جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

محافظت از حرم دل؛ پاسداری از حریم انقلاب

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 419596
خدمات و فداکاری‌های سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس هم یکی دیگر از صفحه‌های زرین در کارنامه‌ی این نهاد است.
به گزارش جهان، رضا رستمی در "رهروان ولایت" نوشت:
«ای پاسدارهای عزیز و ای سربازهای اسلام! در هرجا هستید از خودتان هم پاسداری کنید تا به پیروزی بر نفس خودتان و پیروزی بر همه‌ی شیاطین، نائل شوید.»[1]
رهنمودهایی از این دست که «کوتاه ولی پرمغز» و «ساده ولی عمیق» بودند، چراغ راهی شد برای یک نهاد مردمی که در زمان کمتر از سه ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در اردیبهشت سال 1358 تشکیل شد. لُبّ‌ لُباب و عصاره‌ی تمام سخنان حضرت روح‌الله (رحمه‌الله)، تاکید بر لزوم تهذیب نفس، خودسازی و غلبه بر دشمن درونی بود تا به این وسیله، امکان برتری و پیروزی بر دشمن بیرونی هم فراهم شود.
نگاهی به تاریخچه‌ی پرافتخار نهاد مبارکی به نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» نشان می‌دهد که دنبال کردن همین خط‌ کلی، مجموعه‌ی سپاه پاسداران را به نهادی پربرکت، موثر و خدمت‌گزار تبدیل کرده است.
در ابتدای انقلاب، دشمنان ملت ایران -با علم به نوپا بودن و شکل نگرفتن کامل نهادهای امنیتی و نظامی- دست به انجام توطئه‌های خطرناک زدند که فقط بعضی از آن‌ها برای ساقط‌کردن هر نظامی کافی بود. دسته‌ها و گروهک‌های محاربی مثل سازمان مجاهدين خلق (منافقين)، حزب کومله، چريك‌های فدايی، حزب دمكرات، حزب خلق مسلمان، احزاب خلق بلوچ و تركمن و عرب، گروه‌هاي مائوئيست، حزب توده، هر کدام در مقاطع زمانی خاصی، شورش‌ها و تحركات براندازانه‌ای را عليه نظام نوپای اسلامی، سازمان‌دهی کردند. به‌نظر نگارنده، درخصوص شناساندنِ ماهیت و خطرِ هر یک از این گروهک‌ها به نسل نو، کم‌کاری‌های فراوانی انجام شده است و از آن بیشتر، کم‌کاری‌ها درخصوص معرفی خدمات بی‌نظیر سپاه است. نگاهی به عقبه‌ی مالی و تشکیلاتی این گروه‌های محارب، نشان می‌دهد که آبشخور اکثر آن‌ها سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و عربی بوده است که بعضی از آن‌ها مثل «حزب توده»، با بيش از سی سال فعاليت تشكيلاتی و اطلاعاتی و حمایت همه‌جانبه از سوی ابرقدرت آن روز دنیا -شوروی سابق- قصد کودتا و براندازی داشتند که با هوشیاری و درایت نیروهای سپاه پاسداران، درحالی‌كه سران آن مثل نورالدين كيانوری، در حال خروج از كشور بودند، دستگير و توطئه‌ی آنان خنثی گرديد. نگاهی به قدردانی امام راحل(رحمه‌الله) در این مورد، نشان از عظمت کار سپاه و ارزش آن داشت.[2]
دشمنان که از هیچ فرصتی برای ضربه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران، دریغ نمی‌کردند این‌بار تمرکز و توان خود را بر ربودن هواپیما و ایجاد ناامنی در خطوط پروازی گذاشتند؛ بطوری‌که فقط در دی‌ماه سال 1363، پنج مورد هواپیماربایی در کشور رخ داد و هواپیماها به عراق و رژیم صهیونیستی برده شدند. اینجا بود که بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، یک‌بار دیگر، چاره و علاج را در سپردن کار به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دید و ماموریت «امنیت پرواز» و تشکیل «سپاه حفاظت هوایی» در دستور کار قرار گرفت و «طی حدود 30 سال خدمت خالصانه و شجاعانه، سپاه حفاظت هواپیمایی، ماموریت‌های خود را بطور صددرصدی تحقق بخشیده است؛ به گونه‌ای که با الطاف خداوند و روحیه ایثارگری و انگیزه جهادی پاسداران گمنام این سپاه و نیز مهارت و تخصص آنان، در حالیکه دشمنان انقلاب و نظام و مزدوران استکبار و رژیم صهیونیستی بیش از 130 اقدام خرابکارانه و هواپیماربایی را در پروازهای داخلی و خارجی کشور طراحی و به اجرا درآوردند، خوشبختانه حتی در یک مورد هم توفیق پیدا نکرده‌اند.»[3]
خدمات و فداکاری‌های سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس هم یکی دیگر از صفحه‌های زرین در کارنامه‌ی این نهاد است. عمليات‌های غرورآفرین و بزرگی مثل فتح‌المبين و بيت‌المقدس كه به آزادسازی بخش‌های فراوانی از خاک کشورمان و آزادی خرمشهر انجاميد، انجام نزدیک به صد عملیات مقابله‌به‌مثل علیه آمریکا توسط نيروی دريايی سپاه از اسفندماه 1365 تا پايان جنگ، عمليات والفجر 8 كه به فتح فاو منجر شد و عبور از آب‌های خروشان اروند -که موجب حيرت کارشناسان نظامی دنیا شد- فقط بخشی از افتخارات این مجموعه در دوران دفاع مقدس است.
پس از دوران دفاع مقدس هم شاهد خدمات گسترده‌ای سپاه بوده و هستیم.
تلاش فراوان برای بروز کردن تسلیحات و نیروهای نظامی، یکی از همان کارهای شایسته و قابل تقدیر این نهاد انقلابی است.[4]
ممارست برای آبادانی و سازندگی در کشور، یکی دیگر از افتخارات سپاه پاسداران است که به شکل قابل توجهی، انجام شده است. احداث سد گتوند خوزستان -بلندترين سد خاكی كشور-، احداث سد كرخه -يكی از بزرگترين سدهای مخزنی خاورميانه-، احداث هزاران کیلومتر جاده و بزرگراه، ساخت ده‌ها بندر، اسكله و ساير سازه‌های دريايی تنها گوشه‌ای از اقدامات سپاه در عرصه‌ی عمرانی کشور است.
برشمردن تمام افتخارات و خدمات سپاه، در این مجال اندک، ممکن نیست اما آن‌چه در پایان این نوشتار، قابل توجه مجدد است، همان رهنمود امام  عزیز و سفرکرده است که محافظت از حرم دل و ساخت درونی هر فردی از سپاه را پشتوانه‌ی اقتدار بیرونی و غلبه بر دشمنان خارجی بیان کردند؛ راهکاری که تا به امروز، بخوبی جواب داده و زین پس هم موفقیت و بهروزیِ «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در گرو عمل به آن است.
 
پی‌نوشت:
1- صحیفه‌ی نور، ج12، شش خرداد1359
2- امام‌خمینی(رحمه‌الله): ««جوانان ارجمند و عزيز ما در جبهه‌های داخلی از عمق جنگل‌های وسيع تا بيغوله و پناهگاه‌های بزرگ، منحرفان غافل از خدا، از دمكرات و كومله تا منافقين و فدايی خلق و حزب خلق به اصطلاح مسلمان تا حزب توده و ساير گروهك‌های كوچك و بزرگ را با فداكاريی‌ها و خداطلبی‌ها، آن چنان قلع و قمع كردند كه دنيا را با همه دشمنی‌ها كه دارند به اعجاب و تحير درآوردند. توجه به كارآمدی امنيتی و اطلاعاتی اين جوانان گمنام پاسدار و بسيج و كميته و دادستانی و ديگر دلباختگان در راه خدا در به دام انداختن سران خيانتكار حزب توده كه چون مار پر خط و خال در براندازی اسلام، فعاليت منافقانه داشتند و هر يك سابقه‌های طولانی بيست ـ سي ساله در جهات تشكيلاتي و اطلاعاتي و جاسوسي داشته‌اند و از تخصص در اين امور بهره وافي داشتند، موجب سرافرازي امت اسلامي است كه چنين فداكاراني دارد.» (صحیفه‌ی امام، ج17، چهارده اردیبهشت1362)
3- سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
4- گزارش یک مرکز آمریکایی از توان نظامی سپاه پاسداران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *