| انتقاد شديد و مجدد پناهيان از فيلم طلا و مس |
| ریشه اصلی فیلم طلا و مس در سخنان میرحسین و سروش است |
| يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۱۹ |
| ۴۱ نظر |
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر جهان،حجت السلام پناهيان با بیان اینکه در اين فيلم طلبه اي را نشان مي دهد كه كاري به جامعه ندارد و درد هاي جامعه برايش موضوعيتي ندارد تاکید می کند: اين همان چيزي است كه اسلام امريكايي مي خواهد به ما القا بكند و امام(ره) به شدت اين نكته را به اهالی هنر تذكر دادند.
وي در پاسخ به اين مسئله که گفته می شود ما مي خواستيم زندگي يك روحاني را از لحاظ عاطفه و عشق به نمايش بگذاريم اظهار داشت: شما اگر واقعا قصدتان اين بود، درد و خون دل خوردن يك روحاني را آن جايي كه دارد براي دين زحمت مي كشد به نمايش می گذاشتید و يا احساس مسئوليت و وظيفه يك روحاني را نسبت به دين به مفاهيم عاطفي مورد بررسي قرار مي داديد.
حجت السلام پناهيان در مورد يكي از شخصيت هاي فيلم به نام استاد رحيم که در آخرين دقايق فيلم مي گويد؛ "آن ولايتی که شرط قبولي اعمال است، دوستي در راه خداست"، می گوید:شما در طول تاريخ كدام يك از علما ومراجع ودر آيات و روايات را مي بينيد كه بگويند آن ولايتي كه شرط قبولي اعمال است دوستي در راه خداست و وقتي اين جمله در آخر فيلم گفته مي شود يعني نتيجه اين فيلم اين جمله بوده است كه ما ولايت را با اين معني بپذيريم.
وي با قرائت بخشي از سخنراني امام خميني(ره) در جمع هنرمندان افزود: ازنظر امام خميني(ره) آن هنري مورد قبول اسلام است كه مروج اسلام ناب محمدي و كوبنده اسلام امريكايي باشد و هنري را جزء اين را نمي پذيرد.
حجت السلام پناهيان در انتقاد از فرهنگ سازي اين فيلم بر ضد حجاب اظهار داشت:در قسمتي از اين فيلم كه سيد رضا، همسرش را به بيمارستان برده وبستري كرده بود وقتي پرده را مي كشد تا همسر او را كسي در اين وضعيت نبيند، یک صحنه طنزآميز ساخته شده و موجب خنده حضار مي شد. من وقتي با كساني كه فيلم ساز و هنرمند و آشنا به مباحث هستند بحث مي كردم،می گفتند اين صحنه براي ايجاد خنده و به طرز حرفه اي ساخته شده كه نشانگر اين است، مي خواهند فرهنگ بد حجابي را در جامعه ترويج دهند و فرهنگ حجاب را بكوبند.
حجت السلام پناهيان در ادامه انتقادش در مورد طرز فكر اين فيلم اظهار داشت: آقاي مير حسين موسوي در اظهارات خود گفته است كه ما بايد قرائت رحماني از دين داشته باشيم اين همان جمله اي است كه آقاي سروش در ارائه دكترين خود گفته كه اين فيلم هم همين را به ما مي گويد.
گفتنی است اين سخنراني در محفل هفتگي هيئت محترم محبين اهل بيت با مداحي حجت السلام احمد پناهيان در شهرك پرديسان انجام شده است.
