پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

خاطرات بیان نشده از پیشرفت فناوری فضایی

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 410621
"اکنون مدتی است که در مسیر اقتدار قرار داریم. آنگاه که امید را فرستادیم تا سفیری باشد که امید بد خواهان را نا امید کند و آن گاه که طلوع را نشان دادیم تا غروب اقتدار پوشالی شان را نمایان کنیم و فجر را بر یکی از قله های سر به فلک کشیده آسمان نشاندیم تا یادآور پیروزی هایمان باشد."
به گزارش جهان، چندی پیش و در آستانه دهه مبارک فجر ماهواره ملی فجر با موفقیت در مدار قرار گرفت. به همین مناسبت و به همت بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه امیرکبیر همایشی تحت عنوان"بررسی رویکرد فضایی ایران با محوریت ماهواره فجر" برگزار گردید. میهمان اصلی این برنامه، یکی از مدیران ارشد شرکت صنایع الکترونیک ایران-(صا ایران؛ سازنده ماهواره فجر) بود. همچنین مدل ماهواره ملی فجر در این برنامه به نمایش گذاشته شد. در این برنامه بیان شد:

ایران ۴۳ امین کشور، از کشور های دارای ماهواره است و اولین نقطه مداری GEO را در سال ۱۳۵۶ ثبت کرد. یکی دیگر از این نقاط مداری را هم به ماهواره عرب ست اجاره دادیم. ایستگاه زمینی در یافت تصویر در سال ۱۳۸۲ به طور کاملا بومی طراحی و بهره برداری شد و در سال ۸۴ با پرتاب ماهواره سینا به باشگاه فضایی وارد شدیم. بومی شدن دانش ساخت ماهواره در کشور و در طی این چند سال فوق العاده بود، الان دانشگاه ها هم ماهواره می سازند.

دست استکبار مانع پیشرفت فناوری فضایی ایران

ایران ابتدا فعالیت های ماهواره ای اش را با هند شروع کرد که با دخالت رژیم صهیونیستی، هند کنار کشید و پس از آن با روسیه همراه شدیم که سال های بسیار تحقیر آمیزی بود. یک زمانی آرزو داشتیم یک ماهواره را از نزدیک ببینیم! اما همین روسی ها مدل مهندسی ماهواره را از فاصله چند متری اجازه نمایش می دادند و اجازه لمس آن را هم نداشتیم، نکند با این لمس کردن از جنس اجزای به کار رفته پی ببریم.

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد

پس از این مشکلات و محدودیت ها بود که فهمیدیم باید روی پای خودمان بایستیم! ایستادیم و توانستیم! وقتی از روسی ها پرسیدیم به نظر شما ما کی می توانیم یک ماهواره بسازیم؟ جواب این بود: شما تا ۳۵ سال دیگر هم نمی توانید ماهواره بسازید. اگر هم بسازید خودتان نمی توانید پرتاب کنید، ما هم پرتاب نمی کنیم! اما جهموری اسلامی توانست و ماهواره خودش را ساخت و خودش هم آن را پرتاب کرد و این روسی ها بودند که پس از پرتاب، اولین نفر تماس گرفتند و تبریک گفتند که یک شبه معجزه اتفاق افتاد.

العلم سلطان...

تا وقتی این فناوری را نداشتیم، با ما رفتار تحقیر آمیز بود اما بعد از اینکه صاحب فناوری شدیم شرایط فرق کرد. بله، تا زمانی که خودمان دنبال فناوری نرویم، امکان به دست آوردن تکنولوژی پیش نخواهد آمد و کسی تکنولوژی را به ما نخواهد داد. اصلی ترین دست آورد ماهواره امید، اثبات شعار "ما می توانیم " و کسب اقتدار ملی در دست یابی به فضا و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و شوق تلاش در دانشگاه ها بود. ما در زمان جنگ نمی توانستیم یک نارنجک بسازیم اما در حال حاضر ۹ امین کشور دارای پرتابگر ماهواره به فضا هستیم.

تکیه بر توان داخلی

ما به چند دلیل از مشاور خارجی استفاده نکردیم. دلیل اول اینکه ناقض هدف پروژه یعنی بومی بودن، بود. علت دوم این بود که به صداقت آنها اعتماد نداشتیم و علت دیگر هم این بود که در تعاملات خارجی سختی هایی مانند اینکه زمان انجام کار را خیلی طولانی می کردند. ما هر سه عامل هوش، انگیزه و پول را برای پیشرفت داریم.

ماهواره ملی فجر طلوع امیدی دیگر در فضای تحریم

موفقیت اخیر هم که به پرتاب این ماهواره ملی بر می گردد. از دست آورد های پروژه ماهواره فجر می توان گفت:
-بومی سازی زیر سیستم هایی که قبلا در ماهواره امید طراحی نشده بود. در این ماهواره همه نوع زیر سیستمی به کار رفته است. ما الآن زیر سیستمی را نداریم که بومی نکرده باشیم. مگر بعضی قطعات مثل سلول های خورشیدی که در آن موارد هم در ایران کار می شود.
-گسترش شبکه های همکاری در سطح کشور(شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها، صنایع مختلف و...
-اقتصاد مقاومتی. این پروژه از لحاظ زمان و هزینه تقریبا یک پنجم کار مشابه در سطح جهان است.
در سایت های معتبر بین المللی ، ماهواره فجر در صدر پر بازدید ترین ها قرار داشت.

طرح ثقلین، ارتباط صنعت و دانشگاه...

گروه فضایی صاایران آمادگی لازم را برای ارتباط دانشجویان و استفاده از ایده های آنها را دارد و حتی مکانی را هم برای این کار در نظر گرفته است تا دانشجویان بتوانند به راحتی با مشاورین صنعتی ارتباط داشته باشند. در این طرح استفاده از ظرفیت عظیم پایان نامه ها، پیش بینی شده است به این صورت که دانشجویان می توانند پایان نامه های خود در زمینه های مختلف را از صنعت بگیرند تا هم موجب ارتقای دانش و تخصص دانشجو شده و هم نیاز های صنعت برطرف شود.

مسئول برگزاری این همایش گفت: بسیج دانشجویی وظیفه خود میداند در راستای بازتاب پیشرفت های علمی وفناوری کشور فعالیت نماید و از پیشرفت همه صنایع حمایت میکند و از آنها برای حضور در دانشگاه دعوت می نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *