جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آیا سطح کیفی برنامه‌ها بالاتر می‌رود؟

يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 431592
توبیخ اخیر برنامه پر مخاطب «ماه عسل» که برای اولین بار در رسانه ملی اتفاق افتاد، نشان داد مدیران رسانه ملی عزم خود را برای بهتر شدن برنامه‌ها جزم کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، چند روز پیش «علی اصغر پورمحمدی» معاون سیما در اقدامی که در سازمان صداوسیما بی‌سابقه بود، عوامل برنامه تلویزیونی «ماه عسل» را توبیخ کرد. دلیل آن هم دعوت از مهمانانی بود که تلویزیون تشخصی داده بود حضور آنها نامناسب بوده است.

در نگاه اول شاید خیلی عادی به نظر برسد که یک برنامه به دلیل تخطی از آنچه برایش تعریف شده، توبیخ شده است، اما اگر کمی دقیق‌تر به عملکرد تلویزیون توجه کنیم، می‌بینم کار پورمحمدی اولین گام برای توبیخ رسانه‌ای یک برنامه بوده است.

پیش از این حتی اگر گاف‌های به مراتب عجیب‌تر هم در صداوسیما روی می‌داد و اگر مردم نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دادند، هیچ وقت با نتیجه آن مواجه نمی‌شدند و خبری از توبیخ، توقف در پخش و ... نبود. همه اتفاقات در لایه‌های زیرین روی می‌داد و حتی اگر کار به ممنوع التصویری چهره‌ای هم می‌کشید، هیچ توضیحی درباره آن ارائه نمی‌شد و فرد مذکور به یکباره حذف می‌شد و حتی اجازه نداشت این موضوع و دلیل آن را رسانه‌ای کند.

اگر این اقدام پورمحمدی را فتح بابی در این حوزه بدانیم، می‌توان خوش‌بین بود که مخاطبان این رسانه گسترده از این به بعد می‌توانند شاهد کیفی‌تر شدن برنامه‌ها شوند. در حقیقت شاید ترس از همین تنبیه‌ها و توبیخ‌ها منجر شود برنامه‌سازان کمی به تکاپو بیافتند و بدانند که یک ناظر با دقت و تمرکز بر کار آنها نظارت دارد و اگر حتی برنامه‌ای مثل ماه عسل هم باشد از این مداقه در امان نیست و بی‌توجهی به محتوا می‌تواند آنها را به راحتی از آنتن حذف کند.

البته قراردادن تیم کارشناسی دقیق برای نظارت بر محتوای برنامه‌ها نیز کاری است که اگر در رادیو و تلویزیون انجام بگیرد و گروهی بدون حب و بغض‌ها و مناسبات به تحلیل ساختار و محتوای برنامه‌ها بپردازند، قطعا به زودی شاهد گام بلندی در ارتقای سطح کیفی برنامه‌های رسانه ملی خواهیم بود.
https://jahannews.com/vdcb98ba5rhbfsp.uiur.html
jahannews.com/vdcb98ba5rhbfsp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *