چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۶
۶

سردترین نقطه خاورمیانه کجاست؟+تصاویر

سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 414898
غار یخی «چما» سردترین نقطه خاور میانه در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، نشستن برف زمستان در تنگه‌ای صخره‌ای، زاویه تابش نور خورشید به تنگه و آب شدن برف ها در تابستان، باعث فرسایش قسمت پایین برف‌ها شده و به تدریج یک غار یخی در طول گذشت صدها هزار سال رقم زده است.


سطوح وسیع برف انبار غار یخی چما، برای تفریح و سرگرمی جوانان و نوجوانان عشایری منطقه "چما" شه که علاوه بر این در سال‌های اخیر نیز مسابقات اسکی تابستانه کشور نیز در این محل برگزار شده است.

غار یخی "چما" یا "چی‌ما" برگرفته از گویش بختیار عشایر منطقه است.

غار یخی چما در استان چهارمحال و بختیاری در واقع یک یخچال طبیعی جای دیدنی برای سفرهای تابستانی است.


این غار یخی به بزرگترین منبع آب شیرین ایران و سردترین نطقه خاورمیانه در تابستان نیز شهرت دارد.

فاصله غار از شهرکرد ۹۲کیلومتر است و تقریبا در ۲۰کیلومتری جاده چلگرد به سمت روستای سرآقا سید قرار دارد. در مسیر، روستای شیخ علی خان و آبشار آ‌ن هم دینی است.

شهرستان کوهرنگ تابستان‌ها میزبان عشایر است پس اگر می‌خواهید سیاه چادرها و گله‌ها را در مسیر ببینید.

تقریبا ۱۲کیلومتر از مسیر خاکی است، در زمستان بادی که از روی برف یخ عبور میکند، منطقه را به شدت سرد می کند. برای رسیدن به غار باید از رودخانه عبور کنید که البته عمق کمی دارد کسانی که می‌خواهند بخشی از وسعت یخچال را ببینند با ید از کوه بالا بروند.

ارتفاع زیاد نیست و برای افرادی که مشکل جسمی خاصی ندارند کار سختی نیست.


دهانه غار هم سطح زمین است، برای بازدید، داشتن کفش مناسب برای اینکه لیز نخورید و به جریان آب نزدیک صفر درجه نیفتید لازم است.

برای ورود به اعماق غار باید تجهیزات کامل و ضد آب داشته و دوره های آ‌موزشی لازم را گذرانیده باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میخواهید برای گردش گری و جلب توریست تبلیغ بکنید مانعی نیست ولی دروغ به این بزرگی نگوئید. چه کسی دمای تما نقاط خاورمیانه را اندازه گیری کرده؟! دما چند درجه بوده؟ من ادعا می کنم همدان سردتر است چون درزمستان گاهی دمای 32 درجه زیر صفر هم هست...
همدان !!!!!!فریدونشهر رو ندیدی؟ بام ایران
خوب است زیبا سخن بگوییم!!هموطن من این غار را در مرداد ماه رفته ام!واقعا داخلش سرد است شاید منظورنویسنده سرمای ان در تمام فصول است!البته همدان و فریدونشهر هم زمستانهای سختی دارد اما تصور نمیکنم در ماه تیر ومرداد جایی مانند غار یخی چهارمحال داشته باشد!در ضمن همه جای ایران سرای افتخار افرین ماست!کاش هموطنان اینگونه تعصبات بی هدف استانی را کنار بگذارند و نسبت به وجب وجب خاک ایران عرق داشته باشند!تا دشمنان به ما به دلیل همین عقاید طمع نورزند!!!مانند سالهای دفاع مقدس که همه ایران سینه اش را برای سه استان در معرض خطر سپر کرد.
یعنی شعور برای ادم خوب است مگر باید چند بار باید گفته شود نگویید خاور میانه این یک فرهنگ استعماری است بگویید اسیای جنو ب شرقی
Romania
جنوب غربی
Germany
گرمسار از همه جا سردتره