جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پیشنهادشهرداری برای خانواده‌های معتادین

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 376521
معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران از کمک به خانواده‌هایی که هزینه ترک اعتیاد ندارند خبر داد و گفت: اینگونه خانواده‌ها برای دریافت کمک‌ و آموزش به معاونت‌های اجتماعی ۲۲ گانه، سرای محلات و خانه‌های مددکاری مراجعه کنند.
به گزارش جهان؛ رضا قهرمانی در گفت‌وگو با تسنیم، به دغدغه‌های شهرداری برای کاهش رفتارهای پرخطر هفتگانه که شامل اعتیاد، رفتارهای پرخطر جنسی، حوادث، سلامت روان و... است، اشاره کرد و افزود: ما در اداره کل سلامت شهرداری برای پیشگیری و افزایش آگاهی مردم در این زمینه اقدام می‌کنیم و در این زمینه مشاوره‌های متعددی به خانواده‌ها می‌دهیم.

وی در ادامه به برگزاری نخستین سمینار اعتیاد و روش‌های نوین پیشگیری و درمان با همکاری انجمن مراقبت‌‌های ویژه، معاونت اجتماعی و سلامت شهرداری تهران و شرکت داروسازی عبیدی برای ارتقای دانش پزشکان و پیراپزشکان که استقلال خوبی نیز از این سمینار کردند، اشاره کرد و افزود: دغدغه‌های مهم شهرداری تهران ارتقای سلامت شهروندان است که برنامه‌های مختلفی نیز به اجرا درآمده است از جمله برای پیشگیری مصرف دخانیات و سیگار در محلات و خانه‌های سلامت، برنامه‌های بسیاری را به اجرا در می‌آوریم.

قهرمانی تصریح کرد: یک بحث دیگر در این باره این است که افراد تحصیلکرده مانند پزشکان را تحت آموزش‌های لازم در مباحث مقابله با اعتیاد با روش‌های درمانی جدید قرار می‌دهیم، همانطور که در مباحث عمومی، آموزش‌های همگانی و گسترده را به آحاد جامعه ارائه می‌هیم.

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران در توضیح آمار معتادان پایتخت، با بیان اینکه آمار دقیقی از معتادان در شهر تهران ندارد، عنوان کرد: متاسفانه گرایش به سیگار به سن ۱۳ تا ۱۵ سال کاهش یافته است، ما نیز سعی کرده‌ایم برای پیشگیری از این معضل برنامه‌های متعددی را به اجرا بگذاریم.

وی اظهار داشت: براساس تحقیقاتی که در حوزه سیگار صورت پذیرفته است، نتایج حاکی از آن است که کمپانی‌های تولیدکننده سیگار هدفگذاری خود را برای جوامع جوانی مانند کشور ما قرار داده‌اند، که متاسفانه براساس باورها و اطلاعات غلط، کشیدن سیگار در خانم‌ها نیز رواج پیدا کرده است، در حالی که ما تلاش می‌کنیم این معضل را با ارائه آموزش‌های پیشگیرانه به زنان که همانا نقش مادران جامعه را بر عهده دارند افزایش دهیم.

قهرمانی در زمینه گرفتاری خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنان معتاد هستند و نمی‌توانند هزینه‌های ترک اعتیاد آنان را متقبل شوند، خاطرنشان کرد: در این زمینه این خانواده‌ها می‌توانند به سازمان رفاه و خدمات شهرداری و معاونت‌های اجتماعی ۲۲ گانه مراجعه کنند، زیرا در این مراکز واحدهایی با این موضوع وجود دارد که به افراد آسیب‌دیده کمک خواهد کرد تا خانواده‌ها بتوانند از این معضل اعتیاد رها شوند. البته آموزش‌هایی نیز به صورت خاص به این خانواده‌ها ارائه خواهد شد. بنابراین خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها دارای اعتیاد هستند و با مشکل مالی در زمینه ترک اعتیاد مواجه هستند می‌توانند به سرای محلات و خانه‌های مددکاری که زیرمجموعه‌های شهرداری هستند مراجعه کنند.

شروع اعتیاد در نیکوتین بسیار بالا است

در این راستا، شهرام نادری مسئول برگزاری نخستین سمینار اعتیاد و روش‌های نوین پیشگیری و درمان عنوان کرد: با توجه به اینکه اعتیاد آوری و شدت اعتیاد موادمخدر با هم متفاوت است اما می‌توان گفت شروع اعتیاد در نیکوتین بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه اعتیادآوری هروئین از نیکوتین دیرتر است، اظهار داشت: برای اینکه هر فردی مبتلا به اعتیاد از طریق هروئین و دیگر موادمخدر نشود، باید به او یاد دهیم که این مواد را برای اولین بار امتحان نکند.

نادری ادامه داد: زمانی هم که افراد سیگاری از سیگار استفاده می‌کنند بیشتر امکان معتاد شدن آنها وجود دارد، چون سیگار به اندازه هروئین وحشتناک نیست و به اندازه هروئین زندگی تخریب نمی‌کند.

عوامل اعتیاد به شیشه

نادری در ادامه عوامل اعتیاد به شیشه را عوامل محیطی، استرس و یکبار مصرف کردن این ماده مخدر عنوان کرد و گفت: استرس و لغزش و یک بار مصرف مواد مخدر با افزایش شدید وسوسه برای مصرف مواد ارتباط خاصی دارد.

وی با ابراز امیدواری جهت ارائه آموزش‌ها به خانواده‌ها و آگاه کردن جوانان برای جلوگیری از افزایش تعداد افراد معتاد در کشور بیان داشت: در این سمینار تلاش شد تا دو رویکرد درمان دارویی و دستاوردهای جدید در زمینه اعتیاد و داروهای درمان اعتیاد بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مسئول برگزاری نخستین سمینار اعتیاد و روش‌های نوین پیشگیری و درمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از اعتیادآورترین موادمخدر در جهان نیکوتین به شمار می‌رود در حالی که پیش از این، کوکائین و شیشه به عنوان اعتیادآورترین موادمخدر بوده است.

نخستین سمینار اعتیاد و روش‌های نوین پیشگیری و درمان

به گزارش تسنیم، نخستین سمینار اعتیاد و روش‌های نوین پیشگیری و درمان با هدف شناسایی پزشکان با جدیدترین دستاوردهای دارویی و غیر دارویی در درمان شیشه، ساختار کلی ماتریکس و آموزش خانواده، انواع وابستگی به مواد مخدر، الکل، سایر داروهای خواب آور، مشکلات روانی همراه در سوء مصرف مواد، اقتصاد اعتیاد و نقش ژنتیک در اعتیاد طی روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه جاری برگزار شد. این سمینار از سوی انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با همکاری شرکت داروسازی عبیدی و معاونت اجتماعی و سلامت شهرداری تهران در سه نوبت صبح و عصر در سالن همایش‌های معاونت اجتماعی، فرهنگی امام علی منطقه ۲۲ شهرداری تهران برگزار شد.
https://jahannews.com/vdcb50bf8rhbzsp.uiur.html
jahannews.com/vdcb50bf8rhbzsp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *