سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۳۱

مقایسه بهای بنزین در ایران بادیگر کشورها

يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 131892
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: هم اکنون روزانه حدود 45 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که با اجرای طرح های جدید پالایشگاهی روزانه 191 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه ها کشور تولید خواهد شد.
به گزارش شانا ضیغمی گفت: بهای هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای در کشور معادل 400 تومان است که با در نظر گرفتن قیمت فوب خلیج فارس (700-800 دلار در هر تن) قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای کشور حدود 700 تومان محاسبه می‌شود، البته در تعیین قیمت بنزین، وزارت نفت نقش اصلی را به عهده ندارد.

وی در مقایسه قیمت بنزین در ایران و چند کشور همسایه گفت: قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه هم اکنون حدود 2200 تومان، در پاکستان 800 تومان، عراق 500 تومان، افغانستان حدود 700 تومان، روسیه 1100 تومان است.

به گفته معاون وزیر نفت، همچنین قیمت هر لیتر گازوییل (نفت‌گاز) در ترکیه معادل 2200 تومان است که اخیراً دولت این کشور30 درصد مالیات هم بر قیمت این فرآورده افزوده است، در عراق و پاکستان نیز قیمت گازوییل تقریبا با قیمت بنزین یکسان است.

ضیغمی تصریح کرد: بهای هر لیتر گازوییل (نفت‌گاز) در ایران در سال 1997 چهار تومان و در سال 2010 این میزان به 5/16 تومان در هر لیترافزایش یافت؛ این در حالی است که قیمت واقعی هر لیتر گازوییل برای کشور حدود 700 تومان محاسبه می شود.

به گفته ضیغمی، بهای هر لیتر گازوییل در سطح منطقه ای از 68 تومان در سال 1997میلادی به 384 تومان در سال 2009 رسیده که بیشترین قیمت آن در سال 2008 حدود 677 تومان بوده است (به علت افزایش قیمت های جهانی نفت در این سال).
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خوب بود اين اقاي مديرعامل درامدوحقوق ادمهاروهم مقايسه ميكرد
Latvia
من به عنوان يك آدم احمق از اين مسئول فهيم مي پرسم چرا با اين همه گراني مردم در اين كشورها به خوبي و خوشي زندگي مي كنند. خوب معلومه ديگه 5 برابر ما حقوق مي گيرند حالا 2 برابر ما هم پول بنزين ميدن. با ضريب هوشي نزديك به صفر هم فكر كنم كه بشه يه چيزايي فهميد
Iran, Islamic Republic of
سلام عليكم
عاجزانه خواهشمندم صرفا به تفاوت قيمت ها نپردازيد و در صدد شرمنده كردن مردم باشيد بلكه به درامد ها هم بپردازيد و آنرا به فوب خليج فارس و ... مقايسه كنيد و درامد ها را هم كارگر و معلم و ... با ساير كشور ها مقايسه كنيد
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا-چقدر ما خوش می گذرانیم و آنوقت خبر نداریم،خیلی خیلی از این حرفها و بویژه قیمتها در سایر کشورها بهره مند شدیم.اگر قیمت آب و نان را هم در سایر کشورها معلوم کنید دیگر هیچکس حرفی برای گفتن ندارد.اصلا تو این کشورها کسی هم از دولت حقوقی دریافت می کند.
Iran, Islamic Republic of
ميشه لطفا قيمت خودرو و ميزان حقوق کارمندان و کارگران در ايران با همون کشورها را هم مقايسه کنيد.
Iran, Islamic Republic of
خيلي جالبه!
1- تانكرهاي حمل بنزين عذاقي ، بنزين ايراني را از خوزستان به عراق حمل ميكنند و در عراق فقط 500 تومان مي فروشند. حال خدا مي داند با چه قيمتي به آنها فروختيم.
2 - اي كاش مقايسه اي از متوسط درآمدها هم ارائه ميشد.
خواهش مي كنم اين مطلب را درج كنيد
بنزين موجود در دبي بنزين سوپر است كه قيمت آن بالاست نه بنزيني كه در ايران مي فروشند .
بنزين 450 تومني پر از سرب است ولي در امارات بنزين سوپر را به قيمت فوب مي دهند پس خواهش مي كنم اين همه قيمت فوب را به رخ مردم نكشيد.
قیمت بنزین تو امارات و عربستان و قطر و... چرا نزدین؟
اونا همسایه نیستن
اونجا لیتری 250 تومانه
Latvia
لطفاً درآمد سرانه در كشور تركيه را هم اعلام كنيد تا بهتر بتوان مقايسه كرد!
Iran, Islamic Republic of
با سلام کاش آقای وزیر سطح درآمد کشورهای دیگر رو هم نسبت به ایران میگفتند کاش آقای وزیر قیمت برنج در پاکستان و قیمت روغن در افغانستان هم میگفتندتا کالا از اونجا به ایران قاچاق نشه
Iran, Islamic Republic of
بهتر است برای مقایسه، کشورهایی نام برده شود که زیرساختهای مطلوب حمل و نقل را دارا هستند. از طرفی اگر قیمت بنزین در کشورهای دیگر بالاتر است در عوض کیفیت و قیمت خودروهای بازار آن کشورها مناسب تر از ایران است و در آخر اینکه امکانات حمل و نقل عمومی در ایران متناسب با نیاز کشور رشد نداشته است.
Iran, Islamic Republic of
نمي خواهم بگويم درآمدها را هم مقايسه كنيد!! فقط كافي است قيمت خودرو را مقايسه بفرمايند. در همين افغانستان بيخ گوش ما پرايد كره اي 1700 دلار و ماكسيماي ژاپني 6000 دلار قيمت دارد. اول قيمت ماشين را واقعي بكنند بعدا بنزين را به قيمت خليج فارس به اضافه 50درصد ماليات بفروشند.
Iran, Islamic Republic of
خیلی راحت دولتمردان همه چیز را با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنن بهتره اول در فکر مقایسه سطح در آمد خانوارها با دیگر کشورها پیشرفته باشیم بعد قیمت ها را افزایش دهیم
Iran, Islamic Republic of
چرا يا منابع نفتی ندارند و يا جنگ زده اند مقايسه ميكنيد چرا با همسايه های جنوبی مون مقايسه نميكنيد
Iran, Islamic Republic of
اين مقايسه بايد توام با سطح درامد مردم باشد. براي مثال در سويس بنزين ليتري حدود 1700 تومان است ولي در آمد متوسط يك كارمند 5000 فرانك ( معادل حدود 5 ميليون تومان) است و هزينه هاي زندگي نسبت به سطح درآمد خيلي كمتر از ايران است. براي مثال، گوشت قرمز با ذبح اسلامي حدود 18 دلار است ( هم قيمت ايران).
Iran, Islamic Republic of
درآمدها و خیلی چیزهای دیگرو هم میشه مقایسه کرد آقای کارشناس .......
Iran, Islamic Republic of
1- حقوق آنها بسیار بیشتر از ما است
2-کیفیت بنزین آنها بالاتر است
3- 3- کیفیت خودرو آنها بسار بالاتر است و قیمت آن پائین تر مثلا پراید در افغانستا ن حدود دو میلیون تومان
4- مسئول محترم لطفا با اطاعات اعلام نظر بفرمائید
در کنار این ارقام درآمد سرانه ملی و نرخ برابری ارزهای این کشورها را به دلار هم منتشر کنید تا مردم بدانند چرا افزایش نرخ سوخت، تورم را در این کشورها به آسمان نمی رساند.
یک دلار امریکا برابر 23 تومان در افغانستان است و در ایران 1057 تومان!یعنی 46 برابر!تازه افغانستان هنوز کشور نیست!
وقتی کشور را منزوی می کنید و پول 90 درصد ملت را خرج ماندن 10 درصد حاکمان می کنید،انتظار دارید بنزین هم 700 تومان بشود تا همه بروند گدائی یا فحشاء تا فقط زنده بمانند؟
......
Iran, Islamic Republic of
بنام خداي مستضعفين
دقيقا اين ... ايست كه بعضي مثلا متخصصين ... مسئولين به خورد مردم ميدهند . انها فكر ميكنند مردم هم مثل انها ... خورده اند . اون ... كه اين قبيل مقايسه ها را ميكند ايا فكر ميكند مردم نميدانند كه اكثر ان كشور ها نفت ندارند و در ثاني انها حقوقشان را با دلار ميگيرند نه ريال ... و همچنين امكانات شهري و زندگي بيمه ها ي انها در حد فوق تصور است نه مثل جاهائي كه مسئولينش ... را در وزارتخانه ها به جان مردم انداخته اند كه مردم را ميچاپند و تازه طلبكار هم هستند كه به مردم دارند از ارث پدر شان انفاق ميكنند. نفت مال مردم است پالايشگاه مال مردم است . نيروگاه مال مردم است . اب مال مردم است نان مال مردم است كشور مال مردم است. دولت ... ملت است نه ملت ... دولت . .... اراذلي كه تا قبل از انقلاب نان نداشتند بخورند همه ميلياردر شده اند چرا؟ يبا علي جان بيا و ببين كه ...از مردم نان خود را هم دريغ ميكنند. يا علي بيا و بيت المال را در كابين زنان خبيث انها ببين و از حلقومشان بيرون بكش . .... يا علي جان بيا و بار ديگر خطبه شقشقيه بخوان ....
Iran, Islamic Republic of
اگر امکان داره قیمت خودرو را هم مقایسه کنید.
Iran, Islamic Republic of
... برای یک بار هم که شده، برید در آمد سرانه همین کشورها رو توی سایت سازمان ملل یا سایتهای معتبر دیگه مقایسه کنید. این جمله ی جدیدی نیست. توی کدوم دولبیاید همه چیز رو با هم ببینیم، خوب و بد رو. توی کدوم دولت این جمله گفته نشده؟ مگر دولتهای قبل مدام سر مردم منت نمیگذاشتن که برای هر لیتر 400 تومان سوبسید میدن؟ و در عین حال از ساخت پالایشگاه هم به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن(!) تفره میرفتن. حساب کنید ببینید اگر متوسط روزی 35 میلیون لیتر واردات بوده، اگر کارگزار شرکت نفت برای هر لیتر فقط 1 سنت هم از شرمت فروشنده ی خارجی پورسانت گرفته باشه، در روز چه مبلغی میشه؟ در 16 سال چی؟ فکر نمی کنید علت مخالفت با ساخت پالایشگاه میتونسته این باشه؟
این دولت منت نگذاشت، پالایشگاه رو هم که داره میسازه.
Iran, Islamic Republic of
چرامسئولان درآمدبالاي كارمندان و كارگران رادركشورهاي خارجي نميگويند وفقط ازارزاني بنزين حرف ميزنند ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ای کاش حقوق ها را نیز مقایسه می کردید در آن صورت می توان قضاوتی عادلانه داشت
Iran, Islamic Republic of
این مقایسه های یکطرفه توهین به شعور مردم است.
Iran, Islamic Republic of
در عربستان به قیمت واقعی تمام شده لیتری 300 تومان است با احتساب قیمت نفت خام تقریباً رایگان.
ترکیه و انگلستان گرانترین بنزین و گازوئیل را در اروپا دارند بعلت مالیات مصرف.
ایران هم همشیه سعی دارد که بوق را از سر گشادش بزند.....
Iran, Islamic Republic of
وقتي براي يه ماشيني كه همه جاي دنيا 20 هزار دلار قيمتشه روي اينجا ميخريم 50 ميليون تومان؛ يعني تمام يارانه اي كه دولت قراره به بنزين اين ماشين بده رو تا سه نسل بعدي پرداخت كرديم. بنابراين منتي نيست.
ماشين هاي توليد داخل هم اكثرا از رده خارج و با مصرف هاي غير متعارف هستند.
Iran, Islamic Republic of
لطفا قیمت بنزین کشورهای داری نفت حاشیه خلیج فارس را هم بیان کنید ضمنا دستمزد و درامد یک کارگر عادی یک کارمند عادی و یک کاسب عادی را هم در ایران و کشورهاییکه اشاره کرده اید بیان کنید .....
Iran, Islamic Republic of
من از پرسنل شركت پالايش نفت بندر عباس هسشتم
اولاً بنزين توليد كشور اكتان خوبي ندارد (اكتان: درجه به سوزي) ثانياً مصرف بالاي بنزين در كشور به خاطر اسراف نيست به دليل پايين بودن كيفيت خودرو هاست.
ثالثاً مردم در ايران عملاً در حين خريد ما به التفاوت 5 سال قيمت بنزين آزاد را يك جا به خودرو ساز يا وارد كننده مي دهند.
با اين حال فكر كنم همه مردم به شرط برابري كيفيت و قيمت خودرو حاضرند قيمت تمام شده بنزين را با كمال ميل بپردازند.
Iran, Islamic Republic of
دمشون گرم بيننده ها نظرا ت واقعي رو گفتن من ديگه چيزي ندارم بگم.............
Iran, Islamic Republic of
لطفا قدرت خريد آن كشورها را با ما مقايسه كنيد ايا در اين كشور تركيه كارمند يا كارگر مثل اينجا حقوق ميگيرن .
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز
چرا قدرت خرید ایران رو با عراق و افغانستان مقایسه نمیکنی
بعد جدی جدی فکر میکنی قدرت خرید پول ترکیه 22 برابر ایرانه؟
قدر نعمت نمی دونیم داریم حیف و میل می کنیم می گیم قدرت خرید اونا بیشتره
تازه شاید شما از ترکیه فقط استامبول و آدانا رو دیدی؟
نه عزیزم وضع کلی اونا از ما بدتر نباشه خیلی هم بهتر نیست فقط اونا عادت نکردن با پول نفت زندگی کنن که ما داریم با فروش منابع مون زندگی می کنیم
چرا نمی گین نرخ مالیات تو آمریکا 40% تا هزینه دولت تامین بشه اما تو ایران 10 درصده؟
تازه هیچ کدوم از ماها از جمله خودم وجدان کاری هم نداریم