چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

ورودنمایندگان مجلس به فدراسیونهاممنوع!

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 346119
سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان مجلس شورای اسلامی تکلیف حضور نمایندگان خانه ملت در انتخاب فدراسیون‌های ورزشی را روشن کرد و بر این اساس پرونده‌ حضور سید مهدی هاشمی در مجمع انتخاباتی فدراسیون تیراندازی بسته شد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بحث ممنوعیت حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر در انتخابات ریاست فدراسیون‌های ورزشی اگر چه بارها توسط سازمان بازرسی کل کشور مورد تاکید قرار گرفته بود، اما علی‌رغم قانونمداری وزارت ورزش و جوانان بر رعایت قوانین مورد تاکید، از سوی برخی از کاندیداها تمکین نمی‌شده که همین مساله هم علتی بود در تاخیرها و تعویق‌های مکرر در انتخابات، اما در نهایت این کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بود که به صراحت اعلام کرد حضور همزمان نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر در فدراسیون‌های ورزشی یعنی همان دو شغله بودن که طبق قانون ممنوع است.

اما نکته حائز اهمیت این است که با اعلام موضوع رسمی مجلس شورای اسلامی پرونده‌ ابهامات در رابطه با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر بدون استفساریه جدید بسته و کلاف سر در گم انتخابات باز شد.

در ادامه ایسنا به ارائه گزارشی از وضعیت برگزاری انتخابات تیراندازی می‌پردازد.

* شش نامزد به دنبال ریاست

بعد از روی کار آمدن مدیران جدید در وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، یکی از مواردی که به سرعت در دستور کار متولیان ورزش قرار گرفت، سامان دادن به وضعیت بیش از ۱۵ فدراسیون ورزشی بود که با سرپرست اداره می‌شدند.

در همین راستا، در وهله نخست مهلت ۱۰ روزه نام نویسی از نامزدهای یازده فدراسیون ورزشی از بیست و هفتم مهر آغاز و تا هشتم آبان ادامه یافت که در نهایت شش نفر از ۹۲ نامزد انتخاباتی این فدراسیون‌ها، سهم تیراندازی شد که اسامی این نامزدها به شرح زیر است:

۱- بهزاد ملکی ۲- مرادی ۳- علی فرجاد ۴- حمیدرضا ناطقی ۵- محمدرفیع رفیع‌نیا ۶- سید مهدی هاشمی.

* ایست سازمان بازرسی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی

سازمان بازرسی کل کشور سال‌هاست که می‌گوید بازنشسته‌ها و مدیران دو شغله نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی شرکت کنند،‌ اما تا چندی قبل گوش شنوایی برای رعایت این قانون در میان مدیران ورزش وجود نداشت. یکی از نکاتی که در مدیریت فعلی وزارت ورزش و جوانان به چشم می‌خورد، قانون مداری متولیان ورزش است و تمامی کسانی که در انتخابات فدراسیون‌ها شرکت می‌کنند به یک چشم دیده می‌شوند و باید بر ممنوعیت لحاظ شده از سوی سازمان بازرسی کل کشور دقت کنند تا با رفع ممنوعیت‌ها از جمله گرفتن مجوز بازگشت به کار از دولت و یا کناره‌گیری از شورای شهر و نمایندگی مجلس بتوانند سکان هدایت فدراسیون‌ها را در دست بگیرند.

سید مهدی هاشمی سال‌ها ریاست فدراسیون تیراندازی را بر عهده داشته است و از نظر برخی کارشناسان عملکرد قابل قولی در راس فدراسیون داشته، اما به دلیل حضورش در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده ، قانون در مورد او هم اعمال شده و شرایط شرکت در انتخابات را ندارد.

هاشمی علاوه بر عضویت در مجلس شورای اسلامی بازنشسته بوده که به دلیل ایثارگر بودن طبق آیین‌نامه فدراسیون‌های ورزشی می توانست بدون گرفتن مجوز از دولت در انتخابات شرکت کند. او بارها به ممنوعیتش برای شرکت در انتخابات واکنش نشان داده و گفته "مجوز لازم برای انتخابات را گرفته و سازمان بازرسی کل کشور سوالی از او نداشته، اما اگر پرسشی وجود داشته باشد حاضر است پاسخ دهد."

اما زارع نماینده سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید ما مکاتباتی درباره وضعیت نامزدها نمی‌کنیم، اما برایمان محرز شده که هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی است و برای شرکت در انتخابات باید موانع موجود را از پیش‌رو بردارد.

زارع تاکید دارد که نماینده بودن مانع شرکت در انتخابات است و هیچ قانونی وجود ندارد که این دسته افراد بتوانند مجوز بگیرند. به گفته او مشخص نیست که هاشمی از کجا و چه مجوزی گرفته؛ چرا که فقط بازنشسته‌ها می‌بایست مجوز برگشت به کار از دولت بگیرند، اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر مشغول به کار هستند و نیازی به مجوز نیست.

با این همه هاشمی اعتقاد دارد که خوب نیست جواب نماینده سازمان بازرسی کل کشور را در رسانه‌ها بدهد. او تاکید دارد که مجوز لازم را دارد و در انتخابات شرکت می‌کند، اما اگر وزیر مصلحت دیگری دارد می‌تواند در مجمع حاضر نشود.

هاشمی به فدراسیون نمی‌رود؛ هاشمی به فدراسیون می‌رود!

سجادی در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد: دوره‌ی قانونی هاشمی به پایان رسیده و بعید می داند که او به فدراسیون تیراندازی برود.

او تاکید کرد که به دبیر فدراسیون اختیارداده شده تا امور مربوطه را انجام دهد. اما هامونی حقیقت نظیر دیگری دارد و می‌گوید که هاشمی در طول هفته به فدراسیون مراجعه می‌کند و طبق اختیاراتی که دارد به فعالیت می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، با اعلام متناقض مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون تیر اندازی مشخص نیست که دبیر فدراسیون مختار است و هاشمی به فدراسیون نمی‌رود و یا عکس این قضیه صحت دارد.

ثبت نام مجدد از تیراندازی چرا و چگونه؟

چندی قبل نصرالله سجادی نام تیراندازی را در کنار فدراسیون‌های قایقرانی و اسکی برای ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست گذاشت. او با اشاره به نامه سازمان بازرسی می‌گوید که دو نفر از نامزدهای تیراندازی بازنشسته هستند و نمی‌توانند از دولت مجوز بگیرند. دو نفر هم شاغل هستند و نمی‌خواهند از مشاغلشان کناره گیری کنند. هاشمی هم که نماینده مجلس شورای اسلامی است و منع دارد.

با این تفاسیر از نظر معاون قهرمانی نامزد دیگری برای انتخابات باقی نمی‌ماند و باید ثبت‌نام مجدد از کاندیداها صورت بگیرد، بنابراین فعلا زمان انتخابات مشخص نیست که این اعلام موضع وزارت ورزش و جوانان یعنی پرونده‌ کار هاشمی در تیراندازی بسته شده و دیگر نظری برای حمایت از حضور مجددش در راس امور وجود ندارد.

* آب پاکی روی دست نمایندگان مجلس ریخته شد

بلاتکلیفی در برگزاری انتخابات فدراسیون‌هایی که کاندیداهایشان نماینده مجلس هستند تا جایی پیش رفته که مجمع انتخاباتی تیراندازی بیش از از سایر فدراسیون‌ها تاخیر داشته است، در همین راستا روز گذشته کمیسیون فرهنگی مجلس با نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ورزش و جوانان نشست مشترکی داشت. پس از پایان نشست رسما سخنگوی کمیسیون فرهنگی اعلام کرد که برداشت کمیسیون فرهنگی این است که ممنوعیت حضور نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر به صراحت در قانون توضیح داده شده و هیچ نیازی به استفساریه نیست.

سید علی طاهری با تاکید بر این که حضور این دسته از افراد در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی خلاف قانون و مصداق دو شغله بودن است، یادآور می‌شود که برخی از نمایندگان می‌گویند اگر این موضوع قانونی بوده چرا تاکنون لحاظ نمی‌شده و سازمان بازرسی کل کشور پاسخ داد که قبلا مدیران کوتاهی می‌کردند و نباید روال غلط سابق تداوم یابد.

به گزارش ایسنا، بر خی از نمایندگان هم اعتقاد دارند ریاست فدراسیون شغل تمام وقت نیست و مانند تدریس در دانشگاه پاره وقت است که قانون به صراحت اشاره کرده نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمی‌توانند رییس فدراسیون باشند و بنابراین جای هیچ شک و شهبه‌ای نیست. این را نیز سخنگوی کمیسیون فرهنگی گفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *