جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

روایتی متفاوت از«دوران» درمستند«خلبانان»

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 315690
مستند «خلبانان» با هدف به تصویر کشیدن روحیات خاص و شجاعت کم نظیر خلبان شهید عباس دوران، پنج شنبه این هفته، ۴ مهر ماه، از شبکه مستند پخش می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مستند «خلبانان» با هدف به تصویر کشیدن روحیات خاص و شجاعت کم نظیر خلبان شهید عباس دوران، پنج شنبه این هفته، ۴ مهر ماه، از شبکه مستند پخش می‌شود.

این مستند سرگذشت یکی از قهرمانان هشت سال مقاومت و پایداری را به تصویر می‌کشد؛ مردی که رهبر معظم انقلاب او را قهرمان ملی ایران نامید.

شهید عباس دوران (۱۳۲۹، شیراز - ۱۳۶۱، بغداد) از خلبانان نیروی هوایی ایران بود که در ماه‌های آغازین جنگ ایران و عراق نقش مهمی در بمباران اهداف دشمن عراقی ایفا کرد. وی در دو سال اول جنگ بیش از ۱۲۰ عملیات و پرواز برون مرزی داشت. این مستند با روایت همرزمان شهید دوران به بازسازی صحنه‌های عملیات هوایی او می‌پردازد.

شهید دوران در آخرین عملیات شجاعانه خود با بمباران پالایشگاه الدوره بغداد به شهادت رسید. این عملیات باعث شکست سخت تبلیغات بعث عراق شد و در آن زمان تمام خبرگزاری‌ها آن را پوشش دادند. از این رو کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد لغو و به هندوستان منتقل شد. این بزرگ‌ترین عملیات نظامی ـ سیاسی نیروی هوایی ایران بود که تا پایان جنگ نظیر آن اجرا نگردید.

این مستند جذاب ساعت ۱۹ و به مدت ۴۳ دقیقه به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *