پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۵

نظر احمدی‌نژاد درباره خشکیدن دریاچه ارومیه

جمعه ۲۵ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 186595
احمدی‌نژاد اظهار داشت: 500 سال پیش نیز دریاچه ارومیه چنین وضعیتی داشته و بیش از 300 میلی‌متر کاهش بارندگی در این منطقه اتفاق افتاده است.
رئیس جمهور طی سخنانی در اردبیل درباره انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه گفت: با منطقی یا غیر‌منطقی بودن این انتقال کاری نداریم اما مهم ین است که هنوز نتوانسته ایم از سهم برداشت شده خود از ارس درست استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمود احمدی‌نژاد صبح امروز در جمع ایثارگران، مدیران و منتخبان استان اردبیل در مجتمع فدک اظهار داشت: دور چهارم سفر را از استان اردبیل آغاز کردیم تا این استان الگویی باشد برای تمامی کشور برای رفع مشکلات و تحولی عظیم در حوزه‌های متعدد تا بتوانیم کشور را با این الگو بسازیم.

وی به توانمندی‌های استان اردبیل در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: چرا باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آب چاه‌ها در این استان خشک شود و یا بخواهیم آبی را از حوزه‌های دیگر به این استان انتقال دهیم.

رئیس جمهور نگاه اول در حل این معضل را اصلاح مصرف درست و بهینه اعلام کرد و افزود: بیش از ۵۰ سال است در این کشور سد‌سازی و انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر اجرایی شده به طوری که بسیاری از منابع طبیعی به هم خورده است در حالی که با یک سوم این اعتبارات که در این مدت هزینه شده است می‌توانستیم سه برابر وضعیت فعلی کشت کرده و تولید داشته باشیم.

احمدی‌نژاد هزینه بالای اجرای خط انتقال آب از کشورهای دیگر و برخی حوزه‌های میان‌ استانی را سنگین توصیف کرد و گفت: ‌صرف این هزینه‌ها پول بیت‌المال است که می‌تواند به شکل صحیح و در مسیر واقعی قرار گرفته و به توسعه کشور کمک کند.

وی به تصمیم جلسه دیشب شورای اشتغال استان در پرداخت ۸۵ درصد سهم تبدیل آبیاری‌های سنتی به آبیاری مدرن از سوی دولت به طور رایگان اشاره کرد و افزود: ما در این زمینه برای استان اردبیل بودجه نامحدودی قرار دادیم تا کار انجام شده الگویی برای سایر استان‌ها باشد تا پیشرفت‌ها مطلوب به دست آید.

رئیس جمهور با ابراز نگرانی از اسیدی شدن و گل و لای بودن آب‌های استخراج شده از چاه‌ها و قنات‌ها بیان داشت: ما در صنعت نیز برخی تصمیمات را گرفتیم تا چرخه صنعت با رونق بیشتر بچرخد.

احمدی‌نژاد با یادآوری اینکه همچنان در این کشور نرخ سوخت به ویژه گازوئیل در مقایسه با بسیاری از کشورها پایین است و مصرف نیز بالاست خواستار اصلاح مصرف در حوزه سوخت و منابع آب شد.

وی بیان داشت: هر چند با هدفمند کردن یارانه‌ها برخی از مشکلات مرتفع شده اما دولت مصمم است همچنان حمایت خود را از تامین سوخت صنایع و واحد‌های صنعتی انجام دهد.

*وضعیت ۵۰۰ ساله خشکسالی دریاچه ارومیه تکرار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس جمهور به برخی سر و صداهای بلند شده در ارتباط با خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس ارزیابی‌ها دریاچه ارومیه هر ۵۰۰ سال با چنین شرایطی روبه‌‌رو می‌شود به طوری که پیش‌بینی می‌شود وضعیت بارش اندک و خشکسالی در این منطقه حاکم باشد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: ۵۰۰ سال پیش نیز دریاچه ارومیه چنین وضعیتی داشته و بیش از ۳۰۰ میلی‌متر کاهش بارندگی در این منطقه اتفاق افتاده است.

وی در مورد انتقال آب ارس به این دریاچه گفت: با منطقی یا غیر‌منطقی بودن این انتقال کاری نداریم اما آنچه مهم است این که هنوز نتوانستیم از سهم برداشت شده خود از ارس درست استفاده کنیم.

رئیس جمهور به ذخایر آبی استان اردبیل به ویژه حاصلخیز بودن دشت زرخیز مغان اشاره کرد و افزود: ما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به دلیل شوری زمین و آسیب‌ به خاک مجبور هستیم هر هکتار ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان برای زهکشی سرمایه‌گذاری کنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود از مسئولان استان اردبیل خواست با شیوه مدیریتی جدی و برنامه‌‌ریزی شده در استان اقدام به کارهای الگویی بکنند به طوری که این خطه در تمام زمینه‌ها به یک مدل حقیقی در توسعه کشور تبدیل شود.

وی ضرورت سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه آبگرم‌های اردبیل را خاطرنشان کرد و گفت: ما امروز در مسیر ساختن ایران سرمایه‌گذاران را به جلو سوق دهیم و مبادا با بروکراسی‌های اداری و کارهای بدون ابتکار سرمایه‌گذاران را فراری دهیم.

رئیس جمهور به محور موضوعات مطرح شده از سوی جامعه عشایری، صنعتگران، کشاورزان در این جلسه اشاره کرد و گفت: شایسته نیست جمعیت ساکن این استان به سایر مناطق مهاجرت کنند در حالی که وظیفه ماست تا زمینه مهاجرت معکوس یا حداقل تثبیت سکونت در این استان را فراهم کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: دولت در خدمت شماست و با یک یا حسین و یا علی باید کارها را به پیش ببریم و نگران بودجه نباشیم چرا که بودجه مسئله اول نیست بلکه موضوع اصلی فکر و همت است که اردبیل نیز کانون این مبانی است.

وی در پایان سخنان خود بیان داشت: ‌وجود ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان و صدها استعداد دیگر در این سرزمین طیب و طاهر ما را وادار می‌کند که تاریخ این سرزمین را شایسته رقم بزنیم تا این سرزمین همچون گذشته در الگودهی پیشتازی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
و کماکان تکرار شعارها ادامه دارد...
Iran, Islamic Republic of
من که نفهمیدم نظر رییس جمهور محترم در باره خشک شدن دریاچه ارومیه واقعا" چه بود؟ 500سال پیش چنین بوده بعدش چطور شد ؟ آیا در آن سالها هم اینقدر سد سازی داشتند ؟ آیا با ایجاد بزرگراه دریاچه را به 2نیم کرده بودند و......؟ا
Australia
دوست عزیز معنیش اینکه 500 سال پیش هم همین اتفاق افتاده ولی دریاچه تا 500 سال بعدش هنوز وجود داره
تاريخ هي تكرار ميشود و درياچه اروميه از كادر خارج ميشود و از كادر خارج ميشود و از كادر خارج ميشود و دوباره از كادر وارد ميشود ...!!!
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه آن دوست عزیز هم متوجه سوالات بنده نشده و فقط قسمت اول سوال را که در رابطه با خشک شدن دریاچه در 500سال پیش وبه علت شرایط اقلیمی اتفاق افتاده و تا 500 سال بعد هنوز دریاچه وجود دارد را خوانده و به سوال اصلی که بنا به اظهار اکثر کارشناسان که علت های اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه را سد سازی بی رویه در مسیر رودخانه های تغذیه کننده دریاچه وهمچنین ایجاد بزرگراه بر روی دریاچه عنوان نموده اند عنایت نفرمودند.