پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آرایشگاه‌های زنانه زیر ذره بین تعزیرات

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب: 448594
آزاد گفت: اکثر برندهای معروف لوازم آرایشی که در سطح جامعه بخصوص از سوی بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اصل نبوده و در کشورهایی مانند چین و تایلند تولید می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از میزان، ویدا آزاد، مشاور امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی امروز سه شنبه ۱۴ مهر در نشست خبری خود با موضوع ساماندهی شیوه نظارت بر آرایشگاه های زنانه گفت: امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص قاچاق ارز و کالا اقدام به مبارزه با قاچاق لوازم آرایشی و فروش آن در صنف آرایشگاه های زنانه با رویکرد پیشگیری و کنترل سلامت خانواده و توسعه پایدار کرده است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که تغییر رفتار مصرف لوازم آرایش در ایران عادی نیست، گفت: این تغییر مصرف نیاز به هم اندیشی، هم افزایی و تعامل دستگاه های مربوطه دارد.

آزاد همچنین با عنوان این مطلب که مصرف لوازم آرایش در ایران تبدیل به معضل کلان شده است، عنوان کرد: برای رفع این معضل نیازمند تعامل و هم افزایی و همکاری تمام ارگان های مسئول هستیم.

مشاور امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: از طرفی چون آرایشگاه های زنانه مهد تبلیغ لوازم آرایش خارجی و غیر مجاز و حتی تاریخ مصرف گذشته شده اند، گفت: در این راستا بر آن شدیم تا اطلاع رسانی لازم را از طریق رسانه ها به بانوان و عموم جامعه داشته باشیم.

وی اعلام کرد: ایران از نظر جمعیت جهانی رده هجدهم و در خاور میانه رده سوم را در مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص داده است.

مشاور امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی افزود: متاسفانه ایران جزو ده کشور مصرف کننده لوازم آرایش در جهان و در خاور میانه دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایش پس از عربستان است.

آزاد همچنین با اعلام این خبر که سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار در جهان صرف مصرف لوازم آرایشی می شود، گفت: یک دهم سرانه مصرف لوازم آرایش را در جهان ایران به خود اختصاص داده است.

به گفته مشاور امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی این میزان مصرف زنگ خطری برای مسئولین امر در کشور است.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد لوازم آرایشی مصرف شده در سطح جامعه و همچنین فروش این لوازم در آرایشگاه ها از نوع خارجی و حتی تقلبی است.

این مقام مسئول در سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این مطلب که استفاده از لوازم آرایشی خارجی در میان زنان ایرانی و مصرف کنندگان نشان از عدم اعتماد مصرف کنندگان به تولیدات داخلی است، گفت: عدم اعتماد مصرف کننده بررسی و نظارت دقیق مسئولین امر را می طلبد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکثر برندهای معروف لوازم آرایشی که در سطح جامعه بخصوص از سوی بانوان مورد استفاده قرار می گیرند اصل نبوده و در کشورهایی مانند چین و تایلند تولید می شوند، عنوان کرد: جامعه ایران با استفاده از این محصولات الگوی مصرف خود را از دست داده است و این تغییر زیبنده نظام و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ما نیست.

آزاد اعلام کرد: به گواه آمار در سال ۱۳۹۳ ، ۱۳۲۹ پرونده در خصوص تخلفات صنف آرایشگری برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده اند و همچنین ۲۴۶ پرونده در ابتدای سال ۹۴ به این سازمان ارجاع داده شده است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که برای متخلفین این امر در حدود ۳۷۵ میلیون تومان جزای نقدی در نظر گرفته شده است، گفت: نیاز است تا از طریق رسانه ها این تخلفات به مردم گزارش شود تا مسیری برای برطرف شدن معضل موجود باشد.

رئیس امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی گفت: متأسفانه امروز آرایشگاه های زنانه تبدیل به فروشگاه و کلینیک خدمات زیبایی شده اند در حالی که این صنف صرفاَ باید به خدمات آرایشی از جمله پیرایش ، خودآرایی عروس و ... بپردازند.

وی با بیان این مطلب که امروزه در بیشتر سالن های آرایش زنانه شاهد فروش لباس و کیف و کفش و نیز لوازم آرایشی غیر مجاز و تاریخ مصرف گذشته هستیم، گفت: این امر تداخل صنفی را در پی خواهد داشت.

آزاد تأکید کرد: گرفتن سرویس های زیبایی و خدمات آرایشی از آرایشگاه ها با استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت، غیر مجاز و حتی تاریخ مصرف گذشته مشکلات جسمی زیادی را برای بانوان در پی خواهد داشت که متأسفانه قشر هدف ما یعنی بانوان از این امر غافلند آنها بدانند که با مراجعه به این سالنها برای گرفتن خدمات زیبایی سلامت جسم و روح خود، خانواده و جامعه را به خطر خواهند انداخت.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که آرایشگاه ها پا را فراتر گذاشته و حتی در کار متخصصان و پزشکان پوست نیزورود کرده اند، گفت: طبق آماررسیده شاهد بروز مشکلات زیادی در این عرصه هستیم.

وی همچنین با تأکید بر این موضوع که ۶۰ درصد از زنان ایرانی تحصیلکرده و فرهیخته هستند، تأکید کرد: از این قشر توقع نمی رود که سلامت خود و جامعه را به دست برخی افراد نامطمئن بسپارند.

آزاد با اشاره به استفاده از دستگاه سولاریوم در برخی آرایشگاه ها و سالن های ورزشی اظهار کرد: وزارت بهداشت ورود این دستگاه را ممنوع کرد اما در برخی از آرایشگاه ها و نیز سالن های ورزشی شاهد استفاده از این دستگاه هستیم غافل از اینکه استفاده از سولاریوم عوارض جبران ناپذیری بر روی پوست، چشم، کبد وکلیه خواهد داشت.

وی با درخواست همراهی از دستگاه های متولی ونیز نظارت بیشتر بر این امرگفت: باتوجه به تحقیقات انجام شده یکی از نواقصی که درسالن های آرایش زنانه وجود دارد، رتبه بندی این سالنها بر اساس متراژ است که به پیشنهاد سازمان تعزیرات حکومتی قرار شد این رتبه بندی بر اساس تخصص و گزینه فنی باشد نه متراژ و ابعاد آن.

مشاور امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی با اعلام این خبر که در شهر تهران فقط ۱۴۷ آرایشگاه با مجوز مشغول به کار هستند، گفت: متأسفانه وجود ۱۰ تا ۲۰ هزار آرایشگاه فاقد پروانه کسب در شهر تهران مشغول فعالیت هستند که شاید بتوان گفت بیشتر مشکلات ذکر شده به واسطه فعالیت این آرایشگاه ها انجام می گیرد.

آزاد با خطاب دادن قرار دادن سالن های آرایش فاقد مجوز آز آنها درخواست کرد تا برای پیشگیری از این جرایم اقدام به اخذ مجوز و پروانه کار کنند.

وی عدم نظارت درست بر آرایشگاه های رادلیل دیگر تخلفات در این صنف دانست و گفت:در تهران فقط ۴ الی ۸ بازرس از این رقم بالای آرایشگاه ها بازرسی می کنند که در مقایسه شاهد کم بودن تعداد بازرسین هستیم.

این مقام مسئول سازمان تعزیرات حکومتی با درخواست از مسئولین امر در خصوص جذب و به کارگیری بازرسین متخصص عنوان کرد: از جمله مسائل دیگر بروز تخلفات در این صنف عدم آگاهی مصرف کننده و نیز خود آرایشگران است که نمی دانند تخلفات انجام شده در این عرصه را که مستقیما با سلامت بانوان در ارتباط است چگونه به مسئولین گزارش دهند.

آزاد با بیان این مطلب که از جمله مواردی که سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص این صنف به آن ورود کند عدم نصب نرخ نامه در آرایشگاه های زنانه است ، گفت: در هیچ یک از آرایشگاه ها نه تنها نرخ نامه نصب نمی کنند بلکه بر اساس آن نرخها نیز خدماتی صورت نمی گیرد.
به گفته وی گرانفروشی در سالن های آرایش زنانه از دیگر جرائمی است که سازمان تعزیرات می تواند در آن ورود کند. آگاهی مصرف کننده از قیمتها می تواند مانع سوء استفاده و وجود این قیمتهای کاذب در سالن های آرایش باشد.

وی همچنین عدم صدور فاکتور به مشتریان را از دیگر تخلفات صورت گرفته در آرایشگاه های زنانه اعلام کرد.

مشاور امور بانوان سازمان تعزیرات حکومتی با اعلام شماره ۳۰۰۰۹۶۵۱ گفت: بانوان در صورت بروز هر گونه تخلفی در این صنف با تماس با این شماره و یا مراجعه حضوری به سازمان تعزیرات حکومتی می توانند این تخلفات را گزارش کرده و مانع سوء استفاده برخی افراد سودجود در این عرصه شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *