پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۴
تشدید ادعاهای زیاده‌خواهانه مدیرکل آژانس؛

آمانو هم فکت‌شیت آمریکایی‌ها را تایید کرد/ اجرای پروتکل الحاقی درباره ایران ضروری است

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 419893
در حالی که بر اساس بیانیه لوزان و احتمالا توافق نهایی هسته ای، آژانس بین المللی انرژی اتمی، ناظر و مبنای تایید فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران خواهد بود، آمانو از هم‌اکنون سوءنیت و همراهی خود با ادعاهای طرف غربی را نمایان کرده است.
آمانو هم فکت‌شیت آمریکایی‌ها را تایید کرد/ اجرای پروتکل الحاقی درباره ایران ضروری است
گروه سیاسی جهان نيوز 'یوکیا آمانو' مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه درباره توافق هسته ای با ایران خوشبین است، خواستار تسریع رفع ابهامات درباره ابعاد احتمالی نظامی (PMD) شد.

به گزارش ایرنا، آمانو در مصاحبه با شبکه خبری 'سی بی اس نیوز' گفت، با وجود پیشرفت در زمینه توافق بین ایران و قدرت های غربی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، همچنان منتظر همکاری کامل بر سر مسائل گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه دو طرف در اوت سال ۲۰۱۳ (تابستان ۱۳۹۲) برای شفاف سازی درباره چنین مسائلی به توافق رسیدند، ابراز امیدواری کرد با توافق جامع مورد مذاکره، روند شفاف سازی در این زمینه را تسریع کند.

وی گفت: یکی از مشکلات یا دلایلی که نمی توانیم اطمینان دهیم همه چیز اهداف صلح آمیز را دنبال می کند، این است که نمی توانیم یک ابزار راستی آزمایی قوی را اجرا کنیم و اجرای پروتکل الحاقی برای اطمینان یافتن از فعالیت های هسته ای ایران ضروری است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: بیانیه 'پارامترها' (بیانیه سوییس) که بازتاب توافق بدست آمده بین شش کشور است و از سوی کاخ سفید توزیع شد، بیان می کند که 'ایران با اجرای پروتکل الحاقی آژانس موافقت کرده که شامل دسترسی بیشتر آژانس به اطلاعات درباره برنامه هسته ای اش از جمله در خصوص تاسیسات اعلام شده و اعلام نشده است.'

آمانو همچنین درباره احتمال کنار گذاشتن یا مذاکره درباره فعالیت های هسته ای ایران در گذشته سخن گفت و افزود: کنار گذاستن این مساله یک گزینه یا راه حل نیست و آنها می دانند که من آن را کنار نخواهم گذاشت و به تلاش های خود ادامه می دهیم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی مجدد به سایت پارچین شد و افزود: آژانس ۴ تا ۱۰ بازرس دارد که پس از نهایی شدن توافق، به ایران اعزام خواهند شد.

این اظهارات آمانو در حالی است که چندی پیش علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که پیش از این، آژانس بین المللی انرژی اتمی دو بار از سایت پارچین بازدید کرده است.

به گفته صالحی، همچنین پذیرش پروتکل الحاقی به معنای بازرسی سرزده از هر نقطه و مکانی نیست بلکه بازرسی ها بر مبنای این پروتکل نیز مقررات خاص خود را دارد.

به گزارش شبکه خبری سی بی اس نیوز، اوایل ماه جاری میلادی (آوریل) ایران و ۱+۵ به چارچوبی برای توافق نهایی رسیدند.

مهلت نهایی برای رسیدن به توافق جامع ۳۰ ژوئن (۹ تیر) به پایان می رسد و آژانس بین المللی انرژی هسته ای نقش مهمی در راستی آزمایی تعهد ایران در قبال توافق نهایی خواهد داشت.

'سی بی اس نیوز' با اشاره به دیدار 'جان کری' و 'محمد جواد ظریف' وزیران خارجه آمریکا و ایران در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش هسته ای (ان.پی.تی) نوشت 'دو طرف تصدیق می کنند که مسائل زیادی وجود دارد که تا قبل از ۳۰ ژوئن باید بر روی آن کار شود'.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حضرت آقا چند مرتبه به آقايان تذكر داده اند كه مراقب فريب دشمن باشيد،

ولي امان از گوش هاي سنگين و چشمان خواب آلوده !!!
مگر ما الان چن تا کدخدا داریم چشم کدخدا ی جدید بی خاصیت
محمد
United States
اقای امانو مردی حسود و بی منطق می باشد .چون ژاپن بعد جنگ جها نی با خفت و خواری تمام کشورش رابه امریکا فروخته . ژاپنیها با امضا قراردادهای خفت بار نمتوانند امنیت و کشورشون را حتی یک روز اداره کنند.
کاظم
Romania
انها دشمنى خود را پنهان نميکنند بعد اينها از دشمنان قديس مي سازند!
يا ساده لوح هستند يا.....