جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
معاون وزیر کشور عنوان کرد:

قطب بندی اقتصادی مولد حاشیه نشینی

پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب: 424996
معاون اجتماعی وزیرکشور گفت: با ایجاد قطب های اقتصادی در کشور شیب های تندی بین مناطق برخوردار و کم برخوردار ایجاد شد که برای حل مشکل حاشیه نشینی این شیب باید کاهش پیدا کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مرتضی میرباقری ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران در مشهد گفت: مشکل حاشیه شهر ها اینست که جمعیت بزر گی از مردم در محیطی زندگی می کنند که خدمات و امکاناتشان غیررسمی و دارای ضابطه و قانون نیست.

وی با بیان اینکه در نتیجه غیررسمی بودن این سکونتگاه ها باندهای تبهکار مکانی برای استقرار پیدا می کنند گفت: همچنین این باندها به یارگیری در این مناطق مشغول می شوند و مشکلات متعدد امنیتی را به وجود می اورند.

معاون اجتماعی وزیر کشور نگاه غالب در ساماندهی حاشیه شهر را نگاه کالبدی دانست و افزود: در کمیسیون اجتماعی دولت توجه به فعالیت های اجتماعی در حاشیه شهر به عنوان مکمل فعالیت های کالبدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت های زیرساختی و تأمین امکانات فیزیکی باید با اموزش و توانمندسازی مردم را در حل مسائل مشارکت دهیم.

میرباقری با بیان اینکه جهت گیری دولت جدید به این سمت است تصریح کرد: دررابطه با حاشیه شهر جلسه ای در وزارت کشور برگزار شد و اولین جلسه درباره توجه به مسائل اجتماعی حاشیه شهرها در کنار مسائل امنیتی بحث و تبادل نظر شد.

با نگاه امنیتی نمی توان حاشیه شهر را سامان داد

وی تأکید کرد: دولت معتقد است که تنها بعد کالبدی یا امنیتی در حاشیه شهر نمی تواند مسائل را سامان دهد.

میرباقری دلیل شکل گیری حاشیه شهرها را ارائه امکانات به چند قطب خاص عنوان کرد و افزود: برای حل این مشکل باید علاوه بر ارائه خدمات به حاشیه شهرها چندبرابر سرمایه برای ارتقای جایگاه اقتصادی و اجتماعی نقاط دیگر کشور اختصاص دهیم تا فضای چندقطبی کشور بهبود پیدا کند.

میرباقری با بیان اینکه یک سند مصوب جهت ساماندهی امور حاشیه شهر تدوین شده گفت: بعد فرهنگی و اجتماعی به این سند اضافه شده همچنین شورایی با ریاست رئیس جمهور در این راستا تشکیل شده است.

وی ادامه داد: بنابراین به لحاظ مدیریتی و ساختاری و بودجه ای مشکلی در مورد حاشیه شهر نداریم تنها مشکل اولویت بندی مسائل حاشیه شهر بود که با اضافه کردن مسائل اجتماعی به سند این مشکل هم حل شد.

میرباقری گفت: به دولت پیشنهاد دادیم که با ایجاد یک ارتباط مبنایی امکان نظارت بر اجرای سیاست های ابلاغی حاشیه شهر فراهم شود.

۱۱ شهر کشور بیکاری بیش از ۴۰ درصد دارند


وی با بیان این که ۱۱ شهرستان در استان های لرستان، کرمانشاه، بخشی از کرمان و سیستان و بلوچستان بیکاری بیش از ۴۰درصد دارند افزود: باید نرخ بیکاری این مناطق به متوسط کشور برسد و برنامه های پیشنهاد شده در این زمینه در کمیسیون های مربوطه تصویب شده است.

میرباقری به موضوع نهادهای غیردولتی تعطیلی شده پرداخت و گفت: چندین هزار نهاد غیردولتی داریم که به علت عدم پیشتبانی لازم تعطیل شده اند.

وی ادامه داد: باید از برخورد سلیقه ای با این نهادها جلوگیری کنیم و با حمایت های اولیه مانند اموزش و توانمندسازی امکان شکل گیری مجدد آن ها را فراهم کنیم.

میرباقری گفت: چنانچه لایحه مربوط به این نهادها تصویب شود و بودجه لازم اختصاص پیدا کند چندین نهاد غیردولتی تشکیل خواهد شد که می تواند به سازمان های دولتی در انجام امور خود کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *