جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۳۷

وضعیت قرمز گوجه‌ فرنگی!/ گوجه در برخی شهرها ۱۰هزار تومان

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب: 391993
درحالی که دولت به جای توجه به مسائل اساسی مردم سرگرم بازی سیاسی با مجلس در قضایایی همچون وزیر علوم است، افزایش قیمت روزانه گوجه فرنگی که از ۱۰ روز پیش تاکنون از حدود ۳ هزار تومان به بیش از ۱۰ هزار تومان در نقاط مختلف تهران و دیگر کلانشهرها رسیده حکایت از آن دارد که تدبیر عملا اجازه می‌دهد تا در این بازار بی‌گوجه، دلالان به سودهای کلانی دست پیدا کنند.
وضعیت قرمز گوجه‌ فرنگی!/ گوجه در برخی شهرها ۱۰هزار تومان
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز،  بارندگی و سرمازدگی نیز در ۲، ۳ هفته اخیر به محصول گوجه‌فرنگی در حومه شهریار، کرج، قزوین و آبگرم آسیب وارد کرده و گوجه‌فرنگی‌هایی که هم‌اکنون در حال عرضه هستند پیش از این سرمازدگی توسط کشاورزان در انبارها ذخیره شده بود و کیفیت آنها درجه یک نیست.

گوجه فرنگی نایاب شد


در همین حال معاون اتحادیه بارفروشان از نایاب شدن گوجه‌فرنگی درجه یک در میدان بارفروشان خبر داد. علی امامی شرایط بازار گوجه‌فرنگی را نامطلوب توصیف کرد و گفت: عرضه این محصول بسیار کم است، محصول درجه یک در بازار عرضه نمی‌شود. از سوی دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تر‌بار، قیمت هرکیلوگرم گوجه‌فرنگی در مغازه‌ها را ۶۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این گرانی تا ۲۰ روز آینده ادامه دارد.

سیدحسین مهاجران با بیان اینکه قیمت گوجه‌فرنگی در میدان بارفروشان تا ۴هزارتومان نیز رسیده است، افزود: مغازه‌داران مجاز به دریافت ۳۵ درصد سود از فروش این محصولات هستند، بنابراین قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی باید در مغازه‌ها ۵۴۰۰ تومان باشد.

مهاجران با اشاره به بارندگی‌های اخیر، گفت: در اثر این بارندگی‌ها تولیدکنندگان موفق به انتقال گوجه‌های سبز به انبارها نشدند. وی با بیان اینکه عده‌ای از کشاورزان قبل از هفدهم مهرماه (قبل از بارندگی‌ها) اقدام به این کار کرده بودند، افزود: گوجه‌فرنگی‌هایی که پس از این تاریخ به انبارها منتقل و رنگ‌آمیزی شده‌اند خال‌دار هستند و مزه آنها رو به تلخی می‌رود. مهاجران با اشاره به ورود گوجه‌فرنگی دزفول به بازار طی ۱۵ روز آتی، اضافه کرد: این محصول پاسخگوی نیاز مردم نیست، بنابراین تاثیر چندانی بر قیمت ندارد اما طی ۲۵ روز آینده گوجه‌فرنگی چابهار وارد بازار می‌شود که آن زمان قیمت‌های فعلی شکسته خواهد شد.

گوجه ۱۰ هزار تومانی در تبریز


قیمت گوجه‌فرنگی در روزهای اخیر در مغازه‌های برخی محلات تبریز حتی به ۱۰ هزار تومان هم رسیده است. به گزارش دانا، این روزها که در بازارها و مغازه‌های میوه و تر‌بار قدم می‌زنیم قیمت گران میوه‌ها و سبزیجات بیداد می‌کند ولی در این بین، گرانی قیمت گوجه‌فرنگی توجه همه را به خود جلب می‌کند.

قیمت گوجه‌فرنگی در روزهای اخیر به سرعت در حال افزایش است و کسی از مسؤولان پیگیر این قضیه نیست و این میوه رفته رفته به لیست غذاهای مرفهین اضافه می‌شود. قیمت گوجه در روزهای اخیر در مغازه‌های برخی محلات حتی به ۱۰ هزار تومان هم رسیده است و سوالی که در این روزها به ذهن می‌رسد این است که چه مقدار از این پول‌ها به جیب کشاورزان می‌رود.

گوجه‌فرنگی میوه‌ای است که اغلب در شهرهای جنوب کشور کشت می‌شود و کشاورزان زیر آفتاب داغ به کشت این میوه می‌پردازند ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که دلال‌های میوه، گوجه را به قیمت کمتر از ۷۰۰ تومان از کشاورزان خریده و چندین برابر قیمت واقعی خود به بازار عرضه می‌کنند.

برخی مسؤولان می‌گویند قیمت گوجه‌فرنگی فقط ۲۰ درصد افزایش یافته است ولی با یک چرخ در مغازه‌های شهر و با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان دید که قیمت گوجه بیش از ۳ برابر افزایش یافته است. با اینکه این روزها گوجه‌فرنگی در تبریز شیب قیمت را با سرعت زیاد رو به بالا حرکت می‌کند قیمت دیگر میوه‌ها و سبزیجات هم با سرعت نسبتا تندی در حال افزایش است.

واردات گوجه فرنگی


رئیس اتحادیه بارفروشان ارومیه گفت: هیچ نظارتی بر قیمت گوجه فرنگی گلخانه‌ای صورت نمی‌گیرد. قاسم عزتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: به دلیل عرضه مستقیم گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای از سوی تولیدکنندگان به بازار، هیچ نظارتی بر قیمت این محصول کشاورزی صورت نمی‌گیرد. عزتی از واردات گوجه فرنگی به این استان خبر داد.

مسأله فقط گوجه نیست!


بانک مرکزی نیز گزارش‌های گرانی گوجه‌فرنگی در نقاط مختلف کشور را تایید می‌کند. روایت رسمی بانک مرکزی از تغییرات ۱۱ گروه مواد غذایی مورد نیاز مردم در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که در این هفته گوجه‌فرنگی عرضه محدودی در میادین میوه و تربار داشته و قیمت این محصول در این مدت ۱۰۹ درصد افزایش یافته است البته موضوع فقط گوجه‌فرنگی نیست؛ می‌دانیم وجود محصولات کشاورزی در بازار تابع برخی شرایط است که درصدی از آنها غیرقابل پیش‌بینی است.

به همین علت در برهه‌هایی شاهد کمبود برخی از محصولات کشاورزی بودیم و خواهیم بود، یک سال پیاز، سالی دیگر سیب‌زمینی و سالی، دیگر محصولات اما موضوع این است که امسال گوجه‌فرنگی با شیبی بی‌سابقه افزایش یافت و برخلاف گزارش بانک مرکزی در برخی نقاط کشور تا ۴۰۰ درصد گران شد.

جالب اینکه بانک مرکزی در گزارش خود تایید کرده که فقط موضوع گوجه‌فرنگی نبوده است؛ قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل ۷/۱۲ درصد، میوه‌های تازه ۵/۳۹ درصد، سبزی‌های تازه ۴/۱۹ درصد و این حکایت کم و بیش درباره اکثر اقلام خوراکی جاری است.

حدود ۱۰ ماه از اجرای طرح انتزاع و سپرده شدن تنظیم بازار به وزارت جهادکشاورزی می‌گذرد اما این طور به نظر می‌رسد که این وزارتخانه برای برنامه‌ریزی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی با مشکل مواجه شده و در حال آزمون و خطاست. از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود بحران گوجه‌فرنگی ضمن حل شدن به دیگر اقلام سرایت نکند و شاهد شیب تند در قیمت کالاهای دیگر نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگه مردم نمی خریدن، میموند رو دستشون مجبور میشدن ارزون کنن. به نظرتون تا حالا کسی از گوجه فرنگی نخوردن مرده. کاش حداقل این پول میرفت تو جیب کشاورزی که گوجه می کاره نه جیب دلالها
دوست عزیز اگه مردم هم نخورند چیزی نمی شه چو به عراق صادر می شه از مرزه مریوان بانه و ....
ای کاش از مهار تورم سخن نمی گفت مثل آب خوردن این عمامه به سر دروغ میگوید ونعل وارونه میزند
Iran, Islamic Republic of
مهم تر اینه که اگه زمان احمدی نژاد بود حتی هاشمی هم علیه این موضوع انتقاد می کرد!
اگه زمان احمدی نژاد بود حداقل میوه فروشی سر کوچه شون گوجه ارزون پیدا می شده
اقای محترم مشکل احمدی نژاد گرانی مقطعی بعضی اجناس نبود انکار کردن گرانی بود
یک بام ودوهوا
اگرتولیدبه اندازه با شد نیازی به تحریم کشاورز یا مغازه دارنیست بلکه ظیفه ی وزارت جهادکشاورزی است که بازارتولید رامدیریت کند.
متاسفانه برخی رسانه هاو سیاسیون درزمانی از گرانی گوجه نهایت سوء استفاده را برده وحتی برای دولت بحران درست می کردند اما امروز نه تنها لالمونی گرفته اند بلکه همه چیزراگل وبلبل می دانندو مدعی ندکه مدیریت ها به مسیر درست برگشته است !!
محمد
برادر عزیز در این فصل فقط در بعضی نقاط کشور گوجه بدست می آید آن هم زیر پلاستیک وبا هزار بد بختی باید فرهنگ استفاده از خوراکی های جایگزین ترویج دهیم
یک بام و...
این رابه کسانی بگو که برای همین گوجه ،برای دولت قبلی بحران درست کردند.
Iran, Islamic Republic of
اگه در دولت قبل گوجه فرنگی بیشتر از سه هزار تومان می شد رئیس مجلس در صحن علنی سخنرانی می کرد و برخی هم به دنبال استیضاح ویزرا مربوطه می افتادند!
یادش بخیر زمان احمدی نژاد برای افزایش قیمت گوجه رییس جمهور به مجلس کشیده شد تا پاسخ بدهد بعد هم طنز قیمت میوه تو محله رییس جمهور درست شد اما حالا هیچکس صداش در نمیاد!!!!!!!
دروغگو کی بخاطر گرانی احمدی نژاد به مجلس کشیده شد
سوفیا لوره
مگر همین گوجه فرنگی است همه چی دو برابر شده و زمان احمدی نژاد نیست که اطاق بوق اصلاح طلب ها فعال باشه و روزی صد میلیون پیامک بزنند وجوک درست کننند که فلان چیزی 500 تومان گران شد برای خود من فقط در مودرد سه کلمه بگم بگم و هاله نور و خس وخاشاک بیش از چهار صد تا پیامک آمد حالا این عدد را ضرب کن در تعداد گوشی های موجود در ایران و حساب کن پولش جقدر میشه و از کجا تآمین شده
Iran, Islamic Republic of
شمام دارید به در و دیوار می زنید یه مشکلی را بزرگ کنید :)
مردم هزار و یه مشکل دارن اونا را ول کردید !!!
حالا گوجه بشه کیلویی 10 هزار تومن !! خوب نمی خوریم !! از قدیم رب می گرفتن برا زمستونا که گوجه گیر نمی اومد .
صادق
زمان احمدی نژاد گوجه شد 3 هزارتومن اونم وسط زمستان و در بالای شهر آنقدر سرو صدا کرند و جنگ جهانی پیامگی راه انداختند که غورباغه های رود آمزون هم سرسام گرفتند ولی در حال حاضر در شهر ما که به سراسر ایران رب گوجه صادر میکنه گوجه شده 10500 تومن و سرو صدایی هم نیست البته فقط گوجه نیست همه چی بطور سرسام آوری گران شده
چرا این چپی ها ل...شدن؟ زمان دولت قبل گوجه شده بود سه هزار تومن این جماعت چپی چه سروصدایی به پا کرده بودن. چرا الان همتون ...شدید؟ گوجه ده هزار تومنی هم تقصیر احمدی نژاده؟!!!
....به این تدبیر / کشاورزم و تا اول آبان گوجه فرنگی داشتیم باورتون نمیشه میفروختیم کیلویی 170 تومان تا 220تومان
باورمون میشه اقای کشاورز اما خود شما چقدر در این بی تدبیری سهیم هستی
در ضمن کی تو زمستون گوجه ارزون بوده که حالا باشه
mohsen
Iran, Islamic Republic of
لبته این از سیاست های دولت اعتداله که بدبختی مردم را به گردن چیز دیگه ای بندازه نه بی عرضگی خودش برای مثال دولت های گذشته یا تحریم ها .حتما گوجه رو هم احمدی نژاد گرون کرده
روحانی مچکریم!!
اگه الان وضعیت فقط برای یک نوع محصول قرمزه زمان محمود برای تمامی اجناس وضعیت از قرمز هم رد کرده بود و سیاه شده بود!!!!!
United States
فقط یه نوع!!!!!!!!!!!
مردم بروند از محله نارمک که محله آقای احمدی نژاد است گوجه فرنگی ارزان بخرند آنجا گوجه فراوان است
United States
فعلا کلید دار یه نفر دیگس!!!!!
z0
فکرمی کنم شما خواب موندی !! دولت پاسخگو 15 ماه که عوض شده .
Iran, Islamic Republic of
مجلس هم....
جهان از یکجانبه گرایی پرهیز کن
Iran, Islamic Republic of
آقادست بردار.مگه الان فصل گوجه فرنگيه؟ در زمان برداشت كارخانجات رب حاصل دسترنج كشاورز رو به كمتر از 300 تومن ميخريدن شما اون موقع كجابودي؟ حالا هم كه كشاورز گلخانه كار با اون همه زحمت و هزينه داره توليد ميكنه نكنه توقع داري به قيمتهاي تابستون بفروشه؟بهانه براي شما مخالفين دولت كم نيست بهانه بهتري پيدا كنيد.
سیدحسنی
Norway
آقا بریم از سر کوچه حسن روحانی اینا بخریم این دفعه؟
Iran, Islamic Republic of
يادمان نمي رود كه در دوران دولت گذشت بر اثر بارش برف و سرمازدگي . گوجه فرنگي 1000 توماني به 2000 تومان رسيد و اين اهالي افساد طلب آمريكا پرست چه هياهويي به راه انداختند.

اكنون زمان گذشته است و در فصل پاييزي كه هنوز هوا زياد سرد نشده است همان بلا به سر خودشان آمده است.
....
Iran, Islamic Republic of
شيب ملايمي است از نوع تدبير و اعتدال !!!


ههههههههههههههههههههه
برو از سر كوچه احمدي نژاد بخر
سالهاست اونجا گوجه تو زمستون ارزونه
حسین فاطمی
Iran, Islamic Republic of
بیخودی اعتراض نکنید میوه فروشی سرکوچه آقای رئیس جمهور هم گوجه رو به همین قیمت میده رئیس جمهور قبلی که نتونست گوجه رو توی تمام ایران با سرکوچشون که پائین شهره یکی کنه ولی این آقا توانست پائین شهر رو با محله خودشون یکسان کنه این دولت فاصله طبقاتی رو این شکلی حل کرده
رصا
محله احمدی نژاد ارزونه ملت بره از اونجا بخره!!
نیما
Iran, Islamic Republic of
همه ی دوستان در همه جای کشور و حتی جهان که گوجه فرنگی لازم دارن می تونن از سوپرمارکت واقع در نارمک که اتفاقا گوجه هم می فروشند و رئیس جمهور قبلی نیز این مغازه را تایید نموده اند، گوجه ی خود را به قیمت 3500 تومان تهیه فرمایند.
شکر خدا این مشکل مملکت رو هم حل کردم. بعدی!!!
باز خدا پدر احمدی رو بیامرزه که لااقل گفت بیاید تو محله ما بخرید. دولت فعلی که اصلا خبر نداره قیمت گوجه چنده یا اگرم داره اصلا براش مهم نیست. مهم باج دادن به آمریکا و معرفی عناصر فتنه گر برای پست وزارت علومه
مردم از گوجه نخوردن نمیمیرن. نخرید تا دلالان ورشکسته و نابود شن
علی رضایی
بسسسسسسسسسسسه
بسه بسه بسه
بابا تا بوده این بوده آبان تا اواسط آذر گوجه فرنگی تو ایران بالا میره تا اینگه گوجه بندر بیادش .
چه زمان خاتمی بعدش احمدی نژاد چه الان .
چرا ما اینقدر فراموشکار و غیرمنطقی هستیم
گله مند
United States
کلاً کنترل ونظارت ضعیف است اینو به کی بگیم؟