چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
۱۰
سومین روز تهاجم نظامی به یمن

پیشرفت چشمگیر انصارالله و ارتش در شمال، شرق و جنوب یمن/ حمایت اوباما و کامرون از حمله نظامی

ساقط شدن یک جنگنده سعودی و دستگیری خلبان آن
شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 414591
پدافند هوایی ارتش یمن در صنعاء با ساقط کردن یک جنگنده سعودی خلبان آن را دستگیر کرد.
پیشرفت چشمگیر انصارالله و ارتش در شمال، شرق و جنوب یمن/ حمایت اوباما و کامرون از حمله نظامی
به گزارش جهان، سومین روز تجاوز عربستان سعودی به یمن در حالی آغاز شد که ارتش یمن توانست در آسمان صنعاء، یک جنگنده سعودی را ساقط کرده و خلبان آن را دستگیر کند، همچنان خبر سقوط فرودگاه عدن به دست طرفداران «منصور هادی» نیز تکذیب شده است.

بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت ۲۴ به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

۱۰ کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر و سودان است.

شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند و محمد بن سلمان جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان، این عملیات را هدایت می‌کند.

فرودگاه «عدن» همچنان در کنترل انصارالله یمن قرار دارد

کمبته عالی امنیتی یمن تسلط طرفداران «منصور هادی» به فرودگاه «عدن» را تکذیب کرد

شبکه المیادین گزارش داد، کمیته عالی امنیتی یمن، با تکذیب خبر سقوط فرودگاه «عدن» به دست نیروهای طرفدار «منصور هادی» تأکید کرد، این فرودگاه همچنان در دست نیروهای انصارالله یمن قرار دارد.

پدافند هوایی ارتش یمن یک جنگنده سعودی را ساقط و خلبان آن را دستگیر کرد

شبکه المنار خبر داد، پدافند هوایی ارتش یمن بامداد امروز شنبه، یک جنگنده نیروی هوایی عربستان سعودی را پس از ورود به آسمان صنعاء، پایتخت یمن،سرنگون کرد.

شبکه المنار گزارش کرد که این جنگنده در منطقه «بنی الحارث» در شمال پایتخت، ساقط شد و خلبان آن که ملیت سودانی دارد بازداشت شده است.

ساعتی پس از اعلام این اتفاق، تصاویری از یمنی‌ها منتشر شد که با بخش‌های باقی‌مانده از این هواپیما عکس گرفته و منتشر کردند.

تمایل انکلیس برای کمک فنی به عربستان در حمله علیه یمن

وزیر خارجه انگلیس از تمایل این کشور برای کمک‌رسانی فنی به عربستان سعودی در حمله علیه یمن خبر داد.

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس وعده داد این کشور کمک به عربستان سعودی در حملات علیه یمن را افزایش دهد.

به نوشته روزنامه دیلی میل، وزیر خارجه انگلیس در حمایت از عربستان سعودی گفت، انگلیس به عربستان کمک‌های فنی ارائه خواهد کرد.

وی که در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت «ما به هر روشی که بتوانیم از عربستان حمایت خواهیم کرد اما مسلما در اقدام نظامی شرکت نخواهیم داشت.»

هاموند طی ادعایی از احتمال وجود جنگی نیابتی در یمن میان عربستان، قدرت سنی، و ایران، قدرت شیعه، اظهار نگرانی کرده بود.

نظامیان انگلیسی که به بهانه آموزش نیروهای نظامی دولتی یمن برای مبارزه با القاعده در این کشور حضور داشتند جمعه گذشته از این کشور خارج شدند. این اقدام پس از تصمیم آمریکا برای خروج پرسنل نظامی خود از یمن صورت گرفت.

هم‌چنین روز گذشته هاموند با متهم کردن ایران به حمایت از جنبش انصارالله درباره تحولات یمن ابراز نگرانی کرده بود. وی گفته بود نباید اجازه داد حوادث یمن به یک جنگ نیابتی تبدیل شود و سعودی‌ها نمی‌توانند یک حکومت مورد پشتیبانی ایران در یمن را تحمل کنند، لذا مجبور به مداخله شدند.

بامداد پنج‌شنبه گذشته سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

چندین کشور من جمله اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر و سودان در این تجاوز نظامی مشارکت دارند.

در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان
کامرون: انگلیس از اقدام نظامی عربستان در یمن حمایت قاطع می‌کند/با ایران توافق بد نخواهیم کرد

نخست‌وزیر کامرون و پادشاه عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران و تحولات یمن رایزنی کردند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر کامرون با «ملک سلمان»، پادشاه عربستان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیر انگلیس، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی تحولات یمن و همچنین مذاکرات هسته‌ای ایران را مورد بحث قرار داده‌اند.

این اولین گفت‌وگوی دو طرف پس از پادشاهی ملک سلمان بود. کامرون از سلمان به خاطر میزبانی وزیر خارجه انگلیس و رایزنی درباره یمن و ایران تشکر کرد.

نخست‌وزیر انگلیس بر «حمایت قاطع انگلیس» از اقدام نظامی عربستان در یمن تأکید و خاطرنشان کرد انجام هر اقدامی برای جلوگیری از پیشروی‌های انصارالله و حمایت از «عبد ربه منصور هادی» که به ادعای وی رئیس‌جمهور یمن قانونی است، ضروری است.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین «تأکید کرده بریتانیا تمامی آنچه در توان دارد را برای حمایت از عربستان» انجام خواهد داد.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین به پادشاه عربستان اطمینان خاطر داد که انگلیس با توافقی بد که به ایران اجازه دست‌یابی به «سلاح‌های اتمی» بدهد، موافقت نخواهد کرد.

در تماس تلفنی با پادشاه عربستان
اوباما: خواستار ثبات پایدار در یمن از طریق مذاکره سیاسی هستیم/ از اقدام نظامی عربستان حمایت می‌کنم

رئیس‌ جمهور آمریکا در تماس تلفنی با پادشاه عربستان از تجاوز این کشور به یمن حمایت کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با پادشاه عربستان از تجاوز هوایی این کشور به یمن حمایت کرده است.

بیانیه‌ای که کاخ سفید روی وب‌سایت رسمی خود قرار داده حاکی است اوباما در این گفت‌وگوی تلفنی از اقدام نظامی عربستان در یمن حمایت کرده است.

برنادت میهن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی تلفنی خاطرنشان کرد: «رئیس‌جمهور و ملک سلمان موافقت کردند که هدف جمعی آنها رسیدن به ثبات ماندگار در یمن از طریق راه حلی مبتنی بر مذاکرات سیاسی با مشارکت سازمان ملل و تمامی طرفین است.»

شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند و محمد بن سلمان جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان، این عملیات را هدایت می‌کند.

«ضیف الله الشامی» سخنگوی جنبش انصارالله یمن روز پنجشنبه به خبرگزاری فارس گفت: «ما می‌دانیم که تجاوز و حمله هوایی سعودی‌ها با فرمان اسرائیل و آمریکا انجام گرفته است.»

در ادامه بیانیه کاخ سفید آمده است: «در حالی که نیروهای آمریکایی در یمن اقدام نظامی مستقیم نمی‌کنند ما در حال تشکیل یک شبکه برنامه‌ریزی مشترک با عربستان سعودی برای انجام هماهنگی‌های لازم جهت انجام حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا هستیم.»

عربستان ۸۶ دیپلمات عربی و غربی را از عدن خارج کرد

عربستان اعلام کرد که ۸۶ دیپلمات عربی و خارجی را از عدن با گارد دریایی خارج کرده است.

عربستان اعلام کرد که با استفاده دو کشتی جنگی و جنگنده‌های نظامی، دست کم ۸۶ دیپلمات عربی و خارجی را از عدن خارج کرده است.

شبکه خبری العربیه گزارش داد که نیروی دریایی عربستان در این عملیات مشارکت داشته و دیپلمات های عربستانی را نیز از یمن خارج کرده است.

در پی تحولات اخیر در یمن تعدادی از دیپلمات‌های عربی از صنعا به عدن منتقل شده بودند. عربستان به همراه چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس دست به اقدام نظامی علیه یمن زده که تا کنون به کشته شدن چندین غیر نظامی از جمله چند کودکان منجر شده است.

اخبار ضد و نقیض از زخمی شدن پسر ارشد «علی عبدالله صالح»

در حالی که برخی منابع از زخمی شدن پسر ارشد «علی عبدالله صالح» در حملات هوایی عربستان به یمن خبر می‌دهند، مقامات نزدیک به او، این خبر را شایعه و دروغ می‌دانند.

اخبار ضد و نقیضی از زخمی شدن «احمد علی عبدالله صالح» پسر دیگر رئیس‌جمهور مخلوع یمن پس از انقلاب 2011 سال این کشور، منتشر شده است.

پایگاه خبری اماراتی «ارم» نوشت که «احمد» پسر علی عبدالله صالح در یکی از حملات هوایی عربستان سعودی و 9 کشور همپیمان او به یمن، به شدت زخمی شده است.

برخی رسانه‌های محلی یمن نیز از شدت جراحت‌های سرتیپ احمد خبر می‌دهند و ادعا می‌کنند که علی عبدالله صالح با شخصیت‌هایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس تماس گرفته تا فرزندش را برای درمان از یمن خارج کند.

اما برخی منابع صحت این اخبار را رد می‌کنند و مقامات نزدیک به احمد از سلامتی او خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند که این اخبار شایعه است.

احمد پسر ارشد علی عبدالله صالح است که در زمان ریاست‌جمهوری پدر، فرماندهی گارد ریاست‌جمهوری را برعهده داشت و قرار بود جانشین پدر شود اما با سقوط صالح و روی کار آمدن «عبدربه منصور هادی» برای پست ریاست‌جمهوری، احمد به عنوان سفیر یمن راهی امارات شد و تا چندی پیش در این کشور به سر می‌برد.

جمعه نیز، «عارف أبوحاتم» تحلیل‌گر سیاسی یمن،  اعلام کرد که «خالد علی عبدالله صالح» پسر رئیس‌جمهور مخلوع یمن در حملات هوایی روز پنجشنبه عربستان سعودی به یمن، کشته شد.

بر اساس این گزارش، خالد (31 ساله) و فارغ التحصیل مدرسه نظامی – سلطنتی سند هرست (sand hurst) انگلیس است یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های افسری این کشور است که به ادعای این عضو جماعت اخوان‌المسلمین مصر، پنجشنبه گذشته کشته شده است.

ابوحاتم ساعت 1:30 بامداد جمعه  از قاهره در گفت‌وگو با شبکه العربیه  این خبر را اعلام کرد اما هنوز هیچ طرف رسمی در یمن کشته شدن پسر علی عبدالله صالح را تایید نکرده است.

معاون رئیس پلیس دبی برای بازداشت «عبدالملک الحوثی» جایزه تعیین کرد

معاون رئیس پلیس دبی برای بازداشت رهبر انصارالله یمن پاداش تعیین کرد.

«ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی که هر چند وقت یکبار با اظهارات جدید اسباب تمسخر خود را فراهم می‌کند این بار برای دستگیری «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن جایزه تعیین کرد.

بر اساس گزارش ویگاه خبری «عمران نت»، خلفان در صفحه توئیتر خود نوشت: هر کس عبدالملک الحوثی را بازداشت کند و به دستگاه قضائی تحویل دهد یک میلیون درهم پاداش دریافت خواهد کرد.

 این اظهارات خلفان در حالی اعلام می‌شود که عربستان به همراه اعضای شورای همکاری به جز عُمان از روز پنجشنبه گذشته دست به تجاوز نظامی علیه یمن زده‌اند.

بر خلاف حملات شدید عربستان صورت گرفت
پیشرفت چشمگیر انصارالله و ارتش در شمال، شرق و جنوب یمن

جنبش انصارالله به همراه ارتش یمن، بر خلاف حملات شدید هوایی عربستان، در شمال، شرق و جنوب یمن، پیشروی‌های چشمگیری به دست آورده‌اند تا پیام مهمی به سران عرب در شرم الشیخ بدهند.

بر خلاف حملات شدید جنگنده‌های عربستان به مواضع انصارالله در نقاط مختلف یمن، نیروهای این جنبش تحرکات سریع و پیشرفت‌های چشمگیری در جنوب یمن به دست آوردند.

خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت که «حوثی‌ها بر خلاف حملات هوایی عربستان، دستاوردهای بزرگی در جنوب و شرق یمن در روز جمعه به دست آوردند». ساکنان محلی به رویترز گفتند که جنبش انصارالله و یگان‌های مختلف ارتش یمن بندر «شقره» در 100 کیلومتری شرق عدن را تحت کنترل خود در آوردند تا اولین نقطه در سال دریای عرب را به دست آورده باشند.

رویترز تأکید کرد که پیشروی انصارالله آخرین پایگاه منصور هادی در عدن را که ممکن است حتی حملات هوایی را ناکام بگذارد و بی‌اثر کند، تهدید می‌کند. چرا که احمد العسیری فرمانده عملیات «توفان قاطع» عربستان علیه یمن، روز جمعه در کنفرانس خبری اعلام کرد که هدف اصلی عملیات تامین امنیت عدن در جنوب یمن است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000414/nf00414591-1.jpg
موقعیت شهرهای ابین و عدن و پایتخت یمن

از طرفی دیگر، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی با عنوان «اجلاس شرم الشیخ... انصارالله با پیشروی در شمال و جنوب یمن، از این اجلاس پیشی‌می‌گیرد»‌ نوشت: به نظر می‌رسد حوثی‌ها امروز و فردا، با پیشروی‌های خود که پیام‌های معناداری به سران عرب است، از اجلاس شرم الشیخ پیشی می‌گیرند.

کنفرانس سالانه سران عرب (اتحادیه عرب) امروز و فردا در شرم الشیخ مصر برگزار می‌شود و یکی از موضوعات اصلی آن عملیات عربستان به همراه 9 کشور دیگر علیه یمن است.

الاخبار افزود: انصارالله بر مناطق بیشتری در جنوب ظرف روز گذشته کنترل یافت و بسرعت لشگر توپخانه‌ای خود در صعده را به سمت شمال و مرزهای عربستان به حرکت درآورد و اصلا به حملات هوایی که فقط غیرنظامیان را می‌کشد، نمی‌کند.

بنا بر این گزارش، بر خلاف حملات هوایی مداوم عربستان به مواضعی که انصارالله در کنترل دارد، یا تحت کنترل ارتش یمن است، انصارالله از روز جمعه موفق شد پیشروی چشمگیری در عدن در شهر جنوبی یمن کند؛ جایی که جنگ عربستان برای آن به راه افتاده است.

انصارالله از روز جمعه (روز دوم تجاوز عربستان) موفق شد نقاط مهمی در استان «ابین» را تصرف کند، جایی که جا پای مهمی برای آنان در ساحل دریای عرب خواهد شد.

این تحولات با طرح علی عبدالله صالح همراه شده است که پیشنهادی چهار بندی را ارائه کرده مبنی بر گفت‌وگوی سیاسی در امارات پس از توقف درگیری و عقب‌نشینی همه طرف‌های یمنی به مقرهای خود.

همزمان با این تحولات، یگان‌هایی از ارتش یمن و نیروهای انصارالله همچنین روز گذشته (جمعه) موفق شدند بر مراکزی در دو استان شبوه و ابین مسلط شوند و این به معنای کنترل آنان بر راه‌های زمینی منتهی به عدن است.

از طرفی دیگر، که اقدامی غیرمنتظره توصیف شد، انصارالله به دستور رهبر خود، عبدالملک الحوثی، روز گذشته دستور آزادی وزیر دفاع دولت مستعفی یمن «محمود الصبیحی» و شماری از سران نظامی جنوب را که در درگیری‌های اخیر بازداشت شدند، صادر کرد، تا تصمیم غافلگیرکننده‌ای برای یمنی‌ها باشد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
تفرقه بی اندازو حکومت کن
مسلمانان رو انداختن به جون هم خودشون پشت صحنه نشستن میخندن

با هر جنگ یک کشورو ده ها سال به عقب بر میگردونن زیر ساخت های سوریه که بدجور داغون شد حالا حالاها نیاز به باز سازی داره و سرش به خودش گرم خواهد شد و همچنین دوستان این کشور هم اجبارآ رو این کشور تمرکز خواهند کرد!

دقیقآ مثل یه آدمی که از مرض مهلک طاعون جون بدربرده تا مدت ها بخاطر ضعف شدید نمیتونه پیشرفت کنه و باید به خودش برسه و خنثی خواهد بود تازه سر دوستانشم گرم میشه این وسط چون باید بهش کمک کنند دشمن های این شخص و این خاندان چه لذت و سودی خواهند برد!
این و گردن غربیها نندازید خود آل سعود اعراب منطقه شیعه کشی راه انداختن فراموش نکنید سخنرانی مرسی رو که شیعیان رو انجاس (نجس ) دونست و مالکی نخست وزیر وقت عراق جوابش و داد البته مرسی هم نه بخاطر اون مساله که بخاطر قدرت مطلق ارتش مصر ساقط شد تا ارتشی دیگه ای بعد از انور سادات و مبارک (السیسی ) جاش و بگیره
Romania
همین شیعه کشی عمق نفوذ انگلیس و فرقه ی وهابیت که دست ساخته انگلیسه رو میرسونه و باز هم دست های آلوده غرب به خوبی این وسط نمایانه
Romania
و اینم اضافه کنید که غرب به سعودی ها و اماراتی ها صدها میلیارد دلار اسلحه فروخته بود طوری که از اسلحه اشباع شده بودند حالا با این ترفند ناجوانمردانه و حمله به یمن مهمات سعودی های کله پوک از انبار خارج میشه و باز فروش ده ها میلیارد دلار اسلحه و مهمات به این کشورهای نادان و باز نجات اقتصاد کمر شکسته ی غرب
توفیقی از قزوین
از مسئولین کشورمان می خواهم روز جمعه این هفته بعد از نماز جمعه را به نشانه حمایت از مردم مظلوم یمن روز اعلام حمایت از کودکان مظلوم یمن که با جنایات آل سعود به خاک و خون کشیده شده و راهپیمایی اعلام کنند
مجیداعتمادی
انشاءالله خاندان پلید سعودی مانند جنگنده هایش سقوط خواهند کرد
فرزاد
از نظر من این یک تله است ک اسراییل برای ایران گذاشته تا توی نشست 5+1 ایران تهاجم عربستان ب یمن را محکوم کند و سنگی بزرگ باشد جلو پای آقای ظریف که اگر حمله عربستان متوقف نشود مذاکره نخواهیم کرد و نتانیاهو ب هدفش که جلوگیری از تواقف ایران با 5+1 هست برسد
ولی ایران هم باید یه خط و نشون واسه عربستان بکشه .به امید نابودی عربستان
United States
برای دور کردن مسلمانان و از بین بردن اتحاد و تمرکزشان از دشمن اصلی یعنی اسرائیل وحشی این جنگها را راه انداخته اند
پرشین
باسلام ونام ویادخداوندبزرگ انشاالله به زودی جواب دست درازی وبی حرمتی حامیان امریکا مثل عربستان ترکیه اسراعیل فرانسه کویت و انگلیس راشکننده خواهیم داد
ابوذر
یمن در ظهور یاری رسان امام هست و قدرت گرفتن حوثی ها مقدمه آن