جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
یک هشدار جدی برای روزهای پساتوافق؛

همه راه‌های نفوذ بعد از برجام/ از نگرانی‌های اقتصادی و فرهنگی تا احتمال حاشیه‌سازی در عرصه سیاست

پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 442392
پس از گذشت بیش از یک دهه از مذاکره پیرامون پرونده هسته ای ایران، تصویب برجام، امروز دریچه ای تازه برای دغدغه مندان از نفوذ غرب در ایران و منطقه با بهانه های تازه گشوده است.
همه راه‌های نفوذ بعد از برجام/ از نگرانی‌های اقتصادی و فرهنگی تا احتمال حاشیه‌سازی در عرصه سیاست
گروه سیاست جهان نيوز: نگرانی از دخالت آمریکا در ایران در دهه ۵۰ مولود انقلابی شد که امام خمینی (ره) آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب اسلامی ایران دانست و آن تعطیلی سفارت آمریکا در تهران بود. سفارتخانه ای که اسناد و مدارک مکشوفه از آن جاسوسی و دخالت آمریکا در امور داخلی ایران را بدون تردید تایید می کرد.

این نگرانی اما امروز و بعد از گذشت سه دهه از اخراج آمریکا از ایران، رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است به طوری که با وجود پیشرفت های کسب شده در زمینه های داخلی و دیپلماسی خارجی، رهبر انقلاب را برآن می دارد تا مسئولان در هر مسئولیتی را نسبت به رخنه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دشمن هشدار دهند.

نگاهی تاریخی در تجارب مهم آمریکا حاکی از آن است که ایالات متحده همواره برای تنظیم روابط خود با یک کشور، پیش از هر چیز نمادهای اجتماعی و فرهنگی خود را به آن کشور صادر کرده و صنایع مصرفی را برای ایجاد وابستگی اقتصادی در یک کشور بسط داده تا وانمود کند در آن کشور سیطره داشته و پرچمش را در آن به احتزاز درآورده است.

این همان منافع یک طرفه است که آمریکا برای خود پیش بینی کرده و در حقیقت در تنظیم روابط خود با کشورهای دیگر درپی منافع ملی دو کشور گام برنمی دارد.

حال در شرایط کنونی و پس از گذشت بیش از یک دهه مذاکره درخصوص پرونده هسته ای ایران، تصویب برجام دریچه ای تازه ای از نگرانی ها گشوده است به طوری که رهبر انقلاب در دیدار مهمانان مجمع جهانی اهل بیت علیه‌السلام و اتحادیه‌ رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و نیز در جمع هیئت وزیران هشدار می دهند که دشمن از تصویب برجام به دنبال نفوذ در ایران و منطقه است.

خودداری از هرگونه برنامه اقتصادی غیرمنطبق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی

نگرانی از ایجاد وابستگی اقتصادی در ایران دغدغه ای بود که پس از تشدید تحریم های همه جانبه بین المللی علیه کشورمان رهبر انقلاب اسلامی را بر آن داشت که ملت و مسئولان را به جنگ اقتصادی هشدار داده و سلاح مبارزه در این میدان را تنها و تنها اقتصاد مقاومتی عنوان کنند.

پس از تشدید تحریم های جهانی علیه ایران حضرت آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۹۰ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را به مسئولان ابلاغ کرده و همواره در تمام سخنانرانی های خود ملت و مسئولان را به تحقق آن دعوت کردند.

اگرچه بیان این راهکار همگان را متوجه مسیری کرد که به استقلال اقتصادی و سیاسی منتهی می شود اما کندی حرکت در این جاده دغدغه ای شد تا رهبر انقلاب نسبت به رخنه اقتصادی دشمن به بهانه تصویب برجام هشدار جدی دهند.

جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره عنوان می کند: نگاه آمریکا و غرب این است که از این توافق روزنه ای برای ورود به کشور ما ایجاد کنند و به همین دلیل در حال بررسی راهکار های ورود به ایران بعد از تصویب برجام هستند. آنها برنامه های وسیع و گسترده ای برای ورود در عرصه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران دارند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا به این نتیجه دست یافته که در تقابل با جمهوری اسلامی نمی تواند به اهداف خود دست یابد افزود: ابزاری که می تواند دوباره آمریکا را به کشور ما باز گرداند ورود از طریق کانال های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

وی در تشریح راهکار های برنامه ریزی شده برای ورود آمریکا و غرب به ایران گفت: پر و بال دادن به نگاه ها و جریانات طرفدار غرب و آمریکا، حمایت از ارزش های غربی و تاثیر گذاری بر ارزش های انقلابی ایران و تهی کردن نظام و انقلاب از ارزش های انقلابی، روزنه هایی است که آمریکا برای ورود به ایران برنامه ریزی کرده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: مدل هایی که غرب و آمریکا در عرصه های اقتصادی در رابطه با ایران برنامه ریزی کرده اند مدل هایی است که ایران را به کشور اقماری آمریکا تبدیل کرده و وابستگی اقتصادی ما را به آمریکا افزایش می دهد تا در هر مقطعی ساز جدایی و عدم همکاری با آمریکا زدیم، به راحتی بتوانند با ما برخورد کنند.

قادری با بیان اینکه آمریکا نمی خواهند ایران کشوری مستقل بوده و تلاش دارد ایران را به کشوری که در اقتصاد جهانی هضم شده تبدیل کند ادامه داد: آن ها می خواهند ایران را به کشور تبدیل کنند که با سرما خوردن اقتصاد اروپا و آمریکا اقتصادش تب کند و با تب کردن آن اقتصاد آمریکا، اقتصادش بمیرد.

وی ادامه داد: آمریکا و غرب تلاش دارند اقتصاد ما را به گونه ای برنامه ریزی کنند که استقلال عمل، اتکا به توانمندی های داخلی و تاب آوری اقتصادی ایران کاهش یابد و حتی از بین برود.

قادری تاکید کرد: بر اساس فرمایشات رهبری باید اقتصاد ما از ظرفیت های بین المللی استفاده کند ولی نباید وابستگی اقتصادیمان افزایش یافته و کاملا تابع نوسانات بین المللی شود بلکه باید با اعتماد و اتکا به نفس از تولید داخلی حمایت شود.

وی اظها ر داشت: ما باید در حوزه های اقتصادی این روزنه ها را ببندیم و فرصتی ایجادکنیم که اتکا به توانمندی های داخلی افزایش یافته و بتوانیم از دانش بین المللی استفاده کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع دولتمردان تاکید کردند که باید مراقب بود در حرکت اقتصادی، فاصله طبقاتی پیش نیاید و فقرا پایمال نشوند.

رهبر انقلاب اما در خلال سخنان خود تبدیل کار و تلاش به گفتمان عمومی، تبدیل تنبلی و بیکاری به امری مذموم در فرهنگ جامعه، ایجاد مجاری درست کار، استفاده از ظرفیت بخشهای غیر دولتی و بهره گیری از اقتصاددانان مدیریت بازرگانی و تجارت خارجی، تبادل و تجارت عادلانه و تبدیل نشدن ایران به بازار کالاهای خارجی را به عنوان راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی تبیین کردند.

به گفته رهبر انقلاب تشکیل ستاد فرماندهی قوی و هوشمند گام بعدی تحقق اقتصاد مقاومتی است که می تواند برای حل مشکلات، تصمیمات صحیح و به موقع و مهیا کردن بستر مناسب برای اجرایی شدن تصمیمات اقتصادی مفید واقع شود.

البته تاکید بر خودداری از هرگونه برنامه اقتصادی غیرمنطبق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی خود مبین این است که تنها راه برون رفت از هرگونه تهدید اقتصادی غرب، اقتصادی است که مسلح به مقاومت شده باشد.

حال باید منتظر ماند و شاهد همتی بود که مسئولان اقتصادی و دولتمردان کشور آن را گماشته تا دغدغه رخنه اقتصادی را به سایه محو مبدل کنند.

رخنه فرهنگی، عمیق ترین نگرانی

مقابله با نفوذ دشمن در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد تاکید حضرت آیت الله خامنه ای تنها راهکار حراست از انقلاب اسلامی است اما بدون شک رخنه فرهنگی دشمن و ایجاد وابستگی فرهنگی عمیق ترین تهدیدها را متوجه کشور و منطقه کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار هفته گذشته شان با هیئت وزیران که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، هوشیاری در مقابل تلاش دشمن برای نفوذ پیچیده و تدریجی را ضروری قلمداد کرده و می فرمایند: باید در هر شرایطی در اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و صریح و بدون رودربایستی، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مبانی امام بزرگوار را بدون ترس و خجالت بیان کرد.

ایشان سالها پیش نیز مسئله تهاجم فرهنگی را مطرح کرده و نسبت به آن هشدار داده بودند.

به اعتقاد کارشناسان تنها راه مناسب برای مواجهه با تلاش های دشمن در حوزه فرهنگ تولید و تکثیر محصولات فرهنگی سالم و جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی است، رهاسازی فرهنگ ثمری جز وابستگی فرهنگی به دنبال نخواهد داشت.

رهبر انقلاب نیز در این باره فرمودند: در همه کشورهای دنیا، از محصولات فرهنگی مراقبت می شود بنابراین اگر برخی تولیدات اعم از نمایشی و مکتوب، با مبانی و اصول در تضاد هستند بدون رودربایستی بایدجلوی آنها پرفته شود.

نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره عنوان می کند: زیرساخت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران منجرشد که ۳۶ سال پیش نظام شاهنشاهس فروریخته و نظام اسلامی در کشور مستقر شود.

وی افزود: ما از ابتدای کودکی و حتی در نسل های گذشته آموخته ایم که زیربار ظلم رفتن را باید ننگ دانسته و شهادت در راه اعطلای باورهای دینی را افتخار بدانیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باورهای دینی و اعتقادی ما به زیرساخت تبدیل شد تا انقلاب مسیر خود را با وجود تهدیدهای فراوان طی کند و این تهدیدهای را به فرصت های بزرگ تبدیل نماید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بعد از موفقیت های مختلفی که در عرصه های مختلف برای انقلاب اسلامی کسب شده است، دشمن متوجه شده که نمی تواند با نفوذ در عرصه های نظامی، سیاسی و اقتصادی در ایران راه به جایی برد از این رو سرمایه گذاری های سنگینی در حوزه نفوذ فرهنگی انجام داده است.

پژمان فر افزود: ناتو فرهنگی، تهاجم فرهنگی و شبی خون فرهنگی از جمله تعابیری است که رهبر انقلاب برای بیان دغدغه های خود در این حوزه مطرح کردند که خواب را از انسان می رباید.

این نماینده مجلس ادامه داد: دشمن پی برده است که شکست انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگی خواهد بود.به همین دلیل است که دشمن برای مبارزه با گفتمان اسلامی که در پیچ تاریخی قرار گرفته است سرمایه گذاری می کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: دشمن توانسته با استفاده از ابزار رسانه ای در حوزه های مختلف فرهنگی کشور از جمله مظاهر زندگی، پوشش، خوراک، تربیت فرزندان، رابطه زناشویی، مقدار عبادت و ... تهاجم گسترده ای به پهنای تمام باورهای ملت ایران انجام دهد.

پژمان فر با تاکید براینکه باید تیزبینی و هوشیاری در این زمینه داشته باشیم یادآور شد: لطمه خوردن باورهای ما یعنی از بین رفتن زیرساخت هایی که به ما ایستادگی آموخت.

وی گفت: اگر در حوزه فرهنگی عقب نشینی کنیم دشمن در تمام عرصه های سیاسی، اقتصادی و نظامی به ما ضربه خواهد زد.

پرهیز از حاشیه سازی و تشتت آفرینی راهکار مبارزه با نفوذ سیاسی دشمن

بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند راه نفوذ سیاسی در ایران از گذر کاهش نفرت به حق مردم از آمریکا و فراموشی خیانت های آن نسبت به ملت ایران می گذرد.

اما حافظه تاریخی ملت ایران فراموش نخواهد کرد که همواره مقابله با توطئه های دشمن تنها در گرو همدلی و یکپارچگی محقق شده است.

رهبر انقلاب هم در این باره در جمع دولتیان درک دشمنی پایان ناپذیر صهیونیستها و آمریکایی ها را نه تنها مختص دولتمردان بلکه آحاد مردم بخصوص عناصر دلسوز انقلاب دانستند.

حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره عنوان می کند: یک طیف در کشور هستند که کعبه آمال آنها غرب است و البته اینها ریشه تاریخی دارند؛ این طیف اساساً اعتقاد دارند که اگر با غرب هماهنگ بوده و یار غار آنها باشیم، توسعه می‌یابیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، عنوان کرد: این افراد همین برنامه جامع اقدام مشترک را بهانه قرار می‌دهند تا چنین روحیه‌ای را در کشور ایجاد کنند و طبیعتا قدم اول آن نیز این است که نفرت بحقی را که مردم ما از آمریکا دارند، کاهش دهند.

نجابت تصریح کرد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری پیش از این فرموده بودند که عده‌ای به دنبال بزک کردن دشمن هستند. این افراد در همین راستا، تصویر خوبی از آمریکا به بچه‌های معصوم و دانشجویان نشان می‌دهند.

وی با اشاره به آثار چنین رفتاری در مواجهه با غرب، گفت: وقتی این روحیه تقابل ما با نظام سلطه کاهش یافت و مدام از مفاهیمی مثل سرمایه‌گذاری خارجی و ورود تکنولوژی آنها سخن گفته شد، طبیعی است که توجه به جنبه خباثت و حیله‌گری آمریکایی‌ها کاهش می‌یابد و جامعه به سبک زندگی غربی تمایل پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی که می‌گوییم کعبه آمال عده‌ای غرب است، یعنی تلاش می‌کنند معیارهای غربی را در تمام شئون جامعه پیاده کنند.

اما رهبر انقلاب حفظ یکپارچگی مردم و هم جهتی موجود در جامعه، دوری از حاشیه سازی و تشتت آفرینی و نیز پرهیز از هر حرف و سخنی که موجب خدشه دار شدن وحدت در جامعه شود را راهکار مقابله با نفوذ سیاسی دشمن عنوان می کنند.

وحدت تعبیر وارونه رویای غرب برای اداره منطقه

نگرانی از نفوذ دشمن در منطقه را زمانی می توان از کلام رهبر انقلاب دریافت کرد که ایشان در دیدار مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام فرمودند: غربیها فکر می کنند توانستند بیداری اسلامی را مهار کنند.

بدون شک عقبه نظام سلطه با همراهی برخی حکام بی خرد در منطقه در پی آن است که مدیریت منطقه را از آن خود کنند اما تاکید رهبر انقلاب به حفظ وحدت بین امت اسلامی تعبیری وارونه ای از رویای غرب برای اداره و نفوذ در منطقه را رغم می زند.

ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم آّباد در این باره با اشاره به خطر نفوذ دشمن در منطقه گفت: سرمایه های خدادادی در منطقه خاورمیانه و حسن همجواری کشورهای مسلمان و غیر مسلمان در منطقه همواره غرب را به وسوسه نفوذ و مدیریت آن انداخته است.

وی افزود: سرمایه های خدادادی از جمله نفت و گاز متعلق به ملت های منطقه است اما همین ثروت فراوان برای استعمار قابل توجه بوده و هست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دشمن همواره با چشم طمع به خاورمیانه نگاه کرده است و برای نفوذ به آن و غارت ثروت های طبیعی آن، اختلاف افکنی بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی را موثرترین راه دانسته است.

این نماینده مجلس گفت: دشمن با ایجاد رقابت پوچ و بی فایده اعتقادی بین ملت های مسلمان منطقه به دنبال آن است که در این کشورها برای خود پایگاه ایجاد کند.

آقامحمدی گفت: از طرف دیگر غرب با ایجاد و تقویت گروهک های تروریستی درپی آن است که ناامنی و بی ثباتی را در منطقه رواج داده و به بهانه فراهم آوردن امنیت به منطقه لشکرکشی کرده و درب کارخانه های اسلحه سازی خود را به روی ملت های منطقه باز کند.

این نماینده مجلس گفت: باید هوشیار باشیم زیرا غرب با اعلام دوستی با برخی کشورهای منطقه تنها در پی تامین منافع خودش است.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: باید اختلافات را کم کرده و در مبارزه با تروریسم متحد و مشترک گام برداریم تا با جلوگیری از ایجاد پایگاه غرب در منطقه مانع مدیریت خاورمیانه توسط دولت های غربی شویم.

بدون شک اهمیت توجه و تقویت مسئله بیداری اسلامی به عنوان سرمایه ای عظیم در منطقه می طلبد که به منظور جلوگیری از هرگونه رخنه دشمن، همکاری در جهان اسلام را تقویت کنیم.

دستگاه دیپلماسی کشور نیز می تواند نقش پررنگی از تعاملات بین المللی با کشورهای منطقه داشته باشد تا سیاست راهبردی تقویت اتحاد ملی در درون و انسجام اسلامی در جهان اسلام مدیریت منطقه را در اختیار امت اسلامی قرار دهد.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *