جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ایران تخته گاز قطر را پشت سر گذاشت

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 458296
سومین شرکت بزرگ نفتی اروپا در جدیدترین گزارش خود با اشاره به رشد ۷ درصدی تولید گاز ایران بالغ بر ۱۷۰ میلیارد مترمکعب از پشت سر گذاشتن قطر در این زمینه خبر داد و اعلام کرد ایران رتبه سوم جهان و نخست منطقه غرب آسیا در تولید گاز را به خود اختصاص داده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شرکت ایتالیایی «اِنی» سومین شرکت بزرگ نفتی در اروپا در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت صنعت نفت و گاز در جهان در سال ۲۰۱۴ پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۴، بالغ بر ۱۷۰.۰۸ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده و از این لحاظ با یک پله صعود و پشت سر گذاشتن قطر در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است.

به این ترتیب رتبه ایران از این لحاظ در غرب آسیا نیز بهبود یافته و ایران به نخستین تولیدکننده گاز در این منطقه تبدیل شده است و پس از آن قطر و عربستان قرار دارند.

تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال پیش از آن با رشد ۶.۸ درصدی مواجه شده و در بازه ۱۴ ساله ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ نیز رشد ۷.۸ درصدی را تجربه کرده است، همچنین تولید گاز ایران ۴.۹ درصد تولید گاز کل جهان را تشکیل داده است.

این شرکت در گزارش سال گذشته خود رشد تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال پیش از آن ۱.۸ درصد و در بازه ۱۳ ساله ۷.۹ درصد برآورد کرده بود.

بر اساس برآورد این شرکت اروپایی، آمریکا با تولید ۷۱۸.۸۵ میلیارد مترمکعب جایگاه نخست تولید گاز در جهان در این سال را در اختیار دارد؛ روسیه که سال ۲۰۱۱ رتبه نخست تولید گاز را در اختیار داشت، از سال ۲۰۱۲ به جایگاه دوم نزول کرد و در سال ۲۰۱۴ با تولید ۶۳۰.۷۷ میلیارد مترمکعب گاز جایگاه دومی خود را همچنان حفظ کرده است.

اما قطر با تولید ۱۶۹.۸۱ میلیارد مترمکعب گاز از جایگاه سوم به جایگاه چهارم نزول کرده است.

بر این اساس، ۱۰ کشور نخست تولیدکننده گاز در جهان در سال ۲۰۱۴ روزانه ۲ تریلیون و ۳۴۱ میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب گاز تولید کرده‌اند. این کشورها عبارتند از، آمریکا، روسیه، ایران، قطر، کانادا، چین، نروژ، ترکمنستان، عربستان و الجزایر.

تولید گاز کل جهان در این سال برابر با ۳ تریلیون و ۴۷۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به سال پیش از آن ۰.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

* ایران چهارمین مصرف‌کننده گاز جهان

میزان مصرف گاز در جهان در سال ۲۰۱۴ برابر با ۳ تریلیون و ۴۴۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است که کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ را نشان می‌دهد.

آمریکا با مصرف ۷۴۶.۶۷ میلیارد مترمکعب گاز رتبه نخست و روسیه با ۴۵۰.۰۳ میلیارد مترمکعب گاز رتبه دوم و چین با ۱۸۱.۶۰ میلیارد مترمکعب گاز رتبه سوم مصرف‌کنندگان جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ایران، ژاپن، کانادا، عربستان، آلمان، مکزیک و انگلیس نیز در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

ایران در این سال ۱۷۳.۶۴ میلیارد مترمکعب گاز مصرف کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایش ۱۱.۸ درصدی دارد و در بازه ۱۴ ساله افزایش ۷.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به نوشته این گزارش، مصارف گازی آمریکا به تنهایی ۲۱.۷ درصد و مصارف روسیه ۱۳.۱ درصد کل مصارف گازی جهان را تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *