جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

ناگفته‌های ولایتی درباره طالبان و داعش

دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 365514
رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌برای نخستین بار ناگفته‌هایی را از سرکوب طالبان و داعش توسط ایران عنوان کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی‌اکبر ولایتی در حاشیه نشست خبری جشن نفس و قبل از شروع این نشست در پاسخ به برخی سوالات سیاسی خبرنگاران درباره حضور داعش در عراق و فعالیت‌های آنان اظهار داشت: بنده قبل از شروع رسمی این نشست خبری درباره برخی از سوالاتی که خبرنگاران دارند بخصوص در زمینه فعالیت داعش باید عنوان کنم، حضور داعش یکی از پیچیده‌ترین موضوعاتی است که در یکی، دوسال اخیر شکل گرفته است. البته معلوم شده است که تمام طراحی آن در سالهای گذشته صورت پذیرفته است و این پدیده شبیه طالبان و القاعده است.

وی در ادامه به زمان نخست وزیری بی‌نظیربوتو در پاکستان اشاره کرد وگفت: در آن زمان طالبان که بر کابل حاکم شده بودند کارهای عجیب و عصر حجری انجام می‌دادند. مثلا مدرسه دختران را می‌بستند و یا ریش افراد را اندازه می‌گرفتند و وقتی از خانم بوتو سوال کرده بودند که چرا طالبان را به وجود آورده‌اید وی به صراحت گفته بود که این پاکستان نیست که به تنهایی پاسخ دهد بلکه کشورهای عربستان، انگلیس و آمریکا باید به همراه پاکستان به این سوال پاسخ دهند.

ولایتی تصریح کرد: براساس گفته خانم بی‌نظیر بوتو طراحی، حمایت مالی و در نهایت پشتیبانی لجستیکی طالبان توسط انگلیس، آمریکا، پاکستان و عربستان صورت پذیرفته است.

رئیس مرکز استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنده در سال ۱۳۷۳ طی سفری که برای برگزاری کنفرانس اسلامی به مراکش داشتم با مرحوم ربانی دیداری کردم و با مرحوم ربانی که بعدها ترور شد دیداری کردم و از وی پرسیدم که این طالبان که به وجود آمده است چه گروهی هستند؛ وی در پاسخ به بنده خندید و گفت، اینها طالب و همان طلبه هستند که می‌خواهند حکومت اسلامی تشکیل دهند نه از راه جنگ بلکه راه صلح و این صحبت‌ها را ربانی می‌خندید و به من می‌گفت و هیچگاه به عمق طالبان پی نبرده بود که بعدها پا به جنگ کشید و گزارشات نشان داد که وقتی طالبان کابل را گرفتند افسران پاکستانی فرمانده آنها بودند.

ولایتی تصریح کرد: طالبان تمام افغانستان را به جز دره پنجشیر که در دست احمدشاه مسعود بود گرفتند. ولی فقط دره پنجشیر سقوط نکرد و برای اولین بار این مطلب را عنوان می‌کنم که علت سقوط نکردن احمد شاه مسعود به دلیل حمایت‌های ایران بود که از راه تاجیکستان و از منطقه جیحون کمک کرد تا طالبان نتواند بر دره پنجشیر مسلط شود و براین اساس کمک ایران و تاجیک‌ها باعث شد تا طالبان نتواند بر کل افغانستان مسلط شود.

وی ادامه داد: همین مسئله درباره داعش نیز وجود دارد زیرا دشمنان می‌خواهند در برابر ایران یک گروه انقلابی افراطی و ضدشیعی ایجاد کنند همانطور که بارها شاهد بودیم که خون شیعه را مباح اعلام کرده‌اند. بنابر این همانطور که سرکنسولگری ایران در کویته نخستین مدرسه طالبان را تشکیل داد امروز هم می‌خواهند با گسترش گروه داعش به دنیا اینگونه القاء‌کنند که اگر اسلام در دنیا گسترش یابد دنیا گرفتار چنین افراطی‌هایی می‌‌شود.

ولایتی اظهارداشت: در حال حاضر سردمداران داعش از سردمدارن صدام هستند و طالبان به آنها کمک می‌کند. داعش با روشی پیچیده تشکیل شده چون مرکز طلایی مقاومت از سوریه آغاز می‌شد و مسلما برای صهیونیست‌ها این مقاومت خطرناک بود. آنها می‌خواستند سوریه و رئیس جمهور آن کمتر از ۶ ماه سقوط کند و از آن طرف عراق را نیز به چالش بکشانند چون آمریکایی‌ها می‌‌خواستند در عراق بمانند اما آقای مالکی برای بیرون کردن آمریکایی‌ها بسیار زحمت کشید.

وی با اشاره به تشکیل جبهه النصره و داعش نیز گفت: بیشتر افراد داعش از مزدوران صدام هستند آنها درصد بودند بشاراسد را از بین ببرند در حالی که امروز شاهد هستیم طرفداران بشاراسد پس از این جنگ طولانی‌مدت بیشتر هم شده است و از آن طرف پیروزی شیعیان با کسب ۸۸۰ کرسی در مجلس عراق از دیگر لطماتی بود که به دشمنان اسلام و ایران وارد شد.

رئیس مرکز استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح قساوت‌های گروه داعش که بطور مثال فقط یک چچنی بیش از ۳۰۰ نفر را سربریده بود عنوان کرد: داعش با ایجاد رعب و وحشت می‌خواهد مردم از محل‌هایی که آنها حمله می‌کنند فرار کنند و شهرها بدون دفاع شود.

ولایتی به نشست مشترک دکتر ظریف و مسعود بارزانی نیز اشاره کرد و گفت: آقای بارزانی در این نشست مشترک عنوان کرده بود که ما پس از حمله داعش از همه کشورها از جمله آمریکا و ترکیه کمک خواستیم ولی هیچ کس به ما کمک نکرد به جز ایران که به ما اسلحه داد. بنابر این نقش ایران در جلوگیری از گسترش داعش و نجات سوریه و عراق و در نهایت پیروزی‌های فلسطین با موشک‌های ایران که بر سر اسرائیلی‌‌ها می‌ریخت بسیار مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان فلسطینی بارها عنوان کردند که از فشنگ تا موشک که فلسطینی‌ها بر سر اسرائیلی‌‌ها می‌ریختند توسط ایران تامین می‌شد. حال آنها می گفتند شیعه کافر است مشاهده کردند که همین ایران شیعی به سنی‌های فلسطینی کمک کرد و همه آنها خفه شدند. بنابراین این مردم لبنان، عراق و سوریه بودند که از ایران کمک خواستند و ما نیز به آنها کمک کردیم و در تاریخ انقلاب اسلامی این نفوذ ایران در منطقه بی‌سابقه است. همانطور که در دیداری که با وزیر خارجه فنلاند داشتم وی به نفوذ ایران در منطقه اذعان داشت. بنابر این داعش شکست خورده است و فقط جزئی از ریشه‌های آن باقی مانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خیلی خوب بود.
ولایتمدار
Iran, Islamic Republic of
درود بر ولایتی رئیس جمهور بعدی ایران