جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

‫پیش بینی منبعی اسرائیلی از نتیجه مذاکرات‬

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 403890
منابع نزدیک به دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی مدعی شدند که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای در ماه مارس (فروردین) حاصل خواهد شد.
‫به گزارش جهان به نقل از فارس، خبر حضور قریب‌الوقوع «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا و سخنرانی وی، این روزها به یکی از اخبار مهم آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

«تاکنون نتانیاهو، انتقادات کاخ سفید را نادیده گرفته و عزمش را جزم کرده که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در چارچوب رویارویی با ایران، در کنگره سخنرانی کند حال آنکه رئیس جمهوری ایران مذاکرات انجام شده در یک سال گذشته را خوب ارزیابی کرده و گفته است که دو طرف به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند».

روزنامه الاخبار با بیان مطلب فوق، نوشت: منابع نزدیک به دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گویند که حضور نتانیاهو در کنگره «علتش صرفا سیاسی و امنیتی است». «ارزیابی‌‌(ها) این است که توافق میان ایران و آمریکا درباره مسئله هسته‌ای ماه مارس (فروردین) آینده حاصل می‌شود تا در ماه ژوئن (خردادماه) امضا شود. برای همین خیلی مهم است که نخست‌وزیر (اسرائیل) به کنگره برود».

این منابع اسرائیلی که هویت آنان روشن نشد این اقدام نتانیاهو را گامی تعیین‌کننده ارزیابی کردند و گفتند، (حضور نتانیاهو در کنگره مهم است) چون کنگره است که در نهایت، تصمیم نهایی را درباره این مسئله (توافق هسته‌ای) اتخاذ می‌کند.

این منابع مدعی شدند که «توافق احتمالی با ایران، توافقی بد و خطری برای اسرائیل است. موضع نهایی تا حد زیادی در کنگره روشن خواهد شد».

این روزنامه لبنانی به نقل از این منابع افزود: «نخست‌وزیر چند سال است که نزاع علیه سلاح اتمی را هدایت می‌کند. بیشتر مردم آمریکا موضع او را تأیید می‌کنند در حالی که دولت آمریکا با ایرانی به سوی توافق حرکت می‌کند که تلاش می‌کند جبهه‌ای علیه ما در سوریه و لبنان شکل بدهد و اکنون در حال سیطره یافتن بر یمن و تنگه باب‌المندب است».

به نوشته این روزنامه «ایران‌هراسی» و «اسلام‌هراسی» دو برنامه اصلی نتانیاهو در آمریکا و کنگره است. الاخبار نوشت: طبق گفته رسانه‌های اسرائیلی هرچند نتانیاهو از طرف سران احزاب و معارضان داخلی به دلیل قصدش برای حضور در کنگره مورد نقد قرار گرفته است، اما نزدیکان نتانیاهو می‌گویند که «او به آمریکا می‌رود تا مردم را بر سر دو مسئله متحد کند. یک، مسئله هسته‌ای ایران و دو، گسترش تروریسم افراطی اسلامی».

به نوشته الاخبار، در همین ارتباط، گزارش‌های متعدد اسرائیلی نشان می‌دهد که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نگران است که دعوت نتانیاهو به کنگره «فرصتی برای اسرائیل و جمهوری‌خواهانی باشد که اکثریت کنگره برای ایجاد مخالفت شدیدتر با توافق با ایران، را در اختیار دارند».

طبق این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا دعوت از نتانیاهو و شیوه آن را نوعی به چالش کشیدن کاخ سفید می‌داند چرا که این اقدام، دخالت خارجی اسرائیلی در بحث‌های آمریکا درباره مسئله هسته‌ای ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *