جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

مالیات بر مجموع درآمد از قانون حذف شد

پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 441014
عسکری با تایید خبر نسیم مبنی بر حذف بند مالیات برمجموع درآمد به «نسیم» گفت: با توجه به این که ما باید اول زبر بناهای کار را آماده می‌کردیم و پایگاه‌های لازم را در کشور برای نظام مالیاتی تهیه می کردیم، اجرای آن را به زمان بعد موکول کردیم
به گزارش جهان، علی عسکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان امور مالیاتی در گفتگو با «نسیم» در خصوص حذف دو بخش مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر ثروت از قانون جدید مالیاتهای مستقیم اظهار کرد: بخش مالیات بر مجموع درآمد حذف شده، زیرا با توجه به این که ما باید اول زبر بناهای کار را آماده می کردیم و پایگاههای لازم را در کشور برای نظام مالیاتی تهیه می کردیم، اجرای آن را به زمان بعد موکول کردیم.

وی تصریح کرد: در زمان بررسی لایحه، ما این استدلال را مطرح کردیم که اگر در حال حاضر مالیات بر مجموع درآمد را عملیاتی کنیم، شاید عملیاتی شدن آن پیچیده باشد.

رئیس سازمان امور مالیاتی بر همین اساس به نسیم گفت: به همین خاطر تصمیم گرفتیم درباره بعضی از پایه های مالیاتی از جمله مالیات بر مجموع درآمد، ابتدا برخی از پایه ها و زیر ساختها را ایجاد کنیم، بعد وارد مرحله عمل شویم، زیرا معتقد بودیم که الان زمان اجرای قانون مالیات بر مجموع درآمد نیست.

مالیات بر ثروت حذف نشده است

عسکری در پاسخ به این سوال که "آیا مالیات بر ثروت هم از قانون جدید حذف شد یا خیر " گفت: در حال حاضر عملا مالیات بر ثروت را در قانون داریم و یکی از پایه های مالیات، مالیات بر ثروت است و حذف آن صحت ندارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر قانون مالیاتهای مستقیم، همین چیزی است که ابلاغ شده و در پیشنهادهایی که قبل از تصویب قانون به عنوان لایحه مطرح شده بود، ممکن است خیلی چیزها کم یا زیاد شده باشد، زیرا در فرآیندی که قانون به تصویب نهایی رسیده است، احکامی که تعیین تکلیف شده است همین قانونی است که رئیس جمهور ابلاغ کرد و چیزی غیر از آن نبوده است.

عسکری یادآور شد: با وجود حذف قانون مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بردرآمد همچنان در قانون وجود دارد و مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر مشاغل و مالیات بر حقوق به نوعی همان مالیات بر درآمد است.

گفتنی است روز گذشته جمشید پژویان از کارشناسان زبده و سرشناس بخش عمومی و مالیاتی در گفتگو با نسیم با انتقاد از حذف مالیات برمجموع درآمد گفت که حذف این بند از قانون، اجرا را به مخاطره انداحته و آن را بی خاصیت کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *