سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
رئیس کل بانک مرکزی:

چکاوک در کشور عملیاتی شد

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب: 425814
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به عملیاتی شدن کامل سامانه چک الکترونیکی (چکاوک) گفت: همه امور مربوط به مبادلات چک‌های بین بانکی که به صورت دستی انجام می‌شد، به طور کامل تعطیل شده و تمام فرآیندهای پایاپای چک به صورت تمام الکترونیکی درآمدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ولی الله سیف امروز در مراسم رونمایی از سامانه چکاوک اظهار داشت: راه‌اندازی و عملیاتی شدن سامانه چک و اسناد اصولی کاغذی یا همان چکاوک نشان‌دهنده نقش و جایگاهی است که بانک مرکزی برای نظام‌های پرداخت قائل است.

وی افزود: بانکداری مرکزی نوین دارای ۳ رکن اساسی هم‌تراز و مهم است؛ سیاست پولی، نظارت بانکی و نظام‌های پرداخت از ارکان مهم بانکداری نوین است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در ۲ رکن اول حفظ ارزش پول، ثبات مالی و ارتقاء اعتماد عمومی در سطح نظام پولی هدف‌گذاری شده است، گفت: در رکن سوم تسهیل مبادلات پولی و سهولت گردش پول در اقتصاد و نظارت بر روند و جریان مبادلات پولی مدنظر است.

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که اهمیت نظام‌های پرداخت و ورود بانک‌های مرکزی برای برنامه‌ریزی و تنظیم آنها با ظهور فن‌اوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی عجین شده است. اولین شبکه‌های ارتباطی جهان در اوایل دهه ۷۰ میلادی در سطح بین‌المللی ایجاد شدند و از همان آغاز بانک‌های مرکزی نقش اصلی و محوری در تسویه وجوه و نظارت بر توسعه سامانه‌های گوناگون پرداخت را برعهده داشته‌اند.

سیف با اشاره به انتشار اصول دهگانه کمیته «بال» در مورد سامانه‌های تسویه و پرداخت در سال ۲۰۰۱ تصریح کرد:‌ پس از آن اصول زیرساخت بازارهای مالی در سال ۲۰۱۲ ترسیم و به مرور ابعاد گوناگونی یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به راهبرد و اجرای طرح نظام جامع پرداخت در سال ۸۱ گفت:‌ بانک مرکزی هدف‌گذاری و تعیین جایگاه خود را با توجه به همین رویکرد بهینه بین‌المللی تنظیم کرد.

وی ادامه داد:‌ با گذشت بیش از یک دهه از آغاز اجرای این طرح و با عملیاتی شدن سامانه چکاوک تمامی اجزای راهبرد پرداخت‌ها با موفقیت به اجرا رسیده و می‌توان به عملکرد راهبرد اتخاذ شده با رضایت نگریست.

سیف اظهار داشت: هم اکنون تصور نظام پرداخت و ارائه خدمات بانکی در کشور بدون به کارگیری سامانه‌هایی مانند شتاب، ساتنا، پایا، سحاب، تابا، سپام، شاپرک و سایر سامانه‌هایی که در چارچوب راهبرد ذکر شده به مرحله اجرا درآمدند، غیرممکن است.

به گفته وی اهمیت عملیاتی شدن چکاوک به این دلیل است که آخرین حلقه از زنجیره پرداخت‌های غیرنقدی را در منظومه سامانه‌های الکترونیکی تکمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی چکاوک در استان خراسان رضوی که در پنجم خردادماه صورت گرفت تمام چک‌های بین بانکی در سراسر کشور در چارچوب طرح نظام جامع پرداخت و به صورت الکترونیکی مبادله پایاپای و تسویه می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *