سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱

همایشی برای رویکرد جدید به نوحه‌خوانی

پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 448864
دبیر مجمع شتایشگران اهل بیت (ع)‌ از برگزاری همایش «نوحه؛ معرف سبک زندگی اسلامی» خبر داد و گفت: این همایش رویکرد جدیدی در نوحه‌سرایی و نوحه‌خوانی با هدف معرفی معیارهای اسلامی در قالب نوحه است.
به گزارش جهان، قاسم آریانی دبیر مجمع شتایشگران اهل بیت (ع)‌ در گفت‌وگو با فارس، گفت: بیش از ۳۰ سال از پیروی انقلاب اسلامی می‌‌گذرد ما تا چه زمانی در سوگ امام حسین (ع) خواهیم گفت «وای حسین (ع) کشته شد» از این رو مجمع ستایشگران اهل بیت (ع) از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری با یک شاعر انقلابی و گمنام رایزنی‌هایی انجام داد که انتهای نوحه‌هایش را به مسائل اجتماعی مرتبط کند.

وی ادامه داد: از جمله موضوعاتی که در نوحه‌ها به آنها توجه کرده‌ایم موضوعاتی مانند حجاب، امر به معروف، کسب روزی حلال، احترام به والدین، عدم ظلم، جلوگیری از تبعیض، مقابله با دشمنان، فلسطین، ولایتمداری و رهبری است.

دبیر مجمع شتایشگران اهل بیت (ع) تصریح کرد: بعد از اینکه این شاعر چنین نوحه‌هایی سرود وظیفه منِ مداح است که آیات و روایاتی از قرآن کریم در این خصوص انتخاب کرده و در مجالس عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) بخوانم.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۶ ماه است که سرودن چنین اشعاری شروع شده و اکنون اندوخته‌ قابل ارائه در دست داریم که این اشعار در ۲۰۰ صفحه به چاپ رسیده است. همچنین یک کارگاه آموزشی در خلال همایش «نوحه؛ معرف سبک زندگی اسلامی» برگزار خواهد شد و این دفترچه اشعار آیینی به رایگان در میان عاشقان و دوستداران مکتب اهل بیت (ع) توزیع می‌شود.

دبیر مجمع شتایشگران اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: اکثر کسانی که در ماه محرم به مداحی می‌پردازند خوانندگان قافله‌ای هستند، وقتی در قافله نوحه می‌خوانند مردمی که مخاطب آنها هستند غالباً کسانی هستند که اهل وعظ و موعظه نیستند لذا حیف بود که از این شور حسینی استفاده نشود.

وی افزود: طی این کارگاه آموزشی مخاطبان توضیح می‌دهیم که چگونه این مطالب را در انتهای نوحه‌های خود اضافه کنند تا علاوه بر سوز و گداز به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) حرکتی هدفمند انجام دهند.

آریانی عنوان کرد:‌ کلاس‌های آموزش مداحی در طی سال نیز در چند منطقه از شهر تهران برگزار می‌شود که علاقمندان می‌توانند روزهای پنج‌شنبه همزمان با اقامه نماز مغرب و عشا به دفتر مرکزی مجمع ستایشگران اهل بیت (ع) به نشانی خیابان رسالت، خیابان کرمان، خیابان شهید موسوی، حسینیه ۱۴ معصوم یا در روزهای دوشنبه به نشانی خیابان دوم نیرو هوایی مسجد امام حسن مجتبی (ع) مراجعه کنند.

به گزارش فارس، همایش «نوحه؛ معرف سبک زندگی اسلامی» ساعت ۱۵-۱۷ فردا پنجشنبه (۱۶ مهرماه) در فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان برگزار می‌شود و شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *