پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

مهر به آخر رسید؛ سازمان مدیریت احیا نشد

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۶
کد مطلب: 387213
درحالی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در شهریورماه وعده احیای سازمان مدیریت را به مهرماه موکول کرده بود که با اتمام این ماه هم خبری از احیای سازمان مدیریت نشد.البته نوبخت می گوید "سازمان از همان ابتدا تشکیل شده بود".
مهر به آخر رسید؛ سازمان مدیریت احیا نشد
به گزارش جهان، یکی از اصلی ترین شعارهای انتخاباتی حجت‌الاسلام حسن روحانی قبل از ماراتن سیاسی ۹۲ احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود که با وجود گذشت بیش از یک سال از پیروزی روحانی در انتخابات و تشکیل دولت یازدهم هنوز خبری از این سازمان نیست.

البته این درحالی است که در روزهای نخست آغاز به کار فعالیت دولت یازدهم مردان کابینه روحانی از دستور وی برای احیای این سازمان خبر می دادند حتی در یک برنامه زنده تلویزیونی محمدباقر نوبخت که هم اکنون عنوان معاون برنامه ریزی رئیس جمهور و سخنگوی دولت را دارد اعلام کرد که دولت ظرف ۱۰۰ روز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیا خواهد کرد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی از ادغام دو سازمان به عناوین، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه مطابق مصوبه ۱۶ اسفند ۱۳۷۸ شورای عالی اداری تأسیس و در ۱۷ تیر ۱۳۷۹ نمودار تشکیلاتی آن تصویب و به اجرا در آمد. پس از انحلال این سازمان در سال ۱۳۸۶ به دستور احمدی نژاد٬ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تاسیس و بخشی از وظایف آن را به عهده گرفت.

از آنجایی که انحلال سازمان مدیریت انتقادات بسیاری به همراه داشت و در روزهای داغ انتخابات ۹۲ یکی از شعارهای اصلی نامزدهای ریاست جمهوری نیز حول همین موضوع بود حسن روحانی در برنامه های انتخاباتی خود تأکید داشت که "احیای سازمان مدیریت وبرنامه ریزی جزو برنامه های من و از تصمیمات هفته اول دولت تدبیر و امید است که باید عمل شود حتی معتقدم رئیس این سازمان باید معاون اول رئیس جمهور باشد تا با قدرت عقب ماندگی ها را جبران کند و کار را به پیش ببرد".

با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، وی در نخستین نشست خبری خود نیز اعلام کرد که سازمان را احیا می‌کند و در روز ۲۸ خرداد ۹۲(سه روز پس از انتخاب روحانی به عنوان ریاست جمهوری)، مجلس شورای اسلامی ایران یک فوریت برای تشکیل سازمان مدیریت تصویب نمود.

محمدباقر نوبخت شامگاه شنبه، ۲۶ مرداد ماه ۹۲، با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» از احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سخن به میان آورد و گفت که با این اقدام، «کابینه دولت یازدهم بر اساس نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی و صنعتی اهتمام خود را برای اجرای برنامه‌های اقتصادی و توسعه صنعتی کشور به کار می‌بندد».

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حسن روحانی در مورد احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز گفته بود"تشکیل این سازمان از اولویت‌های در نظر گرفته شده است و در ۱۰۰ روز پس از تشکیل دولت تدبیر و امید اجرایی می‌شود. با احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دیگر برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی و اقتصادی کشور براساس ارادهٔ شخصی رییس‌جمهور تهیه و تنظیم نخواهد شد بلکه کابینه دولت یازدهم براساس نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی و صنعتی اهتمام خود را برای اجرای برنامه‌های اقتصادی و توسعهٔ صنعتی کشور به کار می‌بندد که به ایجاد انضباط اقتصادی خواهد انجامید".

به گزارش تسنیم، بعد از آنکه مجلس نیز به صورت رسمی برای احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گام برداشت طرحی در بهارستان به امضای نمایندگان در تاریخ چهارشنبه ۲۰ آذر رسید تا تشکیل مجدد این سازمان به فاصله شش ماه پس از تبدیل این طرح به قانون انجام شود البته بهارستانی ها نام سازمان جدید را هم به "سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بهره وری" تغییر دادند.

هر چند پارلمان هم وارد ماجرای احیای سازمان مدیریت شد و مصوباتی را هم در این زمینه داشت اما از تاریخی که نوبخت رسماً اعلام کرد دولت بنا دارد ظرف ۱۰۰ روز نخست فعالیت خود سازمان مدیریت را احیا کند تا کنون بیش از ۴۰۰ روز می گذرد ولی هنوز خبری از تصمیم دولت برای احیای این سازمان نیست.

البته آقای نوبخت که ۱۰ شهریور ماه ۹۳ میزبان خبرنگاران در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی بود به آنها گفت سازمان مدیریت مهرماه احیا می شود ولی چند هفته بعد و در روزهای نخست مهر در حاشیه هیات دولت و در پاسخ به سوالی درباره زمان دقیق احیای این سازمان گفت: "این سازمان از همان ابتدا تشکیل شده بود زمانی که آقای رئیس جمهور به بنده مسئولیت معاونت برنامه ریزی و هم مسئولیت توسعه منابع انسانی و اخیراً اختیارات مربوط به امور استخدامی را داد مشخص است که این سازمان از همان ابتدا تشکیل شده است اگر منظور شما از تشکیل این سازمان تعویض تابلو است این کار انجام خواهد شد".

بنابراین دیگر نباید چشم انتظار اخبار سازمان مدیریت باشیم چراکه طبق اعلام محمدباقر نوبخت از همان ابتدا سازمان مدیریت تشکیل شده و دستورات ابلاغی از سوی رئیس جمهور نیز در راستای وظایف همین سازمان بوده است و آنچه باقی مانده تغییر نام معاونت برنامه ریزی به سازمان مدیریت است.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اصغر
خدمت به مردم وکار با احیا ویا ابطال این سازمان آن سازمان بهتر نمیشود باید هدف درست انتخاب شود وافراد صاحب پست مشتاق خدمت به مردم باشندنه وامدار این جناح وآن جناح فکر وذکر این دولت شده شکستن حصر چند مزدور ومذاکره با ۵+۱واز خدمت به مردم وسایر وزارت خانه ها غافل شده اند مثلا وزیر آموزش وپرورش معلوم نیست چه در سر داردیک روز می گوید چند هزار معلم مازاد داریم از یک طرف هم کلاها بدون معلم هستند ومدیران ومعاونان را وادار به تدریس می کنند ویا به مدارس معاون نمی دهند وکلاسها را ادغام میکنندومستخدم ها را تبدیل به معلم می کنند در صورتی که فوق لیسانسهای مرتبط بیکارند واز سرانه ها هم که خبری نیست ومی گوید پول گرفتن ممنوع است واز طرف دیگر مدیران راوادار به گرفتن هدیه به مدسه می کنند و.. یا صنعت ومعدن که دایم در خواب وچرت زدن استوحتی نتوانسته قیمت خودرو را درست کند یا زنگنه که هدفش بستن تولید پالایشگاها در وضع تحریم در حال حاضر جهانی است ویا آموزش عالی که مثل اینکه مشکل دانشگاه ها با پیکیری مثلا چند بورسیه حل می شود ویا نیرو که بدون اینکه کاری بکند از کشاورز می برد به شهر ها واز آب شهرها به کشاورزها بدون این که کار اساسی بکنند واقتصاد هم که به قول خودشان نقطه قوت این دولت است فقط با اعدادو ارقام بازی می کند ووزیر بهداشت هر چند کارهای مثبتی انجام داده ولی با افزایش تعرفه ها که هی می گوید از جیب مردم پرداخت نخواهد شدویزیتها را واقعی نمود در آینده معلوم نیست اگر طرح با مشکل مواجه شود کی پرداخت خواهد نمودوسایر وزرا هم به همین منوال مشکلات را به کردن دولت قبلی می اندازند ومثلا مصوبات آن دولت را قبول ندارند مثل آنکه حکومت عوض شده است مانند مسکن های مهر وسایر پروژه ها که همه را به بهانه هایی تعطیل کردند والی آخرومردم در این وادی فقط نظاره گر دعوا وتهمت مسولین به همدیگر هستنددر این وضع واویلای جهان اسلام که چشم به ایران دوخته اند.