امروز  جمعه ۲۱ بهمن ۱۳۹۰
به بهانه رویکرد جدید صداوسیما
بی نتیجه ماندن بحث جلیلی و مطهری در برنامه "رو به فردا"
جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۲:۲۵
۶۷ نظر ۶۷ نظر
رویکرد جدید صداوسیما در اطلاع رسانی سریع و به موقع و تلاش برای تحلیل وقایع پس از انتخابات به جهت روشنگری کاملا محسوس و قبل تقدیر است. 

به گزارش جهان پس از انتقادات مختلف نسبت به عدم پوشش اخبار و وقایع مهم که بویژه در زمان التهابات، نیاز جامعه را به اخبار پیرامون آن دو چندان کرده بود، رسانه ملی در اقدامی قابل تقدیر با پوشش صحیح وقایع، ضمن برطرف نمودن عطش خبری مردم، استقبال آنها را از رسانه های بیگانه که سعی دارند با پر کردن این خلا اطلاع رسانی با انعکاس اخبار جهت دار بدبینی مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی دنبال کنند، تا حد زیادی کاهش داد. 

در همین زمینه علاوه بر تغییر رویکر اخبار صداوسیما که نشان داد که فقط این تغییرات در ظاهر و دکور استودیوی خبر نبوده است، برنامه های تحلیلی نظیر "رو به فردا" با رویکرد روشنگرانه، بسیار حائز اهمیت بوده و خلا آن در چند ماه گذشته کاملا ملموس بود.
اما یکی از مواردی که می توان به عنوان ایرادات این گونه برنامه ها ذکر نمود دعوت از کارشناسان غیر هم جنس با اهداف اصلی این برنامه ها است. 

بدیهی است، در برنامه ای که با هدف روشن کردن فضای غبار آلود جامعه و با نیت روشنگری طراحی شده، نباید از کارشناسان مرددی استفاده نمود که با اظهارات دو پهلویشان بیش از مشخص کردن حقیقت، به فکر عرض اندام و کسب وجاهت شخصی هستند. چراکه اینگونه افراد به جای کمک کردن به درک حقیقت به فضای تردید و دو دلی دامن می زنند. 

به عنوان مثال در برنامه روز پنجشنبه به سوی فردا که با اجرای مجری خوش ذوق و متعهد آن همراه بود، علی مطهری مقابل وحید جلیلی نشست. 

صراحت و منطق موجود در سخنان وحید جلیلی که نمایندگی یک جریان فرهنگی و سیاسی را بر عهده داشت در مقابل اظهارات مبهم و دو پهلوی علی مطهری که مشخص نبود نماینده کدام جریان فکری است، نه تنها نتیجه مشخصی را در این برنامه در بر نداشت بلکه ابهامات و تردیدهای جدیدی را برای مخاطبان به ارمغان آورد. 

بهتر بود به جای استفاده از افرادی نظیردکتر مطهری که ترجیح می دهند به جای بیان حقایق مورد فهم خود ( فارغ از این جناح یا آن جناح) دو پهلو صحبت کنند و با ژست بی طرفی ابهام آفرینی کنند، نماینده طیف معترض یا مدعی تقلب در انتخابات دعوت می شدند که حداقل مردم با دلیل ادعاها و سطح تحلیلهایشان آشنا شوند. 

ضمن احترام به دکتر مطهری به نظر می رسد در این برهه زمانی حضور افراد صریح و منطقی که به روشن شدن حقیقت علاقمند ترند ـ البته از همه جریانات سیاسی ـ به جای افرادی که غیر صریح و دو پهلو اظهار نظر می کنند به عنوان صاحب نظر و کارشناس مناسب تر است. 

البته این بدان معنا نیست که یک طرف حق مطلق و طرف دیگر باطل مطلق است اما مرور اظهارات افرادی نظیر دکتر مطهری که اتفاقاً پای ثابت مباحث کارشناسی رسانه ملی در همه حوزه ها از سیاست و اقتصاد گرفته تا مباحث فرهنگی و اجتماعی و فقهی، نشان داده است که وی حتی حاضر نیست در اصول واضح و بدیهی نیز موضع گیری صریح و شفاف داشته باشد.


Share/Save/Bookmark
  کد مطلب : 88239  
۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۳:۲۶:۲۴
     
از مجری این برنامه بدم میاد خیلی افراطیه طرفداران مهندس موسوی رو ناراحت میکنه موسوی جون خیلی خوشگلی

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۴:۳۳
     
اتفاقا من شیفته اجرای بنیامین هستم و فقط بخاطر او برنامشو میبینم امیدوارم نظر منو حذف نکنین

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۰:۰۵
     
این دیگر چه استدلالی است؟ آیا هر کس باید دربست طرفدار یک جناح باشد تا بتواند در یک برنامه اینچنینی دعوت شود؟ اتفاقا اگر این بحران قابل حل باشد به وسیله افراد معتدلی است که وامدار هیچ جناحی نیستند و از هر دو طرف انتقاد می کنند. شما به دنبال حرف خوب در تلویزیون هستید یا مناظره تند؟

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۳:۰۴:۵۳
     
در جواب نظر قبل

اگر که برنامه های قبل این برنامه رو میدید متوجه می شدید که مجری برنامه با توجه به میهمانان و گرایش های سیاسیشون موضع می گیره البته در جهت روشن سازی و اینکه همه جور دید و نگاهی در این برنامه مطرح بشه
مثلا برنامه دو شب پیش بود که مجری به نمایندگی از چپی ها در مقایل میهمانی از جریان راست قرار می گرفت
این برنامه دیر تهیه شد اما ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه ست

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۴:۴۸
     
با نظر دوستمان در مورد بی طرف نبودن مجری موافق هستم و به نظر من بهترین راهکار دعوت از هر دو جناح سیاسی در برنامه می باشد. ولی تا الان چنین چیزی محقق نشده است.

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۲:۵۲:۰۴
     
مثل اینكه حرفهای مطهری باب پسند شما نبوده . به نظر می رسد شما نیز مصداق همان استدلال مطهری هستید . یعنی دو طرف لج باز .
البته چیزی كه من برداشت كردم این بود كه مطهری نمی خواست وجدان و شرف خود را در گفتن دروغ به مسخره بگیرد .

در ثانی كجای این برنامه به ادعای شما هدفش اطلاع رسانی شفاف است كه شما را اینقدر ذوق زده كرده ؟!!!!

جهان عزیز ؛
تنها زمانی مردم به تلویزیون اقبال نشان می دهند كه منتقدین قانونی این نظام بیایند و حرفهایشان را در رسانه ملی برای مردم بزنند . بله دوست عزیز این همان چیزی است كه شما از آن به شدت وحشت دارید .

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۲:۴۱:۳۵
     
برنامه پنج شنبه را دیدم معلوم نبود با این همه اغتشاش گری و قانون شکنی باز هم آقای مطهری آنها را مترض قلمداد کرد بدون یک دلیل منطقی

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۲:۳۴:۰۴
     
http://nedayehaghighat.blogfa.com/
واقعا مناظره بدي بود، آقاي مطهري با وجود ادعاي بي طرفي ، بحث بازداشتها را مطرح كرد، بحث بسته شدن مطبوعات را مطرح كرد، بحث عدم تريبون را نيز مطرح كرد اما متاسفانه آقاي جليلي درست در اين هنگام كه بايد قويترين پاسخ را ميداد روي انتقاد از صدا و سيما متمركز شد و همه آن پرسشها را بي پاسخ گذاشت تا جايي كه حتي در سخن آخر، مطهري با جمع بندي از سوي خود و جليلي! ادعا كرد كه منظور آنها (جليلي و مطهري) عدم آزادي رسانه ها در ايام پس از انتخابات است.
به هر حال جليلي با وجود تسلط و تبحر بازي خورد و روي بحث انحرافي متمركز شد
اما مطهري حتي زنده بودن سعيده پور آقايي را هم با ترديد روبرو ساخت!!!
http://nedayehaghighat.blogfa.com/

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۲:۲۵:۵۷
     
واقعا اين علی آقا مصداق يخرج الميت من الحي است(البته با قدری انصاف بايد گفت تقريبا و در برخی موارد) شهيد مطهری به صراحت و بی ترديد و شک سخن گفتن شهره بود و برخی او را نمی پسنديدند و می گفتند اهل به نعل و ميخ زدن نيست عجيب است چگونه فرزند او اين قدر دچار ترديد و شک شده است!

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۲:۲۳:۲۳
     
ولي جليلي هم نرسيدن سران فتنه به حد طرد شدن از نظام و بازداشتهاي كسترده بخاطر راي دادن به موسوي! و غيره (كه مطهري مطرح كرد) را تاييد كرد!! كجاي اين تاييد برخاسته از مندق بود؟!

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۱:۳۱:۳۸
     
من دیشب بیشتر از هر چیزی،از مجری برنامه و عدم رفتار حرفه ای وی و شخص تهیه کننده این برنامه ناراحت شدم که چرا برای برنامه ای که قرار است یک فضای باز برای روشن نمودن مردم ایجاد کند،باید از شخصی به عنوان مجری استفاده کنند که عده ای او را نماینده یک جناح میدانند و نویسنده سایت ....
البته شاید این فرد بتواند بی طرفی خود را نشان دهد،اما دیشب من همچین چیزی را مشاهده نکردم و مجری در گاهی اوقات وسط حرف آقای مطهری میپرید و این به دور از اخلاق و رفتار حرفه ای است.

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۱:۲۷:۱۷
     
واقعا علي مطهري نميدونه خودش هم چي ميگه. اين آقايون سران فتنه حدود 7 ماهه كشور رو به بازي گرفتن و از ارائه هيچ تهمتي به اين نظام خودداري نكردند و هيچ دشمني نبوده كه نكرده باشن. جناب مير حسين آشوبگران عاشورا را مردم خدا جوي مينامه و اونوقت جناب مطهري اين رو لغزش ميدونه و اظهار ميكنه كه لغزش سهوي است. چطور شركت در ختم آدم زنده سهوي است؟
چطور زدن تهمت تجاوز و سناريو نويسي و بازيگرداني براي ايجاد انسان مورد تجاوز سهوي است؟
جناب مطهري شايد تو فضا نيستند؟ شايد مرعوب جريان به اصطلاح روشنفكري هستند؟
چرا سران فتنه يك بار از حمايت هاي امريكا و اسرائيل دشمنان قسم خورد ايران اعلام برائت نكردند؟
و ضمنا اينكه ايشون عملكرد سران فتنه رو عكس العمل اعمال طرف مقابل ميدونن باز هم از اون استدلال هاي سسته آخه آدم عاقل تو كه دكتري داري مگه به خاطره يه عمل به فرض غلط جريان سياسي مقابل آدم با آبروي نظام بازي ميكنه؟
درپايان اينكه واقعا فكر نمي كرديم جناب مطهري اينقدر سست اظهار نظر كنن. واقعا ايشون در برابر استدلال هاي جناب جليلي هيچ حرفي براي گفتن نداشتن و فقط اظهارات سست و دوپهلوي ايشون در اين برنامه مورد خوشايند سران فتنه است.

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۰:۴۷:۴۰
     
اتفاقاً من فکر می کنم موضع گیری آقای مطهری خیلی هم روشنه. ایشون در جناح آقای محسن رضایی قرار گرفته اند و آقای رضایی هم اولش طرح وحدت ملی رو دنبال می کرد (یعنی استفاده همزمان از نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب). بعد در جریان انتخابات (و همین طور حضوری که چند روز بعد از انتخابات در تلویزیون داشتند) به صراحت خودشون رو نماینده جریان فکری سوم نامیدند (یعنی نه اصولگرا و نه اصلاح طلب). الان هم که دوباره به آشتی ملی فکر می کنند. به رهبر نامه می نویسند و غیره. همین آقای مطهری هم الان داره طرح آشتی ملی رو پیگیری می کنه (پیشنهادهای 7 ماده ای ایشون رو که یادتون نرفته).

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۰:۲۸:۳۲
     
با سلام اتفاقا آقای جلیلی خیلی ضعیف عمل کرد برای اولین بار ما فهمیدیم میشه التزام به ولایت فقیه داشت ولی به دستور مقام رهبری توجه نکرد < ازقول آقای مطهری> که آقای جلیلی هیچ پاسخی را ندادند و خیلی موارد دیگر که پاسخ ندادن آقای جلیلی به ابهامات افزود آقای جلیلی فقط به فکر دغدغه های رشته کاری خودش بود تا پاسخ به ابهامات

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۰:۲۴:۵۰
     
لطفا انقدر دگم نباشید...
بیان تمام نظرات از هر سلیقه ای مهم و خوبه...

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۰:۰۵:۵۹
     
شاید زیرکی شایدم بیوجدان از نوع رجانیوز بی انصاف تو که میخواهی حقیقت یه طرفه به قاضی نرفتنا بگی چا دیگه چهره ی یکی دیگی را مطرح میکنی تو مگه به اینکه چرا از گروه مخالف دعوت نمیکیی اعتراض نداری؟خوب دکتر مطهریم که همین ها را گفت مواظب باش که به سمت رجاشدن نری

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۱۰:۰۲:۵۶
     
حرفتان کاملا درست است، وقتی یکی از نمایندگان جریان فتنه در برنامه حضور داشته باشند مردم تکلیف خودشان را می دانند؛ اما مطهری که با ژست بی طرفی اتهام زنی می کند، تنها به سود فتنه گران خواهد بود.
علی مطهری ماهیت خود را به خوبی برای آگاهان نشان داده است اما عامه مردم از سرشت ایشان اطلاعی ندارند و ممکن است به خاطر نام پدر عزیز ایشان، حساب غلطی روی او باز کنند و حتی مسئولان صدا و سیما با دعوت مکرر او نشان داده اند که خودشان هم شناخت زیادی روی او ندارند.
خدا وکیلی بوحید جلیلی (و افراد با منطق و باهوشی نظیر ایشان) را روبروی هرکدام از مدعیان خواسنتد قرار بدهند تا با منطق و استدلال، پوچ بودن ادعاهای آنان را نشان دهد. حیف است با قرار دادن او روبروی شخص معلوم الحالی نظیر علی مطهری، سطح او را کم کنیم
به امید آنکه صدا و سیما سریعتر این موضوع را درک کند و افکار را روشن تر کند

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۹:۵۴:۵۴
     
ضمن تشكر از تحليل منطقي شما در خصوص اظهارات دو پهلوي آقاي مطهري ، فارغ از هر زنده باد و مرده باد، بعنوان يك بي طرف از اين اظهارات دو پهلو و بعضا غير كارشناسي امثال آقاي مطهري زده شده و انگيزه پيگيري اين مباحث كاهش يافت و چه بسا به بدبيني و ترديي بيشتر مردم نيز منجر مي شود.

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۹:۵۳:۰۸
     
سلام
من دیشب خیلی متاسف شدم صدا وسیما در مقابل آقای مطهری باید شخصی را دعوت می کرد تا آقای مطهری را مجبور به مشخص کردن مواضعش کند ایشان در صحبتهاشون تناقض گویی داشتند که حضور افراد همسنگ می توانست این مشکل را حل کند.

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۹:۵۲:۵۰
     
به دو دلیل حرفتان غلط است
1اس ام اس را قطع کردید
2 مجری از عصبانیت زنجیر میجوید

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۸:۵۸:۴۰
     
لطفاً مشروح سخنان هر دو یا لینک دانلود ویدئو را بگذارید.

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۸:۳۳:۵۲
     
با عرض پوزش از استاد مطهری
کاش پسر ایشان هم به اندازه پسرهاشمی به عقاید توحیدی و کلیدی پدرش عقیده داشت و از آنها دفاع میکرد و مرعوب و وامدار این و آن نبود
مرد حق بودن خیلی عرضه می خواهد و هر کسی لیاقت داشتن آن را ندارد

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۷:۴۵:۲۱
     
سلام .لطفا متن کامل مناظره را در سایت قرار دهید .با تشکر

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۵:۰۵:۳۴
     
جالب بود که پس از اینکه آقای جلیلی به چند مورد از بی منطقی های جریان موسوی اشاره کرد (از جمله شرکت در مراسم ختم فرد زنده، بیانات روشنفکرانه خانم رهنورد در باب فرزند آذربایجان و داماد لرستان، ادعای همزمان بروز تقلب و تخلف در انتخابات و ...)، آقای مطهری اعلام کرد که البته آنها هم پاسخهایی برای موارد شما دارند که چون من نماینده آنها نیستم(!) نمی توانم بگویم!
متأسفانه در انتهای بحث پس از مطرح شدن ادعاهای بی اساس مطهری درباره نبودن آزادی بیان و توقیف بی جهت روزنامه ها، زندانی کردن افراد تنها به جرم رأی دادن به موسوی(!) و ... در حالی که آقای یامین پور در بهت فرو رفته بود و علیرغم داشتن پاسخهای صریح، به علت جایگاهش به عنوان مجری برنامه قصد اظهار نظر نداشت، پس از اینکه با بیان چند جمله، اظهارات مطهری را مورد نقد قرار داد، نظر جلیلی را در این مورد جویا شد و در واقع وظیفه پاسخگویی را به عهده جلیلی گذاشت، اما متأسفانه آقای جلیلی ـ علیرغم بیانات بسیار زیبا و مناسبشان در بخشهای قبلی برنامه ـ این بار شاید به علت عدم توجه و دقت کافی به سخنان مطهری، با اشاره به یکی از بحثهای مطهری درباره آزادی بیان و رسانه، از یک دیدگاه کاملاً متفاوت و حتی متضاد با دیدگاه مطهری در باب آزادی بیان، به نبود آزادی بیان و انتقاد از انحصار رسانه در دست صاحبان زر و زور پرداخت و از فقدان رسانه برای محرومین و مستضعفان گلایه کرد، اما وجود تشابه در موضوع کلی بحث (آزادی مطبوعات و ...) علیرغم تفاوت در نظرات، شائبه یکسان بودن ادعاهای مطهری (که کاملاً مشابه اظهارات رسانه های بیگانه بود) و جلیلی پیرامون این مسئله را در اذهان بوجود می آورد که متأسفانه فرصت بیشتری برای تبیین آن به جلیلی و یامین پور داده نشد.

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۴:۴۹:۲۴
     
اتفاقاً به نظر من موضع مطهری کاملاً واضح و روشن است. هر چند وی در برنامه شب گذشته به صراحت دیدگاه خود را بیان نکرد اما نگاهی به تحلیلهای او از ماجراهای پس از انتخابات، که به کرات در قالب یادداشت یا مصاحبه ـ و بیشتر از سوی رسانه های متمایل به جریان سبز ـ منتشر شده است، نشان دهنده گرایش آشکار او به جریان حامی موسوی (اصلاح طلبان) است. وی در یادداشتی که اتفاقاً در سایت جهان هم منتشر شد، بصراحت آغازگر تمام ماجراها را دکتر احمدی نژاد و ریشه و عامل اصلی بروز اغتشاشات روز عاشورا و حرمت شکنی های طرفداران موسوی را برخورد نامناسب و خشن طرفداران دولت در ماجرای جماران اعلام کرده است! سخنان مطهری چنان واضح و جهت دار است که اگر کسی نام نویسنده را نداند ممکنست فکر کند این مطالب، یکی از بیانیه های مهندس موسوی است! کما اینکه وی در پایان این مطلب در حرکتی کاملاً مشابه موسوی در بیانیه هفدهم خود، اقدام به دادن پیشنهاداتی جهت برطرف شدن مسائل و مشکلات پس از انتخابات، به زعم خود، نموده است و غیر از بند اول آن که عاجزانه(!) از موسوی خواسته است به لغزش های جزئی(!) خود در امور انتخابات اذعان کند، در سایر بندها نظام را متهم به نقض آزادی بیان و توقیف بی منطق مطبوعات، زندانی نمودن بی جهت افرادی که به اعتقاد او صرفاً به موسوی رأی داده اند(!)، رفتارهای خشن و وحشیانه با طرفداران موسوی و ... کرده و خواستار رفع این موارد و عذرخواهی بابت آنها شده است!

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۳:۳۲:۰۲
     
دقیقا موافقم. ایشون یکی به میخ میزنه یکی به نعل!
مثل کسی رفتار میکنه که انگار میخواد از موسوی دفاع کنه ولی خجالت میکشه .
دقیقا انگار از اون آدمهای دل رحمی هست که اگر ببینه کسی حتی به علت خطاهای خودش در موضع انفعال و ضعف قرار گرفته، وظیفه ی خودش می دونه با دفاع بیهوده از او (حتی اگر به ناحق باشه) بهش کمک کنه.
من با شناختی که از ایشون دارم، این رو میذارم به حساب ساده انگاری و دلرحم بودن ایشون.

۱۳۸۸-۱۰-۱۸ ۰۲:۳۹:۰۸
     
اینقدر سخنان صریح مطهری در کنار زدن پرده از واقعیت و محکوم کردن جریان دولت و احمدی نژاد برایتان گران تمام شده که ساعت 2 نصف شب این خبر را کار کردید؟ ما که برنامه را دیدیم و اصلا نفهمیدیم وحید جلیلی حرف حسابش چیست و هر سوالی را با یک جواب بی ربط بدرقه می کرد بعد شما می گویید منطق روشن و صریح؟
آخرالزمان است دیگر...

۱۲
بی نتیجه ماندن بحث جلیلی و مطهری در برنامه "رو به فردا"