۱۳۸۹-۰۴-۲۶ ۱۴:۵۸:۰۲ |
| الحمد الله نظر رهبری را در این مورد شنیدیم. بعضی ها بیخود عادت دارند همه چیز را توطئه ببینند و نگاه های عجیب غریب به هرکسی و هر چیزی داشته باشند |
۱۳۸۹-۰۴-۲۰ ۱۵:۴۵:۳۹ |
| بسم الله الرحمن الرحیم همه کسانی که نقدحاج اقارو کردند رفتند تو حاشیه وخود ایشون روکوبیدند عقل سلیم میگه این یعنی اینکه جوابی واسه این حرفهای حکیمانه نداشتند اصولااگر بایدفیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد واگر نبایدفیلسوفی کرد بازهم باید فیلسوفی کرد یعنی اگر قرار است فلسفه ازاعتبار استدلالی ساقط شودتنهاوتنها فلسفه قادربه این کار هست و اصولاً روند فیلم سازی به گونه ایستکه افراد غیر متخصص مبادرت به دخالت در امور تخصصی می کنند و در این جایگاه به صورت خودآگاه و ناخودآگاه کمبودهای عاطفیٰ شخصیتیٰ دینی و ... خود را بروز می دهند و در آخر باید گفت: حاج آقا!برای فهمیدن حرف خضر موسی بودن کافی نیست. شما ناراحت نشویید |
۱۳۸۹-۰۴-۱۵ ۰۹:۰۹:۳۱ |
| با سلام بنده به عنوان یک نفر فارغ التحصیل دانشگاه هنر و نیز شخصی مذهبی و انشاالله مقید باید عرض کنم نظر حجت الاسلام پناهیان را قبول ندارم. فکر میکنم دنیا را باید واقعی تر دید . نه افراطی نه تفریطی.آقا شما را به خدا به همه چیز شک نداشته باشید ، اگر چه این فیلم دارای نقاط قابل بحثی هم بود. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۸:۳۴:۲۳ |
| تو عالم بودن و... شکی نیست اما تعصبی به این موضوع نگاه میکنه |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۸:۱۸:۰۲ |
| پناهیان عالمی اندیشمند و اگاه به زمان و عدالت خواه است که کمتر کسی مثل ایشان را داریم |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۸:۱۲:۵۵ |
| برادر یا خواهر عزیز ساده لوح نیستم یک مقدار واقع بین باش |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۷:۱۸:۰۸ |
| منتقدان آقای پناهیان آدم هایی ساده لوح هستند. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۷:۱۶:۲۶ |
| برام جالبه هر وقت سراغ آخوند میرن فیلم بسازن این آقا صداش در میاد اما زمانی که فیلم لیلی با من است رو ساختن نگفت به رزمنده ها توههین شده و یا فیلم ده نمکی رو نگفت ... این فیلمها مال ما مردم عوامه بحث کارشناسیش مال شما اینقدر ایراد گرفتید که کسی جرات ساخت فیلم مذهبی نداره سینما به گند کشیده شده افراد متعهدی مثل سلحشور ، حاتمی کیا ، خدابیامورز ملاقلی ، و ... خونه نشین شدن یا از وادی این فیلمها خارج شدن و روز بروز بخاطر عدم حضورشان جولالن امثال فرمان آرا و تهمینه میلانی زیاد میشه |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۶:۱۸:۰۶ |
| من از همون اول ميدونستم كه ...... فيلم خوب و انقلابي نميسازه. احسنت به شما آقاي پناهيان كه واقعاً فتنه شناس هستيد. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۴:۵۹:۱۳ |
| از همان اول كه فيلم به روي پرده رفت از خودم پرسيدم كه چگونه ميشود زندگي يك طلبه را به تصوير كشيد بدون اينكه خاك حوزه خورده باشي و عمري در انجا نگذرانده باشي ... مگر ميشود لب به سخن درباره علمي گوشود كه به ان علم ... عالم نيستي . از اين نسل فيلم ها در صدا و سيما هم پخش ميشود مثل ... آشپز باشي |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۲:۳۳:۰۵ |
| آقای پناهبان اگر درد دین دارند بروند به آن هم لباس خودشان(حاجی زم)گیر بدهند با آن فیلم ساختنش...چرا به آنها نقدی نمی کنند... حالا چون موسوی یه چیزی گفته ما باید دین را................. فیلم نگاه به یک موضوع خاص است از یک منظر.... چند درصد از روحانیون ما سیاسی هستند چرا ما می خواهیم همه مثل ما باشند... |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۱۲:۰۳:۳۴ |
| میشه شما این ................ که نظرها می گن رو نذارید.به پناهیان میگین میشه اظهار نظر نکنه؟؟؟ همه کلشون رو کردن زیر برف یکی که داره بهشون اگاهی می ده رو مسخره می کنین. البته این از ویژگی های انسان های اخر الزمانه که کم که میارن فقط مسخره می کنن چون پوچ و نابود هستن |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۰۸:۳۴:۵۳ |
| نميشه ايشون اظهار نظر نكنه؟ |
۱۳۸۹-۰۴-۱۴ ۰۷:۰۱:۰۴ |
| این یه نقد بود نه توهین چرا جنبه نقد ندارن بعضی ها ، بعضی از دیالوگ ها اشتباه بوده ، منم موافقم |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۸:۳۶:۱۲ |
| به نظرمن فیلم یک فیلم عاطفی با موضوع خانوادگی است ودارای نکات خوب، برعکس همیشه با نظر اقای بناهیان مخالفم |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۸:۱۱:۱۱ |
| امان از ترمز بریده ها. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۷:۲۲:۵۷ |
| من این فیلم را دیدم نقدهای آقای پناهیان را نسبت به بسیاری از مسائل هم قبول دارم اما راستش در این مورد اصلا هر چه فکر میکنم نقد ایشان را وارد نمیبینم آخر نمیشه که به همه چیز توهم توطئه داشت این فیلم قسمت خانوادگیه زندگی یه طلبه را نشان میده و اتفاقا برخلاف صحبت ایشون به نظرم کاملا واقعی است و مظلومیت زندگی آنها و روابط گرم خانوادگیشون رو خوب به تصویر کشیده وقتی فهمیدم ایشون که من اینقدر قبولشون دارم نقد تندی به این فیلم داشتند شوکه شدم به نظرم نمیشه نسبت به مسائل جامعه اینقدر از دریچه خاص نگاه کرد و همه چیز را با عینک خودمان ببینیم |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۷:۱۸:۳۷ |
| جالب توجه جناب حجت الاسلام پناهیان: شهرداری تهران حامی این فیلم بوده است. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۴:۳۶:۱۶ |
| باسخنان اين حاج آقا حتمااين فيلم ارزش چندبارديدن رادارد چون بازگوكننده سخنان عزيزمان مهندس موسوي است . ازطلاع رساني شماراجع به اين فيلم خوب و جذاب متشكريم . |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۳:۲۷:۳۷ |
| خطاب به اون دوست گرامی خیلی از فیلم هایی که در جهت هایی برای دزدین افکار و عوض کردن و القا کردن عقاید به کار میرن مطمئنا یه جوری میسازند تا من و تو گیج نزنیم .... |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۲:۳۵:۵۰ |
| اقای پناهیان دقیقا حرف درستی زده ا ند. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۲:۲۵:۲۹ |
| فيلم طلا و مس اين همه نكات مثبت راجع به روحانيت داشت و من متاسفم كه اقاي پناهيان بعنوان يك كارشناس ديني وقتي نقد فيلم مي كند به زاويه سياسي به فيلم نگاه مي كند در حاليكه فيلم داستان يك انسان در لباس روحانيت و روابط خانوادگي و عاطفي و از طرف ديگر تفكرات غلط جامعه نسبت به روحانيت را كه از زبان پرستار تكرار مي شد نشان مي داد و تا آنجا پيش رفت كه با نشان دادن عمل اقا سيد ، پرستار به اشتباه تفكر خود رسيد و با اصلاح رفتار خود به زندگي جدا شده خود نيز برگشت . چرا از بيان رفتار درستي كه يك روحاني بايد انجام دهد مي ترسيم ؟ ! آيا تضادي در رفتار ما با رفتار آقا سيد است كه مي ترسيم حقيقت اسلام در رفتار گفته شود ؟ ! در فيلم مارمولك هم از قضا آقاي پناهيان به آن اعتراض دارند نيز روحاني واقعي آن شيخ گچ كاري بود كه گفت شغل من آخوندي نيست و شغل من گچكاريست ! اگر نمي توانيم خودمان .............. مانع از بيان و معرفي درست رفتار هم نشويم . |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۲:۱۱:۲۹ |
| اتفاقا بر عکس جناب پناهیان بنده فکر میکنم نگاهی که در این فیلم مطرح شده این است که روحانیت محترم بپذیرند که انسان هستند و بشر و نه چیزی فراتر از بشر! و هیچ بشر و انسانی حق ندارد خود را برتر از دیگری بداند و دیگران را در حضیض گمراهی و ضلالت و بی بصیرتی. نگاه انسانی فیلم و تفوق واقعیات دین به مفهوم جان دین بر رفتارهای سنتی و برداشتهای فردی و عصری از دین در این اثر بخوبی ارائه گردیده و هرگز این نگاه......................... |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۱:۵۴:۰۰ |
| چه اشکال داره که زندگی خانوادگی ومسائل عاطفی یک طلبه به نمایش گذاشته بشه؟؟؟ آیا یک طلبه زندگی خانوادگی ندارد؟؟!! دین اسلام یک دین همه جانبه است.همانطور که به مسائل اخروی انسان توجه دارد به مسائل روحی وروانی واجتماعی وخانوادگی او نیز توجه خاص دارد. طلبه هم مثل انسانهای دیگر زندگی خانوادگی دارد.عاطفه دارد .زن وبچه دارد. چه اشکال دارد که بخشی از زندگی اجتماعی وخانوادگی یک طلبه به نمایش گذاشته شود؟؟!!!! همانطور که خودتان در سایت منتشر کردید بسیاری از نهادهای مذهبی واجتماعی وفرهنگی وهم چنین علمای قم وشخصیتهای مذهبی -دینی از ساخت این فیلم ابراز رضایت کرده واز پخش آن استقبال کرده اند که این مساله خود گویای موفقیت ومورد قبول قرار گرفتن موضوع این فیلم بین علماوشخصیتهای مذهبی جامعه است. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۱:۵۲:۰۳ |
| آقای پناهیان دقیقا حرف درستی زده ا ند. من که هنوز این فیلم را ندیده ام ولی در محیطی کار می کنم که جو سکولار حاکم است و اصلا احکام اسلامی را قبول ندارند و روحانیت را مایه عقب ماندگی ایران می دانند و غیر از VOA و BBC از منبع دیگری خبر دریافت نمی کنند. جالب است که این همکاران بنده با این طرز تفکر با اشتیاق و ذوق و شوق به همدیگر دیدن این فیلم را پیشنهاد می کردند. یادمان باشد که هر وقت دشمن از ما تعریف کرد ببینیم کجای کارمان مشکل دارد. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۱:۴۴:۳۴ |
| آقای پناهیان با عرض پوزش ظاهرا دغدغه شما هم مثل خیلی از حضرات صنفی شده! |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۱:۴۴:۱۰ |
| واقعا نکات تامل برانگیزی را مطرح کرده اند. اگر کسی جوابی دارد به جای حواشی، به این ابهامات توجه کند. از آقای پناهیان هم ممنونم که این این جریان خزنده را افشا می کند، باشد که هوشیار باشیم. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۱:۴۳:۴۰ |
| نظرات آقای پناهیان رو هر کسی نمیتونه درک و قبول کنه قدری سنگینه چون از یک منظر دیگه نگاه میکنه اونایی که طاقت ندارن ، نشنیده بگیرن لطفا!!! |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۵۲:۱۵ |
| با همین ظرافت کاریهای هنری مردم را گمراه می کنند. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۵۱:۲۵ |
| پناهیان نکته بین و دقیقه .باید این نکاتی که عموم متوجه نمی شوند را بیان کنه که زیادی هم تحت تاثیر فیلم قرار نگیرند. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۵۰:۲۴ |
| در جواب كامنت ۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۱۲:۵۷ برادر گرامي شما ظاهرا تو منزلتون تلويزيون ندارين يا اگه دارين اصلا به برنامه هاي اون توجه ندارين،صحبت هاي حجت السلام پناهيان در منبر هاي فراوان و برنامه هاي فراوان در مورد دين و مسائل ديني صحبت كرده و حق طلبه گي خودش رو ادا كرده اين كوتاهي از من و شما است كه مردم اين سرزمين هستيم تا كي از اين و اون انتظار داريم كاري انجام بدن ، تا زماني كه از خودمون شروع نكنيم و همش از ديگران انتظار داشته باشيم وضع همينه كه هست ، ايشون وظيفه اش آگاه سازيست حال اين وسط عده اي هستند كه خود را به خواب زده اند و نمي خواهند بيدار شوند چون منافعشان اينطور ايجاب مي كند و آنهايي را هم كه قصد بيدار سازي افكار عمومي را دارند به باد سخره و انتقاد هاي نابجا مي گيرند با اميد كه خدا عاقبت همه ما را ختم به خير بگرداند آمين |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۴۵:۴۰ |
| دوستان عزيز، بايد سعي كنيم در برخورد با مسائل اطراف خود عميق باشيم و همه چيز را ساده نبينيم. بايد بدانيم در يك فيلم نامه هيچ چيز بدون قصد و هدفي از سوي نگارنده قرار نمي گيرد و خود اين يعني اينكه نگارنده از بكار بردن عبارت ولايت يعني دوستي در راه خدا منظور خاصي داشته است! |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۴۵:۱۶ |
| ما نیاز به امثال پناهیان داریم تا نیمه پنهان این جریانات خرنده را روشن کنند.لطفا اینقدر ساده نباشید.آقای پناهیان قوه ی تحلیل شما را بالا میبرند تا اینقدر ساده لوح نباشید. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۴۰:۱۶ |
| آقا ی پناهیان نقاد هر فیلمی نیستند بلکه چون در لباس روحانیت هستند نقاد فیلمهایی هستند که در آن به مسئله روحانیت و دین پرداخته است.بنابر این اگر فیلم یوسف نقد هم داشته باشد به ایشان دخلی ندارد. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۳۱:۴۶ |
| بنام خدا ضمن تاييد سخنان جناب استاد پناهيان بايد عرض شود كه ساختن اينگونه فيلمها تنها براي مخدوش كردن اين اخرين سنگر مردم و اسلام (روحانيت) در برابر استعمار و استكبار و استثمار است . |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۱۲:۵۷ |
| درود بر دوستان جهان و آقاي پناهيان آقاي پناهيان عزيز اين فيلمي كه شما از آن انتقاد ميكنيد در چه سالي ساخته شده؟ آقاي موسوي چه مدت است پس از دست شستن از نقاشي وارد كارزار سياسي شده كه اي كاش نميشد؟ برادر من عزيز من آخه چرا نقدي ميكني كه با واقعيت همخواني نداره؟بر فرض هم كه شما درست بگي.خودت تا حالا براي ترويج اسلام و تشيع واقعي چه كردي؟ شما ميكويي در صحنهاي در اين فيلم ضد حجاب است خوب قبول.اما براي ترويج حجاب دقت بفرماييد تريوج حجاب در اين كشور اسلامي چه كردهايد؟آخه برادر من هيچ كاري نكرديم فقط انتقاد كه اين چرا اينجوري شد اون يكي چرا اون جوري شد.اين كه نشد آخه. |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۱۰:۰۱:۱۳ |
| اگر آقاي پناهيان منتقد بودند سريال يوسف نقد مي كردند!!!!!!!!! |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۰۹:۵۵:۱۹ |
| آقای پناهیان فکر کنم با مشاوران ........ مشورت کردن! برادر من آخه اینقدر تنگ نظری برای چه؟ |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۰۹:۵۴:۳۸ |
| آقای پناهیان بهتر برداشت و تحلیل خودشان را به پیام فیلم نسبت ندهد |
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۰۹:۳۶:۴۳ |
| پس وزارت ارشاد چه وظبفه ای دارد؟ وزارت ارشاد شده است مروج موسوی؟! |
| ۱ | ۲ |