چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱۱
۷۵
محمدتقی فهیم:

«شمعدونی» به جان خانواده‌ ایرانی افتاده است/ به حاشیه کشاندن«درحاشیه»وسکوت دربرابرشمعدونی!

يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب: 425418
منتقد نام آشنای سینما گفت: «شمعدونی» اساس و پایه خنداندن مخاطب را بر تحقیر فیزیكی افراد گذاشته و این در حالی است كه در فیلم‌فارسی‌های پیش از انقلاب برای خنداندن مخاطب از این شیوه استفاده می‌شد.
«شمعدونی» به جان خانواده‌ ایرانی افتاده است/ به حاشیه کشاندن«درحاشیه»وسکوت دربرابرشمعدونی!
به گزارش جهان، محمدتقی فهیم منتقد سینما درگفت‌وگو با جوان درباره سریال شمعدانی گفت: متأسفانه یكی از معضلاتی كه در جامعه و به تبع در رسانه ملی نهادینه شده، این است كه وقتی یك اثر معترض صنفی داشته باشد موج‌هایی برای آن در جامعه ایجاد شده و به دنبال آن عكس‌العمل‌های مدیران را به همراه خواهد داشت، ولی زمانی كه یك اثر توده مردم را نشانه می‌رود این خود مدیران و ناظران رسانه ملی هستند كه باید در مقام نمایندگان مردم مدافع ارزش‌ها باشند.

ولی متأسفانه برخی آثار چون معترض صنفی ندارد برای مدیران از اهمیتی برخوردار نیست؛ در حالی كه ممكن است اثری كه معترض صنفی نیز داشته باشد برحق‌تر از اثری كه معترض صنفی ندارد، باشد. در این سریال مسائلی چون خانواده، نحوه تربیت گروه سنی كودك و نوجوان، تاریخ، بی‌احترامی اعضای خانواده به یكدیگر و... مطرح است ولی می‌بینیم كه چون صنف خاصی به آن اعتراض نكرده است، مدیران توجهی به آن نمی‌كنند. به عبارت دیگر همیشه اینگونه بوده كه اگر اثری از بیرون معترضی نداشته باشد، كسی با آن برخورد نمی‌كند و این مسئله باعث رشد ذائقه‌های سطحی در جامعه شده است. با اثری كه مستقیم با فرد یا صنفی چالش داشته باشد، برخورد می‌شود، ولی در این زمینه چون به صورت زیرپوستی به فرهنگ سنتی خانواده حمله می‌شود، كسی با آن برخورد نمی‌كند. به عبارت دیگر «شمعدونی» اساس و پایه خنداندن مخاطب را بر تحقیر فیزیكی افراد گذاشته و این در حالی است كه در فیلم‌فارسی‌های پیش از انقلاب برای خنداندن مخاطب از این شیوه استفاده می‌شد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000425/nf00425418-1.jpg

البته بعد از انقلاب نیز برخی آثار كه سطح نازل و ضعیفی داشتند هم از این ترفند برای خنداندن مخاطب استفاده می‌كردند، ولی در آن آثار نیز كاراكترها بیشتر به صورت خاكستری بوده‌اند، در حالی كه در «شمعدونی» ظاهر افراد دستمایه‌ای برای خنداندن مخاطب است.

در این سریال موقعیت‌های تأثیرگذار منفی مدام تكرار می‌شود كه این مسئله‌ای خطرناك است؛ در حقیقت سریال هر قسمت پیرامون چند موقعیت است كه در نتیجه تأثیر نامطلوبی در جامعه خواهد گذاشت چراكه تكرار موقعیت‌های منفی در سریال همانند پیام‌های تبلیغاتی رسانه ملی هستند كه به مرور در ناخودآگاه ذهن مخاطبان نهادینه می‌شود.

اینكه قرار است در پایان سریال «شمعدونی» چه اتفاقی بیفتد هنوز زود است كه درباره آن صحبت كنیم ولی قطعاً تا قسمت‌های آخر سریال مسائلی چون توهین به شخصیت افراد، عدم احترام اعضای خانواده به یكدیگر، تربیت كودك و... تكرار می‌شود و این اصلاً مسئله خوبی نیست.

وی نشان می‌دهد كه می‌تواند كارهای طنز را به خوبی تولید كند، ولی متأسفانه تمام خلاقیت خود را در استفاده از عناصری به كار برده كه مستقیم یا غیرمستقیم به كانون خانواده تعرض می‌كنند. قطعاً هیچ كس منكر وجود مسائلی كه در «شمعدونی» به تصویر كشیده شده در جامعه نیست، ولی هنوز سنت‌های بالنده‌ای در جامعه‌مان وجود دارد و قطعاً صحت باید در سطح كلان‌تر و با محتوای موردنیاز جامعه به ساخت سریال طنز بپردازد.

طبیعتاً مفاسد اخلاقی و اختلاس‌های كلان مدیریتی از جمله مواردی است كه یك طنزپرداز هوشمند باید به آن بپردازد؛ در حالی كه «شمعدونی» باعث شده افراد در سطح خانواده به یكدیگر بدبین شوند.

باید برای بخشی از مدیران میانی رسانه ملی تأسف خورد كه نمی‌توانند در مقابل برخی آثار وظیفه دادستانی خود را انجام دهند، البته درست است كه رسانه ملی نیاز به سرگرمی دارد ولی این سرگرمی نباید به هر قیمتی ایجاد شود.

سروش صحت مسیر را اشتباه طی كرده است؛ چراكه اینگونه طنزها همانند اعتیاد هستند و اگر مسیر ساخت آنها باز بماند هر بار برای خنداندن مخاطب باید شوخی‌های تندتر و شدیدتری را در آنها شاهد باشیم.

«شمعدونی» مخاطب زیادی ندارد و به عبارت دیگر مخاطبی كه پایبند این سریال باشد، وجود ندارد. حتی می‌توان گفت كه این سریال از پوپولیسم نیز گذشته و در ورطه كلیشه‌ها و تیپ‌سازی‌های زننده قرار گرفته است. این سریال نه تنها اعتباری برای صحت و تیم وی ایجاد نمی‌كند، بلكه جنبه‌هایی از بی‌اعتباری را نیز در كارنامه وی خواهد داشت؛ البته شاید برای برخی از بازیگران این سریال جدا از محتوای آن كارنامه خوبی باشد.

چطور مدیران رسانه ملی در مقابل موجی كه برای سریال «درحاشیه» ایجاد شد، با اینكه این سریال باعث تخریب فرهنگ كهن و باورهای تاریخی كشورمان نبود، واكنش نشان دادند ولی در مقابل «شمعدونی» كه در حال تخریب باورها و فرهنگ‌مان است، عكس‌العمل نشان نمی‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی بی معنی تر از این سریال ندیدم شورشو درآوردن
تا چند دقیقه بعد از سریال صدای جیغ و دادشون تو گوش آدم هست من که دیگه نمی بینم فقط چند شب پیش زیر نویس کرده بودن نظراتتون در مورد سریال رو به شماره 20000350 بفرستید منم نوشتم عروس دریده و سلطیه مرد احمق زن نفهم برادر بی شعور و خودخواه بچه پررو واقعا بدتر از این سریال نبود بسازید نمونه ای از یه خانواده دعوایی رو برامون ترسیم کردید
Romania
خوب کاری کردی
نیمــــآ
Iran, Islamic Republic of
در این سریال اون چیزی که بیش از همه من رو به عنوان یک پسر جوان و یک پدر آینده ناراحت کرده عدم رعایت حرمت پدر خانواده و تحقیر و تمسخر مداوم او از جانب همه اعضای خانواده حتی فرزندان اوست. دختر و پسری که به دایی خود اعتماد دارند ولی به پدر خود بی اعتماد هستند و او را مدام تمسخر میکنند. وای به روزی که ارزش پدر در جامعه ایرانی به اینجا ختم بشه.
همش مسخره بازیه
علی
Iran, Islamic Republic of
این معجزه جهان نیوزه که حتی یک نظر مثبت هم ندیدم.
علی جون تو سایتهای دیگه ام بری می بینی تقریبا همه بد گفتن معجزه کارگردان نویسنده اش نه جهان نیوز
نیکتا
لطفا شما یک نکته مثبت -فقط یک نکته نه بیشتر- از این سریال را عنوان بفرمایید.
عرفانی
دقت کردید چه راحت دروغ میگن
تمام قوانین رو هم که زیر پا می زارن...
نمی دونم با چه هدفی ...
اگه از جایی هدایت نشده باشند چه قدر احمقانه این کار رو می گنند .
متاسفم
به واقعیت تیم سروش صحت و قاسم خانی ها توجه کنید؟ این فیلم حققیت خودشونه. مردان ببو و زنان .....
سریالی برای لودگی
من تعجب می کنم سیمایی که انقدر برای برنامه زنده هایی که حداقل دوزار تاثیرگذار بودنداون بساط راه انداخت الان جلوی این سریال بی محتوارو نمی گیره
Iran, Islamic Republic of
شمعدونی =کثیف و بی حیا
نسل اول
چندبارنصفه ونیمه دیدم حالت تهوع دست داد!
حیف از بودجه بیت المال که برای این سریال ها هزینه میشه که جزضرر و ترویج بداخلاقی وبدآموزی برای قشرنوجوان و جوان و ابتذال بهره ای نداره
واقعا حیف ازبیت المال و وقت
مهندس
من موندم چه جوریه جوانان و تازه کاران برای گرفتن تاییدیه فیلم نامه ای خود باید از پیچو خم شوراهای فیلم و سریال صدا و سیما عبور کنند و آخر سر هم عده ای کارگردان و تهیه کننده در این شورا ها مانع جوانان می شوند و به هر اسمی خلاقیت آن ها را زیر سوال می برند ولی کپی کاری های این آقایان که در شوراها هستند و یا فیلم های این چنینی را تایید می کنند به راحتی مهر تایید می خورد و با بودجه بیت المال ساخته می شود.
Iran, Islamic Republic of
هر دو سریال را ضرغامی غیر قابل پخش اعلام کرده بود اما تیم جدید دستور پخش داد ومسولیت پاسخ گویی را هم به تیم قبلی سپرد
Iran, Islamic Republic of
آیا پزشکانی که برای قطع سریال روشنگرانه مهران مدیری سینه چاک می کردند، گلو پاره کرده و گریبان می دریدند، از دیدن این سریال بی محتوا و دارای طنز سخیف و مخربی که بنیانهای فرهنگی خانواده ایرانی را دچار تزلزل می کند، رضایت دارند والان خیالشان راحت شده؟!!!!!!!
بنده به همراه خانواده پس از دیدن 3، 4 قسمت اولی کلا دیدن این سریال بی ارزش و حتی ضد ارزش به کیان خانواده را تحریم کرده ایم.
دکترا الان منافعشون که در خطر نیست که فریاد بزنند
دعوت به تجمع کنند
یه سریال که کاری به گشکلات و زیر میزی و پول پرستی نداره
چی از این بهتر
مردمم که سرگرم هستند
Iran, Islamic Republic of
خدا رحم کند مسول ساخت ساختمان پزشکان مسول تولید تمام برنامه های نمایشی صدا وسیما شده است تو بخوان حدیث مفصل از این مجمل
seyyedehiyam
یعنی گل گفتید. وای بروزی که بگندد نمک
اینو جدی می گی داداش؟ اگه اینجور باشه واویلا. آخر لودگی و چرکی بود اون سریال "ساختمان پزشکان"
سریالی که با وجود گذشت چند سال، هنوز هم از شبکه نسیم، آی فیلم و ... همزمان پخش می شود.
سریالی که به اصطلاح روانشناس آن عکس فروید را به دیوار زده است. چرا؟ نمی دانم.
آی گفتی از سال 90 که ساختمان پزشکان پخش شد هرسال داره پخش میشه و انقدر پخشش در شبکه های مختلف زیاد بوده که فکر کنم 6 بار شده باشه
Iran, Islamic Republic of
همه مدیران عوض شدندد اما برنامه سازها سر جایشان هستند آقای سرافراز باید تیم های جدید تولید را به سازمان راه دهد والا این اوضاع بهبود پیدا نمی کند
Romania
نظارتی نیست؟
صادق
Iran, Islamic Republic of
این سریال فرهنگ ما ایرانی را تهدید می کند. و متاسفانه مسولین در خواب هستند.
Iran, Islamic Republic of
تهديد فرهنگ نيست تيشه زدن به تمام اخلاقيات اصيل اسلامي،ايراني وموجب اشاعه فرهنگ غلط در روابط خانواده ميباشد.
Iran, Islamic Republic of
سکوت جامعه فرهیخته و پاک پزشکان نشانه این است که آنها حاضرند به در آمدشان آسیب نرسد ولی بد آموزی فرهنگی بلا مانع است
Iran, Islamic Republic of
اینها فکر میکنند مردم همه لقمانند که از بی ادبان ادب بیاموزند!

از طرفی یادم می آید حدود 20 سال پیش یک فیلمی از ایران در جشنواره فیلم قاهره در مصر شرکت کرده بود. ولی مقامات مصری از پخش فیلم جلوگیری کردند با این بهانه که فیلم مزبور نشان دهنده یک خانواده موفق ایرانی است.
حالا سالهاست که بنده در سیما و سینمای ایران در حسرت نشان دادن یک خانواده موفق ایرانی هستم. در حالی که اکثر قریب به اتفاق همکلاسیهای بنده در دوران مدرسه هم اکنون در بالاترین رده های تخصصی پزشکی و مهندسی در داخل و خارح ایران هستند .
امیر
به نظر من که درحاشیه بسیار جالب تر و بهتر از این شمعدونی پوچ هست
ح
Iran, Islamic Republic of
در بیشترسریال های خانوادگی صداوسیما فقط دعواومجادله ونظائرآنهارابه تصویرمیکشد وهمین امرکمک به بی میلی جوانان به ازدواج کرده ولی ظاهراگوش شنوائی نیست وشایدهم عمدی باشد ...والله العالم
Iran, Islamic Republic of
خيلي راحت توهين كردن رو ترويج ميكنه
كاش در صدا و سيما هم مثل وزرات ارشاد مثل نظارت بر چاپ كتاب نظارت ميشد نه فقط در خبر
متاسفانه صدا وسیما دست یک عده ....
یکبار نگاه کردم دیدم سریالی کاملا مزخرف..

صد رحمت به سریال در حاشیه...
من موندم کدوم ....
ممنون از روشنگری رسانه هایی مثل جهان نیوز باز خوبه شما می گید
یکی از مسایلی که بسیار مهم است و این فیلم نیزدنبال می کند قبح زدایی از رابطه با نامحرم و در کل حریم زدایی بین نامحرمهاست. به عنوان مثال خواهر زن از ن مرد خانواده راحت ترصحبت می کند و....
کامران
حیف وقت که صرف چنین سریال های بی محتوایی کنیم .
نیکتا
و پول بیت المال
ابگوشت بزباش
Iran, Islamic Republic of
بی محتواترین ،مزخرفترین،اشغالترین سریال ایرانی سراسر لودگی و مسخره تمام خانواده ما ودوستانمان اصلا تحریمش کردن بهنترین برنامه تلویزیونی صدا وسیما خندوانه از شبکه نسیم کار اقای رامبد جوان که کلا افسردگی را در خانواده ما از بین برده واصلا یک روحیه شاد بما هدیه داده .
Romania
سریال هایی که رنگ خانواده ها را می برند
صادق
از آدم جلفی مثل سروش صحت بیشتر از این انتظار نمیره
آخه این سریال جز لودگی و لمپن بازی چه پیامی داره؟ بابا کارگردانی کار هر کسی نیست. بره سینما خانگی کار کنه چرا صداو سیما پول بیزبان رو حروم این فیلم های بی معنی و زشت می کنه
میثم
سلام
یه فیلم چرته!!! به جای اینکه یه فیلم آگاهانه نشون بدن دارن با فیلم های بدون مفهوم سر و کله می زنن.
معرفت
همش تحقير!همش خراب كردن همديگه! جسارت بچه به بزرگتر از خودش! چرا نظارت نميشه؟
مجید
من اتفاقا بر خلاف نظرات شما این فیلم رو بسیار آموزنده می بینم به چند دلیل:

1. این فیلم داره الان سیمای بیشتر خانواده ه های امروزی رو نشون
میده که واقعا اینجوریه....

2. این فیلم درسته روش های نامطلوب در خانواده رو بکار برده ولی نشون داده که تعصب غلط افراد خانواده، خانواده رو به کجاها می کشونه...

3. این فیلم نشون داده که احترام به بزرگان و حتی افراد جامعه به شکل محسوسی کم و شیوه آموختن احترام به هم نوع از اوایل کودکی با تظاهر به پر شخصیتی و هم چشم بازی روحی و جسمی کلا قطع شده است.....


4. این فیلم نشون داده که رفتار بزرگ یک خانواده که الان بسیاری از خانواده ه های ما ایرانی اینجوریه، بر اساس وهم و تصمیم نابجا ، بی اعتمادی نسبت به افراد خانواده، رفاقت نداشتن با افراد خانواده برای حل یک مشکل که الان واقعا رایجه غلط و پر از اشتباهات انفرادیست.


5. در پایان قرار شد که هر فیلمی مثل در حاشیه مدیری که یک سری ....... در بیمارستان های امروزی رو نشون داد اعتراض کردیم که چرا ادامه نداره الان هم باید فیلم شمعدونی برای نشان دادن هویت واقعی زندگی های امروزی بخصوص شهر نشین ها به اصطلاح با کلاس که ارزش سگ خانواده از افراد خانواده بیشتر شده و بالا نشین رو صدا و سیما ادامه بده تا حداقل بدونیم که اگر خانواده های ما در زمان حال اینجوری نیستن ولی شعاع تیز اون زندگی های شهر نشین با مد و نیم مد و ......یه روزی به خانواده های ما خواهید رسید....



5. پس یه لیوان نصف آب رو نباید فقط نصفه خالیش رو نگاه کرد.....
Romania
خود این دلایل بدرفتاری داره
مجید
خوب منم می دونم این دلایل همشو به جهته بد رفتاریه پس به نظر شما چه کسی یا گروهی باید این بدرفتاری های پنهان رو که تو بیشتر خانواده های امروزی کلاس بالاست نشون بده حتی اگر فکر کارگردان چیزی به جز متن بالا باشه؟؟؟.....
خیلی مزخرفه
عبدالکریم خادم پور
خلاصه سریال شمعدونی در چند جمله :
عطا و هوشنگ با هم قهر میکنند
زن عطا با عطا قهر میکند
زن عطا ، عطا را به خانه راه نمیدهد
عطا هنگام خواب برای همسرش شعر میخواند
تمام پیش بینی های هوشنگ خراب از کار در می آید
پسر هوشنگ مدام با ماشین تصادف میکند
همه دختر هوشنگ را تنبل خطاب میکنند
پسر بچه لوس سریال به همه (جز پدر و مادر خودش ) توهین میکند
حمایت همه جانبه و کور کورانه عطا و همسرش از پسر بچه لوس شان


این اتفاقات از روز اول سریال تا حالا مدام در حال تکرار است
عسل
یک صحنه مسخره و لوده دیگر را فراموش کردید.
زهره که هوشنگ را مثل یک پسربچه بی تربیت دعوا می کند و از او می خواهد عذرخواهی کند.
محمد
United Kingdom
واقعا شورش رو در آورده سروش صحت
اگه فیلم نامه هاش رو شانسی هم مینوشت این قدر ضد فرهنگی نمیشد
kordi39
Iran, Islamic Republic of
با صحبت های که اقای صحت در برنامه خندوانه داشتن انتظار بیشتری از ایشون در ساخت سریال نمی رفت خیلی کم این سریال رو نگاه کردم ولی نوید یه سریال اموزنده رو نمی داد
مجید
جهان پس چرا نظرات رو کامل نمی زارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مجید
اقا واقعا الان خانواده های امروزی شهرنشین اینجوری نیست؟؟؟؟؟
Romania
همشون نه نیست
عسل
خیر. پدر و مادر ما برای هم ارزش و احترام قائل هستند و به ما هم همین را یاد می دهند.
مجید
البته من عذر خواهی می کنم همه ی خانواده ها اینجوری نیسان ولی بیشترشون اینجوریه درسته؟
معلم
یک نفر به من بگوید این سریال چه پیام مثبتی برای مخاطب ایرانی دارد ؟ محتوایش کجاست ؟
علی س.
Iran, Islamic Republic of
شخصیت های مختلف منفی در این سریال هست مثل احمق،خنگ،بی شعور،نامرد،عصبی،از خود راضی و ... . که ربطی به خانواده ایرانی نداره . و برخی مواقع ادب را از بی ادبان و مردانگی را از نامردان و .... می بایست یاد گرفت.
علی
سریال شمعدونی بدترین وزشت ترین سریالی هست که دیدم وفقط چند قسمتشو دیدم ودیگه نمیذارم بچه ها نگاه کنند بی ادب ابتذال وبی اخلاقی رابه اوج رسانده ......وقتی کارگردانش می گه من به مردمی که براشون اتفاقی می افته میخندم بیشتراز این ازش انتظارنمیره
احمدخواجوند
سريال هاي ايراني مروج دروغ ،كلك ،دزدي،فهاشي واز هم پاشي خانواده است
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
وقتی اتفاقی کانالها رو عوض میکردم ودیدم توی یک دو صحنه این سریال یه سری بد آموزی ها رو برای بچه هام داره به همسرم گفتم بیخیال دیدن این سریال ابتدایی بشه -برای سازندگان وصدا وسیما متاسفم
محمدحسن
Iran, Islamic Republic of
با بزرگنمایی شما متوجه عیب میشی

بعد در پی حل مشکل بر می آی.

حالا توی فیلم یه نقدی در رابطه با مملکت کرده، حالا این همه هجمه به سمت این برنامه شمعدونی میره.

مشکلات اجتماعی را اگر نمیتونید حل کنید، حداقل سنگ نیاندازد
United States
باید تبریک به نمایندگان فرهنگی مجلس گفت و صد البته به جناب سر افراز ....
محمد
بنظرم سریال خوبیه
بنظرم هر کدوم از این مشکلای فیلم رو ی خو نواده داره حالا سریال تمام مشکلات رو تویه یه خونواده جمع کرده
این مشکلات الان تو جامعه هست .سیال داره این مشکلات رو نشون میده
بنظرم خیلی بهتر از در حاشیه ست که فقط منتظر ده دقیقه آخر باشی تا پشت صحنه ببینی.
علی
United States
شما نارحت فرهنگ ایرانی نیستی برادر... نارحت صحبت در مورد اختلاصا و نیشو کنایع هاشی.... ...
اکبر صداقتی
Iran, Islamic Republic of
سرنوشت یک داعشی که کره ای ها پشتیبان تروریسم را کی نشان می دهند
سریال مزخرفیه ...
نيكتا
در اين مجموعه:
١- مرد جايگاه پدرى و همسرى ندارد.
٢- پسر بيكار است و دغدغه هاى دخترانه دارد مثل گياه خوارى و توجه به تناسب اندام.
٣- در عوض مادر خانواده كارمند است و پول در مي آورد.
٤- دائم مجادله مى كنند.
٥- بزرگترها اساساً جايگاهى ندارند و بچه ها اصل هستند.
٦- خانه ها دوبلكس و ماشين ها گران قيمت هستند.
٧- ريا و دروغ جايگزين روابط سالم است.
٨- ...
شمعدونی بی معنی ترین فیلمیه که تا حالا دیدم .. یه موضوع رو به 10 شکل مختلف نشون میدن قعر و اشتی و تصادف و واقعا مسخره اس خوبه کسی هم جدی اعتراض نمیکنه در حاشیه حد اقلش میدونستیم همش اغراق و بزرگنماییه بی احترامی نداشت اما شمعدونی بیشترین بی احترامی رو به پدر خانواده داره
سید
به نظر من نگاه کردن به این سریال لغو و بیهوده و شاید ضرر هم داشته باشد
احسنت
بسیار مجتهدانه بود!!
ولی منم به این سریال مخالف میباشم
البته این را هم بگوئید که شمعدانی جای ....
مجید
دوست عزیز میدونم اون دلایل بالا خودش دلیل بد رفتاریه پس این بد رفتاری که تو بیشتر خانواده ها پنهان شده و داره روز به روز رشد می کنه رو کی باید به جامعه نشون بده؟
دایم در حال تحقیر توهین چزاندن هم دیگه هستند چرت و بی محتوا است.....