پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۱۶
یک بام و دو هوا، ممیزی خوب - ممیزی بد؛

'ممیزی سوال' در نهاد ریاست جمهوری/ ماجرای سوال سخیف!

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 380319
قیومی وقتی متوجه می شود، پرسش درباره ی کارگروه ملی زعفران است، رو به آن خبرنگار می کند و می گوید: این چه پرسش ِ سخیفی است که شما می خواهید از آقای رییس جمهور بپرسید؟
به گزارش جهان، بهروز فرهمند در صفحه گوگل پلاس خود نوشت: ... و اما آن روایت درباره ی رفتار ِ دفتر ِ اطلاع رسانی نهاد ِ ریاست جمهوری با خبرنگاران ِ استان در سفر ِ رییس ِ جمهور، که پیشتر وعده کرده بودم، بنویسم.

منبع ِ این روایت ِ خبری، دو تن از خبرنگاران ِ حاضر در نشست ِ خبری ِ رییس ِ جمهور است که دست ِ بر قضا هر دو / بیش و کم/ گرایش ِ اصلاح طلبی دارند.

چکیده ی هر دو روایت به این شرح است:

یک. خبرنگاران موظف بودند همه ی پرسش هایی را که می خواستند از رییس جمهور بپرسند، از پیش به رییس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رییس جمهور بدهند تا او بخواند و ببیند که آیا پرسش، مناسب و درخور ِ جایگاه ِ رییس جمهور است یا خیر؟

دو. به گفته ی راویان که در دولت ِ پیشین نیز تجربه ی حضور در نشست ِ خبری با رییس جمهور ِ وقت را داشته ند، در دولت ِ احمدی نژاد هرچند شاهد ِ بی نظمی هایی در اداره ی چنین نشست های خبری بوده ند اما هرگز از سوی نهاد ریاست جمهوری به خبرنگاران تکلیف نمی کردند که پرسش هایشان را از پیش، ارائه بدهند تا ارزیابی شود.

سه. رییس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ِ دفتر ِ رییس جمهور، خانمی است به نام ِ طاهره قیومی که از خرداد ماه ِ امسال، بر این مسند نشسته . او پیشتر، خبرنگار ِ شبکه ی خبر بوده و از اهالی سرخه و همشهری ِ آقای حسن روحانی است. تا این جای کار، هیچ ایرادی دیده نمی شود. مشکل اما از آن جا شروع می شود که این بانوی محترم، برخورد ِ تحکم آمیز، دستوری و آمرانه ای با خبرنگاران داشته است.

خانم قیومی در سفر ِ به مشهد از خبرنگاران ِ استانی خواسته تا پرسش های خودشان را به او بدهند تا برای تایید یا رد کردن(!) بررسی کند و خبرنگاران هم ناچار شده ند به این خواسته که به دور از آداب ِ حرفه ای است، تن بدهند.

همچنین او در یکی دو مورد، به خبرنگاران امر کرده تا پرسش اولیه شان را تغییر دهند که با اعتراض ِ خبرنگاران روبرو شده است.

چهار. قابل ِ تامل ترین رفتار ِ طاهره قیومی در سفر به مشهد، برخورد ِ تند و نامحترمانه ی او با خبرنگار ِ یکی از خبرگزاری ها بوده .

ماجرا این بوده که موضوع ِ پرسش ِ آن خبرنگار از رییس جمهور، کار گروه ملی زعفران بوده است. چنان که گفته شد، خبرنگاران موظف بودند تا متن ِ پرسش خود را پیشاپیش ارائه بدهند.

قیومی وقتی متوجه می شود، پرسش درباره ی کارگروه ملی زعفران است، رو به آن خبرنگار می کند و می گوید: این چه پرسش ِ سخیفی است که شما می خواهید از آقای رییس جمهور بپرسید؟


خبرنگار می گوید: این پرسشی است که سردبیرم از من خواسته تا بپرسم ...اما در نهایت، اجازه ی مطرح شدن ِ آن پرسش داده نمی شود.

شاید به این علت که برداشت و ادراک ِ خانم قیومی از بحث ِ زعفران، در حد و اندازه ی کاربرد ِ آن در شله زرد یا ریختن ِ آن در مرصع پلو بوده که پرسیدن درباره ی آن را از آقای رییس جمهور، یک پرسش سخیف دانسته اما این مسوول باید بداند؛ مقوله ی زعفران و کشت و برداشت و بسته بندی و خاصه صادرات ِ آن، نه تنها برای خراسان و شرق ِ کشور، بلکه برای ایران بسیار مهم است زیرا زعفران یک محصول ِ استراتژیک برای کشور است، چنان که برنج برای استان های شمالی و نیشکر برای خوزستان.

کوتاه سخن این که رفتار شناسی ِ این بانوی محترم که مسوولیت ِ سامان دادن به امور ِ رسانه ای و تعامل با خبرنگاران را در نهاد ِ ریاست جمهوری بر عهده دارد، نشان می دهد، وی هرچند دارای پیشینه ی خبرنگاری است که این، بی شک یک فرصت ِ ارزشمند است و باید از آن، به درستی بهره گرفت اما متاسفانه برخورد ِ تحکم آمیز و دستوری ِ وی با خبرنگاران و نیز پافشاری او بر رویکرد ِ خبرنگاران ِ محلی و استانی به پرسش هایی در گستره های ملی و بین المللی، جای درنگ دارد.

چه این که پرسش های ملی و بین المللی را خبرنگاران ِ مرکزنشین نیز می توانند بپرسند که از اساس و به موجب ِ وظیفه ی حرفه ای، باید بپرسند.

اما هنر و تکلیف ِ حرفه ای خبرنگاران ِ محلی این است که پرسش های مربوط به اقلیم و گستره ی جغرافیایی ِ خودشان را از مسوولان بلندپایه ی کشور بپرسند و این، همان نکته ای است که خانم طاهره قیومی باید بار ِ دیگر، آن را بازخوانی کند و در کانون ِ توجه قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یکی بیاد از این قبیل کارها رو یکی یکی جمع کنه ، واسه دور بعدی لازم میشه.والله.
اینم از رئیس جمهور انتقاد پذیر ما. ببینید آقایون.!!!
United States
حالا خانم قیومی چه ربطی به رییس جمهور داره.ادم یه چیزایی میبینه ومیشنوه که تو هیچ قوطی عطاری نمیشه پیدا کرد.
آره دیگه...
صفا
Iran, Islamic Republic of
....

به شتر گفتند چرا گردنت کجه؟ گفت کجام راسته

....
متین
همینطور ممنوعیت طرح سئوال مرتبط با پرونده کرسنت !!!! پرونده کرسنت در ایران مثل هولو کاست در اروپا شده!!! هیچ کس حق صحبت و سئوال در مورد ان را ندلرد !!!!!!
دم خروس زد بیرون چطور خودت سوال کردی
محسن
Iran, Islamic Republic of
یک هولوکاست در اروپا و دو هولوکاست در ایران. یکی کرسنت و دیگری توافق ژنو. البته با نعل وارونه مواجه می شویم که نه همه در ایران آزاد آزاد آزادند و هیچ فشاری و توهینی و محدویتی نسبت به منتقدین نیست!!
تارینه
اصلا چه معنی داره سوالات خبرنگاران ازقبل پرسیده بشه؟؟؟!!!!!!!!!
یک رییس جمهور انقدر باید فن بیانش قوی باشه که بتونه انن به سوالات به بهترین نحو جواب بده......
فن بیان نمیخواد...تسط به مسائل و امور مملکت لازم داره...
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور محترم که اعتقاد داره مردم خودشون ممیزای خوبی هستن و نیازی به ممیزی کتاب نیست. حالا چطور شده "ممیزی سوال" انجام میدن؟؟
کریم شیره ای
ابوژر خیلی پررو شدی ها به هیچ کش مربوط نیشت که رئش ژمهور ممیژی میکنه شؤال باید در راشتای اعتدال باشه غیر اژ این باشه ممیژی میشه
واقعا براشون متاسفم
همینه که اوضاع صادراتمون اینجوریه.......
Iran, Islamic Republic of
خدا عاقبتمونو ختم به خیر کنه
یونس
Iran, Islamic Republic of
کسانی که این خانم را می شناسند میدانند که چقدر این خانم بی منطق .....است
روشنک
Iran, Islamic Republic of
این خانم حدودا 31 ساله ، به نظر شما شایسته پست به این مهمی است ؟
اطلاع
Iran, Islamic Republic of
ايشان خبرنگار نبوده است بلکه دبير خبر بوده است .