پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲۲
۱۶

چقدر از سوریه دست ارتش است؟

شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 281210
سوریه در حالی وارد سومین سال بحران شده که بسیاری از مناطق و شهرهای استان‌های مختلف این کشور در کنترل ارتش است. دمشق به شدت محافظت می‌شود و نبرد بزرگ حلب در راه است و تلاش‌ها برای ناآرام کردن سواحل غربی سوریه ناکام مانده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بی‌تردید حرف اول در بحران سوریه را میدان‌ نبرد می‌زند و در واقع میدان‌های نبرد داور و حاکم بر کشور هستند. این چکیده جدیدترین وضعیت میدانی و امنیتی سوریه است. سخن را سلاح می‌زند و نه هر روز که هر ساعت ممکن است، تغییر برخی موازنه‌ها و معادله‌ها را به دنبال داشته باشد که همچنان نشان می‌دهد، کفه ترازو به سود ارتش سوریه سنگینی می‌کند و در این بین اگر گروه‌های تروریستی و افراد مسلح موفق شدند، در مناطقی ضرباتی به ارتش سوریه وارد کنند، ضرباتی آنی و گذرا بوده و ارتش همچنان حاکم بر میدان است.

آنچه در این گزارش تلاش شده به آن پرداخته شود، دادن نمایی کلی از وضعیت جاری در استان‌ها و مناطق کشور سوریه است، اینکه در کدام مناطق درگیری است، در کدام مناطق ارتش سوریه حضور دارد و اینکه کنترل کدام مناطق در اختیار افراد مسلح است.

دمشق: ارتش بر 97 درصد مناطق مسلط است

اکثر مناطق دمشق، پایتخت سوریه در کنترل ارتش این کشور می‌باشد، بدون اینکه از این مناطق گزارشی مبنی بر انجام عملیات نظامی تا زمان تنظیم گزارش منتشر شده باشد. در حالی‌که نباید از قلم انداخت که این مناطق مدتی است، مورد حمله خمپاره‌ای افراد مسلح از مناطق ریف دمشق قرار می‌گیرد که شاهد انتشار و پراکندگی گسترده افراد مسلح در مناطق مختلف این استان است.

از جمله مهمترین مناطقی که در پایتخت سوریه جزو مناطق کاملا امن به شمار آمده و تهی از هرگونه حضور نظامی ارتش و نیروهای امنیتی وابسته به ارتش سوریه است می‌توان به مناطق زیر اشاره کرد، با این توضیح که برای حفظ امنیت این مناطق مراکز ایست و بازرسی توسط نیروهای امنیتی وابسته به ارتش سوریه دایر شده است:

القصاع – القصور – میدان التحریر – خیابان بغداد – المرزعة – رکن الدین – المهاجرین – المالکی - أبو رمانة – خیابان الثورة و امتداد میدان المرجة – سراسر منطقه قدیمی دمشق - الزاهرة – المزة و قاسیون.

این مناطق بیش از 97 درصد دمشق، پایتخت سوریه را تشکیل می‌دهد. در حالی‌که 3 درصد باقی مانده از مناطق پایتخت سوریه شاهد حضور افراد مسلح و پراکندگی آنها براساس اهمیت و موقعیت منطقه است، به عنوان مثال در منطقه «جوبر» شمار افراد مسلح اندک است که دلیل آن در معرض حمله و هجوم مستمر قرار گرفتن آنها از سوی یگان‌های ارتش سوریه است.

این وضعیت درباره دو منطقه «برزه» و «القابون» نیز مطابقت دارد. در حالی‌که اردوگاه پناهندگان فلسطینی «یرموک» و منطقه «الحجر الأسود» شاهد حضور نسبتا گسترده و قابل توجه افراد مسلح است.

ریف دمشق: 70 درصد شهرها و مناطق استان ریف دمشق در کنترل افراد مسلح است
 
اکثر مناطق ریف دمشق تحت کنترل و تسلط گروه‌های تروریستی و افراد مسلح قرار دارد و در این ارتباط باید گفت که 70 درصد اراضی و مناطق این استان در کنترل این گروه‌ها و افراد است و ارتش سوریه در حال پاکسازی تدریجی این مناطق و به دست گرفتن کنترل آنها و کاستن از میزان حضور و تمرکز گروه‌های تروریستی و افراد مسلح در ریف دمشق است.
 
مناطقی که تحت کنترل گروه‌های تروریستی و افراد مسلح قرار دارد، شاهد درگیری‌های مستمر است، به گونه‌ای که ارتش سوریه هرگاه منطقه‌ای را به کنترل خود را درآورده است، افراد مسلح تلاش می‌کنند، بار دیگر در منطقه مستقر شده و موقعیت گذشته خود را در آن باز یابند.
 
از جمله مناطقی که گروه‌های تروریستی و افراد مسلح در ریف دمشق بر آنها تسلط داشته و کنترل آن را به دست دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
دوما – حرستا – الشیفونیة – عدرا البلد – جسر العب – عربین – زملکا – مرج السلطان – الملیحة و شماری از مناطق غوطة شرقیة الأخرى و دو منطقه یبرود و الزبدانی که شاهد درگیری‌های مستمر ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی و افراد مسلح است و تحت کنترل این افراد و گروه‌ها قرار ندارد، اما در آنها کانون‌های خفته‌ای مشاهده می‌شود که هر از چندگاهی اقدام به حملاتی می‌کنند که با مقابله و دفع این حملات از سوی ارتش سوریه مواجه می‌شوند.
 
صرف نظر از دو منطقه یبرود و الزبدانی؛ منطقه المعضمیة نیز که از جمله مناطق همجوار داریا به شمار می‌آید، شاهد درگیری‌های مستمر بین ارتش سوریه با افراد مسلح است.
 
در این میان ارتش سوریه نیز کنترل شماری از مناطق ریف دمشق را در اختیار دارد که از جمله این مناطق می‌توان به ضاحیة الأسد در حرستا – ضاحیة قدسیا - وادی بردى – دمر – قدسیا – القطیفة – القلمون – بخش بزرگی از منطقه الزبدانی – بخش بزرگی از منطقه النبک – سراسر جرمانا و قطنا اشاره کرد.
 
اما مناطقی که شاهد درگیری‌های شدید و سخت پس از اعلام تصمیم به آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه در ریف دمشق بوده و به زودی از وجود تروریست‌های مسلح پاکسازی خواهد شد و نمی‌توان این مناطق را تحت تصرف هیچ یک از طرف‌های درگیر به شمار آورد، عبارتند از:
 
داریا که حدود 98 درصد پاکسازی شده و طی روزهای آینده منطقه امن اعلام خواهد شد – اطراف منطقه غوطة شرقیة – تل کردی – بخش قابل توجهی از منطقه عدرا – قارة – مزارع شبعا - العتیبة - العبادة – عقربا – بیت سحم و مزارع الملیحة.

حلب: کنترل 60 درصد  در دست ارتش، 20 درصد درگیری و 20 درصد در کنترل افراد مسلح

شهر حلب که پس از دمشق دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت اقتصادی این کشور به شمار می‌آید، در عرصه میدانی و امنیتی شاهد تغییر و تحولات استراتژیکی هم در طرف سوری یعنی ارتش سوریه و هم در میان گروه‌های تروریستی و افراد مسلح بوده و این تغییر و تحولات نه تنها حلب که ریف آن را هم در برمی‌گرفته ‌است .
 
در این ارتباط باید گفت که ارتش سوریه کنترل تمام مناطقی که در شهر حلب در دست داشت، را به جز در منطقه «الشیخ مقصود» حفظ کرد. این منطقه پس از ناکامی کمیته‌های مردمی کردها از مقابله با نفوذ افراد مسلح به این منطقه شاهد ورود شماری از گروه‌های تروریستی به خود بوده است.
 
صرف نظر از آن ارتش سوریه موفق شد، پیشروی‌های چشمگیری را در ریف شهر حلب با گذر از محور راه بین المللی حلب و تسلط بر شماری از مناطق قرار گرفته برسر این راه از جمله شهر «العزیزة» و شماری از شهرهای واقع برسر راه فرودگاه بین المللی حلب محقق کند.
 
به این ترتیب در حالی‌که تا پیش از این پیشروی‌ها ارتش سوریه بر 50 درصد شهر حلب کنترل و تسلط داشت، موفق شد تا این میزان را به 60 درصد افزایش دهد و افراد مسلح تنها بر 20 درصد مناطق استان حلب تسلط دارند که اکثر این مناطق در ریف حلب و به طور مشخص در شمال استان حلب واقع شده است که در جوار مرزهای ترکیه قرار دارد.
 
همچنین میزان مناطقی که شاهد درگیری‌های مستمر بین ارتش سوریه با گروه‌های مسلح است، به 20 درصد مناطق استان حلب می‌رسد.
 
مناطقی که ارتش سوریه بر آنها تسلط داشته و کنترل آنها را در دست دارد، مناطق امن شمرده می‌شود و نیروهای امنیتی وابسته به ارتش سوریه با ایجاد موانع و نقاط ایست و بازرسی تلاش می‌کنند، از امنیت این مناطق بیش از پیش محافظت کنند.
 
مناطق امن و تحت کنترل ارتش سوریه بدین شرح است: الأشرفیة – الجمیلیة – میدانن سعد الله الجابری و مناطق اطراف آن – منطقه نظامی هنانو و مناطق اطراف آن – الحمدانیة – صلاح الدین – السلیمانیة – العزیزیة – المیدان – الشهباء – حلب الجدیدة – الموغامبو و منطقه فرودگاه بین المللی حلب و مناطق اطراف آن.
 
اما مناطقی که افراد مسلح و گروه‌های تروریستی بر آنها تسلط داشته و کنترل آنها را در دست دارند و شاهد درگیری‌هایی بین ارتش سوریه با افراد مسلح است، عبارتند از: ریف شمالی که شهر اعزاز را در برمی‌گیرد – مناطق شهری: نیمی از منطقه الشیخ مقصود - الصالحین - المرجة – باب النیرب – الکلاسة – بخشی از دو منطقه سیف الدولة و الأعظمیة - السکری – بستان القصر – المیسر – کرم الجبل – باب الحدید در بخش قدیمی شهر حلب و قاضی عسکر.
 
اما مناطق درگیری بین یگان‌های ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی و افراد مسلح عبارتند از: صلاح الدین - ریف شمالی حلب - اللیرمون – شماری از مناطق بخش قدیمی شهر حلب مانند میدان التنانیر و باب الحدید و أغیور.
 
حمص: تسلط ارتش بر 80 درصد مناطق، درگیری در 10 درصد، و 10 درصد در اختیار افراد مسلح

یگان‌های ارتش سوریه و نیروهای مسلح این کشور طی روزهای اخیر موفق شدند تا پیشروی‌های چشمگیر و بزرگی را در مناطق مختلف شهر حمص محقق کنند، این در حالی است که اخباری مبنی بر به دست گرفتن کنترل کامل شهر حمص توسط ارتش سوریه نیز منتشر شده است، با این حال بازمانده‌های افراد مسلح و گروه‌های تروریستی در این شهر تلاش می‌کنند، همچنان بقای خود در حمص را محقق کنند.

با توجه به پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در مناطق مختلف حمص و ریف آن هم اکنون نیروهای مسلح و ارتش سوریه بر 80 درصد استان حمص تسلط دارند و افراد مسلح و گروه‌های تروریستی تنها 10 درصد مناطق این استان را در کنترل خود دارند و 10 درصد مناطق باقی مانده نیز شاهد درگیری‌های مستمر بین یگان‌های ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی و افراد مسلح است.

مناطق امنی که ارتش سوریه کنترل آنها را در دست دارد و این مناطق را از کنترل افراد مسلح و گروه‌های تروریستی خارج کرده، عبارتند از: الزهرة – عکرمة – وادی السایح – طریق الشام – بابا عمرو – باب سباع – الأرمن – الوعر – الدبلان – میدان قدیمی شهر حمص و مناطق اطراف آن – ضاحیة الولید – باب هود و ریف حمص که 80 درصد روستاهای ریف حمص و دو شهر تلکلخ و ریف القصیر را به طور کامل در برمی‌گیرد.

مناطقی که کنترل آنها در دست افراد مسلح و گروه‌های تروریستی است، عبارتند: الورشة – الحمیدیة – مرکز شهر القصیر

مناطقی که شاهد درگیری‌هایی بین یگان‌های ارتش سوریه با افراد مسلح و گروه‌های تروریستی است، عبارتند از: باب الترکمان – جورة الشیاح – الخالدیة – الرستن – الحصن.

إدلب: درگیری ارتش سوریه با افراد مسلح در مناطق و شهرهای مختلف
 
با وجودی‌که ریف ادلب از جمله پناهگاه‌ها و دژهای افراد مسلح و گروه‌های تروریستی به شمار می‌آید و هر از چندگاهی شاهد شدیدترین و سخت‌ترین درگیری‌ها می‌باشد، با این حال یگان‌های ارتش سوریه همچنان کنترل شهر ادلب را پس از واداشتن افراد مسلح و گروه‌های تروریستی به عقب نشینی از مناطق پیرامونی شهر و جنگل‌ها و بوته‌زارهای آن طی ماه‌های گذشته به ویژه در منطقه جبل الزاویه در دست دارند.
 
اما مناطق ورودی شهر ادلب طی روزهای اخیر شاهد تلاش چندین باره افراد مسلح به ویژه از بخش جنوبی و غربی شهر برای نفوذ به ادلب بوده است که با مقاومت و ممانعت ارتش سوریه مواجه شده و وادار به عقب نشینی شدند.
 
در ریف شرقی ادلب که شاهد شدیدترین و سخت‌ترین درگیری‌ها در ریف است، افراد مسلح و گروه‌های تروریستی بر اکثر روستاها و شهرهای کوچک وابسته به منطقه جسر الشغور و اریحا و سراقب و سرمین مسلط هستند و کنترل آنها را در دست دارند و به همین دلیل درگیری بین یگان‌های ارتش سوریه با افراد مسلح و گروه‌های تروریستی در این مناطق همچنان ادامه دارد.
 
در ریف غربی روستاهای جمیلیة و البشیریة و مشمشان و الشغور تحت کنترل و تصرف افراد مسلح و گروه‌های تروریستی قرار دارد و شاهد درگیری‌های بسیار سخت و شدید بین ارتش سوریه با این گروه‌های تروریستی و افراد مسلح است.
 
در منطقه جبل الزاویة همچنان شهرهای محمبل و الرامی و المعصرة تحت کنترل ارتش سوریه است. این درحالی است که یگان‌های ارتش سوریه کنترل این مناطق را چندماه پیش از دست افراد مسلح و گروه‌های تروریستی خارج کرده و هر از چندگاهی شاهد درگیری‌ افراد مسلح با یگان‌های ارتش سوریه برای بازگشت به این مناطق است.

در این میان دو روستای احسم و کفرعوید در منطقة جبل الزاویة با وجودی‌که شاهد درگیری‌های شدید و سخت بین یگان‌های ارتش سوریه با افراد مسلح و گروه‌های تروریستی بوده، با این حال این دو رستا همچنین تحت کنترل و تصرف افراد مسلح و گروه‌های تروریستی است.

در ریف جنوبی نیز دو شهر التمانعة و الهبیط شاهد درگیری‌های سخت و شدید بین یگان‌های ارتش سوریه و افراد مسلح و گروه‌های تروریستی است. این درحالی است که نیروهای مسلح ارتش سوریه موفق شدند، در ریف جنوبی کنترل منطقه خان شیخون را به دست گیرند که برای مدت‌ها تحت کنترل افراد مسلح و گروه‌های تروریستی بود.

اما در ریف شمالی شهرهای کفرنبل و حیش و معصران و الرامی و دیر سنبل و النیرب تحت کنترل افراد مسلح و گروه‌های تروریستی قرار دارد و درگیری یگان‌های ارتش سوریه با این گروه‌ها همچنان ادامه دارد.

در منطقة معرة النعمان درگیری‌ها همچنان در دو منطقه الحامدیة و وادی الضیف و پایگاه نظامی الشبیبة در شهر معرة النعمان ادامه دارد و این منطقه و ریف آن  شاهد انتشار و استقرار گسترده افراد مسلح و گروه‌های تروریستی است.

دو منطقه ابو ظهور و تفتناز نیز همچنان شاهد درگیری‌های سخت و شدید بین یگان‌های ارتش سوریه با افراد مسلح و گروه‌های تروریستی است که تلاش دارند، فرودگاه نظامی «ابو الظهور» را تصرف کنند.

اما دو منطقه کفریا و الفوعة همچنان تحت تصرف ارتش سوریه است و با وجود حملات مکرر افراد مسلح و گروه‌های تروریستی و محاصره این دو منطقه از نفوذ در آنها باز مانده‌اند. این درحالی است که منطقه «حارم» پس از مدت‌ها ایستادگی در برابر حملات افراد مسلح و گروه‌های تروریستی سرانجام به دست این گروه‌ها سقوط کرد.

رقة: کنترل رقه بدست 10 هزار فرد مسلح وابسته به القاعده

اما از الرقه که در مرکز شمال سوریه قرار دارد، گزارش می‌رسد که حدود 10 هزار جهادی تکفیری وابسته به گروه «جبهه النصره» و گروه تروریستی موسوم به «ارتش آزاد سوریه» در مناطق مختلف شهر رقه و مناطق ریف رقه از جمله شهرهای معدان و تل أبیض و الطبقة مستقر و پراکنده شده‌اند.
 
این درحالی است که ارتش سوریه خود را برای عملیاتی مهم و گسترده برای حمله به این شهر و تیپ 17 ارتش سوریه در نزدیکی شهر رقه آماده می‌کنند. تیپ 17 ارتش سوریه هم اکنون چند ماهی است در معرض حملات افراد مسلح و گروه‌های تروریستی وابسته به جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه قرار دارد تا روحیه ارتش سوریه و استحکامات آن را در شهر الرقه تضعیف و متزلزل کند.
 
دیر الزور: شرایط عادی، بازگشت شهروندان به منازل خود

اطلاعات رسیده از استان دیر الزور که در شرق سوریه قرار دارد، از بهبود اوضاع خدماتی در این استان و شهرهای‌ آن خبر می‌دهد و اهالی مناطقی که در این استان به دلیل جنایت‌های ارتش آزاد و جبهه النصره خانه‌های خود را ترک کرده بودند، در حال بازگشت به خانه‌های خود هستند و اطلاعات به دست آمده تاکید می‌کنند که توانمندی‌ها و قدرت افراد مسلح و گروه‌های تروریستی که در این استان پراکنده و مستقر بودند، به شکل چشمگیری رو به کاهش گذاشته است.

همچنین جدیدترین گزارش‌های میدانی و امنیتی به دست آمده تاکید می‌کنند که حضور و فعالیت افراد مسلح و گروه‌های تروریستی در داخل شهر دیر الزور به شکل چشمگیری کاهش یافته و هم اکنون حضور آنها به مناطق ریف دیر الزور محدود شده است، به خصوص آنکه در مناطقی این افراد مسلح و گروه‌های تروریستی با مقاومت‌های مردمی نیز مواجه بوده‌اند که مانع از ورود آنها به این مناطق می‌شد.

گزارش‌ها تاکید می‌کنند که حضور گروه جهادی تکفیری جبهه النصره در ریف دیر الزور بیش از گروه تروریستی ارتش آزاد است و از این حیث جبهه النصره ضربات سختی را از اهالی منطقه «المسراب» متحمل شده است که حضور افراد مسلح در این منطقه را رد کرده و به شدت در برابر ورود و نفوذ آنها ایستادگی کردند و این موجب شد تا گروه جهادی تکفیری جبهه النصره اقدام به قتل عام تمام اعضای یک خانواده این منطقه کنند.

در منطقه المیادین که در جوار مرزهای عراق قرار دارد، هم عناصر جبهه النصره و هم گروه تروریستی ارتش آزاد مشاهده می‌شوند. این دو گروه در این منطقه اقدام به سرقت نفت و پالایش آن به صورت ابتدایی و اولیه و فروش آن، آن طرف مرزها می‌کنند.

اما در خود شهر دیر الزور حضور افراد مسلح در برخی مناطق آن قابل ملاحظه است که مهمترین این مناطق، منطقه «الحویقة» است و یگان‌های ارتش سوریه به صورت پراکنده با آنها درگیر هستند.
 
حسکة: کنترل کامل اوضاع بدست ارتش/ راس العین کانون بحران
 
استان حسکه در شمال شرقی سوریه قرار دارد. اوضاع در این استان کاملا آرام گزارش شده است و حضور افراد مسلح و گروه‌های تروریستی به مناطق قرار گرفته در نزدیکی مرزهای ترکیه محدود می‌شود که مورد حمایت دولت ترکیه قرار داشته و سلاح و افراد مسلح گسیل این مناطق می‌کند.
 
شاید بتوان گفت، یکی از مهمترین مناطق امنیتی این منطقه که شاهد درگیری‌هایی بوده، منطقه «راس العین» است که طی چند روز گذشته شاهد ناآرامی‌هایی بوده، اما هم اکنون اوضاع در آن آرام گزارش شده است.

این درحالی است که سطح ارائه خدمات در استان الحسکه کاهش چشمگیری داشته است که یکی از دلایل آن تخریب ساختارهای زیر بنایی شهر الرقه توسط افراد مسلح و گروه‌های تروریستی که خدمات مورد نیاز خود مانند آب و برق را از الرقه تامین می‌کنند.

درعا: ارتش بر 50 درصد بر مناطق مسلط است

استان درعا تنها استان سوریه است که تسلط بر مناطق در آن به صورت روزانه صورت می‌گیرد. هم اکنون اکثر مناطق تجمع افراد مسلح در استان درعا در معرض حملات یگان‌های توپخانه ارتش سوریه است. با این حال می‌توان گفت که 50 درصد مناطق استان درعا در کنترل ارتش سوریه است و تلاش برای پاکسازی دیگر مناطق این استان ادامه دارد.

اما مناطقی که شاهد درگیری‌های سخت و شدید بین یگان‌های ارتش سوریه با افراد مسلح و گروه‌های تروریستی بوده، عبارتند از درعا البلد – الحراک – الشیخ مسکین – طفس – الصنمین – بصرى الشام.

مناطقی هم که افراد مسلح و گروه‌های تروریستی بر آن تسلط داشته و کنترل آن را در دست دارند، عبارتند از : داعل – غباغب – الشجرة – تسیل که مناطق گسترده‌ای هستند، با این حال بخش‌هایی از آنها تحت کنترل ارتش سوریه است.

مناطقی که تحت کنترل و تسلط ارتش بوده و 50 درصد مناطق استان را تشکیل می‌دهند و پس از درگیری‌های سخت و شدید ارتش سوریه با افراد مسلح و گروه‌های تروریستی از وجود این افراد و گروه‌ها پاکسازی و امن شده، عبارتند از: الکاشف – اطراف استان و محل ارتباط با السویداء – بصر الحریر و اطراف درعا البلد و نوى.

یگان‌ تویخانه ارتش سوریه نیز مناطق خربة غزالة – المسیفرة – مزیریب را به شدت زیر آتش دارد.

القنیطرة: کنترل کامل مناطق استان توسط ارتش
 
شهر القنیطره همچنان به طور کامل تحت کنترل و تسلط ارتش سوریه است. این درحالی است که شهر «خان ارنیه» شاهد درگیری‌هایی در نتیجه تلاش افراد مسلح برای تصرف این شهر است که مرکز استان به شمار می‌آید. همچنین روستای «بئر العجم» همچنان تحت کنترل و تصرف افراد مسلح و گروه‌های تروریستی قرار دارد.

از سوی دیگر یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند، با بیرون راندن افراد مسلح و گروه‌های تروریستی از روستای البریقه کنترل این روستا بار دیگر به دست گیرند. اما بخش‌هایی از روستای «جبا» شاهد درگیری‌های پراکنده و بوده و شهر «القحطانیة» نیز شاهد تلاش برای نفوذ افراد مسلح و گروه‌های تروریستی به آن بوده است.

حماه:  99 درصد استان در اختیار ارتش است
 
یگان‌های ارتش سوریه کنترل کامل شهر حماه را به استثنای بزرگراه حلب در دست دارند که شاهد تلاش‌های افراد مسلح و گروه‌های تروریستی برای به دست گرفتن کنترل آن است.
 
در جنوب ریف حماه شهر «مصیاف» و ریف آن شاهد هیچ گونه درگیری و تنشی نبوده و کنترل کامل آن همچنان در دست ارتش سوریه است.
 
منطقه «سهل غاب» نیز با وجود درگیری‌های پراکنده‌ای که مناطق و روستاهای موجود در این منطقه شاهد آن است، همچنان تحت کنترل ارتش سوریه است، به استثنای شهر «قلعة المضیق» که مناطق اطراف آن شاهد درگیری‌های مستمر افراد مسلح و گروه‌های تروریستی برای تصرف این شهر استراتژیک است، به این جهت که در این شهر پایگاه نظامی «تل عثمان» قرار دارد. از سوی دیگر روستاهای التوینة و حویجة و الحویز نیز شاهد درگیری‌های پراکنده در نتیجه هجوم افراد مسلح به مراکز ایست و بازرسی ارتش سوریه است.
 
این درحالی است که منطقه السلمیة و ریف آن و همچنین دو شهر سقیلبیة و محردة تحت کنترل کامل ارتش سوریه است و شهر «تل الدرة» چندین بار مورد حمله خمپاره‌ای افراد مسلح بوده است. اما شهر «الیعقوبیة» که همچنان از چندماه پیش در معرض حملات سخت و شدید افراد مسلح و گروه‌های تروریستی قرار دارد، تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارد.
 
در شمال ریف حماه یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند، دو شهر کرناز و المغیر را از کنترل افراد مسلح و گروه‌های تروریستی خارج کنند و کنترل کامل آنها را به دست گیرند. اما روستای «عقرب» همچنان تحت کنترل گروه‌های تروریستی قرار داشته و درگیری‌ها در شهرهای کفرومة و صوران و تل هواش و قریة جنان ادامه دارد و از منطقه «الحمرا» که شاهد درگیری‌های سخت و شدید است، خبر می‌رسد که افراد مسلح و گروه‌های تروریستی وارد این منطقه شده‌اند.
 
در منطقه «السعن» درگیری‌های پراکنده ارتش سوریه با افراد مسلح همچنان ادامه دارد، در حالی‌که کنترل آن همچنان در دست ارتش سوریه است و ارتش سوریه که چندماه پیش موفق شده بود، کنترل دو شهر مورک و طیبة را به دست گیرد، همچنان به تحکیم استحکامات خود در این دو شهر و حضور خود در آن ادامه می‌دهد.

در شرق ریف حماه نیز روستای «ام میل» شاهد درگیری‌های سخت و شدید پس از تصرف آن توسط افراد مسلح و گروه‌های تروریستی است، در حالی‌که کنترل دیگر روستاهای این منطقه همچنان در دست ارتش سوریه است.

سویداء: کنترل 99 درصد مناطق مختلف استان توسط ارتش سوریه

سراسر شهر سویداء و ریف آن خالی از هرگونه فرد مسلح و گروه تروریستی است و بالطبع این شهر شاهد هیچ گونه درگیری مسلحانه یا عملیات نظامی نبوده و در این خصوص می‌توان گفت که 99 درصد مناطق این استان شاهد هیچ گونه عملیات نظامی نبوده و تنها برخی از مناطق جنوبی این استان در معرض حملات مکرر افراد مسلح و گروه‌های تروریستی قرار گرفته که بین درعا و سویداء پراکنده هستند و حملات آنها به طور مستمر دفع و خنثی شده است.

لاذقیة: کنترل کامل بدست ارتش سوریه است

یگان‌های ارتش سوریه مواضع خود در ریف لاذقیه را تحکیم بخشیده که پیشتر شاهد عملیات‌ مسلحانه افراد مسلح و گروه‌های تروریستی البته به شکل اندک و پراکنده بود و براین اساس می‌توان اظهار کرد که حدود 100 درصد مناطق استان تحت کنترل ارتش است، اگرچه در برخی از روستاهای دور افتاده این استان تلاش‌هایی برای انجام برخی عملیات مسلحانه صورت گرفته که با ناکامی و شکست همراه بوده است.

با این حال ارتش سوریه هم اکنون بر 100 درصد مناطق شهر لاذقیه تسلط دارد و هیچ عامل و عنصر مسلحی در داخل شهر لاذقیه مشاهده نمی‌شود و 95 درصد ریف لاذقیه نیز تحت کنترل و تسلط ارتش سوریه است و تنها 5 درصد مناطق ریف لاذقیه در تصرف افراد مسلح و گروه‌های تروریستی است.

مناطق حضور افراد مسلح و گروه‌های تروریستی در ریف لاذقیه بخش‌هایی از منطقه «جبل الترکمان» است.

طرطوس: کنترل 100 درصد مناطق مختلف استان توسط ارتش سوریه

افراد مسلح و گروه‌های تروریستی تلاش‌های خود برای حمله و یورش به استان طرطوس را افزایش دادند. این درحالی است که استان طرطوس یکی از استان‌های بسیار امن سوریه به شمار می‌آید و در این اواخر شاهد برخی عملیات‌های محدود افراد مسلح و گروه‌های تروریستی در منطقه بانیاس بود که بر اوضاع طرطوس تاثیر گذاشت و موجب بروز برخی ناآرامی‌ها در برخی مناطق استان طرطوس شد.

اما شهر طرطوس شاهد هیچ نشانه‌‌ای از افراد مسلح یا عملیات‌های تروریستی نبوده و ارتش سوریه به شدت از این این شهر و ریف آن محافظت و مراقبت به عمل می‌آورد.

براین اساس می‌توان گفت که میزان کنترل ارتش بر این استان و مناطق مختلف آن و از جمله ریف آن 100 درصد در اختیار ارتش سوریه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ابوذر
معلوم نشد چند درصد کلی خاکی سوریه در دست مخالیفان است
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر تکفیری ها
مرگ برتکفیری ها وحامیان انان
علی
ولی آخر نگفتید چقد از

خاک سوریه به دست ارتش سوریه است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا جواب درست نمی دهید
Germany
مرگ بر تروریست امریکای
سامان
خبر هاتونو بروز رساني كنيد خواهشا
Romania
چند در از خاک سوریه دست مخالفان دولت است
امیر
اگه میخواستی سایتت پر بیننده تر شه خب یه نقشه درست و حسابی میزاشتی
عادل
تقریبا 50 درصد سوریه
نرگس
بلاخره چند درصد خاک سوریه در دست ارتش است
حسینی
United States
سلام، لطفا روی نقشه نشون بدین با تمام جزیئیات
حسین زاده
سلام به مدیر وکارکنان محترم .امیدوارم درکارهایتان که اطلاع رسانی است موفقباشید ودر ضمن جنگ داخلی سوریه مثل جنگ تحمیلی کشورخودمان ایران است جهان غرب این دفعه عزمش قویتراز جنگ عراق علیه ایران است . چون افراد خدمتکار ومزدور از بارزانی بی مقدار گرفته اردوغان جنایتکار ودیوانه وشیخ الشیوخ منطقه هدف تکه تکه کردن منطقه به سبک کفتار بوده اند وهستند من به پیروزی کشورم کمک به کشور سوریه ایمان دارم . واما اشغالگران فلسطین هرگز دست بردارنیستند حتی اگر امروز ایران رسما دوستی خودرا با جنایتکاران اعلام کند حمله اسرائیل غاصب شوخی نیست وتبلغ هم نیست .هوشیارباید باشیم .هرگز نباید غافل باشیم ...
مصطفی
یه کم به روز رسانیم بدنیستا مال 2سال پیش این مطلب
امین
به جای یک گزارش 600 خطی که کسی حوصله خوندن اونو نداره، یک عکس رنگی از نقشه سوریه با درصدی که دست ارتشو داعش هست نشون می دادید بهتر نبود؟
علی
Iran, Islamic Republic of
مدیریت محترم من که نفهمیدم چند درصد خاک سوریه دست تروریستها است