پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

اکران ۳ فیلم حاشیه‌دار در پاسخ به مجلس

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 377322
در حالی که با اکران ۳ فیلم حاشیه‌دار، سازمان سینمایی شمشیر را از رو بسته ‌است و در معاونت هنری هم وضع از این بدتر است، باید دید واکنش نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی در برابر نادیده گرفتن اعتقادات و ارزش‌های مردم چه خواهد بود.
به‌گزارش جهان به نقل از فارس، بعد از آنکه اعضای کمیسیون فرهنگی و نمایندگان محترم مجلس به وزیر ارشاد در مورد تلاش رییس سازمان سینمایی برای اکران فیلم‌های حاشیه‌دار و توقیفی هشدار داد ،گویی نهاد متولی فرهنگ و ارشاد اسلامی به صرافت افتاده‌است تا با تمام قوا مقابل این هشدارها ایستادگی کند.انتشار سه خبر عجیب، احتمال ایستادگی ارشاد مقابل مجلس را بیش از پیش تقویت می‌کند:

۱- اکران فیلم سینمایی حامی فتنه فیلم سینمایی «عصبانی نیستم»

ساخته رضا درمیشیان.این فیلم قرارداد خود را در گروه سینما آفریقا به ثبت رساند و پس از اکران فیلم خواب‌زده‌ها ساخته فریدون جیرانی به نمایش درخواهد آمد.

در این فیلم با نگاهی جانبدارانه داستانی در بستر ماجراهای فتنه سال ۸۸ روایت شده‌است.نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد انتقاد و اعتراض مردم و بسیاری از اهالی رسانه قرار گرفت و حاشیه‌هایی نیز به‌وجود آورد.

۲- اکران خانه پدری در گروه «هنر و تجربه»

این فیلم تلخ و در مواردی آزار دهنده که در ابتدای آن پدری به خاطر تعصب و غیرت آنقدر بر سر دخترش می‌کوبد که مغز او را متلاشی می‌کند تا حدی باعث ناراحتی مخاطبانش شد که حال چند نفر پس از دیدن آن بد شد و راهی بیمارستان شدند.کارگردان تلاش کرده‌است تا روایتی انحرافی و اغراق‌آمیز از تعصب و غیرت را از چند نسل گذشته تا کنون در خانه‌پدری که تمثیلی از ایران است نشان دهد. روابط تلخ و سیاه افراد این خانه و فضای توطئه و مخفی‌کاری رایج در آن و مواردی از این دست موجب رنجش هر ایرانی می‌شود که در مقابل موج فیلم‌های خارجی ضد ایرانی مثل «سیصد» باید این نگاه ناروا به کشورش را هم از سوی یک کارگردان وطنی شاهد باشد.

۳- اکران عمومی فیلم توقیفی پاداش نیمه دوم سال.

امروز توسط یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از پخش کننده فیلم سینمایی «پاداش» اعلام شد که این فیلم به‌زودی اکران می‌شود. این فیلم در چند سال گذشته برای نمایش عمومی دچار مشکل شده‌بود.نسخه قدیم «پاداش» درباره یکی از مدیران دولت با ظاهری مذهبی و حزب‌اللهی است که به ماموریت‌های خارجی متعدد می‌رود. تا اینکه در یک نوبت او را برای تشویق به سفر حج می‌فرستند .او که به شدت علاقمند به خانم‌ها است و مشکلات اخلاقی دارد ،در این سفر برخلاف تصور او که انتظار دارد مانند یک مدیر دولتی با او برخورد شود، این اتفاق نمی‌افتد.او تلاش می‌کند فرار کند.به گفته سازمان سینمایی نسخه جدیدو اصلاح شده فیلم بسیار متفاوت از نسخه گذشته آن خواهد بود.

سازمان سینمایی برای تمام این تصمیم‌ها توجیهات غیر منطقی دارد و در همه موارد ادعا می‌کند مشکلات فیلم را با اعمال تغییراتی ازجمله حذف بعضی صحنه‌ها و مواردی از این دست رفع خواهد شد.اما هر عقل سلیمی می‌داند که دست کم در دو مورد اول وقتی کل موضوع فیلم مثلا در حمایت از فتنه یا هجو غیرت و مذهب است تغییر فلان صحنه و بهمان نما دردی را دوا نمی‌کند و چیزی را تغییر نمی‌دهد.

با این اوصاف که در مدت کمتر از یک هفته سازمان سینمایی اعلام کرده است یک فیلم حامی فتنه و فیلمی دیگر که خشونت را عریان نمایش می‌دهد و غیرت و تعصب مذهبی را با بیان انحرافی و اغراق آمیز مطرح می‌کند و فیلمی دیگر در هجو مذهبی‌ها و حزب‌اللهی‌ها را اکران خواهد کرد،و در حالی که به‌نظر می‌رسد ارشاد و سازمان سینمایی شمشیر از رو بسته‌اند و در معاونت هنری و بخش‌های نمایش و موسیقی و تجسمی هم وضع از این بدتر است،باید دید واکنش نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی دربرابر این نادیده گرفتن اعتقادات و ارزش‌های مردم چه خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کجا مردم هنگام تماشای فیلم من عصبانی نیستم اعتراض کردند اتفاقا خیلی هم تشویقش کردند