سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱

تحقق معجزه اقتصادی با حضور مردم

جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۵
کد مطلب: 419091
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ایران سرمایه گذاری بسیار کند صورت می گیرد گفت: معجزه اقتصادی در کشور ما تنها با حضور مردم در این عرصه محقق می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی لاریجانی عصر پنج شنبه در دومین جلسه شورای اداری استان سمنان طی سالجاری که در سالن هلال احمر شهرستان شاهرود برگزار شد ضمن تاکید بر اینکه معجزه اقتصادی تنها با خصوصی سازی و حضور مردم در این عرصه تحقق خواهد یافت افزود: دولت نباید بخش خصوصی را رقیب خود بداند.

وی با بیان این مطلب که باید در حوزه معادن خیلی بیشتر کار شود و از سهل انگاری در آید خاطر نشان کرد: اکثر شهرهای ما در بخش معدن قوی هستند. باید طبق کلام رهبری که فرمودند از خام فروشی پرهیز کنید در حوزه اکتشاف و استخراج معادن فعال شویم تا این سخن به حقیقت بپیوندد.

استان سمنان سرمایه های خوبی در پارلمان دارد


رئیس قوه مقننه، استان سمنان را در سه بخش صنعت، معدن و توریست دارای پتانسیل های بسیار ارزشمند معرفی و تصریح کرد: واگذاری تامین بودجه به استان ها می تواند ابتکارات استانی را افزایش دهد.

لاریجانی با اشاره به اینکه استان سمنان سرمایه های خوبی در پارلمان دارد عنوان کرد: با سابقه تاریخی خوب استان سمنان به ویژه شهرستان شاهرود زمینه پرش خوبی فراهم است و می توان زمینه توسعه را فراهم کرد.

وی با تاکید بر این که مسئولان استان سمنان به خوبی توانسته اند موضوع پیشرفت اقتصادی را درک کرده و روی آن تمرکز کنند بیان داشت: دولت باید به سمت کوچک شدن پیش برود و کارها را بیشتر به مردم واگذار کند تا بتواند قدم های بزرگ اقتصادی را به راحتی بردارد.

برای حفظ سرافرازی و نقش آفرینی ایران در منطقه باید نگاه ویژه به اقتصاد داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که اگر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی دست مردم به سمت سرمایه گذاری و خود اشتغالی پیش نرود در کارهای تورم زا مانند دلالی هزینه خواهد شد بیان داشت: مدیران باید بستر را فراهم کنند تا کارها بیشتر از گذشته به مردم واگذار شود، پروژه های نیمه تمام نباید منتظر بودجه های دولتی باشند و باید واگذار شوند در غیر اینصورت سالیان دراز برای اتمام آن ها زمان لازم است.

لاریجانی با اشاره به این که اگر می خواهیم سرافرازی و نقش آفرینی کشور در منطقه را حفظ کنیم باید توجه ویژه به اقتصاد داشته باشیم اظهار داشت: باید از مسائل حاشیه ای و دعواهای خرد پرهیز کنیم، اختلاف نظرها در یک کشور دموکراسی وجود دارد ولی باید با احترام به اختلاف عقاید اراده ها در یک مسیر که آن اعتلای کشور است قرار بگیرد تا به پیشرفت دست پیدا کنیم.

وی وضعیت آینده کشور را امیدوار کننده دانست و ادامه داد: هر چند چالش هایی مانند تورم و بیکاری در کشور وجود دارد اما آرام آرام وضع استقرار پیدا خواهد کرد.

در حوزه اقتصاد فراز و فرودهایی داشتیم ولی مشکلات مرتفع خواهند شد

رئیس قوه مقننه با یادآوری این مطلب که در موضوع هسته ای مسیری را طی کردیم و برخی از رقابت های کودکانه در کشورهای منطقه باعث ایجاد چالش هایی شد ولی به نقطه ای رسیدیم که جایگاه ویژه ایران غیر قابل انکار شد.

لاریجانی با اشاره به این که وضعیت منطقه ای داغ و پرتلاطمی داریم ولی ایران امن است بیان داشت: همه این ها از نعمت حضور رهبر انقلاب و ارشادات و هدایت های ذی قیمت ایشان بوده که مسیر دقیق را برای کشور تعیین کرده و باعث می شود به آینده کشور امیدوار باشیم.

وی با بیان این مطلب که کشور در حوزه اقتصاد دچار فراز و فرودهایی شد ولی وزرا از عقلانیت خوبی برخوردارند و تلاش کردند تا این معضلات مرتفع شود گفت: در حال حاضر در حرکتیم و فضاهای جدید فضاهای پر سرعت تری برای حل مسائل خواهد بود.

گرایش های نیمه سوسیالیستی، مردم را از حضور در اقتصاد کشور باز داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد را باید با چند خط پررنگ مشخص کرد افزود: اگر روحیه انقلابی داریم، روحیه ملی و نگاه منطقه ای به مسائل داریم باید به اقتصاد توجه کنیم چرا که یکی از نقاط مهم که انرژی باید صرف آن شود اقتصاد و پیشرفت های اقتصادی است.

لاریجانی با ابراز تاسف از اینکه در حوزه اقتصادی از منابع استفاده خوب و بهینه نداشته ایم و این مسئله به روحیه نفتی ما بر می گردد خاطر نشان کرد: از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان آن صرفه هزینه های عملیاتی شده و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان صرف بودجه جاری شده است که نشان می دهد داریم راه را به غلط می رویم.

وی با بیان این مطلب که گرایش های نیمه سوسیالیستی بعد از انقلاب مردم را از حضور در اقتصاد کشور باز داشت تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بخش خصوصی قوی در کشور نداریم، اگر می خواهیم اقتصاد کشور به اعتلا برسد باید به فرموده رهبر انقلاب مردم را در بسترهای اقتصادی داخل کنیم. کسی که در این کار وارد شود گویی لباس جهاد به تن کرده است.

راه های توسعه و پیشرفت استان سمنان با مدیریت درست هموار می شود

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست برگزاری اجلاسیه شهدا و حضور رئیس مجلس در شهرستان شاهرود را به فال نیک گرفت و عنوان کرد: امیدواریم با مدیریت استاندار سمنان بتوانیم گام های ارزنده ای در رشد و توسعه شهرستان بخصوص بخش های دور از توسعه مانده برداریم.

دکتر کاظم جلالی همچنین از امام جمعه که در محوریت برگزاری اجلاسیه شهدا بود بخاطر برنامه ریزی و مدیریت این کار نیکو تشکر کرد و بیان داشت: فرمانده سپاه استان و شهرستان، فرمانده تیپ ۱۰ محرم و بسیجیان و لشکر ذوالفقار و مدیران استانی و شهرستانی با خلوص نیت و صفای قلب در برگزاری این اجلاسیه قدم برداشته اند و به همین دلیل است که شاهد استقبال پرشور مردم هستیم.

وی با تاکید بر اینکه راه های توسعه و پیشرفت استان سمنان با مدیریت درست هموار می شود، تصریح کرد: همدلی خوبی در سطح مدیران شهرستان شاهرود با مردم حاکم شده است.

همکاری دولت و مجلس تهدید های اقتصادی را ناکام گذاشت


نماینده مردم شهرستانهای گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه سال ۹۳ را با شرایط سخت اقتصادی با لطف و عنایت خداوند متعال پشت سر گذاشتیم خاطر نشان کرد: خوشبختانه دولت و مجلس توانستند با همکاری و همیاری گام های خوبی برای تحول اقتصادی بردارند.

دکتر غلامرضا کاتب با بیان این مطلب که با وجود تمام دسیسه های دشمنان که می خواستند به اقتصاد ما ضربه بزنند ۱۸۰ هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم تصریح کرد: از ۱۴۹ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای توانستیم ۱۴۴ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد رشد را تحقق ببخشیم.

وی سیاستگذاری و تدبیر و تلاش مشترک دولت و مجلس در سال ۹۳ را در ایجاد فضای مطلوب فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موثر خواند و عنوان کرد: سال ۹۴ به احتمال زیاد در سخت ترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب قرار خواهیم گرفت، درآمد نفتی کمتر از ۱۸ هزار دلار خواهد بود و اگر همنوایی و همصدایی دولت و ملت نباشد مشکلات افزایش می یابد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، هوشمندانه ترین جملات رهبر را در نامگذاری سال ۹۴ معرفی و عنوان کرد: اگر این همدلی و همصدایی نباشد مردم شرایط بد اقتصادی را بیشتر حس می کنند.

کاتب با تاکید بر اینکه گام های مفید و موثری در راستای حل مشکلات پیش رو برداشته شده است بیان داشت: امیدواریم شهدا با استمداد و یاری رساندن به دولتمردان گره های کور را بگشایند و راه را برای خدمتگزاری هر چه بیشتر مسئولان برای مردم باز کنند.

عدالت در سلامت به همت دولت در کشور اتفاق افتاده است

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تاکید بر این که امروز عدالت در سلامت به همت دولت در کشور اتفاق افتاده ابراز داشت: حدود ۵۰ شاخص برای ارزیابی این امر وجود دارد که کشور ما توانسته در این آمار جهانی جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد.

عبدالرحمان رستمیان رشد خوب حوزه سلامت را مدیون نگرش خوب رئیس مجلس و دولت مردان خواند و اظهار داشت: حقیقتا منابع خوبی در استان وجود دارد، از منابع طبیعی، معادن، مناطق گردشگری و محصولات استراتژیک که باید با مدیریت، آماده سازی مشترک و بودجه گذاری دولتی ظرفیت های آن ها را به سمت رشد و شکوفایی هدایت کرد.

رسیدن به اقتصاد بدون نفت با مدیریت هزینه ها امکان پذیر است


استاندار سمنان نیز ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب و برگزاری اجلاسیه شهدا استان بیان داشت: امیدواریم شهدا کمک کنند بتوانیم خدمتگزاران خوب و صدیقی برای این مردم باشیم.

محمد وکیلی با تاکید بر اینکه نگرانی هایی در مسائل اقتصادی وجود دارد ولی دولت تلاش خود را در راستای حل این مشکلات به کار بسته اظهار داشت: کنترل تورم اولین قدم بود که با موفقیت برداشته شده و برای خروج از رکود نیازمند منابع هستیم و منابع موجود پاسخگو نیست.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند باید اقتصاد بدون نفت داشته باشیم ادامه داد: این کار با مدیریت هزینه توسط استانداری ها امکان پذیر خواهد بود، چرا که استان ما این قابلیت را دارد که بودجه مورد نیاز خود را تامین کند.

مشکل اساسی استان سمنان خشکسالی و افزایش رو به رشد بیابان است


مقام عالی دولت در استان سمنان با ارائه این پیشنهاد به رئیس مجلس که تامین بودجه استان ها به استانداری ها واگذار شود بیان داشت: اگر این تحول اتفاق بیفتد می توانیم با استفاده از امکانات بالقوه، پتانسیل های منطقه را به رشد و شکوفایی قابل ملاحظه ای برسانیم.

وکیلی همچنین یکی از مشکلات اساسی استان سمنان را خشکسالی دانست و تاکید کرد: متاسفانه سال گذشته ۵۱ درصد کاهش منابع آب های زیرزمینی را در استان شاهد بودیم و این تهدید بزرگی برای آب های زیر زمینی است چرا که عمق این آب ها کاهش یافته و باعث شوری آن می شود و آبیاری زمین های کشاورزی با این آب شور کویر زایی می کند.

وی ایجاد تغییرات الگوی کشت را نیازمند مقداری کمک هزینه خواند و از رئیس مجلس خواست در این زمینه استان سمنان را یاری کند چرا که استان اگر بتواند منابع را مدیریت کند باز هم به اندازه کافی نمی تواند آب مردم خود را تامین کند.

رشد منفی جمعیت و مهاجرت به خاطر از بین رفتن منابع آبی


استاندار سمنان مشکل رشد منفی جمعیت را به خاطر از بین رفتن منابع آبی منطقه و افزایش رشد مهاجرت منفی به شهرها ذکر کرد و گفت: به دلیل خشکسالی، به مناطق کویری استان به سرعت افزوده می شود و برای تامین امنیت استان نیاز به تامین آب داریم.

وکیلی با اشاره به بررسی های انجام شده درباره انتقال آب از دریای خزر یا خلیج فارس به استان تاکید کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد در امنیت جاده ها نیز با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.

وی در خاتمه ایجاد یک کمربند سراسری راه آهن از گرگان به شاهرود و اتصال استان به مرز اینچه را باعث رونق اقتصادی و کمک به اقتصاد پایدار خواند و افزود: متاسفانه شرق و غرب استان به دلیل مشکلاتی متوازن توسعه نیافته اند و برای توسعه شرق استان نیاز به مشوق هایی از جمله برداشتن برخی هزینه ها و کمک های مالی به سرمایه گذاران داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *