان ارشد وزارت خارجه برای یافتن مسیر فراری از روند ارجاع مسئله هسته‎ای به مجلس، قائل به تفسیر دیدگاه رهبری شدند و یکی از چهره‎‎های مطرح وزارت خارجه اظهار داشت: «رهبری نوع ورود مجلس را معین نکردند».

 با این اوصاف ریاست مجلس توانست در بین گروه‎‎های مختلف مجلس، کمیسیون تخصصی بررسی مسئله‎ توافق هسته‎ای را با ترکیبی از نمایندگان سرشناس مجلس نظیر آقایان ابوترابی، زاکانی، بروجردی، حقیقت‎پور (اردبیل)، زارعی، پزشکیان، نقوی حسینی (ورامین)، کوثری، قاسم جعفری (بجنورد)، نبویان، وحید احمدی (کرمانشاه)، نجابت، بذرپاش و زاهدی ایجاد کند. در رقابت برای کسب کرسی مدیریت کمیسیون تخصصی، علیرضا زاکانی پیروز شد و نقوی حسینی به‎عنوان سخنگو برگزیده شد. جلسات جدی کمیسیون با حضور طرف‎‎های صاحب نفوذ در این موضوع برگزار شده و هم‎چنان جریان دارد. موضوعات بسیار مهمی در این سلسله‎ نشست‎‎ها مطرح شده است. در این نوشتار نیز چند موضوع قابل ‎تامل در این‎باره مطرح می‎شود.

1- طرح چنین موضوعاتی در مجلس نشان‎دهنده گرایش مصمم مجلس برای ورود به بحث‎‎های جدی کارشناسانه است. پارلمانها در همه دنیا از زبده‎‎ترین کارشناسان عرصه‎‎های مختلف برای بررسی موضوعات ملی بهره‎ می‎برند، به‎طوری که جمعی از زبده‎ترین متخصصین امور حیاتی کشور‎ها، دوره‎ای از زمان خدمت خود را به ارائه مشاوره به پارلمان اختصاص می‎دهند. کمیسیون تخصصی بررسی توافق هسته‎ای، حضور جدی پارلمان ایران در یک مسئله چندوجهی داخلی و بین‎المللی است و نفس این اقدام، امتیازی برای کشور و مجلس شورای اسلامی است.

2- تشکیل این کمیسیون در مجلس از حیث عملیات نقد و بررسی نیز بسیار حائز اهمیت است. حضور چهره‎‎های جدی موافق و مخالف در جلسات، نشان از ظرفیت بالای عناصر دخیل در این مسئله دارد. محمدجواد ظریف، سید محمود علوی، علیاکبر صالحی، سعید جلیلی، محمد نهاوندیان، علی شمخانی و برخی از چهره‎‎های مطرح سیاسی، نظامی و امنیتی، یا در جلسات کمیسیون حضور داشته‎اند یا به صورت جدی با آن همکاری دارند. این موضوع، جدی بودن سطح کمیسیون و مباحث آن را نشان می‎دهد.

3- اقدامات کمیسیون، ظرفیت اصولگرایی و اصولگرایان برای ورود به مباحث عمیق و چندوجهی را نشان می‎دهد. نقد و بررسی برجام اکنون به عرصه‎ای برای نشان دادن توانمندی‎‎های کارشناسانه و سیاسی نمایندگان غالبا اصولگرای مجلس در این حوزه بدل شده است. به‎طوری‎ که می‎توان امید داشت در آینده مجلس بر وسعت اقدامات کارشناسانه موردی و تخصصی خود بیفزاید.

4- معاونت سیاسی سازمان صداوسیما، شجاعانه به موضوع کمیسیون ورود کرد. اینجاست که «دانستن حق مردم است» معنی پیدا می‎کند. جدی‎ترین بحث‎‎ها به اطلاع مردم رسانده شد و اظهارات مقامات مختلف کشوری در سطوح گوناگون رسانه‎ای انتشار یافت. پرداخت جدی به مسئله برجام راه ورود شایعه‎‎ها و سوء استفاده بیگانگان یا رواج اظهارات غیرکارشناسانه را می‎بندد و صداوسیما هم در تحقق این مهم موفق بود. صداوسیما در مورد برجام توانست بر شیوع و سیطره فضای مجازی غلبه کند. نکته قابل توجه در این مسئله این است که باید مراقب باشیم طرح دیدگاه‎‎های مختلف درباره برجام، به دوقطبی شدن جامعه یا سوء برداشت‎‎هایی از جنس دیگر امور سیاسی نینجامد. هر اتفاقی که درباره برجام بیفتد نباید به دو دستگی جامعه منجر شود. همگان باید مصرانه مراقب اتفاقاتی که می‎تواند دوقطبی‎‎های مضر را در جامعه شکل دهد باشیم و از تکرار آن و حتی از پخش رسانه‎ای آن جلوگیری کنیم. شاید یکی از اهداف مهم دشمن از پرداختن به مسئله هسته‎ای، ایجاد شکاف در بین اقشار جامعه و تعمیق آن باشد. با این فرض آیا تدبیر و توجه در این موضوع حیاتی نیست؟!

5- توجه ویژه مجلس به مسئله برجام از جهتی دیگر نیز حائز اهمیت است. این گفت‎وگو‎ها و مباحثات می‎تواند فرصتی باشد تا ما بتوانیم تحرکات رقیب را رصد کنیم. به‎راستی آمریکایی‎‎ها چه خواهند کرد؟! اگر رئیس‎جمهور بعدی ایالات متحده یک جمهوری‎خواه باشد، تکلیف برجام چه خواهد بود؟! این ‎همه سال مبارزه و مقاومت، آیا چند ماه صبر و تامل را نیاز ندارد؟! بهتر است مجلس شورای اسلامی از فرصت پیش‎آمده به‎خوبی استفاده کند و ضمن واکاوی ابعاد مسئله به جلوگیری از شتابزدگی کمک کند.
منبع:پارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
افرین بر فریدالدین
Iran, Islamic Republic of
اصولگرا ها خیلی توانمند.
این از توانمندیهای اصولگرایان بود که مملکت را زیر بار شدیدترین تحریمعا بردند و تحریمهارا کاغذ پاره می دانستند و حالا چه شده که دنبال باطل کردن همان کاغذ پاره ها هستند. ایا این از توانمندی های اصولگرایان نیست؟
احمدی
اولا احمدی نژاد خود و رفقایش بارها اصولگرا نبودن خود را تکرار کردند. ظاهرا دولت روحانی خود را معیار اصلاح طلبی میداند و مخالفینش را از هر طایفه ای باشند اصولگرا!
ثانیا منش و تحلیل این بظاهر راستگویان هم که همانست که دولت قبل میگفت. اینها هم نظر بر عدم اعتبار قطعنامه 2231 و بالتبع 6 قطعنامه قبلی مندرج در آن دارند. پس حرف و عملشان یکیست!
ثالثا توانمندی این دولت که مدعی بازگرداندن اعتبار به پاسپورت های ایرانی بود چه شد که وزیرش را هم نه به حضور میپذیرند و نه ویزا میدهند و گنده تر از دهانشان هم لاف میزنند.