پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

کاشف «غار علیصدر» درگذشت

سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 430890
یوسف نجایی یکی از کاشفان اولیه سطح زیرین غار علیصدر بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی جهان به دیار حق پیوست.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، یوسف نجایی عضو گروه ۴ نفره کوه نوردی سینا ی همدان است که در سال ۱۳۴۲ کاشف «غار علیصدر» درگذشتموفق شدند طی یک دوره غار نوردی در غار علیصدر لایه زیرین آن که قابل قایرانی است را کشف کردند و امروز پیکر وی بر دوش مردم نوع دوست و ورزشکاران و پژوهشگران غار شناسی استان تشیع شد و در باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد.

این گروه ۴ نفره به سرپرستی مرحوم محمد طاهر همایونی و مرحوم یوسف نجایی ، عین الله بختیاری و عباس رئوفی با ورود به غار علیصدر و افتادن اتفاقی یک سنگ صخره ای به درون آب مسیر آب زیرین این غار را شناختند و با استفاده از وسایل ابتدایی مانند نردبان و کلکی های ساده و وابتدایی ۳ کیلومتر از این مسیر را شناسایی کردند.

عباس رئوفی یکی از اعضای گروه سینا امروز در حاشیه تشیع یوسف نجایی از دلاوری ها و سختی های این شناسایی غار گفت : در صد سال گذشته، اهالی ده با هدایت آب نهر سراب به غار علیصدر، از آن به عنوان مخزن و سدی برای استفاده در فصل گرما بهره می‌برده‌اند و همین موضوع باعث شده بود تا سطح آب در قسمت شرقی غار تا ارتفاع ۲٫۲۰ متر یعنی تا نزدیکی دهانه ورودی غار بالا بیاید و امکان دسترسی به غار را تا سالها غیر ممکن کند.

وی با بیان اینکه با وقوع زلزله مخرب فارسینج در ۲۲ آذر ۱۳۳۶، و ایجاد شکاف در کف غار ، طی ۶ سال یعنی حدود سال ۱۳۴۲ سطح آب غار علیصدر به ارتفاع طبیعی خود رسید افزود: از آن پس ورود به غار میسر گشت و به تدریج پای کوهنوردان به درون غار باز شد و ما موفق به شناختن این غار شدیم.

رئوفی افزود: بعدها هم ما به همراه گروه های غار نوردی ایرانی و آلمانی برای شناسایی قسمت های ناشناخته غار علیصدر رفتیم و به همراه مرحوم نجایی در نخستین کلاس سنگ نوردی و مربیگری کوهنوردی کشور شرکت کردیم.

مرحوم یوسف نجایی در اولین صعود گروه کوه نوردی کشور به قله دماوند از جبهه شمالی و صعود به قله هیمالیا حضور داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی نجائی
Iran, Islamic Republic of
یوسف عزیزمان در تاریخ 9/4/1394 رفت، او که هیچ زمستانی یاران باز نگاه داشتن او از رفتن را نداشت این بار رفت تا دیگر پائیز را نبیند رفت تا د ل غمدیده ما را با کوله باری از خاطرات شیرینش تنها بگذارد،او به همراه نسیم عصر گاهی دامنه های الوند تا از فراز الوند پر شکوهش شاهد غرور آفرینی فرزندان این مرزوبوم باشد. بر خود وظیفه میدانم تا به نمایندگی از خانواده نجائی از تمامی مردم فهیم و همنوردان عزیزی که در مراسم تشیع، خاکسپاری و ختم پدر عزیزمان قبول زحمت نموده و موجبات تسلی دل غمدیده خانواده نجائی گردیدند کمال سپاس را دارم . قد ردان زحمات شما سروران گرامی هستیم