جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۶
۵۷
درباره جذابیت و محتوای برنامه‌های تلویزیون؛

وقتی با 'عینک آفتابی' به شعور مخاطب احترام نمی‌گذاریم

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 373722
هر دقیقه تولید این برنامه ضعیف چقدر هزینه از بیت المال صرف می کند؟!آیا تلویزیون به قیمت بدست آوردن دل مجری "عینک آفتابی" به شعور مخاطب بی احترامی نمی کند و دل میلیونها مخاطب را از دست نمی دهد؟!
وقتی با
گروه فرهنگی جهان نيوز: احترام به شعور مخاطب و ارتقا سطح آگاهی و فرهنگ مردم یکی از اولین اهداف صدا و سیماست که باید نمود موثری در تولیدات تلویزیونی اعم از سریالهای نمایشی و یا برنامه های تلویزیونی داشته باشد. این مهم در حالی مطرح می شود که دست اندرکاران تلویزیون درصدد افزایش شبکه های تلویزیونی و تخصصی تر کردن شبکه ها هستند و قاعدتا یکی از اصول مهم در تخصصی کردن شبکه ها استفاده از نیروهای خلاق و توانمند هم در برنامه سازی و هم در اداره آن شبکه خاص می باشد.

با نیم نگاهی به برنامه های مختلف تلویزیونی، می توان به سه دسته برنامه شامل تولیدات با محتوا و جذاب، تولیدات بی محتوا ولی جذاب و تولیدات بی محتوا و غیر جذاب اشاره کرد که این روزها روی آنتن تلویزیون جولان می دهند. بی شک تقویت آثار با محتوا و جذاب بر مخاطب می افزاید و تولیدات دسته سوم یعنی بی محتوا و غیر جذاب مخاطب را به سمت شبکه های ماهواره ای سوق می دهد.

در این میان تولید سریالهایی مانند "پایتخت" و یا "مدینه" را می توان از دسته سریالهای جذاب و پر محتوا دانست که بدلیل شناخت سازنده اثر از جنس مخاطبانش، این سریالها با مخاطبان میلیونی همراه هستند و چه بسا که همراه شدن نکته های آموزنده، اخلاقی و دینی در این دسته از آثار، آنهم از طریق هنرمندان مطرح کشور توانسته هم بر محتوای اثر بیفزاید و هم تاثیر بسیاری بر مخاطبان بگذارد. شیوه ای که لازم است در صدا و سیما و در تولیدات مختلف الگو شود تا تلویزیون به رسالت واقعی و دیرینه اش نزدیک شود.

این شیوه برنامه سازی یعنی استفاده از عنصر جذابیت و انتقال پیام از سوی سازنده اثر هم به شکل مثبت و هم منفی در اغلب شبکه های حرفه ای دنیا رایج است. شیوه ای که مورد توجه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان واقع شده و با استفاده از عناصر جذاب، هر آنچه را بر خلاف فرهنگ ایرانی-اسلامی است به خورد مخاطب می دهند و در سایه کمبود "پایتخت ها" برای خود مشتری جور می کنند!

دسته دوم برنامه های تلویزیونی که از استانداردهای برنامه سازی در دنیا کمی فاصله گرفته، استفاده از عنصر جذابیت بدون توجه به محتواست. یعنی برنامه ساز یا فیلمساز تنها با هدف سرگرمی اقدام به تولید کرده و حاضر به انتقال هیچ پیامی نشده است. در بین برنامه های تلویزیونی می توان به "خندوانه" رامبد جوان که این روزها از شبکه نسیم پخش می شود، اشاره کرد.

رامبد جوان که ذاتا و در میان آثارش بخوبی می توان رگه های طنز را پیدا کرد و طنز را به خوبی می شناسد و می داند که چگونه باید مخاطب ایرانی را خنداند، با ساخت "خندوانه" که البته با الگوگیری از مدل حرفه ای یک شبکه خارجی تولید شده است، در امر "خنداندن" بسیار موفق ظاهر شده، اما متاسفانه فرم برنامه و دنبال کردن قسمتهای مختلف به خوبی این نکته را برای مخاطب نمایان می کند که ما فقط قصد خنداندن داریم و هیچ هدف دیگری را دنبال نمی کنیم.

هر چند رامبد جوان در یکی از قسمتهای اخیر به مسائل محتوایی هم پرداخت اما به نظر می رسد اینگونه مسائل و محتواها در قالبهای مختلف بایستی در دستور کار وی قرار گیرد و در کنار این جذابیت قابل توجه، منفعت محتوایی هم به مخاطب رساند که به نظر می رسد جوان پتانسیل افزودن این محتوا به برنامه اش را بخوبی دارد خصوصا اینکه "خندوانه" توانسته مخاطب زیادی را با خود همراه کند.

دسته سوم تولیدات تلویزیونی ، برنامه های بی محتوا و غیر جذاب هستند که نه تنها باعث فرصت گیری از نیروهای مستعد می شود که بودجه بسیاری هم از بیت المال حیف و میل می شود. ضمن اینکه تولیدات بی محتوا و غیر جذاب یک اثر سوء دیگر هم دارد و آن اینکه این ویژگی ها باعث سوق دادن مخاطب به سمت شبکه های ماهواره ای هم می شود و تلویزیون سرمایه اصلی خود را از دست می دهد. بهتر است به این شکل مطرح کنیم که این آثار کاملا ضد فرهنگی و مخاطب پران هستند و تاثیر سویی بر دیگر آثار تلویزیونی هم خواهد داشت.

"عینک آفتابی" به تهیه کنندگی، کارگردانی و اجرای رضا رشیدپور که این روزها از شبکه نسیم پخش می شود نمونه بارز این دسته از آثار است. برنامه ای بی محتوا، غیر جذاب همراه با لودگی و کپی برداری ناشیانه از آثار طنز منسوخ شده دهه ۶۰ است.

اینکه دست اندرکاران تلویزیون به چه قیمتی حاضر شده اند آنتن تلویزیون را در اختیار لودگی منسوخ شده بگذارند، فرصت دیگری می طلبد اما باید به این نکته توجه داشت که برنامه ای روی آنتن شبکه نسیم می رود که نه متن قابل توجهی دارد و نه بازیگران آن مستعد آثار طنز هستند و قاعدتا با بررسی بیشتر به راحتی در می یابیم که نویسندگان آیتم های این برنامه ، ظاهرا قصد کپی برداری از " ساعت خوش" مهران مدیری را داشته اند؛ بدون توجه به این مسئله که خود مهران مدیری هم که در حال حاضر در حال تولید اثر طنز "شوخی کردم" است حاضر به سرسوزنی کپی برداری از اثر خودش نشده که دیگران به این کپی برداری ناشیانه تن داده اند.

جالب اینجاست که خود رشیدپور هم از چهره مهران مدیری دهه 60 و 70 تقلید می کند. وی یک عینک آفتابی به چشم دارد و در حال سخنرانی است و تکیه کلام ها و فیگورهای مهران مدیری در دهه ۶۰ و ساعت خوش را دنبال می کند.

چند سئوال:
هر دقیقه تولید این برنامه ضعیف چقدر هزینه از بیت المال صرف می کند؟! آیا تلویزیون به قیمت بدست آوردن دل" آقای رشید پور" به شعور مخاطب بی احترامی نمی کند و دل میلیونها مخاطب را از دست نمی دهد؟! ذائقه مخاطبان ایرانی نشان داده است که  اگر تلویزیون برنامه جذاب و پر محتوا داشته باشد  به سمت کانال ماهواره ای نخواهند رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بالاخره رفیق رئیس جمهور هست و باید یجوری جبران چندین سالی که در صدا و سیما نبوده رو تلافی کنه دیگه!
حران
Iran, Islamic Republic of
این برنامه در یک جمله افتضاح هست!
آیتم ها و حتی بازی رشیدپور تقلید بسیار ضعیف از مهران مدیری و مجموعه شوخی کردم هست!
جالبه ایشون که هیچ حرفی در برنامه سازی ندارد به امثال دهنمکی و علیخانی حمله میکند!
به نظرم ایشان همان مناسب لطیفه تعریف کردن در برنامه صبح بخیر ایران بودند
مهم نیست که برنامه اش بی محتواست مهم اینه که ایشون همسفر بعضی سفرهای انتخاباتی رییس جمهور بوده همین
Iran, Islamic Republic of
بدون آگاهی مثبت زدم ببخشید!
یعنی برنامه ای مزخرف تر از عینک آفتابی ندیدم به عمرم
رانته دیگه...
.... ولی از بیت المال ...
hosein
تلویزیون این همه برنامه سخیف داره!اما شما چون رشیدپور یک اصلاح طلبه فقط برنامه اون رو میبینین!!و میگین که برنامش توهین به مخاطبه!
تلویزیون تقریبا همش توهین به مخاطبه حالا اینم یکی دیگه!
سینا
Iran, Islamic Republic of
جدی اصلاح طلبه؟؟؟؟؟
اصلاح طلبا به چه خفتی رسیدند البته از نوری زاد، مخملباف، ...و... بهتره
بحث اصلاح طلب یا غیر اصلاح طلب نیست. مهران مدیری مگر چه چوری است ولی واقعا در کار خودش استاد است. اما رشید پور اینکاره نیست!! واقعا برنامه بسیار بی مزهای را اجرا میکند.
این د.... برای دولت بیم و امید شعار زیاد دادی....
من
افرین۰جالب اینه که به برنامه لوس و بی محتوای ...
Iran, Islamic Republic of
امثال شماها چرا هر كسي كه انتقاد مي كنه را برچسب مي زنيد و دسته بندي مي كنيد. واقعيت اينه كه برنامه عينك آفتابي هيچ چيز براي گفتن نداره و از بس يخ و بي نمكه، حال آدم آشوب مي شه. اصلاح طلب و اصولگرا هم نداره.
اگه مطالب این سایت خیلی برای شما دوست عزیز سنگینه میتونید به سایتهای حامی اصلاح طلبان عزیز مراجعه کنید
اصلاح طلب یا فرصت طلب؟
مخاطب صبور
كسي كه از درون تهي باشه هر روز به رنگي در مياد يه روز مهران مديري ، يه روز محمود شهرياري و . . . تا ببينيم بالاخره كي خودشو پيدا مي كنه ؟؟
حامد
واقعا در خصوص افکار عمومی چی فکر کردند که این برنامه های بی ارزش و سخیف رو از بیت المال و از وقت مردم هزینه میکنند.
برای صدا وسیما که باید دانشگاه برای مردم باشد جای تاسف دارد؟؟؟؟!!!
محتوای خنده وانه خنده ی حلال و لذت بدون گناه است.
محتوا که حتما نباید در قالب یک جله ی اخلاقی قابل گزارش دهی باشد!
در کشور ما سرگرمی ، تفریح و خنده ی حلال بسیار نایاب است و خودش بحران زا شده . باید این دست برنامه ها را زیاد کرد نه منع کرد!!
این نقد خندوانه نبود که... متنو دوباره بخون
چه ربطی به خندوانه داشت؟؟؟؟؟
اینجا بحث برنامه ضعیف عینک آفتابیه...
محتوای؟ خندوانه اصن محتوا نداره. خنده هاشم همه تصنعی و زورکیه.
رضا
خارج از هرگونه غرض ورزی این مسئله رو می گویم
هر وقت این برنامه رو می بینم فقط تنها چیزی که می گم اینه که حیف از بیت المال که خرج این برنامه بی مزه می شه

تا حالا بیش از 10 قسمت ازش رو دیدم خدا شاهده حتی یه لبخند هم نزدم
Iran, Islamic Republic of
همش که داره ادای مهران مدیریو در میاره
برنامه خیلی خیلی ضایع و مفتضحیه ....
حتی سطحش از برنامه های دهه هفتاد هم پایینتره
تو تیتر برنامه نگاه کنید حتی نحوه ی وایستادنش و دست تو جیب کردنش داره ادای مهران مدیری رو در می آره
ایشان از آن مجری هایی است که فکر می کند توانایی هر کاری را دارد. بنظر من در ابتدای کار که در برنامه صبح بخیر ایران در سیما مجری بود بسیار خوب اجرا میکرد ولی کم کم با پرداختن به بازیگری و برنامه هایی مثل عینک آفتای ارزش کارش پایین آمد بخصوص اینکه متاسفانه اینکاره نیست!!
صابر
United States
خدا خیرتون بده که صداتون دراومد، این برنامه رسما چرته! ما چند بار نشستیم با دقت نگاه کردیم هیچی نفهمیدیم!!!! باید بخندیم مثلا؟! چیزی بفهمیم ازش!؟ باز زمان دهه 60 ما تلویزیون عکس یه گل نشون میداد که روش آهنگ ملایمی پخش میشد خیلی بهتر از این عینک آفتابی بود!
وای بر اقای ضرغامی با این شبکه که فقط مجریش این قدر ... هست
منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
"...حتی اگر صدا وسیما به دست وپای من بیفتد محال است که دیگر به تلویزیون بر گردم!!!"
علی
Iran, Islamic Republic of
ما فقط شبکه افق را تماشا میکنیم چون هنوز شروع نشده عالی هست
منم با 30 سال سن شبکه پویا را نگاه میکنم.
صالحي
برنامه ضعيفي است ....
Iran, Islamic Republic of
خداییش ایشون به ده نمکی حمله می کرد!
با این برنامه واقعا چی رو می خاسته ثابت کنه؟
تو فیس بوکش بریم بنویسیم بلکه خودش ول کنه این برنامه سازیشو!
عینک آفتابی هرچی هست از اون خندوانه رامبد جوان که بهتره! خنده های الکی و مسخره
امیر
سلام واقعا اقای رشید یور برنامه افتضاحی رو به خورد مردم میده .خیلی متاسفم
من که هر وقت برنامه اینو می بینم براش غصه می خورم و گاهی وقتها حال تهوع بهم دست میده.
به خدا این برنامه و این مجری توهین به خون شهیدا هست توهین به اسلام هست
Iran, Islamic Republic of
شما هم دیگه اینقدر بزرگش نکن که نظرت مایه ی خنده هستش. والا...
بابا این اقای فقط شعار بده خوبی هست در مراسم ها
این هم از پول بیت المال بخور گفته بشی
عمار دلدار نیاسری
Iran, Islamic Republic of
مهران مدیری کجا ورشید پورکجا اصلا قابل مقایسه نیستند بغیر از شبهای برره اقای مدیری که انتقاداتی به ان وارد بود بقیه کارهای ایشان خوب بود .رشید پور فقط در حد یک تقلیدگر ونه بیشتر مطرح است وحیف وقت وهزینه برای چنین برنامه سبک وبی محتوا.صدا وسیما سکوی پرشی برای بعضی هاست که اخرش مثل سید محمد حسینی در خارج کشور ان ادا واصولهارا در می اورند. رشید پور باید در حد همان شبکه خانگی که خودش راه انداخته بماند.
بابا از رانت استفاده می کنی مگر رانت فقط وام هست این هم یک جور دوزد هست
هم وطن
این هم دستمزدمدتی چاپلوسی و پاچه خواری رئیس جمهور واطرافیان ایشان است .بالاخره بعداز هشت سال تونسته یه جوری عرض اندام کنه.
محمود
جالب اینجاست که ایشون چندی پیش فرموده بود که اگه کلاهم جام جم بیافته اون طرفا پیدام نمیشه! حالا سوال من از ایشون اینه که چه اتفاقی رخ داده که مثل کنه چسبیده به قاب تلویزیون.خدا میدونه
رشیدپور اگر همون مجری گری صبح بخیر ایران رو ادامه میداد الان یه چیزی شده بود
برنامه آقای رشید پور نسبت به برنامه های دیگر شبکه نسیم بسیار ضعیف تر است بهتر است همان مجری گری را ادامه دهد تا برنامه سازی.
رامین
من نمیدانم اصلا کی به این اقا اجازه تهیه جنین برنامه بی محتوا و یخی را داده ....
مدیری ده 60 کجا بوده ؟ ده 70 و 80
دستت درد نکنه جهان حرف دل ما رو زدی.............
میثم
همیشه خدا جهان نیوز محترم باید نگاهش را معطوف اشکالات کند و نکات منفی را ببیند. ولی واقعا تا به کی؟
من یک مخاطبم! و یک نظر دارم! و چون مخالف شماست لطفا جلوی نشرش رو نگیرید.
همیشه باید برنامه تلوزیونی آموزنده باشه؟ همیشه باید سریال ها از جنس مدینه و پایتخت باشه؟ نمیشه حالا تو یه برنامه دست از آموزش برداشت و صرفا اسباب تفریح و شادی و رفع خستگی مردم رو فراهم کرد؟
سریال عینک آفتابی نمره ۱۰۰ نداره اما نمره صفر هم نمیگیره.
اما متاسفانه شما صرفا نشستید یکی رو صفر کنید یکی رو صد. دنیا به غیر از سیاه و سفید رنگ دیگه ای هم داره جناب جهان.
بنده اگرچه فرصت تماشای فیلم یا برنامه خاصی رو ندارم اما گاهی شب ها این برنامه رو میبینم با خانواده و برام قابل قبول و لذت بخش هست.
amirabbas
Iran, Islamic Republic of
با سلام، دقیقاً همینطوره که نوشتین، واقعاً برنامه عینک آفتابی بسیار برنامه ای لوده و بیخودی هستش!
سخیف ترین برنامه ای که به عمرم از تلویزیون دیدم. واقعا موجب شرمساری است. در میهمانی بودیم و همگی تنها پس از چند دقیقه از دیدن آن عصبانی شده و کانال را عوض کردیم. پولی که می گیرند از گلوشان پایین نرود.
ز
ینی این عینک آفتابی از اون کرکره که توی نوروز پخش میکرد مزخرف تره ...!
احسان
متاسفم برای صدا و سیما که به چنین آدم هایی بی محتوا و بی نشانی که فقط شهرت چندانی دارند میدان می دهد
سیدعلی
چه عجب ما یک حرکتی از یک سایت برای انتقاد از برنامه های بسیار بد و ضعیف صدا و سیما دیدیم بنده خواهشمندم انتقاد فقط در این سایت نباشه و این متن به دست مسئولین برسد تا کی باید شاهد هدر رفت بیت المال باشیم برنامه های بیهوده ، بی محتوا کی در صداو سیما تولید می شود لطفا بعضی از مسئولین اگر ناراحت نمیشوند بیدار شوند لطفا
Iran, Islamic Republic of
دیروز اتفاقی داشتم مجموعه ساخت ایران را از شبکه تهران می دیدم واقعا قبیح و زشت بود و خجالت کشیدم که این مجموعه داره از تلویزیون ما پخش میشه
سید علی
خیلی بده من نظر بدم اما تایید نشه این باعث میشه دیگه نظر نذارم
سعي كنيد خوبي ها را ببينيد آقاي رشيد پور حرف هاي خوبي مي زند كه كاملا اخلاقي هستند ودر جامعه ما كمرنگ شده اند